Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21576 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

jonaslarsson skrev:

Den inställning lät inte helt dum har du kört mycket med den och hur upplevs den?

Bilen går bra vet dock inte hur mycket det har gjort på prestsandan var ett antal månader sedan jag körde bilen innan jag ställte av den inför vinter då den var orginal. jag har bara testat lite lätt på vägen utanför mitt garage efter chip och avgasystem bytet så det e svårt att säga om den går bättre men bilen går riktigt bra tycker jag. ska bänka den så fort jag fått den besiktigad och ställt på den så får man svart på vitt hur mycket där e . har läst en del på lite olika forum och motorn verkar svara välldigt bra på chip byte. pratade med sanden för ett tag sedan och han sa att motorn skulle reagera mycket positivt på svänghjuls byte. Om man vill ha lite bättre respons thumbs up

Min hade PrOMax 7100 chip och Ferrita avgassystem, samt en omslipad kam. Den går fint!

om du byter till lättat svänghjul, så var riktigt noga med att balansera det innan montering. För att undvika vissa skorrande ljud vid vissa varvtalsövergångar. Lycka till.

Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004

Den är väldigt snäll att köra med denna inställning. Styr in väldigt bra.

Quisfr: Effektmätte du bilen ? Vore intressant att veta om det är någon vits med
att göra en sådan operation. Du bytte enbart insugningskammen ?

Det är ju väldigt bra bottendrag med orginalkammarna, man kan åka på högre växel.
Speciellt om jag jämför med min förra M3 e30 som hade racingkammar.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

THORD skrev:
Den är väldigt snäll att köra med denna inställning. Styr in väldigt bra.

Quisfr: Effektmätte du bilen ? Vore intressant att veta om det är någon vits med
att göra en sådan operation. Du bytte enbart insugningskammen ?

Det är ju väldigt bra bottendrag med orginalkammarna, man kan åka på högre växel.
Speciellt om jag jämför med min förra M3 e30 som hade racingkammar.

Kamaxeln var bytt när jag köpte den, och det fanns inte mkt historia att gå på mer än ett kvitto från Enem.
Sanden berömde den flertalet ggr, över hur kvick respons det var i den, och nån effektmätning gjorde jag aldrig tyvärr.

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Har varit och kört med bilen på falkenbergsmotorbana 2 gånger sedan jag uppdaterade tråden. bilen går rätt fint något understyrd. kom ner på 51.5 sek som bäst vilket jag e väldigt nöjd med.

nu står bilen uppe på pallbockar igen för lite mera modiferingar kom fram till några saker på falkenberg som måste ordnas till.

*bättre kylning på bromsarna skall plocka bort dimljusen och dra slangar till bromsarna. sparar lite vikt där också.
*har beställt nytt lättare batteri ett ODYSSEY PC680 skall väga 7kg mot orginalets 17kg
*instalerar nya mätare på mittkonsolen för vatten och oljetemp och även oljetryck.
*har beställt en 19 mm justebar krängare bak för att få bukt med understyrningen.
*har slängt ut allt i sterio väg och plockat bort cs hyllan bakom stolarna och även fotstödet under passagerarfötterna detta vägde 13kg.
*skall beställa nya sidorutor i plast och även plocka bort elhissarna tror jag kan spara rätt många kg på detta

jag har dock ett problem det sitter larm i bilen som jag vill plocka bort är detta något svårt eller är det bara att följa kablarna och plocka bort?

drömde mig bort om att få dit ett riktgt kolfiberinsug också

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Vad kör du för fjädrar fram/bak? och vad kör du för däcksbredd?
Upplever du bilen understyrd i både snabba och långsamma kurvor?

Jag kör 120/160 N/mm med samma däcksbredd runt om.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
jag åker på 225 fram och 255 bak och fäderkonstanterna är 120 fram och 160 bak. jag upplever bilen som mest understyrd i snabba kurvor mest i mitten och utgången ur kurvorna. hjulvinlkarna är 4 grader camber fram 2.75 bak 0.15 grader toe out både fram och bak och max caster. jag mätte även däckstempen och däcken är varmast i ytterkant både fram och bak så det blir mer camber tänkte prova 4.5 fram och 3.5 bak och så skall jag sätta lite toe in bak bilen e ganska nervös vid inbromsning. hade inte verktyget för att kunna justera in bakvagnen riktigt när jag gjorde hjulinställning därför blev där lite toe ut bak.

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Dags att uppdatera tråden lite bilen har åkt upp på pallbockar för vinter förvaring

Saker som skall fixas till under vintern är
*renovera och porta toppen
*slipa om kammarna
*plocka bort balansaxlarna
*montera 30mm krängare fram
*montera 140nm fjädrar fram
*montera en hel bur har inte bestämt mig vad jag skall ha för nogon än bara någon som har tipps?
*eventuelt rensa inredningen helt

det är det som skall fixas till i första hand sen kanske man får några nya ideer under tiden

sen har 968 fått en ny rumskamrat

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Låter som trevliga uppdateringar .

NS BTG: 9.10.21

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Ser ut som en Cargraphic fälg. Rena porren

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:

Du gissade rätt 20 tums cargraphic så sjukt snygga thumbs up

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

jonaslarsson skrev:
Qvisfr skrev:

Du gissade rätt 20 tums cargraphic så sjukt snygga thumbs up

Resten då?
Vad sitter de på? Är det din 911:a?

Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006

Ser ut som höger bakfälg på en 996!

Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
fel gissat det är en 997 gt3 min fars bil tyvärr jag önskar att jag ägde den hellre än min 968

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Fredrik kollade i din gammla 968 tråd såg att du satte in en wieschers bur i din gammla bil hur var passformen och hur löste du det med bältena?
va den i stål eller crmo?
fick du fia papper på den?

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

jonaslarsson skrev:
Fredrik kollade i din gammla 968 tråd såg att du satte in en wieschers bur i din gammla bil hur var passformen och hur löste du det med bältena?
va den i stål eller crmo?
fick du fia papper på den?

Passformen var verkligen inget vidare utan krävde en hel del justering. Sen kom strävan framför pannan alldeles för nära, så jag slog i hjälmen hela tiden. Oerhört irriterande faktiskt.

Stål. Den hade intyg. Måste beställas extra.

jag skulle rekommendera o lägga till för en Heigo bur.

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Qvisfr skrev:

Varför inte en riktig bur i stället för alla mekano-byggen?

"Backe" här på forumet har byggt flera burar till 944:
backe@lsn.se
070-6573225

Runt 15.000:- får du räkna med för en färdig bur.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

FredrikÅ skrev:
Qvisfr skrev:

Varför inte en riktig bur i stället för alla mekano-byggen?

"Backe" här på forumet har byggt flera burar till 944:
backe@lsn.se
070-6573225

Runt 15.000:- får du räkna med för en färdig bur.

Är det inkl montering så blir det ju ungefär som en Heigo som kostar 9-10 000 kr + montering.

Låter fint

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
vill ha en bur i crmo är bra mycket lättare än stål burar vad jag vet så är det bara wiechers man kan få i det mantrialet.

en heigo kostar 10500kr hos levin monteringen tänkte jag göra själv. en wiechers vet jag inte vad den kostar

men det kanske är lika bra att bygga en riktig bur direkt på plats får nog ta och slå en pling till han backe vad hade du för bur i din sista 944 fredrik? den såg fin ut den bilen

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

jonaslarsson skrev:

men det kanske är lika bra att bygga en riktig bur direkt på plats får nog ta och slå en pling till han backe vad hade du för bur i din sista 944 fredrik? den såg fin ut den bilen

I den röda så var det någon gammal variant på turbo-cup bur, inget som skulle bli godkänt idag
pga bakre infästningarma, bland annat:

(Nu har ju den bilen redan vagnbok, så den behöver inte byggas om)

Backe hjälpte mig däremot svetsa om buren i den svarta cabben, han byggde buren till Annas bil och så
har han byggt den här snygga buren till en kompis bil:

Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
jonaslarsson skrev:

I den röda så var det någon gammal variant på turbo-cup bur, inget som skulle bli godkänt idag
pga bakre infästningarma, bland annat:

(Nu har ju den bilen redan vagnbok, så den behöver inte byggas om)

Backe hjälpte mig däremot svetsa om buren i den svarta cabben, han byggde buren till Annas bil och så
har han byggt den här snygga buren till en kompis bil:

det här är svårt pratade med gunnarsjö svets och smide han kunde bygga en ganska enkel certifierad bur i crmo för 20000kr+ moms det tyckte jag va lite för mycket pengar.

har du mer bilder på annas bur och den på din kompis bil? går dom igenom bilprovningen med dom burarna jag vill fortfarande ha min bil gat reggad.

om man nu skall köpa en skruvbur vilken är vettigast av
1. heigo
2. wischers
3. sparco
är alla certifierade?

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

jonaslarsson skrev:

det här är svårt pratade med gunnarsjö svets och smide han kunde bygga en ganska enkel certifierad bur i crmo för 20000kr+ moms det tyckte jag va lite för mycket pengar.

har du mer bilder på annas bur och den på din kompis bil? går dom igenom bilprovningen med dom burarna jag vill fortfarande ha min bil gat reggad.

om man nu skall köpa en skruvbur vilken är vettigast av
1. heigo
2. wischers
3. sparco
är alla certifierade?

Certad bur blir ju ofta lite onödigt dyrt - Backe bygger ju också enligt reglementet och klarar naturligtvis också en vagnboksbesiktning.

Jag har inga vettiga bilder på Annas bur, med den är ganska lik den i min gamla röda bil, förutom
att bakre fästpunkterna är flyttade.

Gatreggning är inga problem med såna "standardburar" (det är ju dom vanliga punkterna kring vaddering
etc) men om man går så långt som min kompis gjorde, med flyttad förarplats etc, så blir det ju en annan
sak..

Vet inget om vilken skruvbur som är bäst.

I 944/968 så vill jag helst få buren lite längre fram, än så som skruvburarna normalt sitter.
Typ: Följa A-stolpen hela vägen, genom instrumentbrädan/ventilationsgallret och ner på golvet.
(Gärna med anslutning till fjädertornen fram också, såklart)

Så här såg det ut på min gamla cab:

Porsche 968 CS -93
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21576 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande