Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII -75-Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16641 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den hade dock den klassiska dohc-lätet på lyftarna i ca 2-3sek
I övrigt så startade den och gick på jämn tomgång per omg thumbs up
Ingen blårök och den nuvarande ägaren var bilens 3:e ur samma släkt sedan ny. Den började sitt liv som tjänstebil i 3år enl biltregistret.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Re:

Lennart Hall skrev:
old blue oval skrev:
Zetec med T-9 låda kostar ca 5k..
Som sagt, 5 ggr så mycket som jag betalade för paketet inklusive fjäderbenen med hjul på...
Nog vet jag att man kan plocka effekt ur en Pinto-maskin, men det kostar det också. En gammal kompis till mig har haft för vana att bli svensk mästare i Backe med sin MkII. Den är inte direkt trött.


om jag var i dina kläder, hade jag direkt kollat vad han hade liggande i gömmorna!
Fast ska du köra std så duger säkert Dohcen fint..

_________________
Håkan Persson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



kan ju vara ide att göra nåt åt svänghjulet för det väger 16kg utan koppling

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Re:

Sticky skrev:
kan ju vara ide att göra nåt åt svänghjulet för det väger 16kg utan koppling
Vet du om det är lämpligt att svarva av det?
originalsvänghjulet på BMWn skulle nog vara spännande att göra det på så den har fått en annan variant.

Gårdagens jobb med Escorten blev att byta läge på den i garaget. Den har flyttat sig tre meter i sidledd, roterat 180° och befinner sig några dm ovan jord. Lite svårt att få alla pallbockar att göra nytta, dock. Den ville helst stå på tre i taget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



svänghjulet är mycket likt ett pintosvänghjul bara bultmönstret och storleken på vikten som skiljer dom åt
så det är bara att svarva på, såhär ser det ut i min escort (5,7kg) vikten som är borttagen satt mot motorn till. har ett likadant i min granada har funkat bra i flera år

jag har balanserat svänghjulen lösa och det är nog bra att göra men det har varit mer obalans i billiga tryckplattor jag provat än i nysvarvade svänghjul ,så vill man slarva så är det nog ganska safe

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309



Det finns ett ganska tungt skäl till att inte välja DOHC. Den dag du kommer på att du ska sälja bilen så kommer du inte få det den är värd. Då kommer de 4-5000 extra kronorna som behöver investeras nu att te sig som billiga.
Men.
Som Gustav säger, DOHC är en trevlig motor som dessutom går förvånansvärt billigt. Om man vill ha en bruksbetoning på sin busbil så blir det definitivt mer bruks än bus med DOHC motor. Trimdelar finns inte så ska det höjas effekt så blir det apdyrt. Några har turbo konverterat med varierande resultat, det största problemet är topparna som inte tål värme i någon större utsträckning, materialet äts av värmen även om alla avgas värden stämmer och motorn går riktigt, toppar blir förbrukningsvara. Byt topp, kolla oljan...

Att en Pinto med massa år och mil på nacken ryker blått är sant, det är också sant att det går att få dom att sluta ryka så att låta bli pinto för att dom ryker är ett dåligt argument.

För mig så är Z tech det vettigaste budget alternativet till motor i en Escort. Det finns mängder med grejer till Z tech och det är en bra motor som går att få tag på till billiga pengar.

Dyrare varianter som är betydligt fränare är Cosworth motorn (YB) antingen som turbo eller sugkonverterad eller Duratech. Fränast är ju BDA men då är vi ju på en annan planet.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Med tanke på folks motorfunderingar så verkar de inte inse att det i dagsläget fortfarande är en bit kvar till 10 kkr-strecket för vad bilen kostat mig inklusive hämtning på andra sidan av landet.
Som det ser ut nu har jag en chans att få ut bilen på vägen till sensommaren eller så. Skulle jag köpa en motor för några tusenlappar till blir bilen stående i minst ett år till.
Bygget får gå på tight budget eftersom min frus BMW är "nästan klar" och det skulle känns för jävligt att stupa med det projektet för att jag lägger pengar på något som jag inte heller kan använda.


Hade det suttit Pinto i Sierran Bisting skrotade hade det blivit Pinto. Jag tittar i plånboken innan jag handlar. Finns ingen anledning att köpa saker man inte har råd med.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Med tanke på att Lennart verkar ligga bäst till i fråga om möjlig uppstart jämfört med vissa andra Escortbyggare så tycker jag inte vi ska dissa hans motorval...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Med tanke på att Lennart verkar ligga bäst till i fråga om möjlig uppstart jämfört med vissa andra Escortbyggare så tycker jag inte vi ska dissa hans motorval...


hahahah sj börjar man närmasig allt.lastade i motor och lådan i går

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Sandra målade de bakre hjulhusen idag medan jag mekade BMW.


Sen tog vi bort lådan från motorn och fick se det mest groteska svänghjul jag sett i en personbil. Finns det något lättare som passar eller måste man ha det i svarven några veckor?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499





Nu låter du väl kinkig. Verkar ju smidigt och lätt det där svänghjulet...

_________________
Jonas Edling
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



ser att du har krängningshämmaren ,min blev mycket stadigare i bakvagnen sen jag bytte bort den mot sånahär som bilden visar stag framåt från bakaxelns överkant


fast förresten var det inte fyrlänk på den bilen?

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu har du lite att bita i Jonas

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



I så fall slipperblad och fyrlänk, det sitter ju i alla fall fäste för panhardstag i karossen, så då är det oftast klokt att använda det. Då rör sig inte axeln i sidled. RS-stagen som Sticky visar gör ungefär samma jobb fast inte lika bra.

Jag hade för mig att Pintons svänghjul passade DOHC men det ser inte ut så.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Jonas,
Svänghjulet är nog ungefär 5-6 cm tjockt...

När det gäller bakvagnen ska man nog inte titta så mycket på det som hänger i bladen för stunden. Jag tror att det får bli fyrlänk med panhardstag, men hur jag ska göra med fjädrarna vet jag inte. På ett sätt skulle det kännas vettigast att ha någon form av coiloverdämpare och skippa bladen.
Ford åkte fort i rally-VM med bladen, men det var väl mest för att de var tvingade att ha dem kvar?
Själva axeln har jag tre att välja på som följde med.
1. Escortaxel med klumpen borttagbar framåt och alla fästen för fyrlänk, men utan just klumpen.
2. Escortaxel med kåpa baktill dock helt orörd, men hänger på bilen nu.
3. Capriaxel med kåpa baktill (utan kåpa) vet inget om utväxlingar och skick.
Alternativ 4 är väl en Volvoaxel då de går att hitta med diffbroms och sen får man montera fästen på den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

Dude skrev:
Nu har du lite att bita i Jonas


Japp, får väl låna din garagegrannes monstersvarv så det går att ta ett par cm per svarvskär...

_________________
Jonas Edling
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



10 kg borde man ju få bort..

_________________
Håkan Persson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



Re:

therealpinto skrev:
I så fall slipperblad och fyrlänk, det sitter ju i alla fall fäste för panhardstag i karossen, så då är det oftast klokt att använda det. Då rör sig inte axeln i sidled. RS-stagen som Sticky visar gör ungefär samma jobb fast inte lika bra.

Jag hade för mig att Pintons svänghjul passade DOHC men det ser inte ut så.

/Gustaf


nej inte slipperblad utan riktig , har för mig att det satt lådor för stag i den under baksätet, jaja

angående panhardstag så håller de ju axeln i sidled bättre än rs stagen men jag tycker ändå inte att de ena inte tar bort det andra, rs stagen hindrar ju axeln från att röra sig så mycket i rotation så man slipper att den hoppar när man gasar iväg

_________________
Micke Lundkvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Att välja axel hänger lite ihop med hur mycket effekt det ska tåla och vad det får kosta.

Engelska axeln (klumpen tas ut framåt) håller kanonbra upp till runt 150-170 hk, den är lätt och diffbroms ny är förhållandevis billig (415 pund för Quaife, runt 500 pund för lamelldiff).

om Escortaxeln med lock bakpå är en Kölnaxel (ta kort på den bakifrån så ser jag vad det är) håller den dåligt...

Capriaxeln håller bäst, det är en Atlasaxel, men diffbroms är lite dyrare.

Volvoaxeln kan ändå bli billigaste alternativet om du hittar en hyfsad med diffbroms till rätt peng.

Coilovers är prisvärt, tycker jag.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
om man ska köra fyrlänk känns det som att man borde förstärka boxarna som främre fästena ska sitta i. Hur grova skruvar bör man ha där? Jag har inte mätt, men skulle gissa att det är 10 eller 12mm hål nu i plåten. Min tanke är att ha gummibussningar i stagändarna, men man kanske ändå borde sammanbinda boxarna med huvudbågen?


Svänghjulet är enligt min mätning 51 mm tjockt varav 31 mm bakom kuggkransen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1801



Är det där ett enormt enkelmassesvänghjul? Ser solit ut... Väldigt stora svänghjul brukar ju vara dubbelmasse (typ omegans 25kg härke). Dubblemasse går ju inte så bra att svarva.

_________________
Markus Ålind
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII -75-Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16641 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande