Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-09-23 Träffpunkt 80 på Grytsbergs Säteri i Stjärnhov
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (21142 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1741



Re:

[quote="P.P."]



På allmän begäran

quote]

Jag är nöjd och skall vara tyst

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Re:

P.P. skrev:




Utan att förstöra genom att säga vad det är: Ärligt, hur många kommer ihåg märke och modell på den här?



Jag!

Subaru SWX -92 till -95 med 3.3l Boxer

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Tack för alla bilder, det måste ju bli en repris på denna träff nästa år, vart hittar folk de här fina bilarna? Imponerande skick på många! Nåt jag reflekterar över är att nästan samtliga motorhuvar verkar stängda...

Har du fler bilder PP?

_________________
Peter Karlsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

Gissa tre gånger... Det är ju rejsas inofficielle bildbajsare du har att göra med Ge mig tio minuter till bara.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

Grattis Peter till utnämningen "Förste frågesportsförstörare"



Bara en 325i...

'

En salig blandning, med Bettan i mitten. Ingen som tog en bild på henne? Jag har (underligt nog) dåligt med digitalbilder på den dalablå.



Mitt andrahandsval till Peoples choise...







Alpinan alltså... vilket skick, vilken bil



När jag tog körkort var familjens andrabil en sån här, en Jetta CL. Men vår var röd, med svarta stripes och taklucka och kallades Ferrarin inom familjen (den ersatte en ärtgrön 242-75 som hette spjutet, så vi döpte våra bilar med viss ironi). Rätt cool när man tänker efter... Dessutom var den ett utmärkt läromedel. Jag vet nu precis vad "lift off oversterr är, och att en VW-motor visst tål 8200rpm kortare stunder. Jag saknar den lite ibland.



Bara kolla, tidstypiska sportstolar, matchande baksöte, rätt sorts Pioneerbandare (och säkert en booster någonstans också) kassetfack och extramätare. Men instrumenten, kom de ifrån en Golf GTI? Kan inte tänka mig att det fanns Jettor graderade så högt upp i skalan?



T.o.m. ringmärkt.









Kampen om värsta kilformen var hård och oviss. Desstom fanns det en TR7 på plats också, men den var vit, vilket förtog en del av formen...
PS: Den frontspoilern skulle inte överleva många dagar i mitt våld.



om vi glömmer att just detta var en 300D så: 1977 köpte min farfar en sån här 230. Ett lite förvånande val då han alltid tyckt om att köra fort. Bl.a. lyckades han en gång köra sin 220S-65 så hårt till Stockholm att baklyset smältes och kofångaren blånerades av avgaserna. Men det skedde under tiden med fri fart, så det var "rätt lagligt" att göra så... Farmor däremot var mindre imponerad. Därav kanske 230:n? För med 0-100 på 16 sek och toppfart 160 var det en dröööög. Något jag blev väldigt bekant med några år senare då min farsa bytte sin 924 mot en brunmetallic likadan Med jalusi, navkapslar immiterande MB alufälgar och vit, luddig överdragsklädsel hade den varit en klockren 80-talsrepresentant, även om vår var en 78.



Lennarts saknade M5.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
A.G
Hallstavik
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


P.P

Tackar för lovorden om min B7:a

_________________
Ando Gunnarsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17947



Re:

P.P. skrev:
Men instrumenten, kom de ifrån en Golf GTI? Kan inte tänka mig att det fanns Jettor graderade så högt upp i skalan?
Det fanns ju Jetta GLi som väl i princip var en Golf GTI fast mer praktisk?

P.P. skrev:
Lennarts saknade M5.
thumbs up Måste varit färgen som gjorde att jag missade den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

P.P. skrev:


Bara kolla, tidstypiska sportstolar, matchande baksöte, rätt sorts Pioneerbandare (och säkert en booster någonstans också) kassetfack och extramätare. Men instrumenten, kom de ifrån en Golf GTI? Kan inte tänka mig att det fanns Jettor graderade så högt upp i skalan?


Det fanns ju Jetta GLI. som var en Golf GTI men med Jettakaross.
Just den här Jettan, nu kommer nörden inom mig fram, (fast man är ju i gott sällskap) kan ha varit med i ett Bayrisches Blatt för runt 15 år sedan när det var reportage från en Scuderiakurs på Ringen. Den var med som ett litet kuriost inslag...

Förövrigt så var det många år sedan jag såg original GTI plåtfälgar. 5,5x13 ET 38.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

Apropå fälgarna: Jag vet inte om jag lever med något slags rosenrött skimmer runt minnena över vårt ex, men jag tror den hade lite mer offset, eller var de helt enkelt lite bredare. Måste komma ihåg att titta på bilderna ifrån Power Big Meet 93, vi hade den dit (och överlevde, trots att vi bodde på värsta raggarcampingen) och det är nog den enda gången jag fotade den.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

P.P. skrev:
Apropå fälgarna: Jag vet inte om jag lever med något slags rosenrött skimmer runt minnena över vårt ex, men jag tror den hade lite mer offset, eller var de helt enkelt lite bredare. Måste komma ihåg att titta på bilderna ifrån Power Big Meet 93, vi hade den dit (och överlevde, trots att vi bodde på värsta raggarcampingen) och det är nog den enda gången jag fotade den.


De vanliga golffälgarna var 5" breda och hade ET38, men så fanns det också 4,5" breda med ET45. Dessa tuffingar satt på vår Passat LS -77. Skodda med 155 SR13...
Åh vad skönt det är att få berätta om dessa saker som ligger och bubblar inom mig!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

Bara släpp ut det Nisse, det är nyttigt för dig!



om inte annat så ger det mig en möjlighet att skruva ner ryktena om min egna nördighet...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Aftonbladet.se nämner träffen idag thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Re:

Nils Classon skrev:
De vanliga golffälgarna var 5" breda och hade ET38, men så fanns det också 4,5" breda med ET45. Dessa tuffingar satt på vår Passat LS -77. Skodda med 155 SR13...
Åh vad skönt det är att få berätta om dessa saker som ligger och bubblar inom mig!

När ändå VW's plåtfälgssortiment avhandlas... Jag har även råkat få fälgar i samma look som var 4,5" med et50, dessa passade dåligt fram då själva centrumet var annorlunda och var för lite 'skålformat' så att det inte smet om oket tillräckligt utan tog emot, kollade ju inte så noga om dom gick fritt eftersom det var 'vanliga plåtisar' som skulle breddas. Var ju inte så nöjd sen när man fick slipa av halva godstjockleken på oken där fram. Har aldrig sett såna fälgar igen nån gång men jag misstänker att dom kom från en tidig mk1 med Hedenhösbromsoken med lite annorlunda design. Fälgnörd?

Den Jettan såg verkligen fräsch ut, den tidstypiska inredningen tilltalade mig väl inte riktigt men den skämmer ju inte heller. Vad är det för en låda med knappar som är monterade ovanför de föga ergonmiskt placerade extrainstumenten i mittkonsollen, är det en booster eller eq till den stekiga stereon?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

Lennart Hall skrev:
Det fanns ju Jetta GLi som väl i princip var en Golf GTI fast mer praktisk?


Härmapan N. Classon skrev:
Det fanns ju Jetta GLI. som var en Golf GTI men med Jettakaross.


Usch vad pinsamt detta var... Jag fick se att jag skrivit nästan identiskt med dig Lennart... Måste ha läst det utan att vara medveten om det, tagit in det, skrivit ner det och sedan trott att jag var så kreativ på egen hand.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17947



Re:

Nils Classon skrev:
Lennart Hall skrev:
Det fanns ju Jetta GLi som väl i princip var en Golf GTI fast mer praktisk?


Härmapan N. Classon skrev:
Det fanns ju Jetta GLI. som var en Golf GTI men med Jettakaross.


Usch vad pinsamt detta var... Jag fick se att jag skrivit nästan identiskt med dig Lennart... Måste ha läst det utan att vara medveten om det, tagit in det, skrivit ner det och sedan trott att jag var så kreativ på egen hand.
Fast det konstiga är ju att Golfen sålde så mycket bättre än Jettan. Jetta GLi var det bara en i bekantskapskretsen som hade, men Golfar drällde det av.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

Nu är min bredbrandskontakt fungerande igen, tack vare ett buntband och en tändsticka (fråga inte...) så här kommer resten av bilderna. Eller några av dem i alla fall...

Men jag måste först få tillägga att fälgarn på mamsen Jetta inte var ett dugg bredare än på den svarta, det var bara historiens rosa skimmer som ställde till det. Däremot hittade jag bilder på en riktigt rejsig Firebird ifrån 70-talet som var på Power meet samtidigt. Igensvetsade dörrar och så sänkt kaross att ventilkåporna var i höjd med framskärmarna. Någon bil du känner till Jeppsson?





Egentligen skulla man gått in och detaljstuderat Bertonen bredvid, men jag missade den helt. Snälla, kom tillbaka näst år



Hörde i (snyft) veckan att den 911CS som rullade här numera finns i (snyft) tyskland.





944 Turbo S och PCS concour-vinnande vanlig 944 Turbo. Rätt hög vill ha-faktor för en annan.



Jag har visst tidningarna som innehåller historien om den här någonstans... Det var något om en bilbyggartävling Bilsport hade. Skriv ner din ide om ett fräckt bygge baserat på antingen en 244, en Celica, en Escort, en Kadett eller en Golf. Vinner ditt förslag får du bilen och kan förverkliga bygget.
och då skall ni veta att iden om att ta bort 40 cm baksäte och istället bygg motsvarande längd extra motorhuv inte var så där värst pårökt som en del av de andra vinnarna. Golfen t.ex blev 8-hjulig och försedd med måsvingedörrar (i kid you not...)



Peter Sundfeldt på besök med barnvagnsräsern. Får vi ett inslag i Motorjournalen framöver?





Udda utformad till salu-lapp.



Jag är glad att någon bemödat sig med att spara en Toyota Camry thumbs up jag är nästan lika glad att det inte är jag Även om jag faktiskt funderar på att anmäla intresse för kompisens svärmors Bluebird 87. Den är helt fläckfri...





Vart var alla vulgOPorschar som måste finnas kvar? Någon DP-bil måste det väl finnas i Sthlm?



Vem fanken behöver fjädrar när det finns däckssidor? och om ni hör Kraniel säga något dumt om Mercedes någon gång, träng in honom i ett hörn och fråga om den här.



Jag vet inte vad jag är mest imponerad av: Att Subaru bestämde sig för att göra t.o.m. blinkersen kilformad på sin XT, eller att någon i modern tid faktiskt hittat ekonomiplåt till en


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator







80-tal? Jag tvivlar... Men jag klagar inte. Sportiga Vauxhalls är ju inte dussinvara precis.



80-tal? Definitivt! och jag klagar inte. Sportiga Rovers är ju inte dussinvara precis.









I ett av grannkvarteren till mina föräldrars hus står det en sån här. Jag har sett den 3 gånger på de 15 år den funnits där... Min Lotustokiga kompis som jobbar på firman där den årligen servas säger att det är ganska normalt. Den rullar sällan mer än 100 mil per år Tydligen är just den lika gul och fin undertill som den är över...







Det var fler än Nisse som fick med Steffes räser påbild. Varför vet jag inte



Tja, har man inte en bil som drar till sig mycket uppmärksamhet så kan man ju nyttja rekvesita... Papperslappen är en P-bot om du undrar.



Så här i efterhand inser jag att jag totalt missade den bronsfärgade GLT:n i bakgrunden. Kompisens farsa åkte en likadan GL ifrån 81. The memories...



Delar av det nuvarande redaktionsgaragen. Undrar vart alla andra 80-talsbilar Automobils medarbetare hade, har tagit vägen? Roadsport-CRX:erna? 944:orna? Jaggorna? Alfa 75:an? Merca 190:n? Alla 911:or? Kanske dags att gräva lite i tidningsarkiven och VV:s gömmor

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

Sista bilderna då...



ojdå, en miljöbild... Jag lovar att det aldrig skall upprepas.



Lägg märke till färgen på bakljusen...



Bilmodellen jag skrattat näst mest i. En lördagkväll i 20-årsåldern var det ingen i kompisgänget som hade pengar att festa med. Däremot var det en av oss som hade fått låna en bil. Sin mammas Visa... Lyckligvis för hans del hade han också några öl som bara SKULLE förbrukas där och då, så en annan av kompisarna fick köra. Han var aktivt ointresserad av bilar, och satt alldeles tyst bakom ratten i 10 sekunder när han först satte sig i den. Sen sa han bara ett ord: Viggen! Sen gjorde vi kalmars gator väldigt osäkra, oftast med Eddie Meduzas Rattens Riddare på högsta volym i den undermåliga stereon. Kvällen tog slut först när jag noterade att en genomvarm bil borde inte lämna ett stråk av vattendimma bakom sig och att motorn nog borde ha lite vatten i sig...
Den enda gången jag skrattat mer var när samma kompis stolt presenterade sitt nya åk: En mörkbrun Opel Rekord Automat-80. Med totalt slut stötdämpare bak. Något vi tre baksätespassagerare glatt nyttjade vid de mest oläpliga tillfällen (har du sett blickarna man får vid ett rödljus när ens bil kommer i självsvängning ). Den behölls i rekordkorta tre dagar...



Som avslutare, Nisses pärla.
Som tidigare sagts, jag hoppas verkligen på en fortsättning. I samma enkla stil som i år. Och då med ännu fler bortglömda bilar!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

Nils Classon skrev:
Det fanns ju Jetta GLI. som var en Golf GTI men med Jettakaross.
Just den här Jettan, nu kommer nörden inom mig fram, (fast man är ju i gott sällskap) kan ha varit med i ett Bayrisches Blatt för runt 15 år sedan när det var reportage från en Scuderiakurs på Ringen. Den var med som ett litet kuriost inslag...


Bayerishes Blatt Nr 4 1996 skrev:




Nå, who's THE nerd?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8844

Hjälpmoderator

You`re the nerd, Nisse thumbs up

Är det samma Hazze som byggde babyblå V8-folkis i början av 80-talet?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Re:

Nils Classon skrev:
Nå, who's THE nerd?

Hehe, ja nu snackar vi bonusmaterial här. Åhh så go den ser ut! thumbs up
Kan ju tänka mig hur flott det måste ha varit med 17" på den tiden, extrema grejer!

_________________
Peter Karlsson
Citera
Eftersnack
2007-09-23 Träffpunkt 80 på Grytsbergs Säteri i Stjärnhov
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (21142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande