Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (82669 totalt) |
Ingen som har golvvärme?
Det vill jag ha. ![]() Det kan man lägga under klinkers så där har ni en fördel! |
||||
Re:
Finns fina maskiner att fräsa spår med ![]() Mia det är ännu bättre med epoxigolv tillsammans med golv värme. och så lång fördröjning har faktiskt inte golv värme. 6-8h..på med en styrning så är allt löst. _________________ Pelle Persson |
||||
Jag håller på och lägger granitklinker i mitt garage , det var det billigaste och slitstarkaste
alternativet kostar endast 99:- kvm på biltema att man sen får det schack-rutigt är bara ett litet bling-plus. Lägger man det med smala skarvar blir det ganska jämt/plant. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
Re:
6-8 är ju jääääättelänge, om man jämför med en luft/luft tex. Sen beror det väl på hur mycket luft man har? om jag bränner igång golvvärme i garaget vid midnatt och kommer dit på morgonen kan det väl aldrig ha stigit från säg 10 grader utan värme till 17-18? _________________ Daniel Steiner |
||||
att fräsa upp plattan för slingor går fete bort... i alla fall hos mig..utan issolering är det ett jätte klump betong att värma /kyls av ..har en svagt lutande tomt med meter hög platt -kant på baksidan....nä nä..
Hade det blivit garage bygge ,på vårt nuvarande hus (dvs där vi bor tills vi renoverat vårt ``nya' hus ) så var tanken 200mm frigolit issolering och golv värme slingor ..+ ett par aerotemters för snabb temp ökning.. solpaneler på ytterväggen med akumulator tankar.. Och pellets/vattenburen värme.. nu blir det allt utom issolerat golv och golv slingorna .. ![]() _________________ Michael Thulesius |
||||
Re:
"Min" rörmockare sa att 200 var på gränsen om man skulle ha golvavärme. Sen är det ju ett garage och man ska ha råd att ha nåt i det ![]() ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
kompisen bygger nytt hus... 500 mm issolering.. men det är ju för bra uppvärmning..i ett garage har man ju inte riktigt dom kraven.. då räcker 200 och slingorna glesare... i alla fall sa min rörmokare det... Och minnst 300 till hus..
_________________ Michael Thulesius |
||||
Re:
Min ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag har ett 12.1x6.1 meter garage (73m2) isolerat med 20cm cellplast under. väggarna är har 10cm ena halvan och 16cm på andra halvan. (jag gjorde lite tjockare vid utbyggnaden)
2 garageportar som verkar ha ca 30mm isolering och 3 fönster. Taket är isolerat med 24cm isolering. Således normat isolerat för ett garage. Golvärme hela rubbet. Jag har räknat ut effekt förbrukning ligger på 210W per grad skillnad på in/ut vattentemp. (man räknar utifrån pumpens flöde ) vid -10 grader utetemp och +17 inne grader ligger det på 2.5 graders differans. 525Watt. fjärrvärmen kostar kring 70 öre /Kwh så det blir 0,525x0,7x24x30 = 264 :-/mån men nu är det ju inte -10 hela året. från maj - till sept brukar det inte synsas någon tempskillnad mellan vattentemp in/ut. Så årskostnaden ligger kanske kring 6x264 = 1584 :- och det är härligt att kunna meka i t-shirt även i januari. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
För mig räcker det att golvet hinner bli så varmt så man inte blir iskall när man måste ligga på det när man skruvar. Ibland blir man ju så kall så man behöver hjälp att ta sig fram under bilen.
![]() ![]() Håller med om att det låter gött att kunna meka i t-shirt på vintern också.. |
||||
Re:
Haha ![]() Men! parkett är inte alls dåligt det ändå är att olja rinner ner i skarvarna, har klätt arbetsbänken med parkett. Hårt, hållbart, lätt att torka av och hålla rent. _________________ Daniel Steiner |
||||
När vi ändå är inne på arbetsbord kan jag rekommendera formplywood. kostar ca 250:- för en skiva 600x2400 . det finns även 1200x2400 för dom med stooora arbetsbord.
formplywood har en hård vattentålig yta och är lagom hårt att jobba på. enda nackdelen är väl att det är mörkt. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Re:
Måste vara en riktig höjdare att ha när man kommer inrullande med dubbdäcken! ![]() ![]() ![]() Ser iofs ut som laminatgolv på bilden, så det är väl förmodligen lite tåligare - även om jag misstänker att det inte är optimalt för garagebruk. ![]() _________________ ![]() |
||||
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (82669 totalt) |