Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Köpa ny stol ?? | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (19139 totalt) |
Ja för sjutton! Den duger FIA godkänd, vad mer kan man begära? _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
höftbandet, antar att det sitter för lågt? Staget sitter ju i mycket bättre höjd (nästan vågrätt med stolens hål för bältet) om man fäller eller tar bort bakre ryggstödet, men det kanske inte pallar en kraftig krock? http://straylight.homeip.net/album/a |
||||||
Höftbandsinfästningarna i baksätet sitter för lågt. Bakre staget sitter nog bättre till geometriskt. Angående hållf så bör staget klar punktlaster på 8kN. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
hehe, jaha, hur får jag reda på det då? det sitter med 4 st m6 bultar |
||||||
Hmm, det låter ju som det är i svagaste laget. Vad är det för diameter på röret och vilken godstjocklek har det? om du vill vara säker på hur bältesfästet ska dimensioneras kan du ju titta på www.sbf.se och leta upp "Gemensamma tekniska bestämmelser" för racing, rally och rallycross (har för mig att det är i det dokumentet det står om burar och bälten, annars kan du leta vidare i reglerna). Det finns en text som handlar om hur tvärstag i skyddsburen ska vara dimensionerade för att få användas som fäste för bältet. Som jag ser det skulle du kunna utgå från det för att se om staget är rätt dimensionerat. Funkar inte staget får du montera förstärkningsplattor i bilen och bulta där. Mått på plattorna finns också i de tekniska bestämmelserna. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
vill bara säga att anledningen att man skall fästa långt bak är att det ej skall vara mer än 10 graders lutning på bälterna...
Har man för stor lutning och du krockar så är risken att bältet "trycker" ner dig i golvet med följd att ryggen bryts... så ju högre du kan fästa bältet bak, desto bättre.... _________________ MackeMaehlum |
||||||
Anledningen till att man inte får åka fastspänd med sport 4/6pkt bälten på gatan är att dom är direkt tokstumma inte töjbara råkar du ut för en frontalkrock eller att bilen voltar och landar på nosen så kommer whiplash skada och inre organ att drabbas mycket värre än om man bara har 3pkt bälte som är original i bilen som är elastiska,det här var något som jag fick höra när jag tog dragraceliscens allt enligt Lelle som är från Stockholms bilsportförbund(en annan deltagare var dessutom besiktningstekniker på SBP sa samma sak).
Att ha båda typerna monterade i bilen vid besiktning är inget som helst problem däremot _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||||
Mycket intressand diskution det här...
Jag hade tänkt bygga båge i min bil och fästa bältena i tvärstöttan. Jag skall söka och kolla om synpunkter på båge alt. bur innan jag tar upp det här... /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||
Jag bara måste skriva mitt första inlägg och dra upp denna tråden lite. Angående att kunna "luta sig väck från taket vid rullning" har jag en fråga. Är det för att det på 3-punktsbälte ej sitter något bälte på höger axel? (utgår från att sitta på vänster sida i bilen och tvärtom på högersidan) Isf så måste bmw`s tekniker varit tokiga för i baksätet på min bil så blir det så att om du sitter på vänster sida så får du bältet över höger axel dvs kan inte luta dig innåt vid rullning men utåt. Vill bmw att baksätespassagerarna skall skadas? Att jag drar upp detta med denna fråga är för att jag har planer på att sätta i en "riktig" stol o 4 lr 6-punktsbälte och är för tillfället ej sugen på att bygga bur. Men när man läser lite så blir man ju nästan mörkrädd för vad som skulle kunna hända om jag gör det.
_________________ Mikael Svensson |
||||||
du kommer inte kunna luta dig åt ngt håll alls vid en rullning.
du kommer förbli en passagerare i bilen och har du tur har du inte slagit dig illa efteråt. det finns en lång tråd and detta och min ståndpunkt är och förblir att om du slår runt och trycker in taket kommer ditt huvud oavsett typ av bälte få en sjujävlars smäll i huvudet. tänk dig att du hänger upp och ned i bältet och taket trycks in för att bilen utsätts för en 3-4G. klarar du att hålla emot 3-4ggr din kroppsvikt och samtidigt luta dig inåt i bilen då. stålmannen kanske, men inte jag. 3,4 el 6-punkt spelar ingen roll, men jag skulle tveklöst välja 6-punkt om jag fick välja. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Väl talat _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Kan man inte fixa en stång som man skruvar mellan C-stolparnas bältesfästen då? Iofs måste den vara rätt grov för att palla trycket ...
versus
i mina OMP-stolar sitter de översta uttagen precis ovanför axlarna, så stolen skulle ju ta upp den kraften i mitt fall ... Första stycket i GT 5.6.2 lyder : "Det är inte tillåtet att montera bältesinfästningar i stolen eller i stolsinfästningen. Säkerhetsbälten får installeras i original infästningspunkter i karossen för seriebilen" Lustigt. I min hög sitter två av tre punkter i stolsunderredet. Original. Så även med nya rallystolen, p.g.a. brist på kreativitet och tid samt plats ... Jag funderar just nu på en ögla i kardantunneln och en ögla i golvet till vänster om stolen ... Sen ett 3-punkts rejsbälte, men sen var det ju det där med infästningen baktill _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Plåten där öglan fästes bör således förstärkas med plåt på båda sidor för att försäkra ett säkert förband. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
ja, självklart !!!!! (hur dum tror du jag är egentligen ) _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Inte menat på så sätt alls! Ville bara påpeka detta så du inte gör det för lätt för dig.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Sparade trådar/FAQ Köpa ny stol ?? | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (19139 totalt) |