Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4coupe 3,0si -07 nu med ringenfilm
<<   1, 2, 3, 4   >>
19112 besök totalt
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Re:

JanneZ3 skrev:

Fredrik
Det är 9tum runt om och bör passa bra på en zm coupe med 20mm spacer bak
tanken är att jag ska ha samma däckdimension runt om så det blir enkelt "rotera" hjulen på bilen

Z4 istället för Z3
Faktum är att jag köpt en z3 m coupe med S54 motorn .

För en boluvardcruiser är z4 en bättre bil men för folk som tycker om riktig bilkörning så är z3m coupe oslagbar.

I z4an kan du sitta med ett finger på ratten i 250km/h i en z3 ber man till högre makter om att överleva

köra under 8min btg på ringen i en z3m kräver stora ballar


Har du kört 9" fram på Z3an någon gång?

Ligger nog nått i det..... 321 hästars motor i ett hottat E21/E30 chassie=)

Har man stora ballar i skåne kommer man inte ner i race stolen...
Själv får man se hur långt det räcker i augusti

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Finns bilder i min gammla tråd där jag karvar i huven för att lämna plats åt breda fram hjul.
Med den åtgärden och minst 2,5grader camber är 9tum inga proplem.

Mär i augusti ska du åka?

_________________
Jan Ekehage
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sluta nu!
Detta blir för snyggt helt enkelt och jag som är svag för Z4 coupe redan som original.

Men jag gillar egentligen inte att du lagt på dom fälgarna, dom skulle ju jag ha. >



Fast dom är väl bara 8" breda och inte 9"? Eller pratade ni Challengehjulen?

Intressant att höra vad du säger om fjäderändringarna...även om bilen är 3-bent med lite olika däck.

Dax för en corner weight snart kanske?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20150



Re:

JanneZ3 skrev:
Någon som har någon ide om vad man bör prestera på Falkenberg i varvtid, har bara varit där 3 gånger.
Toppen på RoadsportB låg på låga 51 som bäst i höstas, men hur en Z4C3.0 passar in vette katten.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Re:

JanneZ3 skrev:
Finns bilder i min gammla tråd där jag karvar i huven för att lämna plats åt breda fram hjul.
Med den åtgärden och minst 2,5grader camber är 9tum inga proplem.

Mär i augusti ska du åka?


Ja det var när du hade M5 fälgarna va!? 8" ET 20
Var challenge fälgarna bredare?

Jag ska ner till ringen 7-17 augusti...

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Detta är nya fälgar Lidström SSR fälgarna är 8 tum breda och dom är sålda.
detta är D-force fälgar 9x17 runt om ,ska ha dessa på M-coupen sen med 255 runt om.

challangehjulen fram är 235 på 8,5 fälg

Har man en tunn fjäderbenslagring och en fjäder som är ca 170mm lång hamnar fjädertalriken över själva däcket och inte jämnte som det annars brukar vara.

utrymmet mellan fjäderben och skärmkant på en z3:a blir då ca 28cm då får man lätt in 255 breda däck

51sek är nog lite för fort för mig men en z4 coupe passar väl perfekt i roadsport b
tävlingsvikt 1450 delat med orginal effekt 260hk blir 5,57 hk/kg och gränsen går vid 5,2
Abs kopplar man ur och däcksbredden är fri för bilar över 1200kg

lite rörigt men jag är lite stressad


_________________
Jan Ekehage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20150



Re:

JanneZ3 skrev:
lite rörigt men jag är lite stressad
Inga problem, fläskfior till bilar brukar ju få problem att få grepp i däcken på ett rationellt vis (väldigt brett alternativ väldigt hårt).

Z3C 2.8 är ju ett bättre tävlingsobjekt (multibil för diverse serier och inte lika bekväm vardagsbil som Z4an) .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
JanneZ3 skrev:
lite rörigt men jag är lite stressad
Inga problem, fläskfior till bilar brukar ju få problem att få grepp i däcken på ett rationellt vis (väldigt brett alternativ väldigt hårt).

Z3C 2.8 är ju ett bättre tävlingsobjekt (multibil för diverse serier och inte lika bekväm vardagsbil som Z4an) .


Precis och eftersom insug och avgas inte räknas som modifierad motor så vinner man en hel del på att köra 2,8.

byter man insug och sätter dit ett riktigt grenrör på en 2,8 vinner man direkt ca 20-25 ponnys, fast man räknar ju vikten efter orginal motor 193hk

en 2,8 får då minst väga 1003kg tävlingsvikt beräknat på orginaleffekt 193hk fast igentligen så kör man runt med 4,55kg/hk eftersom motorn lämnar ca 220hk med sagda modifikationer.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909



Re:

JanneZ3 skrev:
Niklas Falk skrev:
JanneZ3 skrev:
lite rörigt men jag är lite stressad
Inga problem, fläskfior till bilar brukar ju få problem att få grepp i däcken på ett rationellt vis (väldigt brett alternativ väldigt hårt).
Z3C 2.8 är ju ett bättre tävlingsobjekt (multibil för diverse serier och inte lika bekväm vardagsbil som Z4an) .

Precis och eftersom insug och avgas inte räknas som modifierad motor så vinner man en hel del på att köra 2,8.
byter man insug och sätter dit ett riktigt grenrör på en 2,8 vinner man direkt ca 20-25 ponnys, fast man räknar ju vikten efter orginal motor 193hk
en 2,8 får då minst väga 1003kg tävlingsvikt beräknat på orginaleffekt 193hk fast igentligen så kör man runt med 4,55kg/hk eftersom motorn lämnar ca 220hk med sagda modifikationer.


Jasså? -Vilka tävlingsserier har dessa regler?

_________________
Patrik Skoog
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Roadsport

www.spvm.se

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Hej
tänkte lägga upp film från ringen resan som var i våras
taskig kamera position, ger ingen direkt fartkänsla.

tar det lite lungt för bromsarna var inte helt ok, vilket hörs när jag bromsar. gör lite små tappar men det skyller jag på växellådan som inte ville vara med ibland osv osv osv



http://www.youtube.com/watch?v=xl8gunvz1UU

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
inte hela varvet men med lite mera tempo.
ca 5 sek snabbare än förra filmen om jag räknat rätt, räknat från där denna börjar.

http://www.youtube.com/watch?v=CCOHx8lH1i4

_________________
Jan Ekehage
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Kul att se på filmerna. Den går riktigt bra och låter fint oxå.
Lättare och lite mer pulver så går den fortare än en Z3:a
Kolla om du inte kan få till bromskylning, jag kör med de som Samuel säljer, fungerar perfekt
Du får lägga upp en tråd på den nya svarta

Challenge fälgarna sitter numera på en annan bil...

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

Z3 M skrev:
Kul att se på filmerna. Den går riktigt bra och låter fint oxå.
Lättare och lite mer pulver så går den fortare än en Z3:a
Kolla om du inte kan få till bromskylning, jag kör med de som Samuel säljer, fungerar perfekt
Du får lägga upp en tråd på den nya svarta

Challenge fälgarna sitter numera på en annan bil...


Challangefälgar du menar bojsänkerna

Min fru (konstigt ord i min mun) förstår inte alls det roliga i att titta på samma filmsnuttar om å om å om igen och hon tycker ljudet är enerverande, lkudet kommer av att jag har tagit bort ljuddämpningen i det röret som är mellan insuget och torpedväggen en så kallad barketube.

Nej ingen mer modifiering av den bilen då den bytt brukare nu, är min far som har den nu å han får lära sig skruva själv

Det ända som jag kommer på som är lönt att göra effekt mässigt är ett riktigt grenrör sen blir det svårare då det inte finns massa åka fort grejer till dessa motorer.

Ska ordna bättre kylning till bromsarna eller ska man sätta på större grejer så man slipper tramsa med kylning nej då vi ska nog få till något som funkar
Att jag blev snopen när pedalen gick i botten efter "några" varv på Falkenberg i sommras
kommer film på det i morgon.

Kommer ny biltråd så snart jag satt upp stuprännorna hemma och byggt färdigt i källaren

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
En sista film från Falkenberg, från i somras någongång
Gick inte så där djäkla bra för bromsarna kokade i slutet av första passet.
gick som fortast på 53sek men det var som sagt första passet och hade inte justerat däckstrycket å dämpare så jag led av lite understyrning.
Lite mera attack i körningen och "tuning" tror jag inte en låg 52:a vore långt bort för den dagen

Satt ett khumodäck vänster fram och ett toyo höger fram och det gick inte märka någon skillnad när man körde iallafall. Var lite orolig över att det skulle bromsa snett å ha sig men icke.

Anledningen var att ett av toyo framdäcken var sopslut så det ända jag fick tag i under kort varsel var ett begagnat khumo och det funkade faktiskt.


http://www.youtube.com/watch?v=IXiFvUl28Mc

_________________
Jan Ekehage
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Härligt sound från BMW-sexan thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

Stacken skrev:
Härligt sound från BMW-sexan thumbs up .


Fast det var en aningens jobbigt till vardags,sjuka resonanser runt 5000rpm även med hjälm på så var det jobbigt.
över det så blev det ett ihåligt skönt ljud, blir inte samma på film som iverkligheten.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Det såg bra ut.
Jag har film ifrån min bil oxå, då jag ligger bakom dig. Hur lägger jag upp den?
Det var första körpasset, mitt däckstryck var uppe på 3kg, då vänstersidan så det blev halt efter några varv.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Jag fick nog till en videosnutt, men min kamera är inte så bra. Den vibrerar lite oxå.

Håll till godo.

http://www.youtube.com/watch?v=VXuhkitcfXQ

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Vilken skillnad på bil å bil.

Ser ut som du är ute å söndagskör när du ligger bakom
Djäklar vad tajt du kan gå in i svängarna utan att det understyr gentemot mig eller är det kameravinklen som luras iofs
Skulle jag gå in så tajt i den farten så hade jag understyrt av banan direkt.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Jag tror det är kameran som gör stor skillnad.
Kan oxå vara att jag kör lite långsammare in i svängen..
Mina däck var bra på Falkenberg, men först passet, som filmen är ifrån, hade jag lite högt däcks tryck efter ett par varv. Bilen har nog aldrig gått så bra som på Falkenberg och senare på Knutstorp.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4coupe 3,0si -07 nu med ringenfilm
<<   1, 2, 3, 4   >>
19112 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande