Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13992 besök totalt |
Routinert blir man först etter at man har blitt nr 1, 2 eller 3 som Sportsfahrer i sin gruppe. Så ingen er Routiniert förste gangen. Og R foran får man nå först 3 gangen selv om man vant sin klasse förste gangen. Jeg vet Jan F med "Rottan" blev lite overrasket over å få 2 foran og ikke R, selv om han han ble 1, 2 eller 3 året för.
Tror jeg da... ![]() _________________ Anne Chr. Winness '09 997 Carrera S, GT Silver x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1 |
||||||
Re:
Du fick ju bra poäng. Grattis!! Men på din beskrivning så låter det som att det finns mer att hämta på ett perfekt varv ![]() _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
||||||
Takk!
![]() Men det vil nok alltid være noe å hente og forbedre seg på ja. Og med en så lang bane med så mange svinger vet jeg ikke om det er mulig å noensinne få til en perfekt varv. Kanskje derfor noen er med 10-20 ganger? ![]() _________________ Anne Chr. Winness '09 997 Carrera S, GT Silver x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1 |
||||||
Gick min första SH kurs 2005 och vann allt som gick att vinna, blev Routinert direkt med andra ord. Inte bara vann jag allt i min grupp som uppkörning slalom osv. Men vann totalt över hela kursens alla deltagande sportsfharer. Ca 130st. Den andra hälften 130 var Routinert så de tävlade man ju inte mot.(totalt ca 266 deltagare) OK jag fick inte R märket förens jag kom till min andra SH kurs. Innan kurs start då vid kurs 2 fick jag detta för så många ....åtråvärda R märket
![]() Envisa rykten gör gällande att mitt namn visst är inristat i Dorint Pokalen, för det händer visst inte ofta att förstagångare vinnar allt som man kan vinna på en SH kurs. Nåväl efter den andra SH kursen tröttnade jag, då kursen inte ger mig något alls..förutom det rent sociala då. SH kusen är i övrigt något jag ofta rekomenderar till första gångare, jättebra sätt att då få inblick i banan. Annars rent tröttsammt att åka sektioner om man hittar runt, jobbigt med all väntan, dessutom åker man dessa träningsektioner på andra växlar och i en annan fart än om det är fria varv, vilket gör hela grejen enbart konstig om man i övrigt hittar runt och har speed. Sport Autos kurs är i mina ögon mycket bättre, en hel dag med frikörning på fulla varv. Samt en dag med följa john där de beroende på deltagar antal kan individ anpassa kursen i viss utsträckning. Givetvis är det individuellt hur man upplever dessa kurser, men Sport Auto väljer jag alla gånger vs Scuderian faktiskt. Sport Auto har dessutom extremt namnkunninga instruktörer. Walter Rhörl, Frank Stippler, Wolfgang Kaufman, Christian Menstzel, Werner Gusenbauer osv.osv. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Ja, det är ju såklart helt individuellt. Du har väl framför allt hållit på och kört sedan tidigt nittiotal (?) och då fyller nog kursen inget större syfte. Jag vill däremot helt klart gå kursen igen. Det var ju min tredje kurs; första var 2001, andra 2004 och så nu 2009. Har tyvärr blivit alldeles för glest med Ringenbesök mellan kurserna tidigare år, men den här säsongen så blev det ju lite mer fokuserad körning där nere. Ambitionen är så småningom att tävla på Ringen - och Scuderian är onekligen ett bra tillfälle att nöta vissa partier. (Det utesluter inte behovet av ännu mer förarträning/-kurser av annan sort, men allt behöver ju inte genomföras på Ringen. ) Min inlärningskurva är lååång, det har jag konstaterat många gånger, men h-vete vad kul det var i år - inte minst tack vare en riktigt bra bil: ![]() Lite vemodigt att lämna tillbaka den på hyrfirman.. ![]() Hoppas kunna åka ner en gång till i år, ![]() ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
Jag är 100% övertygad om att det är superkul att gå Scuderian ![]() Men att det skulle ge dig som uppenbarligen är en väldigt duktig förare så värst mycket mer än att vara nere och köra på turistkörning tror jag inte ![]() Du har ju uppenbarligen redan hittat bra med fart i Swiften så det vore väl skitsköj om du kunde börja köra VLN ![]() ![]() ![]() |
||||||
Hur känns den då den nya Swiften, känner man att den går mycket bättre än stage1?
Jag samt Jocke mangs ska ner och träna inför vår shoot out den 1nov, nåväl JM ska väl inte träna det behöver han inte men själv så ska jag ta ett par varv. Vi har bokat den vita stage 1 swiften den 10 samt 11 okt. Jag har ju sagt att jag ska åka fortare än vår Porsche Carrera Cup vinnare 2008 mr mangs (han vinner väl 2009 oxå gissar jag då han leder samt ligger fint till, håller tummarna ![]() Nåväl ska bli kul med mangs i swiften en hel dag, jag är övertygad om att jag lär mig mycket av att dela bil med honom en hel dag på ringen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Tack - men jag behöver all form av träning, både turistkörning och kurser. ![]() Den här Scuderian så fick jag ett antal ovärderliga tips. Många tror ju att kursen bara går ut på att jaga sena apexpunkter i ett "ballongspår" och att det är den enda feedback som man får - men jag har verkligen fått ett antal ovärderliga tips kring t.ex att korrigera körställningen, hur jag jobbar med ratten och hur jag vinklar huvudet. Viktiga korrigeringar, som är svåra att få annars - även om man kör femhundra turistvarv. När det gäller tävling, så siktar jag varken på VLN eller 24h. Mer om detta rejäla långskott senare... Beror såklart en del på tillgängliga resurser... ![]()
Ja, den går mycket bättre - men den är ju "bara lättare" än så länge. Kolfiberhuv (tunn!), mindre inredning och lättare avgassystem än de andra Swiftarna.. Motortrimningen är inte klar ännu. Med dina gamla loggar i bakhuvudet och med en lättare bil så lyckades jag i alla fall pressa mig till riktigt hygglig attack in i kurvorna och det var ju ganska skoj. ![]() På uppkörningen fick jag till och med en etta i en böj, Exit Brünnchen tror jag att det var, och det innebär väl att bilen kördes ganska nära gränsen där i alla fall. Lycka till med Mangs där nere, det blir nog väldigt lärorikt. ![]() _________________ -- |
||||||
Nu börjar det dyka upp lite schyssta filmer från kursen också.
Här är Kjetil, som vann min grupp och kom sjua totalt i Routiniert: http://www.youtube.com/watch?v=MC1n-0lUVW4 Fin bil, bra kört. ![]() ![]() och här är en film på killen som till slut vann hela skiten, på 30 poäng i en 911 ST 2,5 från 1972.. http://www.youtube.com/watch?v=5E3ziyqW-7Y (Filmen är tagen under fritt träningsvarv tidigare under kursen) _________________ -- |
||||||
Re:
30 poäng ![]() |
||||||
Re:
Det är bara förnamnet. Rejstempo plus att han prickade alla punkter ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
24 poäng är väl den lägsta möjliga teoretiska score, och instruktörerna är väl normalt sett snåla på 1:or. Någonting säger mig att förutom att han körde rejstempo och prickade alla punkter också lagt en hel del slantar på Scuderia Hanseat ![]() ![]() |
||||||
Re:
Fick inte du 76p? :S _________________ Gustav Berggren |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Re:
Kollad just mina gammla papper. Min första Scuderia kurs fick jag 71 poäng. Den gick jag 7-10 september 2005. Hur som helst på denna min första gång vann jag allt som gick. Jag vann över alla återkommande sportsfharer som gått kursen många, många gånger men ej blivit routinert, således tävlade man mot dessa som kört massor med gånger men ej kommit vidare. Likväl som man tävlade mot alla andra första gångare. Mot Routinert jämförs man inte när man är sportsfharer. Egentligen är det ju så att alla som kommer första gången likt jag gjorde...är beginner. Alla förstagångare eller beginner som jag vid tillfället var blir atomatiskt sportsfharer efter avslutad kurs. Men sportsfharer kan man förbli en evighet om man inte prestera i detta spel och blir routinert. Nåväl jag blev ju routninert direkt. Jag vann ju över alla kursens deltagande beginner samt sportsfharer. Samt jag vann min grupp mm,mm. På 2 plats i min grupp Jonas Carlsson Häggernäs med 73 poäng. Jag tror inte detta var Jonas första Scuderia kurs. På tredje plats i gruppen kom Richard Lundqvist OCL Brorsson på 84 poäng, jag tror inte heller detta var hans första Scuderia. Sedan hade vi några routinert i vår grupp 10. Gustav Lund på 54 poäng, vet inte hur många kurser han gått. Men ju fler man går ju lägre scor får man ![]() I grupp 11 fanns fler svenskar. Soprtsfharer Harry Jokki på 72 Poäng, hur många kurser vet jag inte. Angus Hansson Sportsfharer 3 plats i grupp 11 på 90 poäng, ingen aning om kurser i antal. Routinert i grupp 11 detta år fick följande. 1 plats i grupp 11 olav Von Muller 68 poäng. 2 plats i grupp 11 routinert på 76 poäng. 3 plats routinert grupp 11 Lars Weigl 77 poäng i sin 996 gt3 RS Samtidigt denna kurs körde Richard Göransson upp. Han samt totalt 2st andra på hela kursen körde upp då som bifharer. Blande dessa tre. 1 plats Dr Klaus Weigner vw corrado på 61 poäng. 2 plats Michael Jocobs i 996 gt3 RS på 63 poäng. 3 plats allas vår RG på 64 poäng. Alla nämnda här körde upp i samma grupper 10/11 år 2005 7-10 sep. Richard Göransson, vår STCC RG körde snabbast av ABSOLUT ALLA 266+ deltagare detta år. Det fanns ingen, och då menar jag ingen på hela kursen som körde snabbare. Men givetvis fanns det många, väldigt många som körde lägre scor än RG, detta var det många som lyckades med ![]() ![]() RG körde upp i Loaded CSL på 64. Nästa år testade jag igen, min andra gång maj 2006. Då som routinert ![]() ![]() Att jag körde uppkörningen 2005 på Michelin CUP r-däck i bak samt gatdäck fram på min CSL gjorde mig inget alls. Det var bara extremt med understyrning på GPn, men även en god del på ringen. Faktiskt lite läskigt i snabba Lauda link etc den typen kurvor. Skjuter på med bra grepp bak men fram vill det inte styra in så man trycktes väl långt ut mot bankanten några gånger...spännande. Vad hade du själv för score, hittade inte dig i pappret. Minns kanske fel men du var väl med 05 eller 06? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Som jag påtalade lite ovanför...Scuderia poängen har uppenbarligen VÄLDIGT lite att göra med hur bra du kör, eller finns det någon här och då inkluderar jag även Scuderiatalibaner som tror att tysken som vann nu senast kör bättre än RG och dessutom inte bara bättre utan så pass mycket bättre att han förtjänar 30 i score i förhållande till RG:s 64 poäng ![]() ![]() Nej sorry alla kära Scuderia deltagare glöm bort era poäng de har noll relevans i sammanhanget. Att man går Scuderian för att träffa trevliga människor och ha kul det har jag 100% förståelse för, vissa kan säkerligen också utvecklas som förare men att tro att poängen är relevant blir klart pinsamt i sammanhanget ![]() Jag skulle gärna gå Scuderian ![]() ![]() |
||||||
Bara att konstatera att Scuderian inte är någon hastighetskurs. Jag har gått en gång. Då var ju bilen helt ny för mig och jag körde på den tiden ca 8.05 BTG. Fick starta bland de sista i min grupp på uppkörningen bara pga av att jag var "nybörjare"
![]() |
||||||
I övrigt glömmde jag flagga för vårt provsjoe event på ringen den 1 nov. Då kan de som vill hänga på och verkligen få lära sig hur man åker fort på ringen. Mr Jocke Mangs.. Porsche Carrera cup vinnaren 2008 som nu är på väg mot en dubbel 2009 i morgon på Mantorp.(håller tummarna, ska givetvis dit och heja på) Ja han är ju vårt PRo och han om någon kan ge tips och råd gällande hur man åker fort, det lär inte bli snack om punkter och spårval, utan mer om hur man kör fort. Trots det kan nybörjare följa med provsjoe.event på ringen nu 1 nov. För Mr Mangs kommer ge de som mest behöver feedback samt input hur man åker fort på ringen. Samt att jag med all säkerhet oxå kan vara till viss hjälp beroende på deltagarens tidigare erfarenhet.
I övrigt kan nämnas om vårt PRo Mr Mangs att han inför Mini-Challenge i Tyskland inte kört ett varv på Nurburgring. Så han tog 5 varv med hyrbilen innan kvalet skulle gå på ringen(mini-challenge gick som sprint-race på nordslingan, numera går det ju på tråkiga GP banor) Nåväl efter 5 varv endast i hyrbil var det dax för kval. Jocke Mr Mangs tog direkt pole av ca 40st identiska mini-challenge bilar på nordslingan ![]() ![]() ![]() Se www.provsjoe.se för mer info. Allt kommer loggas med data logger på ett höst tomt Nurburgring. Tiden loggas inte punkterna man kör efter. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13992 besök totalt |