Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Innan: Lämplig bakvagn? Nu: BMW E30 bakvagn i gammal Opel?
<<   1, 2, 3
34991 besök totalt
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jag tolkar det som att geometrin kommer funka men att man får kolla mer på bussning/justeringsfrågan.
En variant är ju som Stingray sa att ha en besiktningsbakvagn med org. bussningar och en justerbar racebakvagn med ledlager. De kan ju inte "låsa sig" på samma sätt.

Buell XB12S -08
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

iom att min bil ska gå på bana, och när ja vill leka.. annars står den i garaget, så kommer det bli race rakt igenom, iaf så mkt plånboken pallar med..

nu e ju frågan hur länge håller uniballs? och vart köper man dom bästa/pris

AL du har inga ritningar på hur en race e30 bakvagn skulle se ut..

småsugen annars att kopiera Ulf's DTM kopia.. =)

ska sätta mig och läsa min väghållningsboken på semestern om ett par veckor och rita och räkna lite så får man väl se vart man hamnar, om ca 1-2 månader borde ja få tillträde till garaget oxå så jag kan börja riva ner skiten..

BMW Abuser
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

billiga industrilager håller ett tag, riktiga racelager håller länre. Jag köpte Rodobal MTE till min bil eftersom det sägs vara bland de bästa.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Stingray skrev:
...sen får vi väl se om det hela slutar med en rörramsbakvagn så jag snabbt och lätt hänger upp gamla bakvagnen vid besiktningen.. för ja har en känsla att SBP inte gillar ledlager..

Min bil har haft ledlager se'n -94. SBP har aldrig haft några synpunkter på det.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

ice skrev:
Stingray skrev:
...sen får vi väl se om det hela slutar med en rörramsbakvagn så jag snabbt och lätt hänger upp gamla bakvagnen vid besiktningen.. för ja har en känsla att SBP inte gillar ledlager..

Min bil har haft ledlager se'n -94. SBP har aldrig haft några synpunkter på det.

trodde inte man fick bygga om bärarmarna utan att SBP gick in och grinade? dvs ombyggda bärarmar = regbes..?

BMW Abuser
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Karlsson skrev:
billiga industrilager håller ett tag, riktiga racelager håller länre. Jag köpte Rodobal MTE till min bil eftersom det sägs vara bland de bästa.

Räknas SKF teflonlagrade länkhuvud som billiga industrilager? Mina M16 som jag köpte till bakaxeln gick på runt 500 kr/st.
Jag har fått för mig att industri/entrepenadgrejer är gjorda för att hålla "för evigt" eller iaf med långa bytesintervall. Ofta sitter grejerna i tuffa miljöer med mycket yttre påverkan.
En enkel lösning för att fixa dammskydd är att klippa upp en cykelslang i lämpliga längder och fästa med buntband runt kulleden. /~OT

Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Anders Karlsson skrev:
Karlsson skrev:

Räknas SKF teflonlagrade länkhuvud som billiga industrilager? Mina M16 som jag köpte till bakaxeln gick på runt 500 kr/st.
Jag har fått för mig att industri/entrepenadgrejer är gjorda för att hålla "för evigt" eller iaf med långa bytesintervall. Ofta sitter grejerna i tuffa miljöer med mycket yttre påverkan.
En enkel lösning för att fixa dammskydd är att klippa upp en cykelslang i lämpliga längder och fästa med buntband runt kulleden. /~OT

Helt klart har industrkomponenter i allmänhet hög hållbarhet. Det kostar pengar att byta komponenter ofta och många industrier kör åretruntdrift med kanske ett underhållsstopp, då blir alla oplanerade stopp mycket dyra.
Racekomponenter har andra krav, de ska inte haverera under tävling men om de nöts fort och måste bytas då och då spelar inte lika stor roll.

Göteborg
Här sen Nov 2004

När jag skulle köpa E36 så läste jag någon artikel om att BMW lagt ner en väldans massa pengar på utvecklingen av bakvagnen. Eftersom BMW hade fått ett dåligt rykte iom att E30 bakvagnen var så dålig.

Minns inte var jag läste det, men kanske värt att kolla sanningshalten i detta påstående innan du smackar dit E30 bakvagnen.

Ricky Bobby!...
Citera
Tykoo
Säter
Här sen Dec 2007

jag har gjort exakt det du går i tankarna på för ett år sendan på min kadett c -79.
E30 bakvagn passar ovanligt bra om man får säga så.
blir ca 4 cm bredare spårvidd mot org, så med ett bara breddare passar det kanon.

är du intresserad av bilder kan jag kanske maila några.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Inresant med svar i trådar som det inte skrivits i på över tre år..

Men det är faktiskt kul att se gamla funderingar.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Tykoo skrev:
är du intresserad av bilder kan jag kanske maila några.

Det vill jag gärna se. Du har PM.

Buell XB12S -08
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Inresant med svar i trådar som det inte skrivits i på över tre år..

Men det är faktiskt kul att se gamla funderingar.

Hehe.. Jo jag såg att den var lite gammal, efter jag kommenterat.
Jag fastnade väl i läsningen, och kände mig tvungen att svara, fast det var nog för sent..

Ricky Bobby!...
Citera
Racetech
Innan: Lämplig bakvagn? Nu: BMW E30 bakvagn i gammal Opel?
<<   1, 2, 3
34991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande