Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket golv ska man välja i nya garaget??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (82669 totalt)
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

Ingen som har golvvärme?
Det vill jag ha.
Det kan man lägga under klinkers så där har ni en fördel!

Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Mia skrev:
Ingen som har golvvärme?
Det vill jag ha.
Det kan man lägga under klinkers så där har ni en fördel!

Självklart har jag golvvärme

kallinge
Här sen Jul 2005

klart man vill ha golvvärme i garage.... men nu på detta garaget var det redan ett golv gjutet... känns tråkigt att issolera och gjuta nytt uppå med slingor... men allt går..

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Tyvärr är golvvärme långsamt och själv är jag mest i garaget på helgerna under vinterhalvåret.
Annars hade jag lagt det.

Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

Michael Th skrev:
klart man vill ha golvvärme i garage.... men nu på detta garaget var det redan ett golv gjutet... känns tråkigt att issolera och gjuta nytt uppå med slingor... men allt går..

Finns fina maskiner att fräsa spår med

Mia det är ännu bättre med epoxigolv tillsammans med golv värme.

och så lång fördröjning har faktiskt inte golv värme. 6-8h..på med en styrning så är allt löst.

Gylsboda
Här sen Apr 2004

Jag håller på och lägger granitklinker i mitt garage , det var det billigaste och slitstarkaste
alternativet kostar endast 99:- kvm på biltema att man sen får det schack-rutigt är bara ett
litet bling-plus. Lägger man det med smala skarvar blir det ganska jämt/plant.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Pelle Persson skrev:
Michael Th skrev:

Finns fina maskiner att fräsa spår med

Mia det är ännu bättre med epoxigolv tillsammans med golv värme.

och så lång fördröjning har faktiskt inte golv värme. 6-8h..på med en styrning så är allt löst.

6-8 är ju jääääättelänge, om man jämför med en luft/luft tex.

Sen beror det väl på hur mycket luft man har? om jag bränner igång golvvärme i garaget vid midnatt och kommer dit på morgonen kan det väl aldrig ha stigit från säg 10 grader utan värme till 17-18?

kallinge
Här sen Jul 2005

att fräsa upp plattan för slingor går fete bort... i alla fall hos mig..utan issolering är det ett jätte klump betong att värma /kyls av ..har en svagt lutande tomt med meter hög platt -kant på baksidan....nä nä..

Hade det blivit garage bygge ,på vårt nuvarande hus (dvs där vi bor tills vi renoverat vårt ``nya' hus ) så var tanken 200mm frigolit issolering och golv värme slingor ..+ ett par aerotemters för snabb temp ökning.. solpaneler på ytterväggen med akumulator tankar.. Och pellets/vattenburen värme..

nu blir det allt utom issolerat golv och golv slingorna ..

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Michael Th skrev:
att fräsa upp plattan för slingor går fete bort... i alla fall hos mig..utan issolering är det ett jätte klump betong att värma /kyls av ..har en svagt lutande tomt med meter hög platt -kant på baksidan....nä nä..

Hade det blivit garage bygge ,på vårt nuvarande hus (dvs där vi bor tills vi renoverat vårt ``nya' hus ) så var tanken 200mm frigolit issolering och golv värme slingor ..+ ett par aerotemters för snabb temp ökning.. solpaneler på ytterväggen med akumulator tankar.. Och pellets/vattenburen värme..

nu blir det allt utom issolerat golv och golv slingorna ..

"Min" rörmockare sa att 200 var på gränsen om man skulle ha golvavärme.
Sen är det ju ett garage och man ska ha råd att ha nåt i det så det får bli långkalsonger på vintern

kallinge
Här sen Jul 2005

kompisen bygger nytt hus... 500 mm issolering.. men det är ju för bra uppvärmning..i ett garage har man ju inte riktigt dom kraven.. då räcker 200 och slingorna glesare... i alla fall sa min rörmokare det... Och minnst 300 till hus..

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Michael Th skrev:
kompisen bygger nytt hus... 500 mm issolering.. men det är ju för bra uppvärmning..i ett garage har man ju inte riktigt dom kraven.. då räcker 200 och slingorna glesare... i alla fall sa min rörmokare det... Och minnst 300 till hus..

Min menade att med 200 så gick mer värme från slingorna ner än upp och det kvittar ju om man vill ha 10 eller 20 grader så vill man ha så hög verkningsgrad som möjligt. Men härom tvistar de lärde lite för nu säger dem (jag är i byggbranchen) att vi isolerar för mycket.

Umeå
Här sen Feb 2004

Jag har ett 12.1x6.1 meter garage (73m2) isolerat med 20cm cellplast under. väggarna är har 10cm ena halvan och 16cm på andra halvan. (jag gjorde lite tjockare vid utbyggnaden)
2 garageportar som verkar ha ca 30mm isolering och 3 fönster.
Taket är isolerat med 24cm isolering.

Således normat isolerat för ett garage.

Golvärme hela rubbet. Jag har räknat ut effekt förbrukning ligger på 210W per grad skillnad på in/ut vattentemp. (man räknar utifrån pumpens flöde )

vid -10 grader utetemp och +17 inne grader ligger det på 2.5 graders differans. 525Watt. fjärrvärmen kostar kring 70 öre /Kwh så det blir 0,525x0,7x24x30 = 264 :-/mån

men nu är det ju inte -10 hela året. från maj - till sept brukar det inte synsas någon tempskillnad mellan vattentemp in/ut. Så årskostnaden ligger kanske kring 6x264 = 1584 :-

och det är härligt att kunna meka i t-shirt även i januari.

/benny

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

För mig räcker det att golvet hinner bli så varmt så man inte blir iskall när man måste ligga på det när man skruvar. Ibland blir man ju så kall så man behöver hjälp att ta sig fram under bilen.

Håller med om att det låter gött att kunna meka i t-shirt på vintern också..

0la
Stockholm
Här sen Jun 2005

Ni har inte övervägt parkettgolv? Dessutom med golvvärme

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

0la skrev:

Haha

Men! parkett är inte alls dåligt det ändå är att olja rinner ner i skarvarna, har klätt arbetsbänken med parkett.

Hårt, hållbart, lätt att torka av och hålla rent.

Umeå
Här sen Feb 2004

När vi ändå är inne på arbetsbord kan jag rekommendera formplywood. kostar ca 250:- för en skiva 600x2400 . det finns även 1200x2400 för dom med stooora arbetsbord.

formplywood har en hård vattentålig yta och är lagom hårt att jobba på. enda nackdelen är väl att det är mörkt.

/benny

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Re:

0la skrev:

Måste vara en riktig höjdare att ha när man kommer inrullande med dubbdäcken! thumbs up

Ser iofs ut som laminatgolv på bilden, så det är väl förmodligen lite tåligare - även om jag misstänker att det inte är optimalt för garagebruk.

Här sen Mar 2003

En oljad ekparkett är ju strålande, den blir ju självskött när man sullar lite spillolja på den, då behöver man ju inte hålla på att olja in den extra sedan

Bredared
Här sen Jun 2005

Jooo Matz vill ha parkett.
Jag går med på allt bara jag får golvvärme...

ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Har fått lite lagt nu. Visade sig att plattorna inte var lika stora i ljus/mörk.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

ravagliam3 skrev:
Har fått lite lagt nu. Visade sig att plattorna inte var lika stora i ljus/mörk.

thumbs up thumbs up

Vilket golv ska man välja i nya garaget??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (82669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande