Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 16155 besök totalt |
|
||||||||
Re:
Luften borde ha högst hastighet där det är rött iofs... |
||||||||
Finns problem så börja med att vägra göra precis som alla andra, det är oftast därför problemen finns. Sno vad som är bra, dvs: Dvs vattenkylning av låda och diff(ar). Skärma av strålningsvärmen från avgasröret. Värmeisolera kritiska ytor. Lägg sen på lite extradressing i form av en fläkt eller två som håller nere lufttempen i "tunneln", det kryllar av lämpliga elektriska på skroten, om "Tunneln" är för liten eller flödar för dåligt, fram med vinkelslipen och svetsen, har man väl fått för sig att bulta på plangolv så har man ju redan frångått vinkelslipsfobin som de flesta har. Därefter: Gasa! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
det är full fart i min tråd än =)
har kommit så långt så material är inhandlat och just nu funderar jag också på kylningen. Mitt avgas system kommer lindas i avgasbandage och går utefter sidokjolen på förar sidan och mynar ut i bakskärmen så det kommer nog gå fint hoppas jag och så slipper det värma upp lådan också. Men min diff bak har juh separat oljekyl och det är det jag funderar över, oljekylet blir inlåst under plattan och man vill inte gärna ha ett hål i plattan för kylet så nu funderar jag på att öppna bakskärmen för att placera kylet där, vad tros? Hittar gärna en annan lösning än att kapa i skärmen om någon har en? |
||||||||
Re:
Det räcker att kylaren ligger ute i friska luften (typ hjulhuset) Det behövs inte ngn direkt fartvind genom kylaren. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Anders, klarade ni er utan slitsar i golvet för att slippa elda upp saker med värmen från avgasröret?
Både katalysator och andra stekheta delar instängda låter som potentiella problem. Hade det handlat om låda eller diff är det ju en smal sak att få kyla på. Vattenkylt avgassytem? ![]() ![]() Klä in delen mitt under avgasröret med aluplåt som har en liten luftspalt till trägolvet? Eller är det överkurs tros? Eller som jag tidigare funderat över, göra små tvärgående slitsar med 100 mm emellan eller så för evakuering av värmen...fast slipper man finns ju flera fördelar med just att slippa. ![]() |
||||||||
Re:
Det har ju snackats förr om diffusorformade ljuddämpare och tankar. ![]() |
||||||||
Re:
Nu gjorde vi viss regeltolkning av just dessa slc-regler ang beredandet av plats för transmission och avgasrör ![]() ![]() Vi gjorde en gemensam tunnel för båda och golvet höjdes till ovankant på kardantunneln och den gick ända ut till dörren. Höjningen av golvet blev ca 30-40cm. Sen hade vi avgasröret mynnande ut bakom passagerardörren och bakåt lät vi varmluften passera ovanpå skivan och släppte ut det ovanför diffusorn. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Re:
Vi hade en helt fyrkantig ljuddämpare som passade perfekt i det plana golvet på vår GT. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
ok, det var Bistingtolkning...den bästa sortens tolkning by the way...
![]() ![]() Nu tror jag inte varesig mina teamkamrater eller Fredrik går med på såadana saker numera, även han har lärt sig... ![]() Så... Helst skulle jag vilja slippa Falkens ide om värmeavledande element, även om den är bra. Hmmm... Man får la testa å se. Brinner det under bilen är det för varmt... ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Nu kommer en riktig sidostyrning på trådens ämne..
![]() Men, katalysatorn kan man ju montera på ett bättre ventilerat ställe än normalt. ![]() Borde kyla aningen bättre än under skivan framme vid motorn och kan säkert förbättras lite mer om man tänker till lite. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Gör den någon nytta där då?
![]() Trodde avgaserna skulle vara heta när de gick in i katten. |
||||||||
Re:
Till jobbet så lär det nog inte fungera men vid full gas på racebanan så fungerar det nog hur fint som helst. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
Re:
Nej, jag vet. Det där slog mig en liten stund efter att jag skrivit det. Problemet är väl att jag inte är van vid såna där småbilar. Ska man göra en motsvarande flytt på Pontiacen, hade den flyttats 2,5-3 meter bakåt i systemet. ![]()
![]() |
||||||||
Anton: Jo, ngt liknande har figurerat av olika orsaker...men inte ut på sidan då.
Cobolt: Funktionen hos en katalysator på en ren racebil där man vrider upp soppan en bra bit ifrån lambda 1 för max effekt kan starkt ifrågasättas, särskillt vid fullgas då man där har just rik blandning. Så om ngt trodde att kravet på kattar på racebilar var för att det verkligen gör ngn nytta så tror man fel... Pr...PR...PR...för funktionen finns inte där och kattarna eldas sönder snabbt. Nu finns det visserligen en och annan dieselräser som i racetrim uppfyller utsläppskraven...men det var en annan sak. ![]() |
||||||||
Re:
Jo, jag vet, ett jäkla trams egentligen, inte ofta racebilar går på dellast precis... vilken fugge 240 som helst som kuskar fram å tebax till jobbet släpper ju ut enormt mycket mer per år så den som kom på det där regeltillägget borde ha nåt sorts spöstraff. ![]() Tänkte dock mest på placeringen som sådan, dvs om värmen räcker osv. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 16155 besök totalt |