Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Scuderia Hanseat - Hösten 2009
<<   1, 2, 3, 4   >>
13992 besök totalt
Anne
Norge
Här sen Maj 2009

Routinert blir man först etter at man har blitt nr 1, 2 eller 3 som Sportsfahrer i sin gruppe. Så ingen er Routiniert förste gangen. Og R foran får man nå först 3 gangen selv om man vant sin klasse förste gangen. Jeg vet Jan F med "Rottan" blev lite overrasket over å få 2 foran og ikke R, selv om han han ble 1, 2 eller 3 året för.
Tror jeg da...

'09 997 Carrera S, GT Silver
x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Anne skrev:
Våren kan bli litt tett på da ja.

Har ikke bestemt enda om jeg skal være med flere ganger. Men det er nå sånn at man stadig drives av at man vil forbedre seg. Og jeg vet a jeg kunne klart minst 10 poeng lavere hvis jeg ikke hadde gjort bort meg, ble litt for hissig og ivrig. Blant annet fikk jeg 2 i Fuchsröhre i våres og pleier å holde flatt der. Denne gangen fikk jeg en kjempeutgang av Aremberg og tenkte at yes, jeg satser og går for en 1. Men med antakelig hoyere fart en noensinne og noen få cm lenger til hogre i bånn enn vanlig forte til ustabilitet i bilen oppover bakken, og jeg skal vel bare være glad at jeg klarte å hente inn bilen. Men dommeren sa at jeg hadde fått en 1 hvis ikke jeg hadde fått den slengen. Slike ting vil man gjerne luke vekk. Men vi får se. Det er jo sosialt og moro, så det er ikke bare konkurransen som trekker....

Lykke til!

Du fick ju bra poäng. Grattis!! Men på din beskrivning så låter det som att det finns mer att hämta på ett perfekt varv

Citera
Anne
Norge
Här sen Maj 2009

Takk!
Men det vil nok alltid være noe å hente og forbedre seg på ja. Og med en så lang bane med så mange svinger vet jeg ikke om det er mulig å noensinne få til en perfekt varv. Kanskje derfor noen er med 10-20 ganger?

'09 997 Carrera S, GT Silver
x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Gick min första SH kurs 2005 och vann allt som gick att vinna, blev Routinert direkt med andra ord. Inte bara vann jag allt i min grupp som uppkörning slalom osv. Men vann totalt över hela kursens alla deltagande sportsfharer. Ca 130st. Den andra hälften 130 var Routinert så de tävlade man ju inte mot.(totalt ca 266 deltagare) OK jag fick inte R märket förens jag kom till min andra SH kurs. Innan kurs start då vid kurs 2 fick jag detta för så många ....åtråvärda R märket

Envisa rykten gör gällande att mitt namn visst är inristat i Dorint Pokalen, för det händer visst inte ofta att förstagångare vinnar allt som man kan vinna på en SH kurs.

Nåväl efter den andra SH kursen tröttnade jag, då kursen inte ger mig något alls..förutom det rent sociala då.

SH kusen är i övrigt något jag ofta rekomenderar till första gångare, jättebra sätt att då få inblick i banan.

Annars rent tröttsammt att åka sektioner om man hittar runt, jobbigt med all väntan, dessutom åker man dessa träningsektioner på andra växlar och i en annan fart än om det är fria varv, vilket gör hela grejen enbart konstig om man i övrigt hittar runt och har speed. Sport Autos kurs är i mina ögon mycket bättre, en hel dag med frikörning på fulla varv. Samt en dag med följa john där de beroende på deltagar antal kan individ anpassa kursen i viss utsträckning.

Givetvis är det individuellt hur man upplever dessa kurser, men Sport Auto väljer jag alla gånger vs Scuderian faktiskt. Sport Auto har dessutom extremt namnkunninga instruktörer. Walter Rhörl, Frank Stippler, Wolfgang Kaufman, Christian Menstzel, Werner Gusenbauer osv.osv.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Nåväl efter den andra SH kursen tröttnade jag, då kursen inte ger mig något alls..förutom det rent sociala då.

Ja, det är ju såklart helt individuellt. Du har väl framför allt hållit på och kört sedan tidigt nittiotal (?) och
då fyller nog kursen inget större syfte.

Jag vill däremot helt klart gå kursen igen. Det var ju min tredje kurs; första var 2001, andra 2004 och så nu 2009.
Har tyvärr blivit alldeles för glest med Ringenbesök mellan kurserna tidigare år, men den här säsongen
så blev det ju lite mer fokuserad körning där nere.

Ambitionen är så småningom att tävla på Ringen - och Scuderian är onekligen ett bra tillfälle att nöta vissa partier.
(Det utesluter inte behovet av ännu mer förarträning/-kurser av annan sort, men allt behöver ju inte genomföras på Ringen. )

Min inlärningskurva är lååång, det har jag konstaterat många gånger, men h-vete vad kul det var i år
- inte minst tack vare en riktigt bra bil:

Lite vemodigt att lämna tillbaka den på hyrfirman..
Hoppas kunna åka ner en gång till i år, -influensan sitter hårt...

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

FredrikÅ skrev:
Ambitionen är så småningom att tävla på Ringen - och Scuderian är onekligen ett bra tillfälle att nöta vissa partier.
(Det utesluter inte behovet av ännu mer förarträning/-kurser av annan sort, men allt behöver ju inte genomföras på Ringen. )

Min inlärningskurva är lååång, det har jag konstaterat många gånger, men h-vete vad kul det var i år
- inte minst tack vare en riktigt bra bil:

Jag är 100% övertygad om att det är superkul att gå Scuderian thumbs up
Men att det skulle ge dig som uppenbarligen är en väldigt duktig förare så värst mycket mer än att vara nere och köra på turistkörning tror jag inte
Du har ju uppenbarligen redan hittat bra med fart i Swiften så det vore väl skitsköj om du kunde börja köra VLN thumbs up Jag önskar dig all lycka! thumbs up

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Kul att du ökat värdet på Swiften!

stockholm
Här sen Maj 2004

Hur känns den då den nya Swiften, känner man att den går mycket bättre än stage1?

Jag samt Jocke mangs ska ner och träna inför vår shoot out den 1nov, nåväl JM ska väl inte träna det behöver han inte men själv så ska jag ta ett par varv. Vi har bokat den vita stage 1 swiften den 10 samt 11 okt.

Jag har ju sagt att jag ska åka fortare än vår Porsche Carrera Cup vinnare 2008 mr mangs (han vinner väl 2009 oxå gissar jag då han leder samt ligger fint till, håller tummarna thumbs up )

Nåväl ska bli kul med mangs i swiften en hel dag, jag är övertygad om att jag lär mig mycket av att dela bil med honom en hel dag på ringen.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Mats Thur skrev:

Men att det skulle ge dig som uppenbarligen är en väldigt duktig förare så värst mycket mer än att vara nere och köra på turistkörning tror jag inte
Du har ju uppenbarligen redan hittat bra med fart i Swiften så det vore väl skitsköj om du kunde börja köra VLN thumbs up Jag önskar dig all lycka! thumbs up

Tack - men jag behöver all form av träning, både turistkörning och kurser.

Den här Scuderian så fick jag ett antal ovärderliga tips. Många tror ju att kursen bara går ut på att jaga
sena apexpunkter i ett "ballongspår" och att det är den enda feedback som man får - men jag har verkligen
fått ett antal ovärderliga tips kring t.ex att korrigera körställningen, hur jag jobbar med ratten och hur jag vinklar huvudet.

Viktiga korrigeringar, som är svåra att få annars - även om man kör femhundra turistvarv.

När det gäller tävling, så siktar jag varken på VLN eller 24h. Mer om detta rejäla långskott senare...
Beror såklart en del på tillgängliga resurser...

Göte RS6 Sjögren skrev:
Hur känns den då den nya Swiften, känner man att den går mycket bättre än stage1?

Ja, den går mycket bättre - men den är ju "bara lättare" än så länge. Kolfiberhuv (tunn!), mindre inredning
och lättare avgassystem än de andra Swiftarna.. Motortrimningen är inte klar ännu.

Med dina gamla loggar i bakhuvudet och med en lättare bil så lyckades jag i alla fall pressa mig till riktigt
hygglig attack in i kurvorna och det var ju ganska skoj.

På uppkörningen fick jag till och med en etta i en böj, Exit Brünnchen tror jag att det var, och det innebär
väl att bilen kördes ganska nära gränsen där i alla fall.

Lycka till med Mangs där nere, det blir nog väldigt lärorikt. thumbs up

Skåne
Här sen Nov 2002

Nu börjar det dyka upp lite schyssta filmer från kursen också.

Här är Kjetil, som vann min grupp och kom sjua totalt i Routiniert: http://www.youtube.com/watch?v=MC1n-0lUVW4
Fin bil, bra kört. thumbs up thumbs up

och här är en film på killen som till slut vann hela skiten, på 30 poäng i en 911 ST 2,5 från 1972..
http://www.youtube.com/watch?v=5E3ziyqW-7Y (Filmen är tagen under fritt träningsvarv tidigare under kursen)

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

FredrikÅ skrev:
och här är en film på killen som till slut vann hela skiten, på 30 poäng i en 911 ST 2,5 från 1972..
http://www.youtube.com/watch?v=5E3ziyqW-7Y (Filmen är tagen under fritt träningsvarv tidigare under kursen)

30 poäng Är inte det sjukt bra?

Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

Mats Thur skrev:
FredrikÅ skrev:

Det är bara förnamnet. Rejstempo plus att han prickade alla punkter

Här sen Apr 2006

Re:

Kenne Rydgren skrev:
Mats Thur skrev:
FredrikÅ skrev:

Det är bara förnamnet. Rejstempo plus att han prickade alla punkter

24 poäng är väl den lägsta möjliga teoretiska score, och instruktörerna är väl normalt sett snåla på 1:or. Någonting säger mig att förutom att han körde rejstempo och prickade alla punkter också lagt en hel del slantar på Scuderia Hanseat

G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Gick min första SH kurs 2005 och vann allt som gick att vinna, blev Routinert direkt med andra ord. Inte bara vann jag allt i min grupp som uppkörning slalom osv. Men vann totalt över hela kursens alla deltagande sportsfharer. Ca 130st. Den andra hälften 130 var Routinert så de tävlade man ju inte mot.(totalt ca 266 deltagare) OK jag fick inte R märket förens jag kom till min andra SH kurs. Innan kurs start då vid kurs 2 fick jag detta för så många ....åtråvärda R märket

Envisa rykten gör gällande att mitt namn visst är inristat i Dorint Pokalen, för det händer visst inte ofta att förstagångare vinnar allt som man kan vinna på en SH kurs.

SH kusen är i övrigt något jag ofta rekomenderar till första gångare, jättebra sätt att då få inblick i banan.

Annars rent tröttsammt att åka sektioner om man hittar runt, jobbigt med all väntan, dessutom åker man dessa träningsektioner på andra växlar och i en annan fart än om det är fria varv, vilket gör hela grejen enbart konstig om man i övrigt hittar runt och har speed. Sport Autos kurs är i mina ögon mycket bättre, en hel dag med frikörning på fulla varv. Samt en dag med följa john där de beroende på deltagar antal kan individ anpassa kursen i viss utsträckning.

Givetvis är det individuellt hur man upplever dessa kurser, men Sport Auto väljer jag alla gånger vs Scuderian faktiskt. Sport Auto har dessutom extremt namnkunninga instruktörer. Walter Rhörl, Frank Stippler, Wolfgang Kaufman, Christian Menstzel, Werner Gusenbauer osv.osv.

Fick inte du 76p? :S

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Kenne Rydgren skrev:
Rejstempo plus att han prickade alla punkter

Blir inte det där en oxymoron?

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Christian Eick skrev:
Kenne Rydgren skrev:

Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

Christian Eick skrev:
Kenne Rydgren skrev:

Lol
Enligt vissa men inte mig

Här sen Maj 2004

Re:

G.Berggren skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Fick inte du 76p? :S

Kollad just mina gammla papper. Min första Scuderia kurs fick jag 71 poäng. Den gick jag 7-10 september 2005. Hur som helst på denna min första gång vann jag allt som gick. Jag vann över alla återkommande sportsfharer som gått kursen många, många gånger men ej blivit routinert, således tävlade man mot dessa som kört massor med gånger men ej kommit vidare. Likväl som man tävlade mot alla andra första gångare. Mot Routinert jämförs man inte när man är sportsfharer. Egentligen är det ju så att alla som kommer första gången likt jag gjorde...är beginner. Alla förstagångare eller beginner som jag vid tillfället var blir atomatiskt sportsfharer efter avslutad kurs. Men sportsfharer kan man förbli en evighet om man inte prestera i detta spel och blir routinert. Nåväl jag blev ju routninert direkt. Jag vann ju över alla kursens deltagande beginner samt sportsfharer. Samt jag vann min grupp mm,mm.

På 2 plats i min grupp Jonas Carlsson Häggernäs med 73 poäng. Jag tror inte detta var Jonas första Scuderia kurs. På tredje plats i gruppen kom Richard Lundqvist OCL Brorsson på 84 poäng, jag tror inte heller detta var hans första Scuderia.

Sedan hade vi några routinert i vår grupp 10. Gustav Lund på 54 poäng, vet inte hur många kurser han gått. Men ju fler man går ju lägre scor får man 2 plats i Lars Bertil R på 64 poäng. Samt 3 plats Sten Carlsson på 66, som sagt vete gudarna hur många Scuderia kurser alla i min grupp 10 hade gått. Det var min första i allafall.

I grupp 11 fanns fler svenskar. Soprtsfharer Harry Jokki på 72 Poäng, hur många kurser vet jag inte. Angus Hansson Sportsfharer 3 plats i grupp 11 på 90 poäng, ingen aning om kurser i antal. Routinert i grupp 11 detta år fick följande. 1 plats i grupp 11 olav Von Muller 68 poäng. 2 plats i grupp 11 routinert på 76 poäng. 3 plats routinert grupp 11 Lars Weigl 77 poäng i sin 996 gt3 RS

Samtidigt denna kurs körde Richard Göransson upp. Han samt totalt 2st andra på hela kursen körde upp då som bifharer. Blande dessa tre. 1 plats Dr Klaus Weigner vw corrado på 61 poäng. 2 plats Michael Jocobs i 996 gt3 RS på 63 poäng. 3 plats allas vår RG på 64 poäng.

Alla nämnda här körde upp i samma grupper 10/11 år 2005 7-10 sep. Richard Göransson, vår STCC RG körde snabbast av ABSOLUT ALLA 266+ deltagare detta år. Det fanns ingen, och då menar jag ingen på hela kursen som körde snabbare. Men givetvis fanns det många, väldigt många som körde lägre scor än RG, detta var det många som lyckades med Kanske har det med att göra att dessa är ständigt,ständigt återkommande. RG var det ju ingen som kände till, inte mig heller för den delen. Var vår första gång.

RG körde upp i Loaded CSL på 64.

Nästa år testade jag igen, min andra gång maj 2006. Då som routinert Körde upp i totalt sprutregn på 76 poäng och kom på 3 plats i gruppen av oss routinert. Vi var i grupp 11 då. Fick tips och råd av Gustav Lund som är en av instruktörerna. Han sade ladda inte så hårt för då kommer du inte få en låg scor p g a att de kommer tro du inte har kontroll på bilen. Jag körde på som vanligt. Jag har inget återkommande intresse i Scuderian, kanske kör jag igen 2010 bara på kul. Inte ger det mig förarutveckling iallafall men kan vara kul att köra igen då det var länge seda nu. Kör hellre med Jocke Mangs, vilket kommer ge mig extremt mycket. Vi åker för övrigt ner nu den 10 okt och delar bil, ska bli kul och lärorikt

Att jag körde uppkörningen 2005 på Michelin CUP r-däck i bak samt gatdäck fram på min CSL gjorde mig inget alls. Det var bara extremt med understyrning på GPn, men även en god del på ringen. Faktiskt lite läskigt i snabba Lauda link etc den typen kurvor. Skjuter på med bra grepp bak men fram vill det inte styra in så man trycktes väl långt ut mot bankanten några gånger...spännande.

Vad hade du själv för score, hittade inte dig i pappret. Minns kanske fel men du var väl med 05 eller 06?

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Alla nämnda här körde upp i samma grupper 10/11 år 2005 7-10 sep. Richard Göransson, vår STCC RG körde snabbast av ABSOLUT ALLA 266+ deltagare detta år. Det fanns ingen, och då menar jag ingen på hela kursen som körde snabbare. Men givetvis fanns det många, väldigt många som körde lägre scor än RG, detta var det många som lyckades med Kanske har det med att göra att dessa är ständigt,ständigt återkommande. RG var det ju ingen som kände till, inte mig heller för den delen. Var vår första gång.

Som jag påtalade lite ovanför...Scuderia poängen har uppenbarligen VÄLDIGT lite att göra med hur bra du kör, eller finns det någon här och då inkluderar jag även Scuderiatalibaner som tror att tysken som vann nu senast kör bättre än RG och dessutom inte bara bättre utan så pass mycket bättre att han förtjänar 30 i score i förhållande till RG:s 64 poäng

Nej sorry alla kära Scuderia deltagare glöm bort era poäng de har noll relevans i sammanhanget. Att man går Scuderian för att träffa trevliga människor och ha kul det har jag 100% förståelse för, vissa kan säkerligen också utvecklas som förare men att tro att poängen är relevant blir klart pinsamt i sammanhanget
Jag skulle gärna gå Scuderian thumbs up men jag skulle enbart se det som en social tillställning och en chans till att träffa många likasinnade som älskar men min score skulle jag se som totalt irrelevant i sammanhanget...

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Bara att konstatera att Scuderian inte är någon hastighetskurs. Jag har gått en gång. Då var ju bilen helt ny för mig och jag körde på den tiden ca 8.05 BTG. Fick starta bland de sista i min grupp på uppkörningen bara pga av att jag var "nybörjare"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

I övrigt glömmde jag flagga för vårt provsjoe event på ringen den 1 nov. Då kan de som vill hänga på och verkligen få lära sig hur man åker fort på ringen. Mr Jocke Mangs.. Porsche Carrera cup vinnaren 2008 som nu är på väg mot en dubbel 2009 i morgon på Mantorp.(håller tummarna, ska givetvis dit och heja på) Ja han är ju vårt PRo och han om någon kan ge tips och råd gällande hur man åker fort, det lär inte bli snack om punkter och spårval, utan mer om hur man kör fort. Trots det kan nybörjare följa med provsjoe.event på ringen nu 1 nov. För Mr Mangs kommer ge de som mest behöver feedback samt input hur man åker fort på ringen. Samt att jag med all säkerhet oxå kan vara till viss hjälp beroende på deltagarens tidigare erfarenhet.

I övrigt kan nämnas om vårt PRo Mr Mangs att han inför Mini-Challenge i Tyskland inte kört ett varv på Nurburgring. Så han tog 5 varv med hyrbilen innan kvalet skulle gå på ringen(mini-challenge gick som sprint-race på nordslingan, numera går det ju på tråkiga GP banor)

Nåväl efter 5 varv endast i hyrbil var det dax för kval. Jocke Mr Mangs tog direkt pole av ca 40st identiska mini-challenge bilar på nordslingan . Frågan är vilken score Jocke Mangs hade fått om han som första gångare kört upp i Scuderian med den attacken...med all säkerhet ingen låg scor Med all säkerhet får första gångare på kursen aldrig en särskilt låg score

Se www.provsjoe.se för mer info. Allt kommer loggas med data logger på ett höst tomt Nurburgring. Tiden loggas inte punkterna man kör efter.

Scuderia Hanseat - Hösten 2009
<<   1, 2, 3, 4   >>
13992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande