Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (26576 totalt) |
Skulle ni kunna förklara effekten av att lätta svänghjulet?
Vi har kopplat bort balansaxlar och lättat svänghjulet med två kilo...tryckplattan väger 11 kilo men det finns en annan lättare variant som vi eventuellt kan använda, mot extrakostnad. Är det värt det? Problemet är att det är en rad 4:a samt att det kommer att sitta vassa kammar och stora spridare i den. Jag är helt enkelt rädd för orolig tomgång (=problem med SBP?) Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
En punkt. Punkten är imaginär. Vi kan översätta den till CGH, Så blir det samma sak där. Den dynamiska balanseringen sker mot hjulgreppet. Som vi kan dra vectorlinjer mot. (Vet inte om jämförelsen var nån världsmästare, den uppstod bara i mitt huvud). Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Ja. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Du var väl mer rätt i början, om att rörelsemängdsmomentvektorn skulle vara parallell med rotationsaxeln för att man skall ha dynamisk balans. Rörelsemängdens vektor bör ju rimligen vara ortogonal mot rörelsemängdsmomentvektorn, eftersom den senare fås av kryssprodukten av den förra och partikelns lägesvektor. Nu är ju det här partiklar och för nåt riktigt material bör det alltså integreras över hela den roterande massan. Lite formelonani: Jag har för mig att vi haft en diskussion om masströghetsmomenttensorn(moment of inertia tensor), men kan inte hitta den topicen med sökfunktionen. Men den tensorn är symmetrisk och har 9 komponeneter, varav de på diagonalen brukar kallas masströghetsmoment och de andra masströghetsprodukter. När masströghetsprodukterna är lika med noll och man alltså har en diagonalmatris, så har man hittat principalaxlarna. Om en av principalaxlarna då är parallell med rotationsaxeln så har man dynamisk balans. L = Iw, där L=rörelsemängdsmomentvektorn, I=masströghetsmomenttensorn och w=rotationsvektorn. Så om w={0,0,Z} (rotation kring z-axeln), så blir L={Mxz*Z,Myz*Z,Mzz*Z}. Här måste alltså Mxz=Myz=0 för att z-axeln skall vara en principalaxel. En annan lustig(?) sak med principalaxlar är att om masströghetsmomenten har tre distinkta storlekar så är rotation kring den minsta och den största principalaxeln stabil, men rotation kring mellanaxeln är instabil. Ett exempel är en hyfsat tunn och utdragen tegelsten(sidorna har väldigt olika längd), eller bok. Om man roterar kring en axel som går ifrån kortsida till kortsida så är den stabil (minst masströghetsmoment), liksom rotation kring en axel som går ifrån under- till översida (störst masströhetsmoment). Men rotation kring en axel som går ifrån långsida till långsida är instabil och vill gärna vicka över och fladdra hur som helst. Så om man skall rotera nåt så skall man undvika att rotera kring en sådan axel. Masströghetsmomentet för en homogen cylinder som roterar kring symmetriaxeln är förresten, Mzz=0.5*m*r^2, där m=cylinderns massa och r=cylinderns radie. Så halva radien ger en fjärdedel så stort masströghetsmoment. Rätta mig gärna om jag har fel någonstans, minnet är inte alltid hundra... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Mig tar det ett tag att se om ditt matematiska minne sviker dig. Får den känslan att du vet rätt bra innan du uttalar dig. Men tegelstenen liknar ju min jämförelse med bilen. Den har ju dessutom den egenskapen att den har flera rotationsaxlar i hjulgeometrin. Som dessutom ändrar sig med fjädringsrörelserna. Massor av partiklar som batteri, motor, låda dörrar mm som beroende på vilken axel dom för tillfället tvingas rotera runt ställer till med olika sorters dynamiska obalanser som däcken får ta hand om. Så vill vi rotra bilen runt någon av dess axlar, så kan vi fundera över hur massan bör vara placerad för att åstadkomma den effekt vi vill. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Lyfter en gammal tråd som handlar om svänghjulsbalansering.
Skulle vilja balansera ett svänghjul själv och tanken som då slog ig var att detta borde kunna göras med hjälp av den däckbalanseringsmaskin som vi har på jobbet. Är denna idé helt galen eller kan det funka? Precisionen är iofs inte bättre än 1 gram. Hur noga balanseras ett svänghjul om man lämnar iväg det för "riktig" balansering? _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
Det funkar säkert ![]() Men det man bör tänka på är ju att när man ballanserar en motor så är det ju Remskiva-Vevaxel-Svänghjul-Tryckplatta som ballanseras. och Som Gunnar gör när han ballansera en motor är: Han börjar med vevaxeln, när sedan den är bra så skruvar han dit remskivan, när han åter är nöjd så skruvas svänghjulet dit, för att sist skruva fast tryckplattan också. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Fast skälet till att han balanserar svänghjulet monterat på vevaxeln är ju för att slippa undan en massa onödigt jobb. Iom att maskinerna i princip är byggda för att husera en vevaxel, så är det enklast att använda den än att tillverka en hållare för svänghjulet. Alla bitar blir ju nollbalanserade i slutändan ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Så mao kan man balansera allt var för sig? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Re:
Jepp! Skälet till att man nollbalanserar är att alla delar skall vara utbytbara utan att förstöra balansen i det andra. Förr i tiden var det inte ovanligt att tillverkarna balanserade alla delar ihop och då fick man göra om alltihopa ifall man behövde byta nån del ![]() Ännu ett sätt att spara pengar i produktionen ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Så är det säkert ![]() Sen så finns det ju X antal olika bultdelningar på olika svänghjul så det skulle säket behövas ett antal hållare _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Det kirrar väl lasse på 2 röda? Han är ju noggrann om något! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Roligare att lösa problemen själv ![]() Dessutom kan det vara ett kul test att först balansera på hemmasätt för att kontrollera det hos Lasse. ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Visst gör han det, men som Anders säger så vore det kul att se hur mycket man kan göra själv med enkla medel. (om nu en däckbalanseringsmaskin kan kallas enkel förstås men den råkar stå på min arbetsplats ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
Japp, var skitsvårt att få det att centrera och inte kasta men de gånger jag lyckades så fick jag det till att vikten hamnade på samma ställe varje gång. Nästa gång så ska jag svarva konan i stål istället för alu, blir nog mycket lättare att balansera då om inte svänghjulet skär in i konan! _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (26576 totalt) |