Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
en liten prototyp framvagn
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10171 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
96 turbo:
I ditt förslag.
Rollcentrumet ligger högt, för högt.
Detta kommer medföra att jackingfaktorerna blir stora.

Tänd linjerna som som är förlägningarna av bärarmana, i dessas skäringspunt ligger monementanpunkterna. Så ser man det.

Hur kan jag missa det uppenbara så grovt?
Jaja, det enkla är det svåra att se...

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Andreas Lidström skrev:
För att du ibland överskattar dina kunskaper och försöker leka med de stora grabbarna?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
För att du ibland överskattar dina kunskaper och försöker leka med de stora grabbarna?

>

Skrev ju klart å tydligt att jag inte kan dethär.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Jag brukar förespråka höga rollcentran (då det innebär att man kan köra med en tunnare/lättare KH),
men t.o.m. jag vill nog påstå att 199 mm är för mycket (det kommer sannolikt att innebära att du måste sätta dit en pitch-hämmare för att få balans mellan vertikal- och horisontal fjädring).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag håller med om att camberändringen vid bump är väldigt stor och jag håller med Lidström om att försöka minimera den negativa cambern på innerhjulet, på en FWD bil bör man försöka bibehålla grepp även på innerhjulet och inte tillåta att det avlastas helt.

Jag är lite intresserad av dessa nya rön du ordar om dock Lidström, hjulupphängningen i vår FS bil har jag designat med fokus på stillastående rc kombinerat med lämplig cambergain och och rc höjd fram/bak.

Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare
kolla min bil tråd detta kommer att bli en saab 96 med mittmotor och rwd

Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare
har fått det till roll center 31,96 scrub till 5,05 men vid bump så ändrar sig cambern så här vid roll 1grad får jag camber inner 2,61 och ytter 1,42 och vid 3 grader inner 3,82 ytter 0,48 sen vid rebumproll 1grad inner 1,66 ytter 0,34 och vid 3 grader inner 2,97 ytter har blivit 0,74 vet ej om man ska gilla detta och till sist vid bumproll 1grad inner 3,79 ytter2,74 vid 3 grader inner 4,87 och ytter 1,94. tycker det ser konstigt ut eller vad tycker ni

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

96 turbo:
Kan du göra en typ print scrin på ingångsmåtten?

ps Varför har du bätt om låsing av din biltråd?????????

Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

96 turbo:
En lite nyfikna fråga.
Vad är det du har försöka optimera?

Sen bara lite allamäna komentarer.
Vist är det bra att inte få allt för mycket negativ camber på innerhjulet MEN då den ytterhjulet tar JÄTTE mycket mer last så är det där man skall optimera.
och ja, spinnade innerhjul är ingen hitt. Diffbroms är lösingen INTE gå lös på geometrin.

Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare
det var en bra fråga jag har försökt få den så lugn och fin som möjligt i rörelserna och inte allt för mycket ändring på camber och spårvidd

Mantorp
Här sen Nov 2002

Ändring i camber "vill"man ha...ca 0,5 grader per grad roll är en tumregel Fuling brukar förespråka som rimligt iaf.

Jag måste kolla upp detta mot nga verkliga fall för att se vad som kan anses rimligt även om jag såklart vet att Fuling redan gjrot det.

96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare
ok jag trodde det var max vad man ville ha men det är alltså typ minst. jag vill ha att ytter hjulet skall vara så rakt som möjligt vid roll för det måste väll vara samma princip som när man kör gocart och man lutar sig utåt i kurvorna för att lägga tyngd på ytterhjulen. hur många grader kan man tänka sig att bilen kränger?? i programmet är ju 3 grader satt från början eller ska jag öka detta

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Då däck är mer eller minder camberkänsliga, beronde på typ, märke mm mm för att uppnå fult grepp i böjarna. Men tämligen mycket negativ camber pajar bromsförmågan.
Så hur mycket statisk camber man skall ha är en kompromiss.

Men allt mellan -2 till -6 är inte helt fel att säga renerält.
Avdetta kommer rätt mycket ÄTAS upp av kräningen i chassit och däcken.

Japp, runt ca ca ca ca ca 0,5grd camber komp per grd kräning har jag märkt man brukar hamna utan att något annat spårar ur i en geometri.
Inget som säger det är opimalt, kanske en vättig kompromiss därimot.

Citat:
det var en bra fråga jag har försökt få den så lugn och fin som möjligt i rörelserna och inte allt för mycket ändring på camber och spårvidd

Camberkompen var jag redan varit inne på.
Spårviddändringer på ett antal mm har jag inte kommit på vad det ställer till med, men jag har märkt så har man en vättig geomter(vad det nu är) så åker inte spårvidden så mycket vid fjädring och kräning.

Sen skall man ha koll på vad som händer MR och jackingfaktorn så de inte fladdrar runt ohäjdat.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Utan att vara spydig så säger jag att det är väl nu det är läge att börja läsa böckerna vi rekomenderade om detta inte gjorts tidigare.

För det är väl nu det börjar gå upp hur flummigt detta ämne är och utan grundläggande förståelse för hur ALLT hänger ihop vet man inte ens vart man ska börja.

Lovar dig, det kommer vara värt tiden. Dessutom är det kul.

96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare
jo väghållningsboken har jag läst flera gånger men man ska ju fatta vad man läser med. Och vart får man tag på a-arms boken är det genom göran det med.. hur mycket jacking får det förekomma jag har kollat lite på det och får nästan 30% i jacking

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jackingen ligger lite tumme pekfinger på 2*32/1450 -->4,4%
och fladdar inte runt i kräningen.

Citat:
jo väghållningsboken har jag läst flera gånger men man ska ju fatta vad man läser med.

Välkommen i klubben
Hur mer man lär sig hur mer kommer man på att man INTE kan så har man lärt sig massor kan man ingen ting
Tar en rätt lång tid innan grejorna BÖRJA falla på plats och man börjar få ett hum vad man håller på med.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Jackingen ligger lite tumme pekfinger på 2*32/1450 -->4,4%
och fladdar inte runt i kräningen.

Citat:
jo väghållningsboken har jag läst flera gånger men man ska ju fatta vad man läser med.

Välkommen i klubben
Hur mer man lär sig hur mer kommer man på att man INTE kan så har man lärt sig massor kan man ingen ting
Tar en rätt lång tid innan grejorna BÖRJA falla på plats och man börjar få ett hum vad man håller på med.

Vi är många i denna klubb...som läst och läst men ändå inte kan komma med så mkt raka svar. Finns det nga raka svar i denna branschen?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Finns det nga raka svar i denna branschen?

Näää, pga att allt är olinjärt mao jä... krokigt

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Citat:
Finns det nga raka svar i denna branschen?

Näää, pga att allt är olinjärt mao jä... krokigt

Hahahaha

96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

Trådstartare

nått sånt kanske

en liten prototyp framvagn
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10171 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande