Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
<<   1, 2, 3, 4   >>
16155 besök totalt
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Här är en bild på en underdel av en ferrari 430 med de olika trycken utritade.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Ajden skrev:
Här är en bild på en underdel av en ferrari 430 med de olika trycken utritade.
Rött är högtryck och blått lågtryck eller är det tvärt om?
Luften borde ha högst hastighet där det är rött iofs...

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Niklas Falk skrev:
Jag har en liten fundering på hur "illa" det blir om man för värmens skull lämnar 20cm i mitten otäckt (från växellådan och bakåt)?
Naturligtvis förlorar man mycket av principen men med lite kanter ("endplates") så kanske man inte förlorar allt.
om inte annat så borde man fortfarande dra nytta av det minskade luftmotståndet (mestadels plan yta istället för månlandskap).

Alternativet att få bra flås genom transtunneln gör att man måste hitta rejäla lågtryckszoner att släppa ut den luften igenom (och stackars diff).
Men kanske kan man få lite draghjälp av värmen om man släpper ut den rätt (den har ju större volym än den luft som åkte in i kylarn fram, eller det kanske inte är flygplan vi kör ).

En av anledningarna till att deltäckt undersida finns i bakhuvet är att dels förbättra luftmotståndet och glidförmågan över curbs samtidigt som kompletta undersidor (splitter/undersida/kjolar/diffusor) inte gillas av mitt reglemente.

Finns problem så börja med att vägra göra precis som alla andra, det är oftast därför problemen finns.

Sno vad som är bra, dvs:

Dvs vattenkylning av låda och diff(ar).

Skärma av strålningsvärmen från avgasröret.

Värmeisolera kritiska ytor.

Lägg sen på lite extradressing i form av en fläkt eller två som håller nere lufttempen i "tunneln", det kryllar av lämpliga elektriska på skroten, om "Tunneln" är för liten eller flödar för dåligt, fram med vinkelslipen och svetsen, har man väl fått för sig att bulta på plangolv så har man ju redan frångått vinkelslipsfobin som de flesta har.

Därefter:

Gasa!

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
...Vad händer om man smackar i den vid en avkörning eller curbhoppning typ rakt i chikanen på Mantorp?

Tyst! >

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
det är full fart i min tråd än =)

har kommit så långt så material är inhandlat och just nu funderar jag också på kylningen.

Mitt avgas system kommer lindas i avgasbandage och går utefter sidokjolen på förar sidan och mynar ut i bakskärmen så det kommer nog gå fint hoppas jag och så slipper det värma upp lådan också.

Men min diff bak har juh separat oljekyl och det är det jag funderar över, oljekylet blir inlåst under plattan och man vill inte gärna ha ett hål i plattan för kylet så nu funderar jag på att öppna bakskärmen för att placera kylet där, vad tros? Hittar gärna en annan lösning än att kapa i skärmen om någon har en?

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

thoern skrev:
det är full fart i min tråd än =)

har kommit så långt så material är inhandlat och just nu funderar jag också på kylningen.

Mitt avgas system kommer lindas i avgasbandage och går utefter sidokjolen på förar sidan och mynar ut i bakskärmen så det kommer nog gå fint hoppas jag och så slipper det värma upp lådan också.

Men min diff bak har juh separat oljekyl och det är det jag funderar över, oljekylet blir inlåst under plattan och man vill inte gärna ha ett hål i plattan för kylet så nu funderar jag på att öppna bakskärmen för att placera kylet där, vad tros? Hittar gärna en annan lösning än att kapa i skärmen om någon har en?

Det räcker att kylaren ligger ute i friska luften (typ hjulhuset)
Det behövs inte ngn direkt fartvind genom kylaren.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Anders, klarade ni er utan slitsar i golvet för att slippa elda upp saker med värmen från avgasröret?

Både katalysator och andra stekheta delar instängda låter som potentiella problem.
Hade det handlat om låda eller diff är det ju en smal sak att få kyla på.
Vattenkylt avgassytem?

Klä in delen mitt under avgasröret med aluplåt som har en liten luftspalt till trägolvet?
Eller är det överkurs tros?

Eller som jag tidigare funderat över, göra små tvärgående slitsar med 100 mm emellan eller så för evakuering av värmen...fast slipper man finns ju flera fördelar med just att slippa.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:
Klä in delen mitt under avgasröret med aluplåt som har en liten luftspalt till trägolvet?
Varför inte utforma avgassystemet med aerodynamiska kylplåtar som undersida för de heta delarna? Då kan ju bottenplattan ha öppningar för delarna och totalen blir så slätt som man orkar passa in det.
Det har ju snackats förr om diffusorformade ljuddämpare och tankar.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:
Anders, klarade ni er utan slitsar i golvet för att slippa elda upp saker med värmen från avgasröret?

Nu gjorde vi viss regeltolkning av just dessa slc-regler ang beredandet av plats för transmission och avgasrör (Vi tyckte att det var fullkomligt rimligt att man skulle kunna krypa in och sitta upprätt och meka med grejerna)

Vi gjorde en gemensam tunnel för båda och golvet höjdes till ovankant på kardantunneln och den gick ända ut till dörren. Höjningen av golvet blev ca 30-40cm.
Sen hade vi avgasröret mynnande ut bakom passagerardörren och bakåt lät vi varmluften passera ovanpå skivan och släppte ut det ovanför diffusorn.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Andreas Lidström skrev:
Varför inte utforma avgassystemet med aerodynamiska kylplåtar som undersida för de heta delarna? Då kan ju bottenplattan ha öppningar för delarna och totalen blir så slätt som man orkar passa in det.
Det har ju snackats förr om diffusorformade ljuddämpare och tankar.

Vi hade en helt fyrkantig ljuddämpare som passade perfekt i det plana golvet på vår GT.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ok, det var Bistingtolkning...den bästa sortens tolkning by the way...

Nu tror jag inte varesig mina teamkamrater eller Fredrik går med på såadana saker numera, även han har lärt sig...

Så...

Helst skulle jag vilja slippa Falkens ide om värmeavledande element, även om den är bra.
Hmmm...

Man får la testa å se. Brinner det under bilen är det för varmt...

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Nu kommer en riktig sidostyrning på trådens ämne..
Men, katalysatorn kan man ju montera på ett bättre ventilerat ställe än normalt.

Borde kyla aningen bättre än under skivan framme vid motorn och kan säkert förbättras lite mer om man tänker till lite.

Lund
Här sen Feb 2003

Gör den någon nytta där då?

Trodde avgaserna skulle vara heta när de gick in i katten.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:

LOL!

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Däcksvärmare! Vad praktiskt. Är det likadant på andra sidan?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Till jobbet så lär det nog inte fungera men vid full gas på racebanan så fungerar det nog hur fint som helst.

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Cobolt skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Till jobbet så lär det nog inte fungera men vid full gas på racebanan så fungerar det nog hur fint som helst.

Nej, jag vet. Det där slog mig en liten stund efter att jag skrivit det.
Problemet är väl att jag inte är van vid såna där småbilar. Ska man göra en motsvarande flytt på Pontiacen, hade den flyttats 2,5-3 meter bakåt i systemet.

MaZ skrev:
Anders Jeppsson skrev:
skriver något ogenomtänkt

...hånskrattar som vanligt...
Drygarsle där.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det här skulle varit mycket roligare om vi inte hade en konversation på MSN samtidigt.

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

2fast4u skrev:
Däcksvärmare! Vad praktiskt. Är det likadant på andra sidan?

Nej, bara den sidan som syns på bilden (höger sida om någon undrar)

Mantorp
Här sen Nov 2002

Anton: Jo, ngt liknande har figurerat av olika orsaker...men inte ut på sidan då.

Cobolt: Funktionen hos en katalysator på en ren racebil där man vrider upp soppan en bra bit ifrån lambda 1 för max effekt kan starkt ifrågasättas, särskillt vid fullgas då man där har just rik blandning.
Så om ngt trodde att kravet på kattar på racebilar var för att det verkligen gör ngn nytta så tror man fel...
Pr...PR...PR...för funktionen finns inte där och kattarna eldas sönder snabbt.

Nu finns det visserligen en och annan dieselräser som i racetrim uppfyller utsläppskraven...men det var en annan sak.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Andreas Lidström skrev:
Cobolt: Funktionen hos en katalysator på en ren racebil där man vrider upp soppan en bra bit ifrån lambda 1 för max effekt kan starkt ifrågasättas, särskillt vid fullgas då man där har just rik blandning.
Så om ngt trodde att kravet på kattar på racebilar var för att det verkligen gör ngn nytta så tror man fel...
Pr...PR...PR...för funktionen finns inte där och kattarna eldas sönder snabbt.

Jo, jag vet, ett jäkla trams egentligen, inte ofta racebilar går på dellast precis... vilken fugge 240 som helst som kuskar fram å tebax till jobbet släpper ju ut enormt mycket mer per år så den som kom på det där regeltillägget borde ha nåt sorts spöstraff.

Tänkte dock mest på placeringen som sådan, dvs om värmen räcker osv.

Tillverkning av "bottenplatta"
<<   1, 2, 3, 4   >>
16155 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande