Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Läskigaste banan i Sverige?
<<   1, 2, 3
6203 besök totalt
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Jag är ju rätt nu i gamet så jag har bara kört på Rudskogen och Kinnekulle ännu! och av dom 2 så är defintivt kinnekulle läskigast!

Under bron i 170-175km suger rejält i magen och jag har undrat flera ggr hur det ska gå om man får ett rejält släpp där som man inte reder ut

Men det är ändå en underbar kurva thumbs up

Tvkrönet har jag inte hittat flyt i ännu så den är otäck att åka med attack i tycker jag!

Rudskogen känns väldigt säker om man bortser från körstilen på banan men det är ju inte banans fel

www.albertssonracing.se
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003

Intressant diskussion. Gällande Svistad så skapades chikanen efter två tragiska MC-olyckor med dödlig utgång.

Problemet tidigare var att den långa rakan har en svag nyck åt höger, vilket gör att ett felaktigt spårval kan resultera i ett besök på gräsmattan till vänster om banan efter krönet. De personer som förolyckades råkade ut för detta och klarade inte att bromsa inför hårnålen, där de kraschade våldsamt.

Det är intressant hur olika banor upplevs beroende på om man kör med bil eller MC på dem. Jag har kört mycket på Svistad med MC och kan ju inte precis hålla med om att banan är långsam. Snarare tvärtom... Med en modern tusenkubikare så är det många ställen på banan där det går över 200 km/h.

Att åka bil på bana, i jämförelse med hoj, känns oerhört säkert. Fastspänd inuti en plåtburk som dessutom har dålig acceleration och bra bromsar.

De banor som erbjuder säkerhet åt hojåkare borde vara riktigt säkra för bilar. Finns det någon statistik som visar skadade hojåkare?

Porsche 996 4S
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

bjoerck skrev:
Intressant diskussion. Gällande Svistad så skapades chikanen efter två tragiska MC-olyckor med dödlig utgång.

Problemet tidigare var att den långa rakan har en svag nyck åt höger, vilket gör att ett felaktigt spårval kan resultera i ett besök på gräsmattan till vänster om banan efter krönet. De personer som förolyckades råkade ut för detta och klarade inte att bromsa inför hårnålen, där de kraschade våldsamt.

Liten rättning bara, den första dödsolyckan (2000 eller om det var 2001)var en enkel omkullkörning i bergskurvan, där man trillade lite olyckligt. Inget som hade med för hög fart in i böjen att göra.
Killen som körde av 2006 åkte på gräset hela vägen från knicken in i vallen som du beskriver.
2000 så fick Fredde Watz bromsfel in i böjen, han fastnade i buskaget/träden uppe på vallen och hojen fortsatte över och landade på fältet på andra sidan. Han överlevde dock

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det har varit en dödsolycka på mc där watz hamnade på sviesta för ännu längre sedan eftersom det går så fort där med MC. Det är anledningen till chikan för bil men bilarna kör ju in i rondellen och får en jätteavkörningsson rakt fram.

Kinnekulle är otäck under bron åt båda hållen även om det inte går lika fort från kvarnkurvan. Missar man med en effektstark bil och driver ut mot ytterkant ur kvarnkurvan är det väldigt lätt att åka av vid krönet i slutet på kurvan med en snabb bil. Allmänt tycker jag det är svårt att göra sig illa allvarlig själv på en svensk bana med en vanlig gatbil om man tar bort de extremaste avarterna. Däremot i race där det kan bli konstig kontakt på de mest kufiska ställen ökar risken markant. Därför tycker jag om långlopp som man ger varandra mer plats på och det inte är lika hetsigt men mycke körning.
Citera
Allmänt banåkaforum
Läskigaste banan i Sverige?
<<   1, 2, 3
6203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande