Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (32420 totalt) |
Kul att du har skaffat kart pär! Det har även jag, har ett ICA-chassi (swiss) som det snart hamnar en sport 2000 motor i
![]() ![]() som jag har fattat det (och det är väl som alla säger här att alla tycker olika) så verkar det inte som om det är normalt att starta med nästan 0 i camber och med lite toe out (har fått för mig att man ska köra med mer toe om det regnar) och sedan jobba där ifrån, lägga på camber om det behövs ![]() / alex _________________ A Eklöw |
||||
Ahh, gokart är så gött
![]() Ang renovering så kommer vill köra på 5h sen byter vi kolv/honar och nästa 5h så kollas bottendelen också. Men vi satsar 100% denna säsong så jag rekommenderar 10h för kolv. Med den nya ljuddämparen så varvar de i toppen mellan 17500-18200rpm(Komet). Du ska inte köra med orginal Tillotsonförgasare, skall knappt sitta på en gräsklippare. Kör med tex Baroni, IBEA. (24mm) Vill du sen bänka din motor så har TS Motorsport bromsbänk för kartmotorer ![]() Då kommer vi träffas ofta Pär, vi har Väla som hemmabana och kör även mycket på Klippan. Å ang bästa kartbana så håller jag nog med om att Team13 är förbannat grym, bästa depån bland södra Sveriges banor har de också. Bara att anmäla sig till SKCC 2008 då Pär ![]() Vi ses! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Karten har mest stått utan uppmärksamhet ett tag nu. Har grejat lite med bromsen (jössen vilken äcklig bromsvätska det var!), renoverat loppen lite och justerat centreringen på bromsskivan. (känns märkligt att skriva "broms" i singularis...)
Justerat stolen lite, rätt mkt pyssel med det, för dels nådde jag knappt fram till ratten och dels slog jag armbågarna både i kylaren och tändstiftet. Enligt det jag kunnat finna på nätet så ska dessutom stolen ha fått en bättre position nu viktmässigt, men det får vi ju se hur det blir med det. Föregående ägare var markant längre än mina 184 cm så det är väl förklaringen till stolens tidigare position. Har även plastat lite i botten på stolen, då den var sliten hål i.... Har skulle shoppa en del saker, som bakre stötfångare och så men det har inte blivit av än , börjar bli lite smått bråttom nu då licenskurs är den 11/3. Behöver även shoppa en overall, vill ha ngt som är godkänt och utan uppenbar dålig kvalitet, men vill inte betala extra för en massa färger och varumärken. Vad/var ska man då shoppa? Motorn har en "trimförgasare" av för mig okänt fabrikat. Dessa justerskruvar finns. Vilken skruv är vad och hur är gången att ställa in förgasaren? ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Licenkurs var det ikväll och lite kört iom det, kul!!!
Befarade att det skulle vara min svåger och jag samt en skolklass med 7-åringar på kursen, men det var faktiskt mer blandat än så. Tror vi var 5 st sport 2000-åkare och ca 5-6 småttingar. Karten kändes fin att köra, ganska välbalanserad och så. Dock verkar det det fortsätta med att saker disintegrar för mig... ![]() ![]() Så det blir lite att beställa en del: Specialmuttrar till avgasröret Avgaspackning Membran förgasare Avgasslang Avgasfjädrar Runt kom man, men varvtider ska jag nog hålla tyst om än så länge, kanske vääääldigt länge... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Re:
Kul att säsongen börjar komma igång! I Göteborg drar det igång på Måndag med GKPW och öppet hela veckan. Torsdag är det infokurs med nya medlemmar. ![]() Hur var det att köra då? Som förväntat eller bättre? ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Pär: runt 45,x kör väl de bästa och 46-hög till 47-låg kör man på en träningskväll på sommaren. När vi körde där med SKCC-07 så låg tiderna klart högre, men då var det upptorkande bana.
![]() Kul att du har licens nu, bara att anmäla sig till premiären i Jönköping ![]() Leopard och Kometerna vibrera som bara den, kolla över skruvar/muttrar/bultar efter varje träning. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Re:
Har ju provkört Fredrik Svensson Kosmic/Rotax innan så det var ju som förväntat, gällande prestanda och så. Över förväntan på så vis att min kart verkade hyggligt rätt justerad från början. Tycker det klart mer fysiskt påfrestande jämfört med att köra 924 i roadsport. Har nog lite svårt att köra fordon "utan" bromsar för närvarande, kommer nog att kräva en del tillvänjning och antagligen behöver jag lära mig ny bromsteknik....
Ja, det verkar ju så! Kurvan efter startrakan, är det en fullsgaskurva vid normalt grepp? Jag vågade inte riktigt igår plus att jag säkert har mindre fart med mig ut på rakan. Men det känns som att det borde kunna vara en fullgaskurva.... kanske... Har inte riktigt bestämt mig om jag tycker om banan än... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Nja, ska det gå att åka fullt där utan lite släpp i bakvagnen så ska det ligga mycket gummi men jag har så mycket gas som greppet tillåter, balanserar karten med gasen och ser till att kunna ge fullt så tidigt som möjligt precis innan det är dax att bromsa lite inför vänstern
![]() Attans vad sugen jag är på att ut å köra nu ![]() Klippan är ju riktigt skön bana /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Småmekat lite idag,
bytt en rätt klen kabel till startmotorn till en med lite mer tvärsnitt, blev rejält bättre snurr på starten! Monterat fästena till bakbumpern lite på känn, hoppas det passar bra när bumpern väl kommer hem. Har även drevat om lite, varvade lite mycket senast, gick ner 4 kugg på bakdrevet och blev förbluffad över hur mycket motorn fick flyttas fram för att få lagom spänn på kedjan. Får inte tätt på övergången mellan avgasrör och ljuddämpare, klart irriterande (om än mest kosmetiskt). Har pillat med en ny avgasslang men det läcker som attan ändå. Har provat att "tratta" ingången i dämparen lite då dess diameter matchade slangen, men som sagt utan framgång ![]() Min svåger (med dinomotor) har en fjäder till koppligen som gått av, han har nya fjädrar men har inte lyckats klura ut hur metod att montera denna. Ngt specialverktyg som behövs? Eller speciell metod. Det jag själv är mest osäker på är om förgasaren, hur jag justerar har jag väl koll på, men popoff tryck och sånt har jag varken koll på vad det ska vara, hur man mäter det, hur man justerar det och vilken inverkan detta tryck har ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Byt kedja ist för att flytta motorn så mycket! Det påverkar kartens uppträdande....karten kan i detta fall få mindre grepp i bakvagnen. Inte ett problem om du nu vill det
![]() Dinomotor = söndriga fjädrar > ![]() ![]() Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Re:
Vet inte vad du har tillgängligt i framdrev men gör en tabell över alla utväxlingar, kanske bättre att ta 2 större fram och en mindre bak... Packningsilikon eller badrumssilikon tätar avgasrörskarvar minst 1 heat ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Kör 11/85 nu, varvade 15,5 i slutet av rakan igår ![]() ![]() Låter det läcka nu.... Otaktiskt med vit bakbumper, allt spill syns mkt bra ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Första riktiga träningen igär kväll.
Det är jobbigt att köra kart! (=den 35 årige överviktige soffpotatatisen bakom ratten är makalöst otränad) Kanske inte så farligt kondismässigt, men uthålligheten på styrkan saknas för mig. Funkar fint 4-5 varv, sen får jag svårt att orka vrida på ratten och ännu svårare att hålla huvudet upprätt i dom snabba kurvorna. Undrar hur mycket "G" man har där i sidoacc. Saknar backspeglar, jobbigt att försöka hålla koll bakåt. Lustigt nog gick det fortast på pass 2, därefter gick det bara långsammare igen, rätt mycket, tappade en halv till en sekund. Kan det vara yttre omständigheter (temp som sjönk eller nått?) eller är det bara att jag tappade orken och fokus samt överkörde? Mycket utveckling kvar som behövs, 2 sekunder för att ligga i mitten av fältet ![]() Karten funkade rätt bra tror jag, ivf maskinmässigt. Skruvade lite på chassit (torsionsstav bak, samt spårvidd fram) för att få mindre överstyrning i mitten och utgångarna, men vet inte hur bra det blev igentligen. Det är kanske körförmåga som fattas. Behöver dokumentar diverse inställningar då jag vet att minne kommer att svika mig! Min svåger (lika mkt nybörjare som jag) var oxo med med sin kart. Funkade rätt bra för honom med men stiftet surade igen en gång innan han skulle ut på ett pass så han fick ett stift av mig. Efter sista passet verkade hans kedja ha "skurit", vissa länkar var stela! Bristande smörjning? Shoppinglista Reedblad att ha i reserv Nackkrage Startnummer (50 x4) Kylarspillkärl Magnus Stift hårdhet 10 Kedja (L=?) Kylarspillkärl Startnummer ? _________________ Pär Hylander |
||||
Re:
Ja, inte under 16500 skall det väl varvas ![]() ![]() Kom till Helsingborg(Väla) på söndag och träna. Jag är träningsvakt och vi ska testa våra kartar för första gången ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Re:
om SBF skyndar med licensen och ungarna förses med varsin glass/annan "sittastillmuta", kommer jag också och river av ett par varv _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Mycket viktigt att smörja kedjan efter varje stint, om den går torr slits drev och kedja med en rasande fart.
Man tappar MYCKET tid varje gång man vrider på huvudet och kollar bakåt, man tycker kanske inte att det ska göra så mycket men man tappar ett par tiondelar varje gång... _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Re:
Kedjan sprejar ni mellan varje pass hoppas jag?? Annar slits det snabbt. Man blir rysligt sugen, hänger du och svågern med och kör några pass om jag tar ner karten till Halmstad i sommar? Eller ni kanske har planer på Team13 besök? Med lite god planering så tar får man med sig två kartar i en Volvo kombi (en kart på taket). _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Re:
Låt ambitionsnivån och budgeten avgöra max varvtal, de sista få varven minskar livslängden på vevlager och ramlager fruktansvärt mycket. Men det finns ju oftast effekt att hämta också ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
a, absolut b, ja det tror jag. c, vad gäller mig, inga konkreta planer, men tanken har föresvävat mig. Vad gäller Magnus tror jag han är lite mer svårflörtad, men man vet aldrig. _________________ Pär Hylander |
||||
Re:
Ja, det är nog så. Fördelen här är att man bestämmer maxvarvet i depån i lugn och ro och antagligen utan adrenalin. Men bil så kan man ju bestämma sig för ett mentalt maxvarv men sen är du ju ute på banan med hornen genom hjälmen som man verkligen avgör (såvida man inte har en injusterad varvtalsregulator) _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (32420 totalt) |