Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dyrt motorras på Carrera GT.
<<   1, 2, 3
3846 besök totalt
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Atariman skrev:
På tal om DSG-kopplingen kan det ju vara nämnvärt att notera vad journalisterna på Automobil skrev när de testade den på en TT 3.2:

"TT är före sin tid och visar vägen för andra. Hemligheten stavas DSG, Direct Shift Gearbox."

"Audis DSG-låda gör det här långt mycket mer övertygande än SMG-lådan i BMW och Cambiocorsa i Maserati."

Tydligen även med ngn form av launch control:
"Koppla bort ESP, för växelväljaren i S-läget, tryck på bromsen och ge fullgas. Motorn rusar upp till 3200 varv. Släpp bromsen och bilen sticker iväg, kontrollerat och utan hjulspinn."

Artikeln finns att läsa i sin helhet här:
http://www.automobil.se/provkort.asp?guid=54E83A8C-0908-40F9-80ED-25C1EA2E5704

Hmmm.... Ska man citera så ska man väl ta med följande från samma text i Automobil:

Enda invändningen är att växellådan kan bli lätt ambivalent. Det händer att växellådan "tänkt ut" en högre växel när du i själva verket vill att den ska växla ner. Då tar det en liten stund för den att gilla läget.

Just ovanstående är den största anledningen till att iaf undertecknad känner sig en smula tveksam till konceptet, och det som de facto gör SMG:n till en i mina ögon långt bättre lösning, oaktat att den växlar en eller ett par hundradelar långsammare. Jag är nämlgen inte speciellt förtjust i system som ska tänka åt mig..... Men nu kanske den här tråden har flutit iväg en smula....

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Allmänt banåkaforum
Dyrt motorras på Carrera GT.
<<   1, 2, 3
3846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande