Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport (SPVM) effektklassning med ROTOTEST?
<<   1, 2, 3
12978 besök totalt
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

2fast4u skrev:
Kostar ju inte mycket alls.


Som jag försökte beskriva tidigare... allting är relativt!

Jag har fått för mig att bara megaskvätt går på runt 10.000kr och det motsvarar nästan 1 säsongs långloppsracing för mig (åker i ett billigt team). Så jag tycker det är dyrt, men andra tycker inte det är dyrt....

Att däremot öka laddtrycket (från 0,7 - 0,9 bar) lite på min original 931 motor och montera intercooler (vilket inte finns som standard) kostar betydligt mindre än 10.000 (kanske kan klara sig på 2000-3000kr med lite hemmasnickeri, för min del har jag redan dessa prylar med i köpet av bilen iof). Antar att motorn lär räknas som modifierad iom att jag monterar intercooler som ju inte finns som standard och då är beräkningseffekten för min motor 266,8 Hk och jag får ut om jag har tur 210-220 hk dvs 45-50hk under beräkningseffekten... Så för min bil blir det istället svårt att nå upp till beräkningseffekten utan att punga ut vad jag tycker är mycket pengar.

Vill inte med detta inlägg gnälla på något sätt, bara visa att det är väldigt olika mellan nya och gamla turbobilar hur illa reglementet slår. Fiat Coupe verkar ju vara ett bra val att köra med iaf!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re:

2fast4u skrev:
Fiat Coupe 16VT ger chippad ca 250hk med byte av den tillåtna hårdvaran för att klassas som omoddad, den får då enligt reglementet 195hk + 15%=224hk, sålunda är spisen starkare än vad reglementet säger.

Med byte av turbo och laddkyl, spridare och pump så plockar man ut ca 350hk. Reglementet säger (2+0.4)/1.3*210*0.85=329hk. Även den starkare än reglementet med ganska mild modifiering utan att man öppnat motorn. I det utförandet har jag kört ca 200 mil på bana och några tusen på gata med min utan att göra annat än byta olja och filter.

5cylindriga motorn är ännu lättare att ta effekt ur med god driftsäkerhet.

Är skeptiskt till att alla andra turbomotorer skulle vara så mycket svårare att ta effekt ur?

om 944T är 2.5L 8v så är ju moddade effekten med originalkam ynka (2.5+0.4)/1.3*170*0.85=322hk, det måste den väl klara av?? Porsche gör väl robusta grejor? Det trodde i alla fall jag. Om luftmassemätaren utgör en restriktion, som någon sagt, så är det ju bara att byta till exempelvis Megasquirt och köra med speed/density system. Kostar ju inte mycket alls.

Det krävs ingen rymdteknik för att nå ovanstående siffror, ej heller en dylik budget.


Visst det låter bra och stämmer säkert (det är bevisligen skillnad på gammalt och nytt) men om nån då vill köra sin Fiat Coupe eller sin 250hk Porsche 944 turbo helt original med originalchip? Det blir lik förbannat beräkningseffekter på 224hk resp. 287hk. En helt original 944turbo med 250hk klassar in i B på 1300kg om vi räknar på 250hk men med "vi vet att du är allt annat än gentleman" tillägget på 15% så skall bilen viktas upp med nästan 200kg. Samma sak ( fast 5%) gäller helt original sugmotorer.

Till detta kommer dom extrema fördelar som finns med amatörbyggda lättviktsbilar.

ROADSPORT ÄR EN INGÅNGSKLASS DÄRFÖR TYCKER JAG TYCKER ATT DET ÄR SJÄLVKLART ATT MAN (AV KOSTNADSSKÄL) SKALL HA MÖJLIGHETET ATT VARA MED OCH KRIGA OM TOPPLACERINGAR MED EN HELT ORIGINAL MOTOR I EN SERIEPRODUCERAD BIL.

jag vet att jag är tjatig

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Vi tycks ha glidit ifrån topic. Om någon vill kan jag splitta tråden. Säg till i så fall.

superMOG skrev:
1 6 Jan Brolund Caterham Seven 11 11 9 11 42
2 16 Lars Macklin Hult Healey Special 9 7 6' 8 7 2 33
3 17 Christer Almqvist Caterham Seven 5 9 4,5 9 27,5
4 4 Jesper Markusson Porsche 7 3,5 6 5 21,5
5 7 Tommy Falck Lotus Super Seven 2 6 6 7 21
6 3 Kent Hellqvist Lotus Super Seven 8 8 5 21
7 12 Bo Johansson BJ1 4 4,5 4 2 14,5
8 23 Robert Gustafsson Ginetta G27 2 3 3 4 12
9 2 Håkan Lindevret Esther Seven 4 5 9
10 18 johan falk ginetta g27 2 2 2 3 9
11 5 Fredric Gustafsson Lotus Elise 3 1 2,5 2 8,5
12 13 Bjornar Aas Porcshe 911 RS 6 6
13 9 Karl Arne Parnheden Porsche 964 2 2
14 11 Lars Faale Porsche
15 10 Per Christian Wiencke Porsche 993 RS
16 1 Anders Schildt Caterham Superlight 0

1 51 Mikael Wiklund Alfa Romeo 9 11 10 7 2' 2 39
2 62 Emil Löveryd Alfa romeo 6 6 8 5' 9 2 31
3 41 Krister Andersson Porsche Boxster 7 7 5,5 7 26,5
4 59 Max Lindblom Triumph TR2 2 5 5,5 2' 5 2 19,5
5 49 Anders & Malin Eriksson Caterham 7 8 3 4 15
6 46 Jackie Arlbring Porsche Boxster 5 3 3 4 15
7 44 Svante Andersson Porsche Boxter 1 4 3,5 6 14,5
8 45 Jan Warg Pagano 4 3 6,5 13,5
9 61 Torbjörn Svensson Datsun 240 Z 1 9 10
10 43 Fredrik All Porsche Boxter 3 3
11 42 Heikki Särg Lotus Elise 111S 2 2
12 47 Anders Svensson Porsche Boxster 0
13 48 Magnus Dahlin Caterham Super Seven 0


Se där, en väldig massa tävlande i Roadsport. Är det någon av dessa som har bekymrat sig om att skriva någonting här? Knappt. De som tävlar har redan haft tillfälle att tycka till angående reglementet inom sin egen förarsammanslutning.

Så vi är ett par wannabes, ett par fallouts och några lingonserieligister som piper om reglementesförändringar som förarna själva fattat beslut om.

Hursomhelst, en wannabe och fallout som jag har ändå några önskeklappar som jag hade velat att tomten kom med:

* om någonting inte får eftermonteras, eller om det finns skrivningar att det enbart är tillåtet om originalmonterat, ska det naturligvis inte alls vara tillåtet hos bilar registrerade som amatörbyggda fordon.

* Ett mer rättvist däcksreglemente som bättre speglar bilens möjligheter att uppnå en viss sidoacceleration oavsett vagnsvikt, grundat på någon form utav gällande fysiska lagar.

I Modsport tillåter man hemmabyggen enbart i den snabbaste klassen. Kanske det kan vara en modell också för Roadsport?

Men att vissa bilar har motorer, hjulupphängningar, aerodynamik, ergonomi eller annat som inte lämpar sig för reglementet, eller för att vissa modifikationer skulle försämra klasstillhörigheten, ser jag som oundvikligt. Har man ett reglemente så får man väl försöka optimera sitt material (och då också sitt val av material) mot detta. Och om det nu är för dyrt att trimma mot reglemente, så för guds skull, kör med en omodifierad motor!

Vill man istället tävla på absolut lika villkor, finns det utmärkta entypsklasser för detta.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Allmänt banåkaforum
Roadsport (SPVM) effektklassning med ROTOTEST?
<<   1, 2, 3
12978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande