Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9506 totalt) |
När det gäller dataloggning finns det ju ett test i EVo på bana, som jag hänvisade till förut. Dataloggningen är speed vs. distance och visar tydligt att Volvon tappar stort i kurvorna Alpina B3S har 300 bhp, automatlåda och 1555 kg. V70R har 294 bhp, manuell och 1713 kg. S4 V8 har 340 bhp, manuell och 1700 kg och den kör ifrån Volvon med 7 sekunder och Alpinan med 1 sekund. När det gäller att vänta på tester...Hur många tester kan man ge en bil innan man måste inse fakta? Jag läser det mesta och har hittills inte sett ett enda test som ens nämnt att Volvon klarar M3-dödar titeln, än mindre har jag sett den vinna något test. EVo ger V70R 3 1/2 stjärnor, rätt pissigt betyg. Top Gear gav S60R 3 av 5. Autocar testade den 0 - 100 - 0 mph och S60R gick det inget vidare för i konkurrensen. Teknikens Värld gav V70R/S60R 4 av 5 med kommentaren "inte riktigt hemtam bland S4 och M3." AMS skrev om jag inte minns fel att Audin kändes 200k dyrare än vad den kostade. Och S60R 200k billigare än vad den kostade... Länk till TopGear testet: http://www.rs6.com/forum/showthread. Värt att notera är kommentaren "the S60R is by no means the ultimate track-day car..." Top Gear är för övrigt den enda tidning som fått en S60R att gå snabbare än S4:an 0 - 60 mph. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Absolut inte. Test efter test visar på att Volvon inte är lika snabb som utlovats. Det är inte bra för förtroendet för märket. Men som jag sa tidigare, det är den bästa Volvon hittills. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Inte för den har ngn som helst bäring på standardbilar men varifrån kommer uppgifterna att en ETCC-S60 är snabbare än en ETCC-BMW i kurvorna? ![]() |
||||
Hur fort en ETCC-bil tar sig runt en bana måste väl ändå vara totalt orelaterat till grundbilen, oavsett om nån del av hjulupphängningen kommer ifrån originalbilen eller inte. Bara styvheten i bilen skiljer ju mil, hjulvinklar, stötdämpare, fjädrar, etc.. Har man tillräckligt mycket pengar vinner man även i ETCC. Det skiljer säkert mer mellan en taskigt preppad fjolårsbil och årets fabriksbil än vad det gör mellan de olika fabriksstödda bilarna. Nån WRC-tekniker kommenterade det med att det var bättre att bygga bra räjsbil på en usel och svag grundkaross än en styv och tung, eftersom det var lättare att lägga till förstärkningar än att ta bort onödig vikt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
om jag jobbade med marknadsföring på Volvo skulle jag också hemlighålla att bilen kör skiten av en M3:a, annar så skulle ju alla gubbar som köper Volvo bli alldelse rädda för att man har råkat få en racerbil av misstag, eller.......
![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Håller med förutom att det påvisar att grundkomponenterna inte kan förringas. Kommer från mätningar. Sen kan man ju dissekera den frågan också och fundera på om det gäller snabba, långsamma eller medelsnabba kurvor, och vad hur dessa intervall är indelade osv. Jag ska säga att jag har inte ens en aning om vilken originalbil som har bredast spårvidd... ![]() |
||||
Så med ditt facit behöver man med andra ord inte ens sätta bilarna på Ringen och testa... tråkigt sätt att bedöma bilar! Kanske ska man lägga en testdag på Talladega och sen säga om en Caterham Seven att den är kass jämfört med en 550 Maranello och säga "Inse fakta", innan man ska köra dem i test på Ring Knutstorp. ![]() ok, lätt sarkastiskt och det var kanske en extrem jämförelse, men ingen bana är den andra lik och jag såg ingen spec på ojämheter, bumps, krön etc från EVo-testet. "...stone mastic asphalt surface to the highest tolerances of smoothness". Kan inte säga att det låter som Ringen... ![]() Jag säger inte att Volvon är vassare, utan jag säger återigen enbart att ett antal biltidningars mer eller mindre subjektiva tester inte kommer att tvinga mig till ngn "följa-John-uppfattning" innan ett riktigt Ringen-testet är genomfört. ![]() Vem som vinner där sk**er jag i förresten, vet ändå vilken jag skulle välja... O jag väljer helst inte famlijebilar om jag inte måste. ![]() Sen kan jag knappast påstå att jag är förvånad över testvärdena acc och broms hittills när man tittar på vikt och effekter på bilarna... ![]() |
||||
Utan att gå in i debatten (hoppas dock att Volvo fått till R-bilarna) vill jag påpeka att övriga ETCC-bilar (åtminstone BMW) är breddade till Volvo S60:s bredd.
Reservation för dåligt minne dock. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Det är ju genomfört men av någon anledning har det inte publicerats. ![]() om S60 R är snabbare så kommer jag att köpa min första Volvo. ![]() |
||||
Vill du missförstå mig så gör det, det går alltid om man försöker. Jag har aldrig sagt att dataloggningen skulle vara exakt densamma som på Ringen och har heller inte döljt någon fakta. Det är absolut inget facit. Men hur skulle en bil som bevisligen är slöare på alla mätbara sträckor kunna bli snabbare på Ringen? Men alla tidningar har säkert gjort sina prestandamätningar rent subjektivt ![]() Nånting får mig att tro att om du lägger in berg och dalar i ekvationen får Volvon det ännu svårare. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hoppas hoppas ![]() |
||||
Då blir det svårt att välja nån av dom. Alla är snabba familjebilar. ![]() |
||||
Bamsefar viskar lågt:
Att en bil kränger är inte alltid så bra, men inte alltid så allvarligt som man kan tro. Men att försöka upphäva kräningarna med hjälp av att göra stötdämparna hårdare i sina inställningar är delvis att gå åt fel håll. Ett bra avstämt chassi har fjädrar som tar hand om det "värsta" och sedan använder man dämparna för att finjustera olika delparametrar. För mjuka fjädrar är inte bra - för hårda fjädrar är inte bra, mitt imellan alltså... Lagom som det heter på Svenska..... Appropå Öhlins och "deras" ställbara dämpare: Som påpekats av andra så är detta knappast första gången som dylika dämpare existerar. AC Schnitzer t.ex. har ett eget system med 3 lägen, DFC (Damper Force Control ??? Johann, du hade ju detta på din M5a, minns du förkortningen ???). Det som är unikt är i så fall programvaran - men återigen, Volvo experimenterade med aktiva hydraler istf dämpare redan på 850:an om jag minns rätt - det var en bil som helt enkelt lutade inåt i kurvor istf utåt som normalt. En röd 850 4d som var testrigg. Jag tror inte Öhlins var med på den tiden - så Volvo kan faktiskt ha skapat programvaran själva. För övrigt så diggar jag Öhlins 46HRX extra mycket, eftersom dom sitter på min gatbil ![]() PS! om Volvo S60 har jag bara en uppfattning: Inte min typ av bil, trots turbo, "4-hjulsdrift" (nåja) och "Öhlins"-dämpare... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ja den kanske slog M3:an och därför trodde dom att det va nåt fel på loggningen. ![]() |
||||
Det unika är väl inte inställning från kupé det hade jag (2-läges) i min Mazda 626 -85
![]() I Volvon är det väl en kombination av läge på knapparna i kupén + körsituation krängning/gaspådrag/bromsar m.m. som avgör dämparnas slutgiltliga inställning? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9506 totalt) |