Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Din bästa tid på Nürburgring nordslinga.
<<   1, 2, 3, 4   >>
14958 besök totalt

Har du kört på Nürburgring?
Nej, men jag är bra sugen.
37%
 37%  [ 55 ]
Ja, har kört där en gång.
13%
 13%  [ 19 ]
Ja, har kört där flera gånger
48%
 48%  [ 71 ]
Totalt antal röster : 145

M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005

Re:

Kenne Rydgren skrev:
Någon som har bra koll på skillnaden mellan ett fullvarv på Nordslingan jämfört med BTG (hur många meter fattas, typ)? om man tex kört ett fullvarv på 8,17 vad blir det (ca) BTG?
Såg att Peo gjorde någon form av uträkning/uppskattning i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53645&start=0&postdays= . . . . Fattade dock inte riktigt hur han gjorde.

Tror det skiljer ungefär 25 sekunder mellan fullvarv och BtG på Nordslingan om man kör typ M3 E46 eller lignande.

Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

9:29 BTG i en Hyr-75a.

BMW 330i -05
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

M3E30nr14 skrev:
Kenne Rydgren skrev:
Någon som har bra koll på skillnaden mellan ett fullvarv på Nordslingan jämfört med BTG (hur många meter fattas, typ)? om man tex kört ett fullvarv på 8,17 vad blir det (ca) BTG?
Såg att Peo gjorde någon form av uträkning/uppskattning i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53645&start=0&postdays= . . . . Fattade dock inte riktigt hur han gjorde.

Tror det skiljer ungefär 25 sekunder mellan fullvarv och BtG på Nordslingan om man kör typ M3 E46 eller lignande.

Borde väl inte skilja speciellt mycket mot tex en GT3?

Här sen Jan 2005

Re:

Citat:
Borde väl inte skilja speciellt mycket mot tex en GT3?

Jag tror det skiljer drygt 20 sekunder mellan Porsche 996 GT3 och BMW M3 E46 på fullvarv, så dom är nog rätt lika i skillnaden mellan fullvarv och BtG tiden. Det ska vara rätt stora skilnader i effekt/toppfart om det ska ge nogon särskild utslag på denna tiden.

M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005

Längd:
20.832 km (Fullvarv)
20.600 km (Sport Auto-varv)
19.000 km (BtG)

M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Kenne Rydgren skrev:

Hej Kenni, vilken varv sträckning har du kört? Helt komplett fullt 20.8km varv utan brytning? I så fall räcker det ju med att ta bort Gantry till Bro för att få uppskattad BTG.

Men har du kört Sport Autos brutna 20.6km varv? Eller något av Scuderia hanseats brutna varv? om jag vet detta kan jag försöka ge dig en adekvat uppskattning till BTG tid. För har du kört något av dessa varv räcker det inte med att ta bort Gantry till Bro, du måste även lägga till T13 som ej körs i dessa varv (men som körs i BTG varv, TF varv). Ännu lättare om du har någon logg från ditt varv, då kan jag exakt plocka ut tiden det tar dig att köra Gantry till Bro samt de 200m på T13.(om du nu körde något annat varv en ett helt fullt 20.8km varv)

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

M3E30nr14 skrev:
Längd:
20.832 km (Fullvarv)
19.000 km (BtG)

BTG varvet kan aldrig likt de andra längderna nämnas exakt p g a längden beror på hur långt spår man kör(kort eller långt). Förvisso kortar man ner Fullvarv och SA varv oxå beroende på hur man kör, men skillnaden är att dessa varv är mätta med ett mäthjul i vägbanans mitt hela vägen runt. Därav vet vi dess längd. Ingen har gjort något liknande gällande BTG. Men visst kan man ta bort den faktiska stäckan mellan Gantry till Bro via loggen och på så viss få en bra uppskattad mätt längd på BTG varvet.

I övrigt lite överflödig info, ett av mina BTG varv mäter exakt 18.816.77m ur loggen(då använder jag samma start/mål split till BTG som ligger här på rejsa, den officiella vilket är min ursprungliga orginal sättning ) Nåväl småsaker, men vissa tror ju att varvet är lika långt för alla

Vissa kör ett kort tight spår, andra kör ett längre vidare spår, sträckan påverkas. I brist på effekt kör jag ett kort tajt spår

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Vissa kör ett kort tight spår, andra kör ett längre vidare spår, sträckan påverkas. I brist på effekt kör jag ett kort tajt spår

Lite OT, men tycker du att ditt spår skiljer sig avsevärt från när du körde hyr Swift kontra CSL? Intessant tycker jag iaf!

Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Kenne Rydgren skrev:

Hej Kenni, vilken varv sträckning har du kört? Helt komplett fullt 20.8km varv utan brytning? I så fall räcker det ju med att ta bort Gantry till Bro för att få uppskattad BTG.

Men har du kört Sport Autos brutna 20.6km varv? Eller något av Scuderia hanseats brutna varv? om jag vet detta kan jag försöka ge dig en adekvat uppskattning till BTG tid. För har du kört något av dessa varv räcker det inte med att ta bort Gantry till Bro, du måste även lägga till T13 som ej körs i dessa varv (men som körs i BTG varv, TF varv). Ännu lättare om du har någon logg från ditt varv, då kan jag exakt plocka ut tiden det tar dig att köra Gantry till Bro samt de 200m på T13.(om du nu körde något annat varv en ett helt fullt 20.8km varv)

Det är ett brutet "Scuderia" varv. Problemet är att jag körde efter en bekant som hade en Driftbox så jag har inga data.

PS Efter all info här på Rejsa har jag fått blodad tand. Driftboxen ligger på posten och väntar

Här sen Maj 2004

Re:

Mats Thur skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Lite OT, men tycker du att ditt spår skiljer sig avsevärt från när du körde hyr Swift kontra CSL? Intessant tycker jag iaf!

Kör samma. Jag kommer hyra den nya 150hk i vår 130hk var lite lite

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Mats Thur skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Knäcker du 8.30 då? thumbs up

Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Mats Thur skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Mats Thur skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Knäcker du 8.30 då? thumbs up

Då tar han ju sin egna(gamla) tid med RS6an Kaxigt thumbs up

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Kenne Rydgren skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Kenne Rydgren skrev:

Det är ett brutet "Scuderia" varv. Problemet är att jag körde efter en bekant som hade en Driftbox så jag har inga data.

PS Efter all info här på Rejsa har jag fått blodad tand. Driftboxen ligger på posten och väntar

ok, så om jag förstår dig rätt så loggade din vän 8.17 på ett brutet Scuderia varv? Då du körde med honom(bakom i din bil antar du att du körde på ca samma tid?) Jag vet inget om era start/stopp på detta varv, vart sattes dem? Jag har kört ett par Scuderia kurser så jag vet hur de bryter av varvet med däcktraven som är chickan innan man kommer ut på GP(invid T13 armcro corner) Sedan vet jag att man kommer ut från GP igen uppe på T13 således borde ni ha start där omg när bilen kommer ut på T13 samt mål split borde ni satt innan(eller när) ni bromsar in för däck Chickan vid T13? Rätta mig om ni satt start mål på andra ställen. Men föruttsatt detta så saknar ni på detta varv ca. 200+ meter.

Sträckan Gantry till Bro tar 600+hk Loaded CSL 25 sekunder, samma sträcka tar min orginala CSL ca 27 sekunder(ej sett ur logg utan från video, inte lika exakt men har ingen logg från långa rakan i torrt, bara i sprutregn och då tar det lite längre tid än 27 sek. Så gissningsvis ligger en GT3 RS härimellan. Låt säga ca 26 sekunder. (detta beror ju väldigt mycket på hur man kör oxå och inte bara bil, effekt) Gantry till Bro är 1715 meter, allt enligt min ursprungliga BTG split som är den officiella rejsa BTG start/mål spliten.

De 200 saknade meter på T13 som ej körs i sport auto tar mig med CSL 5 sekunder(sett ur logg). I ert fall är detta kanske mer än 200m eftersom Scuderia inte ens svänger upp på T13 utan går rakt fram mot däck chickanen. Så låt oss uppskatta grovt ca 6 sekunder för dessa 200+ meter som ej körs på det brutna SH varvet.

Så grovt räknat 8.17 - 26 =7.51 + 6= 7.57 min BTG. OBS detta är väldigt grovt uppskattat p g a jag ej vet vart din väns loggade 8.17 min varv hade sin start/stopp mm. Samt att detta ej är baserat på logg från er. Så det kan lika gärna vara runt 8min BTG.

I vår karta som du refererade till är allt baserat på logg så då blir det exakt. Särskilt när vi tre som gjorde kartan säkerställt att vi läser och tolkar logg på samma sätt!

I övrigt går en orginal CSL runt på ca 7.30 BTG, en 996 GT3 RS ett par sekunder under. Men då krävs helt trafikfritt.

Verkligen kul att höra att du köpt en box, det är verkligen kul och lärorikt. Du kommer ha mycket skoj med den kan jag lova.

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
M3E30nr14 skrev:
Längd:
20.832 km (Fullvarv)
19.000 km (BtG)

BTG varvet kan aldrig likt de andra längderna nämnas exakt p g a längden beror på hur långt spår man kör(kort eller långt). Förvisso kortar man ner Fullvarv och SA varv oxå beroende på hur man kör, men skillnaden är att dessa varv är mätta med ett mäthjul i vägbanans mitt hela vägen runt. Därav vet vi dess längd. Ingen har gjort något liknande gällande BTG. Men visst kan man ta bort den faktiska stäckan mellan Gantry till Bro via loggen och på så viss få en bra uppskattad mätt längd på BTG varvet.

I övrigt lite överflödig info, ett av mina BTG varv mäter exakt 18.816.77m ur loggen(då använder jag samma start/mål split till BTG som ligger här på rejsa, den officiella vilket är min ursprungliga orginal sättning ) Nåväl småsaker, men vissa tror ju att varvet är lika långt för alla

ok, kollade just hur långt BTG varvet är och utgår från det korrekt mätta fulla varvet(som är mätt med mäthjul mitt i vägbanan. 20.832 - sträckan Gantry-Bro som är 1715meter =19.117m torde ett BTG varv vara om man kör mitt i vägbanan hela varvet runt men då lär det gå

Kom just på ett tatuerings tema för de som inte vill vara så uppenbara med en ring logga på bröstet . Vad med denna....19.117M pure madness and adrenaline fun@TF..

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Kom just på ett tatuerings tema för de som inte vill vara så uppenbara med en ring logga på bröstet . Vad med denna....19.117M pure madness and adrenaline fun@TF..

Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Kollade med Vägverket; 19117 är ledig för den som vill ha en personlig regskylt.

Här sen Sep 2003

Humm, får se om jag skall vara stolt eller skämmas då?

Bästa: 9.34 hela varvet med en Volvo S80 T6 i originalutförande.
Roligaste: 10.06 hela varvet med en Volvo S60 D5. Tyvärr fempetad med 210 km/h toppfart.

Detta var med industripoolen. Dra av 3-4 sek pga hastighetsbegränsningen vid infart-avfart.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Tror aldrig jag kan köra 130hk Swiften under 8.40min BTG. Tror aldrig jag kan köra 150hk Swiften på 8.30min BTG.

Nog för att jag körde 8.50min BTG med 130hk Swiften efter endast 15 varv i bilen, med 1 passagerare(vilket i en så klen bil stjäl ett par sekunder på varvet) Nog för att jag körde bort mig I AF samt Werscheifen på 8.50min varvet, det är fakta vilket loggen talar om vs andra varv i samma bil, men förutom det gick det sweetspot bra runt hela varvet thumbs up Nåväl jag körde 8.50 efter endast 15 varv så kanske ensam(utan passagerare) i 130 hk Swiften kunde jag klara 8.45min BTG om man fick nöta lite fler varv.

Ska bli kul att testa 150 hk Swiften, den ska ju enligt uppgift vara 50kg lättare än 130 hk Swiften och med hela 20hk till så är kanske inte 8.40+ BTG helt omöjligt för mig med lite fler varv i han kanske

Pratar ner och köra en helg på TF nu, pratar inte campa där nere i 6 veckor för att nå så lågt jag kan

RS6 Avant tiden är långsam, däcks smäll så det bide inte mycket kört den gången. Dessutom på den tiden 2004 bromsade jag allt för mycket på varvet Var där 2003 i en RS4 Avant(380hk) som köptes i Tyskland, så vi svängde in på banan ett litet tag oxå, passade liksom på. Bromsade mig runt i en helt ny för mig orginal bil på gatdäck i mycket trafik, på ja gissa vad..............8.50min BTG .

Att jag var där 1993 dessförinnan och klockade mig i en orginal BMW Alpina B6 3,5L på gatdäck hjälpte mig liksom inte 10 år senare.(då 93 körde jag fulla varv eftersom Pit var på T13 på den tiden, hur fort gick det? (givetvis har jag video från detta, ingen vacker syn, bromsade nog lite mycket på varvet eftersom pedalen gick i botten 4 gånger på varvet, inget som skulle hända idag vill jag bestämt nämna )

Har fått lite mer erfarenhet från banan sedan 2005. Nåväl totalt sett kan jag inte skryta med många varv, kanske ca 350st totalt sedan 1993. Merparten körda från 2005 tills idag. Så jag ska villigt erkänna att jag knappt hade kört något alls gällande varv då jag körde RS4 Avanten 2003 samt RS6 Avanten 2004. Tre dagar 1993 räknas liksom inte 10år senare

I övrigt säger tid mer än varv, mängden varv är helt ointressant för mig, det är farten som är viktig för mig thumbs up Det var på samma sätt 1993 min första resa ner till ringen, givetvis ville man kolla hur fort man körde varvet Likt andra håller jag med om att myten att man måste kört flera hundra eller tusen varv för att hitta speed runt är mycket överdriven. Handlar mer om induviduel förmåga och känsla. Den gammla dängan, kör du bara spåret så kommer farten funkar inte alls på ringen. Kanske på gelleråsen funkar sådan propagande, lite bättre. Mycket gas och lite broms, då går det fort på ringen oavsett spår nörderi på meternivå, punkt hit, punkt dit

7.42,5 BTG på logg i orginal CSL, det gick lätt så fort trafiken lättade. Varvet direkt efter med passagerare 7.43,8 BTG lika lätt, det går fortare då man slipper bromsa bort fart för div omkörningar. Ett par bilar hade vi men inte många att köra om. Likaså på RMA under F1, då trafiken släppte gick Standstill T13-Gantry lätt på 7.10 tider, har flera logg på runt ca 7.10 tider från RMA. Vilket faktiskt ganska exakt motsvarar 7.42 BTG tider. Bro till T13 tar inte mer än ca 30 sek i CSL om man har full top speed ner under Bron(start) kommandes från fulla långa rakan. Från TF start tar det ca 32 sekunder accelererandes ner under bron till T13. I värsta fall med en del bilar i vägen kan dessa 1200m rakt fram från bron till T13 ta hela 34 sekunder oxå i en orginal CSL.

(notera dessa ca 30 sek gäller från Bro till punkt Nr.6 på T13 i vår karta, således just innan vänstern som lämnar T13) Är man på ringen på t e x kommande RMA event som körs nu till F1 och invigningen av nya Nurodisny 2009 så kan ni med fördel tanka ner denna T13 till Gantry start/mål split och köra efter den istället för vanliga BTG spliten.(båda ligger här) Eftersom de 1200m från bron till T13 är parkeringsplats är det ingen ide att köra BTG start då.

Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
lite från förr.

Känns bra att du också kört lite humana tider en gång i tiden, då du var ny där
Angående optimala spåret så håller jag med dig, det lilla jag kört där känns att gassläpp och broms dutt straffar sig betydligt mer än att ligga en halv meter fel i ett parti, jämnfört med en "vanlig" bana.

Lite OT nu kanske

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

I övrigt säger tid mer än varv, mängden varv är helt ointressant för mig, det är farten som är viktig för mig thumbs up

Kan inte hålla med mer thumbs up
För mig har Scuderia Hanseat-kursen kapat behovet av många varv för att komma upp i speed. Det ger så otroligt mycket att träna sektioner med en kunnig instruktör snarare än att ligga o nöta varv efter var för att hitta den rätta speeden. Jag har nog inte ens kört 100 varv och kör ändå som en gud
Allvarligt tala, kan rekommendera det dyra men ack så roliga nöjet att gå kurs inkl möjligheten att få köra utan turister!

Här sen Nov 2002

BTG 7:51:9 med min nuvarande Porsche Carrera2(964:a) -91(dan efter att man haft ut saneringsmedel för att suga upp utspilld diesel från ingången till Wehrseifen till utgången av Ex Mühle. Folk som kom dit helgen efter tyckte fortfarande det var halt på den sträckan...)
BTG 8:13 med Lådbilen(Locost Seven som toppade c:a 200 km/h)
BTG 8:28 med en hyrbil(BMW Z4)
BTG 9:00 med familjekombin(Passat Variant 1,8T -00 c:a 200 hk)
BTG 9:24 med VW Polo 1,4 16V open Air -97(helt original med 100 hk och 4 år gamla 185-däck)

Jag rekomenderar ingen att försöka slå några varvrekord eller klocka tider!
Men ibland, när man lärt sig hitta runt banan, så kan det vara kul att ha ett hum om hur fort det går...
Det är inte nödvändigtvis den snabbaste tiden som talar om hur kul man har haft...

Nürburgring
Din bästa tid på Nürburgring nordslinga.
<<   1, 2, 3, 4   >>
14958 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande