Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 (SugTURBO) -75 SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26584 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

skrev:
Sugturboanläggning är nog det billigaste då! Suga genom en Weber 45:a och skicka bensinen genom en carbontätad turbo (Rajay t. ex.). Du får köra utan intercooler men du kan utan större problem plocka runt 200 hk och det räcker ju i en 02:a. Jag har lite bilder på min anläggning om du vill veta lite mer om hur det fungerar och vilka delar som behövs.

Mvh

Du har pm

Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Speedster skrev:
Nu har jag klurat och läst en hel del för att veta vilka delar som jag ska samla på mig till vinterpillandet Jag har läst mkt på bla Anders sida där det fins många bra länkar thumbs up

Så här ser önskelistan ut nu (hör gärna av er om ni har något liggandes):
-Krängningshämmare fram
-Skärmbreddare fram samt fronspoiler
-Bromsok Volvo 240 Klart
-Nav fram från BMW E21
-Ventilerade skivor fram från BMW E21
-Bromsok bak från VW Golf II
-Bromsskivor fram från BMW E30
-Donatorbil=Volvo 740 GLT 16V

Angående nav och skivor, ryktet säger att man skall ha nav från 318/320 och skivor
från 323(ventilerade) Kan varken bekräfta eller dementera detta,men kanske värt att kolla...

Ska du ha ventilerade skivor från E30 ?

Jag ska titta lite i gömmorna

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:

Angående nav och skivor, ryktet säger att man skall ha nav från 318/320 och skivor
från 323(ventilerade) Kan varken bekräfta eller dementera detta,men kanske värt att kolla...

Ska du ha ventilerade skivor från E30 ?

Jag ska titta lite i gömmorna

Det jag har läst mig till är att man ska plocka ventilerade skivor från 320i -77 eller 323i och naven ska passa från E21 80-83 (hjulbultar från E21/E30).
Det kan säkert fungera att plocka delar från E30 med men detta har jag inte koll på... Kanske ngn som har bättre koll på detta?
Skivorna bak är ej vintilerade från E30.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

På min bil har jag följande:

Fjäderben från 1502, dvs icke ti eller tii fjäderben.
skivor från 323i e21. (köpta på micro för 300:-/st)
nav från 316 e21, (funkar med vilken e21 som helst med solida skivor). hjullager från icke tii passar.
Volvo 240 Girling bromsok för ventilerade skivor (ingen aning om årsmodell).
Textar taxibelägg, funkat på 5 banträffar, men nu är dom tvärslut.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Anders Carlsson skrev:
På min bil har jag följande:

Fjäderben från 1502, dvs icke ti eller tii fjäderben.
skivor från 323i e21. (köpta på micro för 300:-/st)
nav från 316 e21, (funkar med vilken e21 som helst med solida skivor). hjullager från icke tii passar.
Volvo 240 Girling bromsok för ventilerade skivor (ingen aning om årsmodell).
Textar taxibelägg, funkat på 5 banträffar, men nu är dom tvärslut.

Bra, då vet jag att receptet fungerar! Bara att börja leta delar

Att göra listan har nu ändrats lite efter ett samtal med herr Erneland :shifty:

-Krängningshämmare fram
-Skärmbreddare fram samt frontspoiler
-Bromsok Volvo 240 Klart
-Nav fram från BMW E21
-Sugturbo Klart

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

Speedster skrev:

-Krängningshämmare fram
-Skärmbreddare fram samt fronspoiler
-Bromsok Volvo 240 Klart
-Nav fram från BMW E21
-Sugturbo Klart

Jag har främre krängningshämmare (orginal). Finns i Stenungsund, Jobbar i Bohus, kan med andra ord leverera dit också. Ev kan jag lösa ett par nav också, låt mig kolla det.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Anders Carlsson skrev:

Jag har främre krängningshämmare (orginal). Finns i Stenungsund, Jobbar i Bohus, kan med andra ord leverera dit också. Ev kan jag lösa ett par nav också, låt mig kolla det.

PM:a gärna pris på k-hämmare (hur är det med fästen?) och även om du hittar några nav!

Jag har felsökt en del på bilen för att hitta anledningen till vättenvärmeproblemet, efter att ha kokat termostaten och sett att den fungerade så plockade jag isär hela systemet och spolade rent det samt demonterade vattenpumpen och kontrollerade att allt stod rätt till med den. Det var en hel del skit i kylaren då den stått still en del. Jag monterade ihop allt och höll tummarna men den gick fortfarande varm
Så jag tog bort termostaten igen och låste den i öppet läge och då fungerade det kanon, den blev ganska snabbt varm och höll sig på 80°C oavsett gasande Jag hade glömt bort vad roligt det var att köra bakhjulsdriven bil som var lite lätt i rumpen mkt sladdande blev det under den långa provrepan
Den verkar sätta sig ganska bra och det ska nog gå att få ordning på väghållningen Framvagnen är helt klart där man ska börja.

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Var och hämtade lite delar så man har lite att göra i vinter (tidigare ägare, Erneland).

Jag har tänkt att köra med ca 0,7 bar i laddtryck vilket detta kit har gått med innan. Jag har läst en hel del ang vilket kompressionsförhållande man rekommenderar att köra på dessa motorer men jag har inte fått något vettig info. Dom flesta kör med ca 1,5 bar i laddtryck men är det ngn som har några tipps vad jag med 0,7 bar ska lägga mig på i kompressionsförhållande? Hur åstakommer jag detta på det mest ekonomiska sättet ?

Här är en bild på anläggningen monterad (i Marcus Malteus bil):

robertk
umeå
Här sen Jan 2006

Alltså. Att ge sig in i turbovärlden utan att ha koll på några variabler är lite vanskligt. Du måste ha helt annan koll på bränsle och tändkruva, men för att inte fördjupa sig i detta för mycket utan kolla på vad du behöver.

Jag antar att du kommer att köra helt utan intercooler då detta är ett mycket förlegat turbosystem som inte funkar med ic då man kör sugturbo. Vatteninsprutning skulle vara ett alternativ, men då en weber gasare inte räcker speciellt långt så behövs nog inte de speciellt då turbon är bottnad långt före. Alternativet är att slipa ur förbränningsrummen helt hemisfärsika ev att lämna klämspalten på en sidan. Du du letar budget alternativ så är priset för detta enbart topppackning och lite tid. Men jag skulle nog ladda på 0.5-0.8 borde gå bra utan att röra motorn du får testa hur mycket tänding du kan köra på, alternativet är att leda in laddtryck till vacumklockan om du har en med dubbelnippel så backar den 6-7grader dock inte så progresivt utan ganska direkt vid 0.4bar men de är lungt i ditt fall då det blir en lätttryckare, alternativ är att fila lite i fördelaren så du får längre slag och därmed kan backa tändningen mer med klockan. Annars kör helt stum fördelare, stumma vikterna och kör på nånstanns 25-30grader är ett bra riktväre. Kan meddela att de går förvånadsvärt bra att köra med stum tändning och fortfarande ha kvar bruksvärde på bilen.

Kommer i skrivandesstund att beta testa en nytillverkad retarderbox av en kille här i stan som möjligör helt ställbar tändkruva över varvtal och MAP. Fördelen är att man då triggar med bmws induktiva fördelare som sitter på de nyare m10orna e30/e28... Detta kommer vara ett mycket bra alternativ till oss som vill ladda på lite med förgasare, tryck som sug.

over and out

http://www.dynotech.se
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

robertk skrev:
Alltså. Att ge sig in i turbovärlden utan att ha koll på några variabler är lite vanskligt. Du måste ha helt annan koll på bränsle och tändkruva, men för att inte fördjupa sig i detta för mycket utan kolla på vad du behöver.

Jag antar att du kommer att köra helt utan intercooler då detta är ett mycket förlegat turbosystem som inte funkar med ic då man kör sugturbo. Vatteninsprutning skulle vara ett alternativ, men då en weber gasare inte räcker speciellt långt så behövs nog inte de speciellt då turbon är bottnad långt före. Alternativet är att slipa ur förbränningsrummen helt hemisfärsika ev att lämna klämspalten på en sidan. Du du letar budget alternativ så är priset för detta enbart topppackning och lite tid. Men jag skulle nog ladda på 0.5-0.8 borde gå bra utan att röra motorn du får testa hur mycket tänding du kan köra på, alternativet är att leda in laddtryck till vacumklockan om du har en med dubbelnippel så backar den 6-7grader dock inte så progresivt utan ganska direkt vid 0.4bar men de är lungt i ditt fall då det blir en lätttryckare, alternativ är att fila lite i fördelaren så du får längre slag och därmed kan backa tändningen mer med klockan. Annars kör helt stum fördelare, stumma vikterna och kör på nånstanns 25-30grader är ett bra riktväre. Kan meddela att de går förvånadsvärt bra att köra med stum tändning och fortfarande ha kvar bruksvärde på bilen.

Kommer i skrivandesstund att beta testa en nytillverkad retarderbox av en kille här i stan som möjligör helt ställbar tändkruva över varvtal och MAP. Fördelen är att man då triggar med bmws induktiva fördelare som sitter på de nyare m10orna e30/e28... Detta kommer vara ett mycket bra alternativ till oss som vill ladda på lite med förgasare, tryck som sug.

over and out

Tack för kommentarerna

Nej intercooler är ju inte ngt alternativ för sugturbo (och det roliga med systemet är ju att det är lite "förlegat" liksom bilen ). Vad gäller vatteninsprutning så sitter det en givare på tryckröret för detta så systemet har haft det monterat en gång i tiden.
Hemisfäriska förbränningsrum kan ju vara ett alternativ då jag ändå kommer lyfta toppen för allmän kontroll inför konverteringen samt att det käns som att jag inte behöver minska kompet speciellt mkt med tanke på mitt låga laddtryck!?.
Jag har funderat en del tidigare på tändningen och om det fungerar att köra med stum fördelare, mer kommentarer om detta är välkomna.

robertk
umeå
Här sen Jan 2006

funkar bra att köra stum tändning... de flesta dhla åkare åker med de vet inte hur många som figurerar på detta forum dock...

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

robertk skrev:
funkar bra att köra stum tändning... de flesta dhla åkare åker med de vet inte hur många som figurerar på detta forum dock...

det funkar bra att bara köra halvöppet trottelspjäll också... en fördelare från saabturbo är väl inte så svårt att få tag på om det ska vara mekaniskt

robertk
umeå
Här sen Jan 2006

Re:

jol skrev:
robertk skrev:

det funkar bra att bara köra halvöppet trottelspjäll också... en fördelare från saabturbo är väl inte så svårt att få tag på om det ska vara mekaniskt

De var en dålig liknelse. Berätta ist vad du har testat för alternativ på en överladdad m10... varför ska man ta från saabturbo när orgial passar och funkar utmärkt att backa med om man vill de. Dessutom är saabfördelaren med hallgivare vilket medför mer ombyggnation även fast man gärna slipper äckliga brytare.

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

robertk skrev:
jol skrev:
robertk skrev:

De var en dålig liknelse. Berätta ist vad du har testat för alternativ på en överladdad m10... varför ska man ta från saabturbo när orgial passar och funkar utmärkt att backa med om man vill de. Dessutom är saabfördelaren med hallgivare vilket medför mer ombyggnation även fast man gärna slipper äckliga brytare.

Kom inte på nån bättre liknelse, men man tappar ju botten på att inte kunna justera förtändningen.
Har en m10 själv, original ej överladd, men den har också två vakuumanslutningar på varsin sida om membranet. Nåt med kallstart/uppvärmning/avgaskrav från kalifornien antog jag och inte lämplig för att trycksätta utan större mod (därför vakuumklockan från saaben)

edit: fast det är ju sant, den bottnar väl redan med origina klocka, läste igenom ditt inlägg om att fila för längre slag. Det är ju inte så pass stora (eller kostsamma) mek för att ändra max förtändning

från min, fast med ms då http://surl.se/dilk

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nu har det varit lite lugnt med meckandet ett tag då garaget tagit den mesta tiden, snart är utsidan klar och jag kan äntligen börja på insidan
BMW har fått en del förberedelser inför besiktning så förhoppningsvis kommer jag iväg till bilprovningen inom två veckor.

Här är en bild på nya hemmet för bilarna (och mig ):

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Det har inte hänt så mkt på mekarfronten på ett tag utan den mesta tiden gåt åt till att snickra, nästa steg är elen

Lite har det dock hänt, jag har fixat en del för att få igenom den genom sbp och nu sitter det också en ny passagerarstol i så i princip är den klar för att åka in och få en arbetslista
Jag har även inhandlat stol, nav, krängningshämmare (tack Anders) och ett komplett kitt med turbobreddare och framspoiler så nu fins det att göra till vintern.

-Krängningshämmare fram Klart
-Skärmbreddare fram samt frontspoiler Klart
-Bromsok Volvo 240 Klart
-Nav fram från BMW E21 Klart
-Sugturbo Klart

david_gbg
Gbg
Här sen Aug 2007

Delarna på önskelistan kanske du får dit på en eftermiddag...eller

Mvh Tidsoptimisten

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

david_gbg skrev:
Delarna på önskelistan kanske du får dit på en eftermiddag...eller

Mvh Tidsoptimisten

Det går nog lika snabt för mig att få på delarna som det gick för dig att få på skärmarna

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Speedster skrev:
Var och hämtade lite delar så man har lite att göra i vinter (tidigare ägare, Erneland).

Jag har tänkt att köra med ca 0,7 bar i laddtryck vilket detta kit har gått med innan. Jag har läst en hel del ang vilket kompressionsförhållande man rekommenderar att köra på dessa motorer men jag har inte fått något vettig info. Dom flesta kör med ca 1,5 bar i laddtryck men är det ngn som har några tipps vad jag med 0,7 bar ska lägga mig på i kompressionsförhållande? Hur åstakommer jag detta på det mest ekonomiska sättet ?

Tja...varför inte tanka E85, ombestycka förknasare och slippa ändra kompression? Måste du ha sug-installation förresten går det inte att bygga trycklåda runt förknasare? En liten SAAB og900 intercooler för 500:- skulle kunna tillföra mycket, dessutom slipper snurrbon få massa soppa på sig.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:

Tja...varför inte tanka E85, ombestycka förknasare och slippa ändra kompression? Måste du ha sug-installation förresten går det inte att bygga trycklåda runt förknasare? En liten SAAB og900 intercooler för 500:- skulle kunna tillföra mycket, dessutom slipper snurrbon få massa soppa på sig.

Det är mkt möjligt att det blir en tryckturbolösning så småning om men jag tänkte testa sugturbo först eftersom jag har hela "kittet" och det är lite roligt att ha testat
Hur är det med soppapump och E85? Jag vet ju att många bilfabrikat har problem att få den att hålla med E85...

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Speedster skrev:

Hur är det med soppapump och E85? Jag vet ju att många bilfabrikat har problem att få den att hålla med E85...

Har kört E85 i både förknasarbilar och insprutningsbilar i snart fyra år. Inga problem whatsovever. Hade dock problem med "gul gegga" runt nålen på Strömberg CD175, troligtvis pga.att olja från vevhusventilationen geggade ihop med E85. Har precis kört cca. 2000 mil på ren E85 i min SAAB og900S. Jag skulle tro att pumpen är OK så länge man inte höjer soppatryck, i synnerhet förknasarpumpar då dessa arbetar med betydligt lägre tryck än insprutningspumpar.

BMW 2002 (SugTURBO) -75 SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26584 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande