Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (14492 totalt) |
På tal om något helt annat: Ser att du har ett par rör eller något i nosen som blinkers mm sitter på. Är det verkligen gatlegalt?
![]() Det jag syftar på är att i så fall borde det ju vara ok med nosvinge på dessa bilarna - om nu detta verkligen har något med säkerhet och fotgängare att göra. Dessutom så är det väl knappast bättre att bli träffad av länkarmarna eller hjulet. Länkarmarna flyttar sig inte i första taget, och ett rullande hjul som är helt öppet framåt lär ju effektivt dra ner en person under bilen... En vinge som slår undan fötterna borde ju vara det minst dåliga alternativet, liksom. Hellre över bilen än under, liksom. (Även om vi snackar ganska lätta bilar här. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Re:
Alltså de du menar är ett måste för besiktning i England. (Kallas SVA bars) Blev bara så att jag monterade dem för enkelhetens skull. + att jag inte hittat några blinkersar som jag tycker är snygga. Så visst är de gatlegala, satt ju på när bilen reggades, om det sen gör att det är tillåtet med vinge, vet jag ej. Nu är dom då bortplockade, tycker bilen ser ut som en kakerlacka med dom på. Nu hoppas jag att jag hittar blinkersar jag tycker om innan säsongen ![]() /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Lite bilder på senaste veckans sysselsättning!
Tyckte bilen såg så ledsen ut att jag började montera ihop motorn ![]() Monterat ihop kolvar med vevtakar, viktjustert och ballanserat. ![]() Kolvar monterat i block ![]() Block underifrån ![]() Topp i väntan på ventiljusterings bricka. ![]() Ventiltryckare och justerbricka som är 0,05mm för tunn ![]() Topp förbränningsrums ![]() Toppar monterade ![]() Kamdrivningen monterad ![]() Snart monterad. börjar se ut som en motor igen ![]() Insuget fick modifieras igen . gjorde en felaktigt antagande att de större spridarna skulle ha samma mått men inte det. ja ja nu sitter då de större där. ![]() Nästa steg är ventilkåporna och svänghjul, kopplingen måste vänta lite då jag inte fått lamellerna från Sellholm tuning. /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Äntligen
Efter att kopplinens slavcylindern läkt så jag fick ta ur motorn. Och att ha haft stora kylproblem. Så har jag äntligen fått börja köra den på Rullen. känns det som en liten seger. Tänkte ladda lite försiktigt ett tag så jag får köra... Resultat: ladd 0.3 bar.. effekt 321hk. Tycker det bådar gott för framtiden. Nu lite körmappning sedan hoppas jag på bra väder så man får njuta av slitet... /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Re: Äntligen
När du ändå ska ut och köra lite. Kom förbi så ordnar jag lite kaffe. Vi bor ju nästan grannar med norrländska mått sett ![]() Ser bra ut ![]() |
||||||||
Re: Äntligen
![]() /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Re: Äntligen
Ehh, antar att nån siffra är fel här. Annars skulle det betyda typ 260-270hk utan turbo (ur 2 liter) ![]() |
||||||||
Re: Äntligen
njae, siffran är nog rel. rätt.... (så rätt det kan bli med en rulle) volymen är nog inte det ![]() ätit lite anabola.. /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Lite uppdatering ang bilen
Ja det blev inte mycket kört i sommar. efter att ha bänkat den och mappat upp til 0.35bar ![]() tänkte jag att jag skulle köra lite innan laddet ökades. (typ köras in) men efter ett tag hördes det att ett vevlager var dåligt. så jag provade en fuling med att endast byta lager. så att jag kunde köra lite innan sommaren var över. men fulingen blev inte så lyckad. lagret gick ned sig igen... jaja så nu har jag tagit ett leak down prov på motorn (kall) och det visar mellen 8-12%. låter ju rätt ok. Så förhoppningsvis är det bara en vevaxelslipning och lite nya lager som behövs, och naturligtvis en översyn av vevstaken. Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Vevstake
Ja nu är motorn ned plockad. Och inte fick man ha tur inte, lagret har snurrat och skadat vevstaken... så det blir att beställa en ny (om det går)! Tur man började i tid, så man kan hinna få ihop motorn innan sommaren. /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Mer fel upptäkta.
Vevaxeln hade slagit sig. inte kul. men nu ligger det en ny och väntar på balansering. Har även hittat felet. efter att ha varit less. så tog jag mig i kragen och började studera loggen/arna och hittade oljetrycksbortfall. 2 st. antagligen vid lek vid rondellen. så det blir till att försöka lösa det. kan bli torrsump, får se hur det ryms med en pump. /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Re:
Jag ska försöka göra det. såg att jag inte ens har några bilder från i somras. /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
Trist med motorproblemen där...
![]() Accusump kan ju funka, som lättinstallerat budgetalternativ till torrsump. Som bonus får man oljetryck så fort man slår på tändningen. Man har ju dock fortfarande (mer eller mindre) atmosfäriskt tryck i vevhuset, och osmidig våtsump, så torrsump får väl betraktas som den "riktiga" lösningen. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Re:
Sitter redan en Accusump på bilen. grundproblemet är nog att jag minskat oljetrågsvolymen, och att accusumpen inte räcker till. dock har jag inte kopplat accusumpen på tändningen utan jag låter den tömma när jag stannar motorn. Torrsump är nog rätt väg. får börja med att ställa in sprutet att inte ge tändning med lågt oljetryck över tomgång. då lär man då märka när oljetrycket sviker. Jag har en torrsumps pump. men vet ej om jag rymmer den någonstans. /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
ok... Har inte kapat tråget på min (än), eftersom det är ganska kompakt original. Jag har en extra varningslampa som går in när accusumpen öppnar (kör alltså med tryckswitch + ventil), men jag har inte observerat något blinkande där än.
Tänkte sätta en elektrisk trycksensor på "luftsidan" på accusumpen och koppla till datorn, så att jag kan hålla reda på nivån också. Dummar det sig för mycket så får det väl bli torrsump här också... Jag har väl iofs inte överdrivet med plats heller, men jag har iaf två sniglar mindre att trängas med. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Re:
Det går alldeles utmärkt. kör när det finns tid och det är nog bra väder, än inte så många dagar i år som det har stämmt in på varandra. Är ju så att den blir ju aldrig helt klar, men det hör ju till bilhobbyn. Har bytt diff till en Titandiff från UK (en7.5"), och ändrat utväxling till 3,36. har lite kylproblem om jag pressar den, då vill den gå lite varm, har inte hunnit ta tag i det problemet än, är ju mest glasskioskkörning för närvarande.. /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Re:
Precis! När allt funkar och håller så är det ju dags att trimma och uppgradera igen. ![]()
Passar den i Sierra 7.5"-hus, eller är det en komplett slutväxel...? Har också 7.5", och misstänker att jag kommer att behöva någon form av diffbroms snart... Bilen understyr såpass mycket i nuläget att jag misstänker att det blir spinnande innerhjul när jag fått ordning på balansen. (och då är det ju mest Anderstorp jag kört. Blir väl mer acceleration på låga växlar - och därmed mer problem - på de flesta andra banor, antar jag...)
Kylproblem här också... Oljan går för varm. Nu har jag värmeväxlare, så oljan håller sig någorlunda nära vattentempen - men vattnet blir för varmt på banan. Kan räcka att sänka måltemperaturen på regleringen (pumpen har inte gått fullt innan) och ta bort strypningen i värmeväxlaren igen, men jag experimenterar med luftflöde mm också nu... Vill ju gärna hinna åka "några" varv på Knutstorp nästa helg! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Re:
Jag har en sierra 7.5" hus med titandiff. (Fick fila lite i huset för att få ned diffen) Men den verkar funka bra. den har sinterlameller i diffen i stället för organiska. Om det är bättre vet jag inte men det låter mer "racingigt" om man nu kan säga så.. Jag har oxå en olje vatten kylare. börjar tro att det är den som höjer motortempen. men som sagt har inte hunnit djuploda i kylproblemet.. /Egmark _________________ Tomas Egmark |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (14492 totalt) |