Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Balansera svänghjul + tryckplatta?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (26576 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Skulle ni kunna förklara effekten av att lätta svänghjulet?

Vi har kopplat bort balansaxlar och lättat svänghjulet med två kilo...tryckplattan väger 11 kilo men det finns en annan lättare variant som vi eventuellt kan använda, mot extrakostnad.

Är det värt det?

Problemet är att det är en rad 4:a samt att det kommer att sitta vassa kammar och stora spridare i den. Jag är helt enkelt rädd för orolig tomgång (=problem med SBP?)

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Ragnar skrev:


Rörelsemängdsmomentet för en partikel definieras som vektorprodukten mellan en avståndsvektor (från en punkt till partikeln) och partikels rörelsemängd. Det anges alltså i formen "rörelsemängdsmomentet m.a.p.en punkt.


En punkt. Punkten är imaginär. Vi kan översätta den till CGH, Så blir det samma sak där. Den dynamiska balanseringen sker mot hjulgreppet. Som vi kan dra vectorlinjer mot. (Vet inte om jämförelsen var nån världsmästare, den uppstod bara i mitt huvud).

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Ragnar skrev:


Hittade senare en definition som sa att dynamisk balansering innebär att tröghetsmomentet med avséende på det plan som rotationsaxeln ligger i ska vara noll. Kanske lite mer lättförståligt?

Ja.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ragnar skrev:
fuling skrev:
citat:
När vi ändå diskuterar balansering... började fundera på definitionen på dynamisk obalans. Fick för mig att det var att rörelsemängdsmomentvektorn inte är parallell med rotationsaxeln, låter det vettigt?

För en gångsskull är jag mållös, bara detta ord "rörelsemängdsmomentvektorn".
Så Ragnar utveckala lite så skall vi se om tioöringen trillar ner.


He he.... kul att kunna göra dig mållös

Rörelsemängdsmomentet för en partikel definieras som vektorprodukten mellan en avståndsvektor (från en punkt till partikeln) och partikels rörelsemängd. Det anges alltså i formen "rörelsemängdsmomentet m.a.p.en punkt.
Rörelsemängd definieras ju i sin tur som massa gånger hastighet (hastighet är ju en vektorstorhet).

När jag satt och funderade lite över rmm och dess samband med obalans så hittade jag det här dokumentet, ganska lättöverskådligt exempel:
http://www.fysik.uu.se/kurser/fy601/filer/Skev_RotationWRD.pdf

Slutsatserna där tolkar jag som att dynamisk obalans är när rörelsemängdens vektor inte är parallell med rotationsaxeln.

Hittade senare en definition som sa att dynamisk balansering innebär att tröghetsmomentet med avséende på det plan som rotationsaxeln ligger i ska vara noll. Kanske lite mer lättförståligt?

mvh/Ragnar

Edit: Gjorde vissa grejer lite tydligare

Du var väl mer rätt i början, om att rörelsemängdsmomentvektorn skulle vara parallell med rotationsaxeln för att man skall ha dynamisk balans. Rörelsemängdens vektor bör ju rimligen vara ortogonal mot rörelsemängdsmomentvektorn, eftersom den senare fås av kryssprodukten av den förra och partikelns lägesvektor. Nu är ju det här partiklar och för nåt riktigt material bör det alltså integreras över hela den roterande massan.

Lite formelonani:
Jag har för mig att vi haft en diskussion om masströghetsmomenttensorn(moment of inertia tensor), men kan inte hitta den topicen med sökfunktionen. Men den tensorn är symmetrisk och har 9 komponeneter, varav de på diagonalen brukar kallas masströghetsmoment och de andra masströghetsprodukter. När masströghetsprodukterna är lika med noll och man alltså har en diagonalmatris, så har man hittat principalaxlarna. Om en av principalaxlarna då är parallell med rotationsaxeln så har man dynamisk balans.
L = Iw, där L=rörelsemängdsmomentvektorn, I=masströghetsmomenttensorn och w=rotationsvektorn.
Så om w={0,0,Z} (rotation kring z-axeln), så blir L={Mxz*Z,Myz*Z,Mzz*Z}. Här måste alltså Mxz=Myz=0 för att z-axeln skall vara en principalaxel.

En annan lustig(?) sak med principalaxlar är att om masströghetsmomenten har tre distinkta storlekar så är rotation kring den minsta och den största principalaxeln stabil, men rotation kring mellanaxeln är instabil.

Ett exempel är en hyfsat tunn och utdragen tegelsten(sidorna har väldigt olika längd), eller bok. Om man roterar kring en axel som går ifrån kortsida till kortsida så är den stabil (minst masströghetsmoment), liksom rotation kring en axel som går ifrån under- till översida (störst masströhetsmoment). Men rotation kring en axel som går ifrån långsida till långsida är instabil och vill gärna vicka över och fladdra hur som helst. Så om man skall rotera nåt så skall man undvika att rotera kring en sådan axel.

Masströghetsmomentet för en homogen cylinder som roterar kring symmetriaxeln är förresten, Mzz=0.5*m*r^2, där m=cylinderns massa och r=cylinderns radie. Så halva radien ger en fjärdedel så stort masströghetsmoment.

Rätta mig gärna om jag har fel någonstans, minnet är inte alltid hundra...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AndersY skrev:

Ett exempel är en hyfsat tunn och utdragen tegelsten(sidorna har väldigt olika längd), eller bok. Om man roterar kring en axel som går ifrån kortsida till kortsida så är den stabil (minst masströghetsmoment), liksom rotation kring en axel som går ifrån under- till översida (störst masströhetsmoment). Men rotation kring en axel som går ifrån långsida till långsida är instabil och vill gärna vicka över och fladdra hur som helst. Så om man skall rotera nåt så skall man undvika att rotera kring en sådan axel.

Rätta mig gärna om jag har fel någonstans, minnet är inte alltid hundra...


Mig tar det ett tag att se om ditt matematiska minne sviker dig. Får den känslan att du vet rätt bra innan du uttalar dig. Men tegelstenen liknar ju min jämförelse med bilen. Den har ju dessutom den egenskapen att den har flera rotationsaxlar i hjulgeometrin. Som dessutom ändrar sig med fjädringsrörelserna. Massor av partiklar som batteri, motor, låda dörrar mm som beroende på vilken axel dom för tillfället tvingas rotera runt ställer till med olika sorters dynamiska obalanser som däcken får ta hand om. Så vill vi rotra bilen runt någon av dess axlar, så kan vi fundera över hur massan bör vara placerad för att åstadkomma den effekt vi vill.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?

_________________
Jonas Edling
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5852



Re:

M3Jonas skrev:
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?

Det funkar säkert .
Men det man bör tänka på är ju att när man ballanserar en motor så är det ju Remskiva-Vevaxel-Svänghjul-Tryckplatta som ballanseras.
och Som Gunnar gör när han ballansera en motor är:
Han börjar med vevaxeln, när sedan den är bra så skruvar han dit remskivan, när han åter är nöjd så skruvas svänghjulet dit, för att sist skruva fast tryckplattan också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

super7 skrev:
M3Jonas skrev:
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?

Det funkar säkert .
Men det man bör tänka på är ju att när man ballanserar en motor så är det ju Remskiva-Vevaxel-Svänghjul-Tryckplatta som ballanseras.
och Som Gunnar gör när han ballansera en motor är:
Han börjar med vevaxeln, när sedan den är bra så skruvar han dit remskivan, när han åter är nöjd så skruvas svänghjulet dit, för att sist skruva fast tryckplattan också.


Fast skälet till att han balanserar svänghjulet monterat på vevaxeln är ju för att slippa undan en massa onödigt jobb.
Iom att maskinerna i princip är byggda för att husera en vevaxel, så är det enklast att använda den än att tillverka en hållare för svänghjulet.

Alla bitar blir ju nollbalanserade i slutändan thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re:

Dude skrev:
super7 skrev:
M3Jonas skrev:
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?

Det funkar säkert .
Men det man bör tänka på är ju att när man ballanserar en motor så är det ju Remskiva-Vevaxel-Svänghjul-Tryckplatta som ballanseras.
och Som Gunnar gör när han ballansera en motor är:
Han börjar med vevaxeln, när sedan den är bra så skruvar han dit remskivan, när han åter är nöjd så skruvas svänghjulet dit, för att sist skruva fast tryckplattan också.


Fast skälet till att han balanserar svänghjulet monterat på vevaxeln är ju för att slippa undan en massa onödigt jobb.
Iom att maskinerna i princip är byggda för att husera en vevaxel, så är det enklast att använda den än att tillverka en hållare för svänghjulet.

Alla bitar blir ju nollbalanserade i slutändan thumbs up

Så mao kan man balansera allt var för sig?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

cat7even skrev:

Så mao kan man balansera allt var för sig?


Jepp!

Skälet till att man nollbalanserar är att alla delar skall vara utbytbara utan att förstöra balansen i det andra.

Förr i tiden var det inte ovanligt att tillverkarna balanserade alla delar ihop och då fick man göra om alltihopa ifall man behövde byta nån del thumbs down
Ännu ett sätt att spara pengar i produktionen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5852



Re:

Dude skrev:
super7 skrev:
M3Jonas skrev:
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?

Det funkar säkert .
Men det man bör tänka på är ju att när man ballanserar en motor så är det ju Remskiva-Vevaxel-Svänghjul-Tryckplatta som ballanseras.
och Som Gunnar gör när han ballansera en motor är:
Han börjar med vevaxeln, när sedan den är bra så skruvar han dit remskivan, när han åter är nöjd så skruvas svänghjulet dit, för att sist skruva fast tryckplattan också.


Fast skälet till att han balanserar svänghjulet monterat på vevaxeln är ju för att slippa undan en massa onödigt jobb.
Iom att maskinerna i princip är byggda för att husera en vevaxel, så är det enklast att använda den än att tillverka en hållare för svänghjulet.

Alla bitar blir ju nollbalanserade i slutändan thumbs up

Så är det säkert
Sen så finns det ju X antal olika bultdelningar på olika svänghjul så det skulle säket behövas ett antal hållare

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

M3Jonas skrev:
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?


Det kirrar väl lasse på 2 röda?

Han är ju noggrann om något!

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

erikjakan skrev:
M3Jonas skrev:
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet.
Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering?


Det kirrar väl lasse på 2 röda?

Han är ju noggrann om något!

/Erik


Roligare att lösa problemen själv
Dessutom kan det vara ett kul test att först balansera på hemmasätt för att kontrollera det hos Lasse. thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

erikjakan skrev:


Det kirrar väl lasse på 2 röda?

Han är ju noggrann om något!

/Erik


Visst gör han det, men som Anders säger så vore det kul att se hur mycket man kan göra själv med enkla medel. (om nu en däckbalanseringsmaskin kan kallas enkel förstås men den råkar stå på min arbetsplats )

_________________
Jonas Edling
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



har man inget o göra så skaffar man sig

/erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Egen balansering är gjord. Nu ska det proffskollas så får vi se hur min variant funkade!

_________________
Jonas Edling
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tog du loss det och vred det och gjorde om balanseringen ett par ggr?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

Dude skrev:
Tog du loss det och vred det och gjorde om balanseringen ett par ggr?


Japp, var skitsvårt att få det att centrera och inte kasta men de gånger jag lyckades så fick jag det till att vikten hamnade på samma ställe varje gång.
Nästa gång så ska jag svarva konan i stål istället för alu, blir nog mycket lättare att balansera då om inte svänghjulet skär in i konan!

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu är svänghjulet balanserat på "riktigt". Det blev ett par hål till, tror att det mest beror på att jag inte lyckades helt 100 med centreringen vid min raggarbalansering.

_________________
Jonas Edling
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur mkt i gram blev skillnaden?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
Balansera svänghjul + tryckplatta?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (26576 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande