Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en banbil? (eller: Det här är en banbil...)
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10420 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ägnade natten åt lite mer klickande på datorn. Har lite funderingar på en bärande chassiedel i skalkonstruktion av aluminium istället för de normalare pinnarna kors och tvärs. Gjorde ett par provskott och FEMade för att se om den bär lasten som jag tänkt. Verkar gå att göra nåt som borde bli både hyfsat lätt och styvt.

Tryckte igenom en CFDbräkning åxå på den. Betydligt finare meshad än det tidigare provskottet, dessutom på en mer korrekt modell. Snudd på 3 miljoner element i meshen vilket tog 5-6 timmar på min slöhög till dator att tugga sig igenom.

Bara att sätta sig ner och granska resultatet och börja knåda modellen tills det ser ut som det ska, fast inte inatt

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Vad är en banbil (eller: Det här är en banbil)

Nåt tiotal versioner senare så har kvoten Cl/Cd stigit från initiala 0.6 till 3.7 och det börjar bli en aerodynamiskt ganska effektiv design där innanmätet dessutom verkar rymmas. Inte illa alls på en så liten bil med en markfrigång som (nästan) funkar på gatan. Moderna LMP bilar ligger i intervallet 3.5 - 4. Alla huvudkomponenter ligger på plats och håller sig häpnadsväckande nog på rätt sida av karrossen . Det börjar bli dags för detaljdesign av chassie för att se att det verkligen funkar.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Ser bra ut. En snabb bil ska ju givetvis ha väl fungerande aerodynamik thumbs up
Annars kan man ju likagärna bygga en seven

Nått likande med en hayabusaturbomotor borde ju bli riktigt kul och gå fruktansvärt snabbt
Blir ju väldigt likt en radical egentligen men det är ju kul att göra saker själv och lära sig.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Nått likande med en hayabusaturbomotor borde ju bli riktigt kul och gå fruktansvärt snabbt

Av en händelse så står det just en hayabusaspis på vinden ...
Dimensionerna framgår ju inte av en sån här bild, men den är faktiskt mindre än en Radical. Ensitsig med centralt placerad förare och dessutom, vilket tydligt framgår, med tak.

Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Jag tycker att en sportbil skall vara lätt och "enkel" i sin konstruktion. Prestanda/krona är A&o för oss som inte kan/vill låna till superbil. Att köra öppet har jag inget emot, speciellt inte om bilen i fråga har kostruerats som öppen från början. (Täckta bilar som efter en tid kommer som öppna har en tendens att bli för veka.) Iden med en lös "huv" till föraren är en bra tanke, det gör det hela lite mera ombonat. Om man har hel vindruta räcker det med ett tunnt tyg att spänna över när man vardagskör till och från banan. Över 80 blåser vattnet bort i alla fall.
Praktikaliteter kan man diskutera, men att den skall vara reggad och kunna ta sig till och från banan själv ser jag som en del i att hålla driftkostnader nere. Anars får det gärna vara spartankt, lätt och litet. Gillade min gamla Ginetta G34 mycket, även om jag idag skulle ha ändrat en del chassit och kanske vikten.
Hojmotor med tillhörande drivlina är i dessa sammanhang självklara. Jag har ju (som många andra) blivigt omkörd av dig på Gelleråsen så jag vet ju vad din nuvarande går för.
Jag gör tummen upp för hemgjord radical coupé. thumbs up

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en banbil? (eller: Det här är en banbil...)
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande