Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (7289 totalt) |
dragracing och v8:a i all ära, men finns det ngn tuffare en en protourning jänkare?
![]() sen e dragracing kul när det är ~12.5s och neråt ![]() inge kul att titta på 2st sönderstylade 240's eller honda ctr's köra 16s repor... ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Jag får tyvärr erkänna att innan jag köpte 140:n och fick känna på en bil med väghållning så tyckte jag det var roligare att gasa rakt fram
![]() Nästa sommar så ska jag köra på bana alla tillfällen jag kan ![]() Jag tror att dom flesta inte vågar köra på bana för att dom känner att dom inte har tillräcklig bilkontroll, men det går ju att träna upp ![]() Mvh Jimmy. _________________ Jimmy Djerf. |
||
jag tycker man ska hålla isär begreppen lite , Dragracing med kval och elimineringskörning.
Stippkörning som tidkortskörning ex EDPS väldig skillnad där tycker jag iaf.. en annan sak som jag tycker e konstigt är att alla dessa som kör strippkörning sällan eller aldrig kör på en dragracingtävling undantaget HDRKs tävlingar i rinkaby _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
Dragracing är intensivt. Man ser HELA loppet. Lite gladiatorstuk.
Det är enkelt att titta på och uppleva. Så det har nog sin förklaring att folk tittar. Det är enklare att "köpa" en snabb DR bil och hamna någorlunda bra rakt av, eller med några repor i ryggen. Än att göra samma sak med en banbil. Åtminsone i Sverige, där fälten inte håller jämn klass. Men om man får slåss mot eliten, som har lärt sig att ALLTID åka jämna repor så vinner man inte SERIEN så lätt. När ev turrepor sållas bort. Man kan titta på reaktionstider och 60 foots. Då är det trots allt bara BÄSTE man som vinner. I top fuel har vi inte heller fulla fält. Men visst är det en materialsport i hög grad. Och mekanikerna måste vara duktiga. Att ställa in chassiet för bästa startgrepp tillhör inte heller det lättaste. Det går även att hamna rätt utan att man vet varför. Men då blir man ojämn.Är bilen helt felställd så kan man inte kompensera det med att vara bra förare. Vilket till viss del kan gå bra i runtåka. Men vi har ju sett i F1 hur det kan vara med ojämnt material. Mig facinerar en banbil i högre grad därför att den blir utsatt för mer komplicerade belastningar. Från alla håll. En DR bil är ett rockband medan banbilen är en symfoniorkester. Otroligt mångfazeterad. Man upptäcker hela tiden nya möjligheter. Men samtidigt har jag en portion brutal topfuel i bakhuvudet, vilket ordnats med med införandet av Hemi i sportbilsvärlden. Då är den delen fixad så att jag kan återgå och ägna mig åt det som är kul. Symfoniska chassie inställningar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri!
![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
För att ha otroligt lite koll på dragrace (vart på 2 riktiga tävlingar endast, varav den ena var en 8 bilars stege med raketbilar
![]() ![]() såkallade tidskortrace är väl ungefär samma sak som banåkardagar med gatbilar ![]() ![]() ![]() Men av dom jag känner som håller på med Dragrace så är det precis lika seriöst som dom som håller på Racing och Rally. Lite olika svårigheter bara men ska man göra någon jämförelse så är väl mek och konstruktionsinsatserna kontra förarskicklighet rätt lika mellan dragrace och F1 ![]() ![]() ![]() |
||
Jag är inte upprörd över intresset bara fokuseringen. Verkar som det enda folk vill veta är hur snabb min bil är rakt fram och om jag har lustgas.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Re: Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri!
Jag tyckte du skrev såhär........... ![]() Men focuseringen beror på marknadskrafter. En gissning hur det kan låta på en tidningsredaktionmöte/arrengörsmöte.. : "Ska vi arrengera en strippkörning, och få 1500 besökare. Eller ska vi arrengera en slalomkörning och få 75 deltagare."... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har faktiskt ett 3:e pris efter att har kört dragracing med kval o allt det där bjäffset..
![]() Dock så ligger mitt hjärta i att köra bana.. RS-bana är också ok men inte samma känsla. Stripp är mest för att det är det enda evengemang som anordnas innom rimliga körsträckor.. samt att få lite svar på hur mycket snabbare bilen blir allt efter byggets gång. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Själv tycker jag att det är roligare att inte välja bort något av det...det är den största anledningen till att mitt Camaro projekt drogs mycket mer åt road-race än drag-race trots att alla som man hade å göra med tyckte att det var vansinne "för då kommer den ju inte bli snabb på strippen"...Who cares ?
Min största inspirations-källa är denna snubben som visar att det går få en muskelbil från 1969 å stanna kvar på vägen även i kurvor: http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar Äldre artikel: http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar http://www.racehome.com/images/camar Så varför kompromissa när man kan få något som funkar på båda...jag tänker köra 10:or på 402m med min Camaro men det är inget som jag lägger någon större energi på. _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||
Re: Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri!
Att folk frågar alla med bilar som ser sportiga ut hur fort det går 0-100 km/h eller 0-402 meter är nog för att det är något de enkelt kan relatera till. Under 8 minuter på Nordslingan är inte lika gripbart _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag förstår din frustration över att folk är så enkelspåriga. Visst kan det vara lättare att relatera till acc. siffror (inte för mig, är en sub 10 snabbt med gatbil på 402m eller??? ![]() Martin, det låter som du får börja umgås med lite nytt folk ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
När närmast faktiska bana ligger ca 20mil från hemmet så blir man lite het på att köra oavsett körstil...
Får börja spela golf ist.. tror dom bygger 3nya banor inom 5mils radie nu.. för att komplettera redan befintliga 6-8st eller vad det kan vara i den radien ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Kan du inte åka ut å asfaltera en mörk natt???? Dom brukar ju hålla sig med trevlig omgivning å resturang. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
...
Det är ju egentligen Hollywoods fel att alla tycker det är så häftigt med neonljusförsedda nippon-bilar som kör 1/4 mile...Hysterin runt amatör-dragracing vaknade ju när "fast and the furious" dök upp... Kommersiellt lättpåverkade personer kommer alltid att skunda sig till affären å handla allt som tv & bio tycker att dom ska ha utan att tänka efter alls... vänta bara...snart är det mycket coolare å köra jeep i skogen enligt jerry bruckheimer...å då kommer det finnas en bunt råstylade nippons i neonfärger i motorbörsen ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||
Re: ...
Håller med dig att det är Hollywoods fel att det är häftigt med "neonljusförsedda nippon-bilar" men intresset för 402 m började långt innan Fast and the furious. Däremot kom filmen precis då intresset började blomstra på allvar och säkert bidrog den med att förstärka den blomstringen. Själv tycker jag att det bara är bra att intresset är så stort för 402m (eller som jag kallar det "intresset för BILAR"). Därför att fler kommer så småningom att komma i kontakt med bankörning. Vidare, är det inte så konstigt att fler är intresserade av 402m än de är av bankörning. På grund av att det är mycket lättare att få en någorlunda snabb bil på strippen än vad det är på bankörning. Fler kan hålla på med det, fler är intresserade av det........ Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Jag får ofta frågor från kompisar hur det går med min "Pro-Street Rekord". Jag svarar då vänligt och tålmodigt att bilen byggs för bana i första hand, även om den från början inte är konstruerad för varken bana eller 1/4 mile.
Eftersom mitt tålamod ständigt prövas i garaget under byggandet av nämda bil, så bryr jag mig inte om frågorna är felformulerade, jag vet ju vad jag ska ha bilen till. Jag var för övrigt på Kinnekulle igår, körde lite omega koloss på banan. Det märktes faktiskt en viss skillnad mellan folk som inte kört bana förut och de som kört ett par gånger. Man vågade inte stå på ordentligt, eftersom folk inte kollar backspegeln så noga när de "leder tävlingen". ![]() Angåeende 1/4 mile körande så har jag full förståelse för att folk vill syssla med det, jag kan tänka mig att prova vad Rekorden går för rakt fram också. Men tonvikten i mitt bilintresse ligger i bankörning, har man varit på Ringen och kört blott 12 varv så är man biten! Det är kul när det svänger! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Vadå Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri?
Det visas banracing i svensk markburen tv minst 1gång/vecka och så påstår ni att vi som kör racing är en absolut minoritet?!? Vi skall komma ihåg att författaren till denna “tråd” bor I Malmö där ett beslut togs 26/3 2003 av kommunens tekniska nämnd att säga JA till en Street/Drag-racing bana i Malmö hamn. ”Rakt-fram” är kanske lite hetare i Malmö, lucky you! Det verkar finnas ett motorintresse i Malmö!!! Jag som bor i Göteborg kanske skulle göra ett inlägg om hur trött jag är på fokuseringen på Spårvagnar, ostindiefarare, båtliv och annat? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (7289 totalt) |