Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29466 besök totalt |
Innan jag åkte till garaget idag så bar det av ut till Biltema. Efter lite mätande hittade jag
stötdämpare som passade utmärkt till fjäderbenen (lite korta, men det löste jag genom att lägga mellan en distans). Där inhandlades också renoveringssatser till oken och förstärkta 240-fjädrar. Så arbetet fortskred med att montera i de nya dämparna i fjäderbenen, svetsa på fjäderstopp och sen montera fjädrarna. Styrningen blev också komplett, så nu står bilen på egna hjul för första gången på nästan 10 år. Lite hög förvisso, men jag vågar inte kapa fjädrarna för mycket förrän jag fått i alla saker i bilen, rutor, tank, motor mm. ![]() Edit: Det verkar som om dämparna jag fått tag på är E30-dämpare. Det måste ju i så fall vara till de tunnare E30-benen (45mm). Någon som vet om det kan stämma? ![]() ![]() ![]() Sambons sommarfälgar får knäcka extra under byggtiden ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
Lite småmeckande har det blivit idag. Jag monterade stolen och sänkte rattstången lite.
Svetsade nästan klart tröskellådorna. Sen monterade jag bakluckan från min andra 02a. En aning knäckebröd hittade jag också ![]() ![]() Bakluckan på ![]() Stolen i ![]() Hyfsat nöjd med mina hemmaknackade trösklar faktiskt ![]() More to come ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
ok, då vet jag det. Fast ärligt talat så verkar de lite klena för 240-fjädrarna. Det får väl bli Bilstein eller nåt sen ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
För övrigt har jag bestämt mig för att frångå Inka-färgen (trots att jag själv tycker att det är den
snyggaste färgen) av rent praktiska skäl. För att göra det så billigt som möjligt kommer bilen att lackas om till mattsvart. Den mattsvarta färgen har dessutom den stora fördelen att den döljer alla ojämnheter och småskador som finns på karossen. Plus att det ser ganska rått ut. ![]() Förhoppningsvis kan lackning ske om en vecka eller två. _________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
Bra jobbat:bang: men inte ska du väl frångå inkafärgen om du tycker den är snyggast. Här kommer ett färgtips på en väldigt snarlik färg som jag tagit fram efter nogranna tester mot originalinkan. Denna färg har jag invändigt i min bil ![]() _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||||
Re:
Jo, jag tackar för tipset. Men det är som sagt ett praktiskt beslut. Jag vill inte lägga ner så pass mycket jobb på förarbetet till lacken just nu, så då blir det bättre (för tillfället) med en mattsvart lack. Det finns ju inget som hindrar ett byte tillbaka till Inka i framtiden. _________________ Fredrik Moberg |
||||
Idag har jag hunnit med riktigt mycket i garaget.
x fixade vänstra tröskellådan så den är helt klar. x monterade stålspunna brommslangar bak x monterade bromsrören och oken fram x svetsade igen hål i höger a-stolpe x fixade till och monterade pedalställ x byggde en provisorisk rattspacer av muttrar och brickor x svetsade klart golv vid pedalställ x monterade huvlås på motorhuv Nya bromsrör bak ![]() Nya bromsrör fram ![]() Min provisoriska rattspacer skulle nog bli uppskattad av bilprovningen ![]() ![]() Monterat pedalställ (svetsade även klart golvet vid pedalstället) ![]() Svetslagade a-stolpen... ![]() ...helsvetsat, slipat och grundat ![]() Huvlås monterat ![]() Sen provmonterade jag skärmen ![]() Börjar så smått likna en bil tycker jag ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
Tadaaaaaa!
Efter en halvtimmes slipande tröttnade jag och lackade bilen ![]() Det ser hyfsat ut på bild eller mer än 5m avstånd. Bilden är tagen direkt efter lackningen, så den kommer vara matt när lacken torkat. Bättre bilder kommer. ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
Ser lysande ut! ![]() ![]() ![]() I den här takten borde den vara klar till helgen som kommer. ![]() ![]() |
||||
Re:
Haha. En av de stora poängerna med den matta färgen är att man kan slipa, laga och lacka en liten bit utan att man kan se var man har lackat, det är svårt att göra med en blank färg. Så det kommer att bli lite lagningar och småfix snart (t.ex. ska alla listhålen svetsas igen). och angående att jag borde vara klar till helgen...jag behöver få ihop en motor och lite elsystem, sen är det ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
Jag åkte ut en runda till garaget och pysslade lite idag. Skruvade av dörrarna
från den andra 02an och lackade dem. Lackade även bakluckan. Förhoppningsvis kan jag montera dörrar, lucka och rutor i helgen. ![]() ![]() Det går inte riktigt lika snabbt nu när man måste jobba också ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
Tackar tackar! Precis så resonerar jag också, lacka den ordentligt kan jag göra senare. Ang. lacken så är det inte en 2k-lack. Det är faktiskt inte ens en lack ![]() Det är en rostskyddsfärg som heter Kirjo och tillverkas av Teknos. Den är ganska tjock från början, så vill man spruta på den (som jag har gjort) så måste man späda den med ca 30% thinner. De ytorna där underarbetet var bra blev faktiskt också kanonbra efter lackning. _________________ Fredrik Moberg |
||||
Kirjo är ju en färg man kan bryta i den kulör man vill innom vissa begränsningar, du får hemskt gärna rapportera hur du tycker färgen håller på en bil sen när du fått ut bilen.
Lackade hela min släpvagn i denna lack och jag upplever den lite mjuk, dvs stenskott tar lite stykt men det funkar ju ändå. Sen är den faktiskt halvblank ![]() http://194.100.44.55/tseloste.nsf/($ Jag är också sugen på att testa att lacka mer grejer med denna färg därav intresset hur du upplever den. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29466 besök totalt |