Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21576 besök totalt |
Re:
Min hade PrOMax 7100 chip och Ferrita avgassystem, samt en omslipad kam. Den går fint! ![]() om du byter till lättat svänghjul, så var riktigt noga med att balansera det innan montering. För att undvika vissa skorrande ljud vid vissa varvtalsövergångar. Lycka till. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Den är väldigt snäll att köra med denna inställning. Styr in väldigt bra.
Quisfr: Effektmätte du bilen ? Vore intressant att veta om det är någon vits med att göra en sådan operation. Du bytte enbart insugningskammen ? Det är ju väldigt bra bottendrag med orginalkammarna, man kan åka på högre växel. Speciellt om jag jämför med min förra M3 e30 som hade racingkammar. _________________ Thord Johnsson |
||||
Re:
Kamaxeln var bytt när jag köpte den, och det fanns inte mkt historia att gå på mer än ett kvitto från Enem. Sanden berömde den flertalet ggr, över hur kvick respons det var i den, och nån effektmätning gjorde jag aldrig tyvärr. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Har varit och kört med bilen på falkenbergsmotorbana 2 gånger sedan jag uppdaterade tråden. bilen går rätt fint något understyrd. kom ner på 51.5 sek som bäst vilket jag e väldigt nöjd med.
![]() nu står bilen uppe på pallbockar igen för lite mera modiferingar kom fram till några saker på falkenberg som måste ordnas till. *bättre kylning på bromsarna skall plocka bort dimljusen och dra slangar till bromsarna. sparar lite vikt där också. *har beställt nytt lättare batteri ett ODYSSEY PC680 skall väga 7kg mot orginalets 17kg ![]() *instalerar nya mätare på mittkonsolen för vatten och oljetemp och även oljetryck. *har beställt en 19 mm justebar krängare bak för att få bukt med understyrningen. *har slängt ut allt i sterio väg och plockat bort cs hyllan bakom stolarna och även fotstödet under passagerarfötterna detta vägde 13kg. *skall beställa nya sidorutor i plast och även plocka bort elhissarna tror jag kan spara rätt många kg på detta ![]() ![]() jag har dock ett problem det sitter larm i bilen som jag vill plocka bort är detta något svårt eller är det bara att följa kablarna och plocka bort? drömde mig bort om att få dit ett riktgt kolfiberinsug också ![]() ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Vad kör du för fjädrar fram/bak? och vad kör du för däcksbredd?
Upplever du bilen understyrd i både snabba och långsamma kurvor? Jag kör 120/160 N/mm med samma däcksbredd runt om. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
jag åker på 225 fram och 255 bak och fäderkonstanterna är 120 fram och 160 bak. jag upplever bilen som mest understyrd i snabba kurvor mest i mitten och utgången ur kurvorna. hjulvinlkarna är 4 grader camber fram 2.75 bak 0.15 grader toe out både fram och bak och max caster. jag mätte även däckstempen och däcken är varmast i ytterkant både fram och bak så det blir mer camber tänkte prova 4.5 fram och 3.5 bak och så skall jag sätta lite toe in bak bilen e ganska nervös vid inbromsning. hade inte verktyget för att kunna justera in bakvagnen riktigt när jag gjorde hjulinställning därför blev där lite toe ut bak.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Dags att uppdatera tråden lite bilen har åkt upp på pallbockar för vinter förvaring
![]() Saker som skall fixas till under vintern är *renovera och porta toppen *slipa om kammarna *plocka bort balansaxlarna *montera 30mm krängare fram *montera 140nm fjädrar fram *montera en hel bur har inte bestämt mig vad jag skall ha för nogon än bara någon som har tipps? *eventuelt rensa inredningen helt ![]() det är det som skall fixas till i första hand sen kanske man får några nya ideer under tiden sen har 968 fått en ny rumskamrat ![]() ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Resten då? Vad sitter de på? Är det din 911:a? ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Fredrik kollade i din gammla 968 tråd såg att du satte in en wieschers bur i din gammla bil hur var passformen och hur löste du det med bältena?
va den i stål eller crmo? fick du fia papper på den? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Passformen var verkligen inget vidare utan krävde en hel del justering. Sen kom strävan framför pannan alldeles för nära, så jag slog i hjälmen hela tiden. Oerhört irriterande faktiskt. Stål. Den hade intyg. Måste beställas extra. jag skulle rekommendera o lägga till för en Heigo bur. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Varför inte en riktig bur i stället för alla mekano-byggen? ![]() "Backe" här på forumet har byggt flera burar till 944: backe@lsn.se 070-6573225 Runt 15.000:- får du räkna med för en färdig bur. _________________ -- |
||||
Re:
Är det inkl montering så blir det ju ungefär som en Heigo som kostar 9-10 000 kr + montering. Låter fint _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
vill ha en bur i crmo är bra mycket lättare än stål burar vad jag vet så är det bara wiechers man kan få i det mantrialet.
en heigo kostar 10500kr hos levin monteringen tänkte jag göra själv. en wiechers vet jag inte vad den kostar men det kanske är lika bra att bygga en riktig bur direkt på plats får nog ta och slå en pling till han backe vad hade du för bur i din sista 944 fredrik? den såg fin ut den bilen _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
I den röda så var det någon gammal variant på turbo-cup bur, inget som skulle bli godkänt idag pga bakre infästningarma, bland annat: ![]() (Nu har ju den bilen redan vagnbok, så den behöver inte byggas om) Backe hjälpte mig däremot svetsa om buren i den svarta cabben, han byggde buren till Annas bil och så har han byggt den här snygga buren till en kompis bil: ![]() _________________ -- |
||||
Re:
det här är svårt pratade med gunnarsjö svets och smide han kunde bygga en ganska enkel certifierad bur i crmo för 20000kr+ moms det tyckte jag va lite för mycket pengar. har du mer bilder på annas bur och den på din kompis bil? går dom igenom bilprovningen med dom burarna jag vill fortfarande ha min bil gat reggad. om man nu skall köpa en skruvbur vilken är vettigast av 1. heigo 2. wischers 3. sparco är alla certifierade? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Certad bur blir ju ofta lite onödigt dyrt - Backe bygger ju också enligt reglementet och klarar naturligtvis också en vagnboksbesiktning. Jag har inga vettiga bilder på Annas bur, med den är ganska lik den i min gamla röda bil, förutom att bakre fästpunkterna är flyttade. Gatreggning är inga problem med såna "standardburar" (det är ju dom vanliga punkterna kring vaddering etc) men om man går så långt som min kompis gjorde, med flyttad förarplats etc, så blir det ju en annan sak.. ![]() Vet inget om vilken skruvbur som är bäst. I 944/968 så vill jag helst få buren lite längre fram, än så som skruvburarna normalt sitter. Typ: Följa A-stolpen hela vägen, genom instrumentbrädan/ventilationsgallret och ner på golvet. (Gärna med anslutning till fjädertornen fram också, såklart) Så här såg det ut på min gamla cab: ![]() _________________ -- |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21576 besök totalt |