Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 107 besök senaste veckan (36630 totalt) |
Re:
Nädå, det är ingen pajkastning på gång. Jag och Håkan brukar inte sällan ha väldigt lika syn på saker å ting...bara det att vi kanske uttrycker dom lite olika, men överens brukar vi vara. ![]() Fast lite trist tycker jag det är att du Håkan sänker dig till att såga mig som komplett okunnig i ämnet och låta det degraderas i värde för att man skrivit många inlägg. Men jag känner ju dig å vet att du menar mer väl än det kanske låter ibland. Så på ämnet igen så Minin blir så bra den kan med de förutsättningar som finns. ![]() Jag är idel öra för att lyssna för mer kunskap...men jag sväljer inte allt rakt av. ![]() |
||||
Re:
Välkommen till rejsa! ![]() *eller du har ju varit här ganska länge föresten* ![]() Fast fightas gör vi inte här...så mycket. ![]() ![]() |
||||
Tjohoo, då har man varit lite kreativ på kvällskvisten.
Blev tillslut lite svetsat och nu är fästena för övre delen av framvagnsbryggan på plats, ska svetsas mera men nu sitter de där iallafall ![]() Muttrar är svetsade på baksidan av plåten som ni ser på bilderna och i dessa ska sen övre delen bultas. Jag är rejält imponerad av min TIG investering. Har inte svetsat många centimeter i mitt liv men oj vad kalas det blir! tänk sen när man fått öva ett tag ![]() Här kommer lite bilder, hade inte med kameran så det fick bli mobilkameran vilken inte kan ta närbilder eller återge färger vidare bra, men man ser ju lite iallafall ![]() Baksidan där muttrarna nu sitter svetsade. ![]() Klart att svetsa ![]() Dålig skärpa, sudd, sudd, sudd. tar jag längre ifrån blir det så smått... ![]() ![]() Baksidan/insidan ![]() På plats ![]() Finfina svetsar, det bara smälter ihop liksom ![]() ![]() ![]() Vad tror ni förresten om bussningarna jag funderar på, börjar bli dags att köpa några nu när bärarmsbygget börjar komma närmare. Är till standardvolvo, verkar rätt hårda och det vill jag ju ha, lite stora kanske, men det känns bra att ta i lite i överkant. Appropå överkant så var det visst bara 2mm gods i 35x35 fyrkantsrören. Men det ska allt hålla, får ju inte bli för tungt heller. Denna bussnig alltså ![]() om någon har några 16" beemer/chevafälgar med 5x120 bultcirkel och 50-70mm offset, hellst 8" breda, över så får ni gärna säga till ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Re:
Dom djupaste fälgarna som jag haft, är Camaro -> 92 och Corvette ->84 fälgar Camarofälgar har jag....ska försöka komma ihåg att mäta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Klicka i macroläget på kameran, en knapp som brukar ha en blomma som symbol, så kan du ta bilder på nära håll. ![]() |
||||
Då har man varit i garaget igen och nästan fått klart grundstommen av framvagnsbryggan.
Ska svetsa mellanstagen bara, och göra motorfästen, och... lite till... Det är så himla roligt att se att den sakta växer fram min drömbil ![]() Dagens verk. (kvällens) ![]() ![]() Jag vill inte vara tjatig, men jag blir allt imponerad över det här med TIG-svetsning ![]() ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
HEHE NICE!
Men jag förstår verkligen inte motorvalet. en m30 väger exakt lika mkt som en förgasar cheva 350 med gjutjärnstoppar. Ett AS till motor, du borde ha slängt i en v12:a från 750 eller nåt istället, väger typ 40 kg mindre.=) v8:an från 540/740/840 väger samma som lilla sexan, dvs m20. Eller varför inte en m50, dvs 24v sexa från 325/525. kostar inte många kronor kompletta och en bra mkt lättare och snyggare och bättre ja allt r bättre med den motorn ![]() vill verkligen inte såga motorvalet, men jag måste ![]() ursäkta på förhand.=) /Emil _________________ Emil Rapp |
||||
Att den skulle väga lika mycket som en gjutjärnsV8 har jag ju svårt att tro... Har en sådan med nämligen :P
Har du siffror på V8 vs. M30 skulle jag gärna vilja veta då jag inte hittat några själv? Sen är det ett mycket medvetet motorval, av de motorer som suttit i bilar jag kört är M30 2,8 liters något utöver de andra, (iallafall i denna prisklass). Gå upp i motorstorlek, 3,5liters, V8, V12, blir lite mera buss/lastbil över det hela plus att det också väger mer. Nästa generation med 24 ventiler, visst blir bättre effektsiffror och allt men känslan suddas ut, sitter du i en E28 528 och gör ett rödljusrace så känns det mycket snabbare än med tex. en E34, även om det kanske inte går snabbare. Och jag vill ju ha så roligt som möjligt. Åkte med en polares E34 med V8 som gör snabbare accelerationer än en E28, men det känndes knappt för det gick så mjukt och fint, med E28an känns det rått, det känns mera, den har mer karaktär, "det ger en power" ![]() En annan anledning är att jag kan M30 motorn utan och innan och det kan ju vara bra ![]() Sen är detta ju bara den första motorn som kommer att passera bilen, nybörjar motorn om du så vill, och den ska ju vara enkel, något jag kan. Inte för mycket effekt men med go karaktär. Och ja, en sexa från bayern låter ju sjukt härligt ![]() Sen i en donatorbil med hela drivlinan och ett elsystem man själv kan pilla med så är troligen en E28 den billigaste med denna kravspec. Valet hamnar lätt på en M30 2,8 liters! Sen undrar jag om jag inte precis slipper kravet på katalysator iom motorns årsmodell '87? Någon som vet ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Re:
Var oxå först frågande till motorvalet...men med den motiveringen måste jag säga att jag är med till 100%! ![]() |
||||
Hej.
om du är intresserad så kan jag med lite fler mått på geometrin mäta vinklarna i datorn. ![]() Vad är X och Y?? Man kan sedan oxå röra lite på "sketchen" för att mäta camberförändringar om det är av intresse. _________________ Alfred Johansson |
||||
Det kan ju vara kul, dock har jag inte bestämt X måttet än, sen kommer jag att ha 6 olika bulthål för undre och övre bärarmsfästena som jag kan experimentera med så det blir lite svårare. 180 är bara måttet mellan övre och undre balken i framvagnen, och Y måttet tror jag är 80... Och 230 stämmer mog inte heller... ännu värre är att jag tänkte ha tre hål högst upp på spindeln att variera mellan, beroende på däck och bana mm, samt 2 st i undre fästet.
Vad är det för program du använder dig av? Kanske blir mera aktuellt senare, men tack ändå ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Alfie får nog läsa på lite om forumreglerna vad det gäller namn.
![]() Programmet är Catia V5, ett rent CAD-program men som om man vill kan användas som hjälpmedel om man rör på saker och ting. |
||||
Re:
Sorry. ![]() CATIA V5 är super. Det är mer än bara ett CAD-program.... Man skulle kunna göra en störe kinematisk analys med en tråd-modell, men det tar lite mer tid. Har funderat på om man skall ta fram en standard-modell för framvagn med dubbla A-armar men som sagt det tar en stund att få allt att funka. _________________ Alfred Johansson |
||||
Jag har kört lite bmw
![]() E34 bmw med 4 liters åtta, 3 liters åtta, pontaic fiero med bmw 4 liters V8a. V12. M3. 328 24v gamla E21 728 dvs M30B28. Min åsikt är att just 2.8 liters åttan är en riktigt vidrig motor, ursäkta det hårda ordvalet men i ärlighetens namn. Fördelare driven av vevaxeln känns lite 70tal. Jag kan dessutom intyga att en M30 ÄR tyngre än en cheva 350, jag har haft båda brevid varandra och vägt båda två dessutom. Problemet med en 6:a oavsett M30 eller nå annat är att den blir för lång. Hade du istället kört V6a eller rad4:a hade du kunnat ha motorn bakom framaxeln och få mycket bättre framvagnsgeometrier, bättre aerodynamikmöjligheter, bätttre viktfördelning och framförallt lägre totalvikt. Inte att förglömma, möjlighet till plats för fetare däck. Bygget håller hög standard iom Mini-karossen och ombyggda rambalkar osv osv så därför tycker jag det är synd att det "förstörs" av motorvalet. Jag är helt med på att man kan använda en billig motor i första iterationen av ett bygge, men just eftersom det är en JÄÄÄTESTor 6cylindrig motor känns det som att du låser för måånga designparametrar pga motorvalet. Din motivering till motorvalet låter också som att det är en efterhandskonstruktion för att mörka det uppenbara, att motorvalet är lite tokigt. MEn visst, tycker du verkligen att M30B28 är en jävligt skön motor med karaktär så är det bara köra! då är motorvalet inte fel, det är aldrig fel att välja nåt man tycker om! Du kanske helst hade sluppit min kommentar men men.. önskar att jag kunde övertala dig till ett annat motorval. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Re:
Inte hänga läpp, bara tipsade innan forumpolisen dyker upp. ![]() Jo jag kör V5 5 dagar i veckan så jag har grundkoll på möjligheterna...men för den saken skull är jag inte insatt i dom, tyvärr. ![]() Måste säga att även om jag gillar din förklaring till motorvalet, som jag skrev innan, så har maniac en point i det han säger tycker jag. |
||||
Tack för inlägget, det är alltid bra med konstruktiv kritik, och jag är ännu ung inom området och vill gärna snappa upp alla synpunkter, så ingen fara på taket, vill verkligen inte att någon ska hålla inne på saker om de vet något som kan vara bra att veta
![]() Mitt försvar är ingen efterkonstruktion utan min syn på det hela och jag funderade ett tag innan jag bestämde mig, nu har jag ju mera kött på benen, och frågan är om jag idag hade valt denna motor. Mest med avseende på vikten faktiskt. Fördelaren tittar ut från kamaxeln, du måste tänka på 2 liters snurran som har kamrem som driver fördelaren via den. Mera försvar, som denna gång är mera efterkonstruktion och förklaring till varför jag kan ha kärat ner mig i just denna motor ![]() Jo, min första bil var just en 528 från 85 och jag blir varm bara jag tänker tanken att sätta mig i en och köra iväg. Just karaktären i motorn som övergår från morrande till ylande varefter varvtalet ökar. Att den är gammal och rå (ett as för de som vill) men ändå är varvillig. Vidare kan man spekulera i längd och bredd på motor, och med denna i bilen får jag ju även plats med allt annat, V12 som rak 4a. Vilket är tanken, att kunna byta motor utan att bygga om hela bilen. Jag får som det ser ut nu in 10" breda fälgar fram och det räcker väl där någonstans ![]() Vad gäller aerodynamik så ska ju det yttre vara som orginal och motorn sticker ju inte utanför karossen och jag tänker inte heller ta hål i denna för eventuell luftström. Sen har vi vikten, och fast jag har svårt att smälta det så tror jag er att den väger mer än en 350 smallblock. Och det är ju sorgligt. > ![]() ![]() Blir lite sugen på att starta en "din bästa motor" tråd ![]() Frågan är var jag hittar en lika "karaktärsfull" motor som inte väger massor??? Jag gillar ju denna motor, och just nu känns det lite surt att den väger en del, men jag kommer som det ser ut nu att behålla den i bilen. Men försök gärna att övertala mig, ge tips på motor men då med en ordentlig motivation. ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Så länge motorvalet inte går ut för mycket över bilens övriga konstruktion så är det väll helt okej att börja med den. Diffklump och växellåda är ju bra grejjer, så fästen för dem är ju inte bortkastade i vilket fall.
Jag va mest orolig att du fick göra massa dumma lösningar för att få in en rad6:a , men om det är som du säger att 10 tum framfälgar går in ändå med hyffsade geometrier osv ja då är det väll bara köra på. Så kan man byta motor i framtiden om man orkar, alt så rasar M30in. hehe. Jag hade fantiserat mig ett idealscenario där det sitter en radfyra ungefär halvvägs in i kardantunneln och framför den sitter det en framvagn med dubbla a-armar och puschrod upp till två liggande wörstingdämpare ![]() Men det kanske är overkill ivf, så så länge man inte gör så blir det nog inga dumma designgrejjer bara pga rad:6an. Lycka till med bygget. Fett hursom ![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
_________________ Michael Thulesius |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 107 besök senaste veckan (36630 totalt) |