Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21142 totalt) |
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Re:
Jag! Subaru SWX -92 till -95 med 3.3l Boxer _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tack för alla bilder, det måste ju bli en repris på denna träff nästa år, vart hittar folk de här fina bilarna? Imponerande skick på många!
![]() ![]() ![]() Har du fler bilder PP? ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||
Grattis Peter till utnämningen "Förste frågesportsförstörare"
![]() ![]() ![]() Bara en 325i... ![]() En salig blandning, med Bettan i mitten. Ingen som tog en bild på henne? Jag har (underligt nog) dåligt med digitalbilder på den dalablå. ![]() Mitt andrahandsval till Peoples choise... ![]() ![]() ![]() Alpinan alltså... vilket skick, vilken bil ![]() ![]() När jag tog körkort var familjens andrabil en sån här, en Jetta CL. Men vår var röd, med svarta stripes och taklucka och kallades Ferrarin inom familjen (den ersatte en ärtgrön 242-75 som hette spjutet, så vi döpte våra bilar med viss ironi). Rätt cool när man tänker efter... Dessutom var den ett utmärkt läromedel. Jag vet nu precis vad "lift off oversterr är, och att en VW-motor visst tål 8200rpm kortare stunder. Jag saknar den lite ibland. ![]() Bara kolla, tidstypiska sportstolar, matchande baksöte, rätt sorts Pioneerbandare (och säkert en booster någonstans också) kassetfack och extramätare. Men instrumenten, kom de ifrån en Golf GTI? Kan inte tänka mig att det fanns Jettor graderade så högt upp i skalan? ![]() T.o.m. ringmärkt. ![]() ![]() ![]() ![]() Kampen om värsta kilformen var hård och oviss. Desstom fanns det en TR7 på plats också, men den var vit, vilket förtog en del av formen... PS: Den frontspoilern skulle inte överleva många dagar i mitt våld. ![]() om vi glömmer att just detta var en 300D så: 1977 köpte min farfar en sån här 230. Ett lite förvånande val då han alltid tyckt om att köra fort. Bl.a. lyckades han en gång köra sin 220S-65 så hårt till Stockholm att baklyset smältes och kofångaren blånerades av avgaserna. Men det skedde under tiden med fri fart, så det var "rätt lagligt" att göra så... Farmor däremot var mindre imponerad. Därav kanske 230:n? För med 0-100 på 16 sek och toppfart 160 var det en dröööög. Något jag blev väldigt bekant med några år senare då min farsa bytte sin 924 mot en brunmetallic likadan ![]() ![]() Lennarts saknade M5. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Det fanns ju Jetta GLI. som var en Golf GTI men med Jettakaross. Just den här Jettan, nu kommer nörden inom mig fram, (fast man är ju i gott sällskap) kan ha varit med i ett Bayrisches Blatt för runt 15 år sedan när det var reportage från en Scuderiakurs på Ringen. Den var med som ett litet kuriost inslag... Förövrigt så var det många år sedan jag såg original GTI plåtfälgar. 5,5x13 ET 38. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Apropå fälgarna: Jag vet inte om jag lever med något slags rosenrött skimmer runt minnena över vårt ex, men jag tror den hade lite mer offset, eller var de helt enkelt lite bredare. Måste komma ihåg att titta på bilderna ifrån Power Big Meet 93, vi hade den dit (och överlevde, trots att vi bodde på värsta raggarcampingen) och det är nog den enda gången jag fotade den.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Re:
De vanliga golffälgarna var 5" breda och hade ET38, men så fanns det också 4,5" breda med ET45. Dessa tuffingar satt på vår Passat LS -77. Skodda med 155 SR13... Åh vad skönt det är att få berätta om dessa saker som ligger och bubblar inom mig! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re:
När ändå VW's plåtfälgssortiment avhandlas... ![]() ![]() Den Jettan såg verkligen fräsch ut, den tidstypiska inredningen tilltalade mig väl inte riktigt men den skämmer ju inte heller. Vad är det för en låda med knappar som är monterade ovanför de föga ergonmiskt placerade extrainstumenten i mittkonsollen, är det en booster eller eq till den stekiga stereon? _________________ Peter Karlsson |
||||||
Re:
Usch vad pinsamt detta var... Jag fick se att jag skrivit nästan identiskt med dig Lennart... Måste ha läst det utan att vara medveten om det, tagit in det, skrivit ner det och sedan trott att jag var så kreativ på egen hand. ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Nu är min bredbrandskontakt fungerande igen, tack vare ett buntband och en tändsticka (fråga inte...) så här kommer resten av bilderna. Eller några av dem i alla fall...
Men jag måste först få tillägga att fälgarn på mamsen Jetta inte var ett dugg bredare än på den svarta, det var bara historiens rosa skimmer som ställde till det. Däremot hittade jag bilder på en riktigt rejsig Firebird ifrån 70-talet som var på Power meet samtidigt. Igensvetsade dörrar och så sänkt kaross att ventilkåporna var i höjd med framskärmarna. Någon bil du känner till Jeppsson? ![]() ![]() Egentligen skulla man gått in och detaljstuderat Bertonen bredvid, men jag missade den helt. Snälla, kom tillbaka näst år ![]() ![]() Hörde i (snyft) veckan att den 911CS som rullade här numera finns i (snyft) tyskland. ![]() ![]() 944 Turbo S och PCS concour-vinnande vanlig 944 Turbo. Rätt hög vill ha-faktor för en annan. ![]() Jag har visst tidningarna som innehåller historien om den här någonstans... Det var något om en bilbyggartävling Bilsport hade. Skriv ner din ide om ett fräckt bygge baserat på antingen en 244, en Celica, en Escort, en Kadett eller en Golf. Vinner ditt förslag får du bilen och kan förverkliga bygget. och då skall ni veta att iden om att ta bort 40 cm baksäte och istället bygg motsvarande längd extra motorhuv inte var så där värst pårökt som en del av de andra vinnarna. Golfen t.ex blev 8-hjulig och försedd med måsvingedörrar (i kid you not...) ![]() ![]() Peter Sundfeldt på besök med barnvagnsräsern. Får vi ett inslag i Motorjournalen framöver? ![]() ![]() Udda utformad till salu-lapp. ![]() Jag är glad att någon bemödat sig med att spara en Toyota Camry ![]() ![]() ![]() ![]() Vart var alla vulgOPorschar som måste finnas kvar? Någon DP-bil måste det väl finnas i Sthlm? ![]() Vem fanken behöver fjädrar när det finns däckssidor? och om ni hör Kraniel säga något dumt om Mercedes någon gång, träng in honom i ett hörn och fråga om den här. ![]() Jag vet inte vad jag är mest imponerad av: Att Subaru bestämde sig för att göra t.o.m. blinkersen kilformad på sin XT, eller att någon i modern tid faktiskt hittat ekonomiplåt till en ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
![]() ![]() ![]() 80-tal? Jag tvivlar... Men jag klagar inte. Sportiga Vauxhalls är ju inte dussinvara precis. ![]() 80-tal? Definitivt! och jag klagar inte. Sportiga Rovers är ju inte dussinvara precis. ![]() ![]() ![]() ![]() I ett av grannkvarteren till mina föräldrars hus står det en sån här. Jag har sett den 3 gånger på de 15 år den funnits där... Min Lotustokiga kompis som jobbar på firman där den årligen servas säger att det är ganska normalt. Den rullar sällan mer än 100 mil per år ![]() ![]() ![]() ![]() Det var fler än Nisse som fick med Steffes räser påbild. Varför vet jag inte ![]() ![]() Tja, har man inte en bil som drar till sig mycket uppmärksamhet så kan man ju nyttja rekvesita... Papperslappen är en P-bot om du undrar. ![]() Så här i efterhand inser jag att jag totalt missade den bronsfärgade GLT:n i bakgrunden. Kompisens farsa åkte en likadan GL ifrån 81. The memories... ![]() Delar av det nuvarande redaktionsgaragen. Undrar vart alla andra 80-talsbilar Automobils medarbetare hade, har tagit vägen? Roadsport-CRX:erna? 944:orna? Jaggorna? Alfa 75:an? Merca 190:n? Alla 911:or? Kanske dags att gräva lite i tidningsarkiven och VV:s gömmor _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Sista bilderna då...
![]() ojdå, en miljöbild... Jag lovar att det aldrig skall upprepas. ![]() Lägg märke till färgen på bakljusen... ![]() Bilmodellen jag skrattat näst mest i. En lördagkväll i 20-årsåldern var det ingen i kompisgänget som hade pengar att festa med. Däremot var det en av oss som hade fått låna en bil. Sin mammas Visa... Lyckligvis för hans del hade han också några öl som bara SKULLE förbrukas där och då, så en annan av kompisarna fick köra. Han var aktivt ointresserad av bilar, och satt alldeles tyst bakom ratten i 10 sekunder när han först satte sig i den. Sen sa han bara ett ord: Viggen! Sen gjorde vi kalmars gator väldigt osäkra, oftast med Eddie Meduzas Rattens Riddare på högsta volym i den undermåliga stereon. Kvällen tog slut först när jag noterade att en genomvarm bil borde inte lämna ett stråk av vattendimma bakom sig och att motorn nog borde ha lite vatten i sig... Den enda gången jag skrattat mer var när samma kompis stolt presenterade sitt nya åk: En mörkbrun Opel Rekord Automat-80. Med totalt slut stötdämpare bak. Något vi tre baksätespassagerare glatt nyttjade vid de mest oläpliga tillfällen (har du sett blickarna man får vid ett rödljus när ens bil kommer i självsvängning ![]() ![]() Som avslutare, Nisses pärla. Som tidigare sagts, jag hoppas verkligen på en fortsättning. I samma enkla stil som i år. Och då med ännu fler bortglömda bilar! _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Re:
Nå, who's THE nerd? ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21142 totalt) |