Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (13182 totalt) |
Nu har Carbotech-beläggen anlänt. De åker på nästa Tisdag, då Jag även bokat in en service.
Imorgon tar Tomas på Avgascenter sig an bilen för att byta ut hela avgassystemet. Grenröret och första delen av midpipen har han redan och dem har han fixat till så att de passar varandra. Förhoppningsvis har Jag den på Tor el Fre igen. Och förhoppningsvis så slipper Jag CEL om allt går rätt till. |
||
Det var ett tag sen man uppdaterade här.
Sen dess har beläggen åkt på, avgassystemet är på plats och Jag har hunnit med tre bandagar på Knutstorp. Carbotechbeläggen bettar så in i h****e!!! ![]() Larinisystemet har, förutom ett otroligt porrigt ljud, givit en hel del extra hästar. Hur många vet Jag inte men rejält märkbart. Naturligtvis så spelar det nya grenröret också in. En uppsättning Michelin PS2 ligger hemma och väntar på att få åka på fälgarna och i nästa vecka så landar "nya" beggade kränghämmare från en RX-8. Jag har börjat fundera på om Jag ska fixa mig en riktig stol till Spa-resan. De som sitter i nu gör ingen glad när det svänger. Ny ratt hade också varit trevligt. Nån som vet om det är lätt att byta mellan olika rattar, en med och en utan Airbag? Sitter airbagkabeln med sockerbit? |
||
Nu har det börjat hända lite med bilen.
Jag har nu bestämt mig för att köra MX-5 cupen nästa år i Roadsport C och då krävs det lite förbättringar på bilen. Därför har Jag nu köpt mig en Sparco Corsa-stol, en Sparco P353 ratt, 7x16"-fälgar och Toyo R888 i 215/50 16. Det är ett par grejer av allt som behövs. Kvar är alltså en hel del, tex båge, bälte, huvudbrytare, coilovers, mm. En hardtop ska även införskaffas, + alla personlig utrustning... Det är ju ingen panik, då Jag har hela vintern på mig, men det är ju skönt att man börjat komma igång iaf. På bilen sitter nu Carbotech XP10 fram och AX6 bak och dessa är Jag helnöjd med, så de kommer Jag nog att köra på i cupen. Enda nackdelen är att de slits så förbannat fort... Jag kommer att vara tvungen att plocka bort antingen ABS eller TCS för att inte straffas med för mycket vikt. Möjligen så plockar Jag bort bägge systemen och landar då på en vikt runt 1175kg, vilket bilenn ligge r på idag (med förare) |
||
Re:
Ska bli kul att se en NC i Roadsport C. Jag har en känsla av att det kommer att gå riktigt fort! ![]() ![]() Men du är inte rädd att det kommer att gå hårt åt bilen? Den är ju väldans fin och det sliter hårt på bilarna som tävlar, speciellt längre fram i fältet. Stenar, däckrester och konkurrenter kan snabbt sätta sina spår. Jag skulle gärna hålla lite extra marginal till en bil i detta skick. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Henrik, bilen ska bara gå på bana from nästa år, så det får bli som det blir
![]() Å andra sidan så är nya karossdelar iaf inte särskilt dyra till NC. En "komplett" kaross kostar ca 23.000kr in the white. Då är det huv, framskärmar, dörrar, bakflyglar och bagagelucka . Front har Jag ju en extra iom orignalet som ligger här hemma. Nåt Jag däremot måste lära mig är att meka själv. Det kostar för mycket att lämna in bilen för byte av olja och belägg osv. |
||
I veckan ska hjulen hämtas. Det blev ändringar på fälgfronten, så det blev o.Z Ultraleggera istället för noname fälgarna som var planerade.
Fälgarna är på lackeringsverkstaden nu, för det gick inte att få 7x162 i 5x114,3 i svart. Så nu blir de mattsvarta och ska sen paras med Toyodäcken o hem i förrådet till våren ![]() Jag har även fixat en bra deal på en uppsättning dämpare/fjädrar som förhoppningsvis kommer under hösten. |
||
Nu är hjulen hemkomna och ska upp på vinden för vintern. Som synes svartlackade 16" Ultraleggera och Toyo Proxes i 215 50 R16.
![]() ![]() Jag har även fått gjort en liten enkel PS ungefär på hur jag tänkt att bilen ska se ut nästa år. Inget 100% spikat då det kanske kan bli lite rättighetsproblem...Ska kolla upp lite kring dtta. Lackverkstaden är dock underrättad och pris är överrenskommet ![]() Ska bara fixa hardtopen till bilen innan lack också. ![]() |
||
Såg att du skrev "lackeringsversktan". Du ska inte helbilsfoliera istället? Då kan du ju ta bort stripningen om du tröttnar eller ska sälja bilen. Kostar ju inte gratis det heller men flexibiliteten är ju avsevärt större, dessutom funkar det ju som ett utmärkt stenskottsskydd
![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
+1 ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (13182 totalt) |