| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
|
6595 besök totalt |
|
Re: Avslag på dispensansökan
HMmm då skiljer sig reglerna för avgasrening mella Drifting & racing ju. I Drifting så får man ha orginal kat om man har orginal downpipe, inte annars. (vet dock ej om detta gäller för "snabbaste klassen" ?) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re:
Har ingen betydelse i detta fallet, original hade inte hjälpt... Men bara att jag har kommit igenom sbp borde ju räcka tycker jag. Man kan ju när som helst kolla att katten fungerar... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
Eftersom SBF har tagit initiativet att skapa ett öppet forum för sina medlemar har jag ställt frågan där:
http://forum.sbf.se/showthread.php?t Ni får gärna "uppa" tråden mer än en gång i veckan om ni vill...
Är det rimligt av SBF att kräva av sina medlemar att de ska ersätta original katalysator med en annan även på helbilsgodkända bilar!?
Visst, det är i praktiken omöjligt att bygga tävlingsbil av en helbilsgodkänd kärra och samtidigt få den godkänd av Bilprovningen men det känns vettigare att sätta en bur i bilen och bryta mot reglerna än att byta en av tillverkaren väl utprovad komponent mot en annan för att uppnå samma regelbrott.
Vidare, vad är det som gör original katalysator mer funktionsduglig vid en teknisk kontroll om den kontrollerats av Bilprovningen någon gång senaste året?
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Vet någon var man placerar katalysatorn bäst på en bil som ska gå på bana
(förgasar motor som går fett) just nu sitter den längst bak, med en ljuddämpare innan. men jag tvivlar på att den kan bli riktigt varm. _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
|
6595 besök totalt |