| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?)
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (16521 totalt) |
|
Re:
Alla har ju olika syn på saker. Att gotta sig i annans olycka är Men råkar man göra ett misstag som slutar i trasig bil så är det ju så det är ju ingen annan som rattade bilen så då tar man sitt ansvar som förare som med allt annat i samhället där man tar sitt ansvar om man gör si eller så. Sen att man inte vill att bilder på bilen ska ranta runt en massa forum kan ju vara en sak men att villa lägga locket på för att det inte ska komma fram vid ev försäljning senare att den varit av redigt är ju bara att lura ev köpare & är Men som sagt vi har alla olika syn på saken. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Nog sjutton kan man lära sig en del av bilder även på de stillastående vraken i en däckstrave. Man får insikt i hur trasig bilen kan bli om något händer. Ett antal av de man mött på olika banträffar är tyvärr "odödliga" i sin attityd bakom ratten och tyvärr har även jag hört folk nämna att bilarna lagas med vagnskadeförsäkringen och en inte helt sanningsenlig förklaring om var man befann sig.
Det är några här som hamnat bredvid banan och beskrivit återuppbyggnaden efteråt. I vissa fall har det inte gått tokfort när det gått snett, men skadorna har kostat. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Re:
Det är väl något jag aldrig sagt eller ens antytt. Min bil fattade eld på gelleråsen för många år sedan och jag sa precis som det var till försäkringsbolaget och funderade inte ens på att plocka ur kompressorn för att dölja att den varit trimmad. Således fick jag stå för nästan alla kostnader själv, f-bolaget tog det branden orsakat vilket inte var mycket i sammanhanget men jag fick stå för motorbyte mm. Helt korrekt enligt mig och jag var tacksam för det lilla bidraget jag fick. Jag hade råd med incidenten och har självklart i beräkningarna att det kan hända. Men när det likväl händer så är det oftast en stor smäll för privatekonomin och inte alls så roligt. Jag hängde absolut inte läpp och kunde skratta åt det ganska snart men det skulle likväl inte varit skoj att ha bilder på det samma dag på nätet och där ett antal tangentryttare förklarar alla fel jag gjort. Jag är själv medveten om vilka fel jag gjorde och det har jag skrivit om i andra trådar ifall någon är intresserad av att lära sig av andras misstag. Jag har dessutom brutit ryggen och tagit det med jämnmod, men det är väldigt individuellt hur man tar skador på sig själv och på sin egendom. Många som tex bryter ryggen går ner sig totalt och vissa gör det inte. På samma sätt tror jag det är om man skrotar en bil även om det bara är materiella saker så tar vissa det mycket hårdare än andra. Det behöver inte alls bero på den ekonomiska statusen utan det kan bero på så många saker som man inte kan ta på. Så jag tror inte att alla är bedragare av något slag bara för dom inte känner sig komfortabla när folk lägger upp bilder på deras olycka. _________________ /Petter Ledin |
||||||
|
Re:
Tack så mycket.
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Har dragit en bil i muren efter NGK-krönet på Knutan. Vi var väl en fem-sex personer som knuffade in bilen i depån efter kraschen, och under hela tiden stod det en kille och filmade mig rakt upp i ansiktet. Han fick film på hur min bil såg ut med hjulen pekandes åt alla håll, och hur jag slet bakom ratten för att försöka styra med helkrokig framvagn. Kan säga att det kändes ganska jobbigt i all misär att bli så utstuderat dokumenterad att jag hotade honom med styrk om han inte plockade undan kameran. Han log under hela filmningen så han tyckte väl antagligen att han fick bra bildmaterial.
Vissa tycker ju att kraschade bilar är jättekul, men jag kan inte se något utbildningsvärde förutom en minnesbeta att det här kan hända alla. Nu vet vi ju inte heller varför trådskaparen vill ha bilder, det kan ju finnas andra bilar han vill se bilder av från evenemanget och inte bara de krockade? |
||||||
|
Vattenplanade på ringen i ca 170km/h. Det hände på långa rakan. Jag har god bilkontroll och körde hela dagen lång runt banan på ställ hela tiden. Ja, det är tomt på ringen när de sprutregnar så jag tar mig friheten att ha kul. Moralpredika gärna om ni tycker det är fel att drifta runt på ett tomt ringen. Har alltid gjort det och kommer alltid göra det oavsett(det gör mig i övrigt till en bättre och säkrare förare för mina medtrafikanter att jag har god bilkontroll och underhåller densamma), dessutom kör jag på Cupdäck. Nåväl jag vattenplanar på raksträckan, alltså jag kört rakt fram och driftar INTE när jag kör rakt fram. Som en käftsmäll lyfter hela bilen och jag sitter ute i gräset och är passagrerare i min egen bil(fanns inget jag kunde göra för att häva detta, tro mig jag försökte).
På Tiergarten hände det och till vänster där finns mest gräs på hela ringen. Jag sitter nu och åker baklänges här i det våta gräset och klipper samtidigt lite gräs samt leran sprutar. Jag åker på hela vänstra grässtycket i Tiergarten i ca 170m och utan att slå i räcket När bilen stannar av uppför Tiergarten snuddar jag räcket. Nåväl jag hämtar mig fort, om jag ska vara ärlig.....shit pommes frittes jag kunde här skrivit av bilen TOTALT! Så jag skrattar faktiskt åt det hela p g a jag vet att jag klarat bilen och kan fortsätta drifta runt i regnet efter en stor TVÄTT. Nåväl fort kommer Streckenkontrollen och de hittar inte ens vart jag snuddade i räcket eftersom jag bara smekte förbi. Så jag visar dem....ohh säger de för de inser ju just när de ser mina spår längst upp i backen hur fort det gått och att jag haft tur. Nåväl jag ber att få åka vidare och det är helt ok eftersom det var så litet allt. Kör ner till Adenååå och kör av för tvätt och pappersarbete. Tvätten stängd...så jag åker en jäkla bit till nästa mack.
Nåväl eftersom jag knappt slog i vet jag att bilen är 100% och efter tvätt när all lera är borta ut fälg går bilen som innan. Vad jag inte tänkt på var vilken uppståndelse jag skapat borta på ringen......för ryktet hade gått att jag TOTAL skrotat och eftersom jag var borta ca 2+ timmar med tvätt och pappers arbete var ju ryktet sant trodde många.
Glad i hågen rullar jag in på ringen för att fortsätta drifta runt, bilen är renare än någonsin(eftersom jag sällan tvättar p g a folien men nu hade anledning) Så den verkligen lyste upp med sin Art Car dekor. Skade glada folk kom nu verkligen springande mot mig.....men va fan har du inte totalat bilen. Nä klippte lite gräs bara sade jag, bra spelare har tur Folk sprang som yra höns kring bilen i sin iver att hitta nåt märke efter impact. En del sprang flera varv runt men såg inget i stressen och upphetsningen Jag fick lungt gå ur bilen och slå dem följe bak bilen och tillsammans sade jag nu böjer vi oss ner..ok. Jahhh sa de skadeglada...ner på knääää och där..visst fan hade Gaute en buckla i bilen Hej sade jag och lade i ettan för att fortsätta drifta runt i regnet. Givetvis smällde folk av sin kamera. Nåväl jag tyckte det mest var kul att se hur viktigt det var för så många att lägga sig ner på typ magen för att ens få med skadan på bild.(hade senare vit tejp på så det syntes inte mycket då)
Hade min bil varit i små smulor hade jag slängt på första kameraman en fet höger i nyllet direkt! Nu kunde jag bjuda på det. Det har inte med försäkringar eller att lura köpare att göra, alls vilket snack. Man känner sig väldigt låg efter en smäll i räcket, ha lite medkänsla. Nästa gång sitter DU där själv och jag lovar du fattar inte ens vad som hänt första sekunden efter smällen, inte fan vill man ställa upp på fotosession eller dylikt då. Särskilt inte där DU sitter i en grantopp 50m bortanför ringens bana och undrar vad som hänt! Det finns två kategorier förare...de som har gjort det och de som kommer göra det. Snart händer det just det..DIG om det inte hänt än. Tro mig du vill inte ha en kamera upp i nyllet då, vem fan vill det? Än mindre livestreem video med stor microfon upp i näsan så alla kan få höra vad som hänt när man knappt ens själv fattat vad som hänt
om nu ni som menar att det är så bra i utbildningsysfte, ta då och fota er egen bil efteråt när ni smäller den i smulor! Jag vill inte ha en kamera upp i nyllet lika lite som ni vill ha en näve upp i nyllet den gången jag totalskrotar min bil..ok
Nå varför vattenplanade jag. Jo jag var ute och körde lungt, det gör man när man driftar på ringen i sprutregn. Man ställer upp bilen innan Apex(annars kan man inte kalla det drifting om man gör det efter apex ) lungt och fint, man behöver inte alls köra fort utan med Cup däck i regn bryter den fint ut vid minsta gaspåslag. Jag kör t o m utan hjälm när jag kör såhär för det går så sakta men med full drift. Efter att ha stått i depån i några timmar för mat mm så beger jag mig ut igen, utan hjälm för jag vet ju hur sakta jag ska köra eftersom jag ska drifta i regnet. Har dock tankarna på annat håll(på ringen bör man ha 100% focus hela tiden, inte lätt alltid) och ner i Tiergarten vet jag att det ofta är stående vatten, faktum är att p g a regnet tycker jag mig köra lungt ner här på rakan. Absolut lungare än vanligt i torrt. Jag ska bara bort till T13 där jag börjar drifta ring. Kalla däck, stående vatten i Tiergarten, BANG.
Nu slog min bil knappt i nåt. Men hade den gjort det och den stod skrotad i räcket vad hade då 1 eller flera BILDER av den gjort i rent utbildningssyfte frågar jag mig. Inget, inget alls. Men visst här har ni min TOTALSKROTNING enligt ryktet. Bild direkt efter smäll, dock hade jag vit tejp på skadan där bak så många missade skadan totalt på lite håll eller om de hade bråttom när de sprang runt bilen för att kolla
Nåväl jag var nere och körde ett par veckor senare med samma bil och folk var som flugor på mig, jag hade ju totalskrotat och de kunde inte tro sina ögon när jag var på banan och körde på som vanligt. Många var uppriktigt besvikna att se mig med hel bil upplevde jag
Film http://www.youtube.com/watch?v=WG9st Hoppas någon lärt sig nåt! En bild på en bil i räcket ger inget alls. Förutom att gotta sig i andras olyckor då
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Bra upplevelseberättelse från föraren
(men även en bild på ett vrak ger en viss input till den analytiske betraktaren om vilka krafter som har påverkat fordonet, däremot att filma föraren efter en händelse och förvänta sig en genomtänkt intervju är magstarkt, journalister/wannabees, urk, gamar finns det för många av, tyvärr. Efter en krasch/incident som man kan gå ifrån så är man fylld av adrenalin/ilska/besvikelse så man är ju inte den mest sociala saken som gått i ett par racepjuck). _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Visst har bilder från vrak en viss effekt på en del. Polisen på ringen visade ju ständigt bilder och stora utställningar på parkeringen med folk som totalskrotat på MC. De lade t o m ut skrotet som var kvar av MCn på parkeringen, detta gjorde polisen ofta förr om åren. Inte sett nåt av det numera?
Nåväl de gånger jag varit instruktör eller hållit mina egna banträffar talar vi om på mogongenomgången vad man kan förvänta sig. Särskilt till förstagångare. Var uppmärksamm på hur du känner av din bromsprestanda, det är vanligt att nybörjare eldar upp sig och bromsar på sig. Överbromsar bilen med fade som resultat och då åker ni ut i gräset eller gravelpit. Försök att tänk på att adrenalin slår på stort för förstagångare(beroende på) och man ofta överkör och missar att tolka bilens signaler..ut och av banan åker ni. Försök att tänka på att ta inte sista meterna i slutet på dragrakan på Mantorp, ni kommer stå i lecakulorna. Ok på gelleråsen har ni escaperout låt bilen gå ut där. Samma i ejes. etc, etc. Ändå åker folk av ständigt och så kommer det vara. Man lär sig mer att lyssna till sådan som detta vs en bild. Vi berättar att man kan gå in i räcket när man minst anar det, ta det lungt. Saker händer oavsett. Alla berättar dessa saker i upplysningssyfte på banträffar. Jag körde gumball race en gång, man visade avlidna människor på projektor innan racet för att dämpa farten. Folk som avlidit i bil olyckor, ingen vacker syn... Jag flög igenom en rondel flera meter upp i luften senare i racet . Jag växer och mognar var dag kör inte sådant längre. Talar av egen erfarenhet, kört bana sedan 1990. Händer inget allvarligt på banor här i Sverige. Inget kul med folk som absolut måste ha smällda bilar på bild.
Ingen som kört bana sedan långt tillbaka i tiden skulle någonsin få för sig att fota andras bilar när de smäller, det är ofta folk som inte varit med så länge gällande bankörning som håller på med sådant! Bland oss andra finns liksom en medveten tyst övernskommelse, man gör bara inte sådant. I vart fall bland de jag känner för man vet hur det känns när man själv sitter där i räcket. Nybörjarna har kanske inte satt av än, men det kommer och då tänker de sig för en gång till innan de knäpper av för fullt med kameran..kanske
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Jag gör ingen vidare kommentar _________________ /Petter Ledin |
||||||
|
Det här är iofs en rallysmäll men samma sak kan hända på på bana.
Många banor omges av allt annat än jämna gräs-/grusunderlag och rullningar är inte helt ovanliga, jag har sett flera stycken i STCC bara för att nämna några. Min smäll skedde i 120-130 km/h och det vara bara motor och hjulupphängningar, jag och kartläsaren som överlevde. Hade vi inte haft en bur hade jag förmodligen inte suttit här nu.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Många lär sig väldigt mycket av sådana bilder, helst i jämförelse med en bil utan bur ser ut efter några voltningar. Får förhoppningsvis några vanliga banåkarkillar och tjejer att tänka att en bur vore inte dumt den dagen någonting eventuellt händer. Vill man inte riskera att fotas hyr man en bana privat och håller stängd grind. Skulle någon fota mig när jag flyger av hojen i nån kurva skulle jag bli glad, om personen när dammet lagt sig erbjuder mig en kopia på bilden. Blir lite annorlunda mot alla bilder där man håller sig på hjulen. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag har hållt mig ifrån debatten men det är en aspekt som inte har nämnts nästan något...
...Jag har varit på flera privata/små banträffar där olyckor med enbart materiell utgång har skett och vid flera av olyckorna så sas det såklart "med respekt av föraren skall inga bilder läggas ut", vilket är helt förståeligt. Den moraliska frågan är dock hur många av dessa olyckor som har mörkats för att kunna utnyttja vagnsskadeförsäkringen och hävdad att olyckan har skett på vanlig väg. Det är trots allt ett faktum att entusiastförsäkringarna har blivit mycket svårare att få och reglerna hårdare på grund av försäkringsbedrägeri. Respekt för föraren För att begå försäkringsbedrägeri _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Vart är denna krasch'? _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||||
|
Jag håller helt med att man absolut inte ska fota en krashad bil, man har ju sett en hel del krascher av gatbilar på bana där det blivit mindre eller större materiella skador, vissa tar det hela med ro och vissa tar det väldigt hårt, men man måste ju alltid vara beredd på att det kan hända när som helst, jag brukar alltid tänka innan en körning att idag kan jag faktiskt skrota bilen, men man får ju absolut inte låta en sådan tanke ta överhand, jag är absolut inte rädd att skrota, händer det så händer det och förhoppningsvis lär jag mig något av det, men man måste ju alltid ha det i åtanke.
Det här med att det kan vara lärorikt att se bild av en kraschad bil kan jag till viss del hålla med om, men i de flesta fall nej, något som däremot är lärorikt är en skriven redogärelse av vad som hänt, vad som gått snett, som Gautes vattenplaning på ringen, vattenplaningen på kullen, att läsa något sådant får en att tänka på ett helt annat sätt. Står absolut inte bakom att det är rätt att fota någons vrak, man måste visa respekt för sina medmänniskor, och som Gaute skrev, rätt som det är händer det en själv. Jag har inte ens lyckats snurra på bana än, vet inte om det är för att jag kör för dåligt (väldigt troligt ) eller om jag bara haft tur, men rätt som det är händer det som sagt.
Såja, nu är jag redo att köra skiten ur bilen imorgon på Anderstorp
_________________ Viktor Starkman |
||||||
|
Re:
Katrineholm .
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||||
|
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Re:
Lite mera här: http://op.se/ostersund/1.1162064 _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
En tanke bara....när det är banåka så frågar många efter bilder på sina bilar när dom har varit uta och gasat, för dom har sett ett antal fotografer stå runt banan. Men om nu olyckan skulle vara framme så passar det inte
ska vi då förbjuda alla fotografer att fota,eller ska vi förbjuda dom att närvara vid banmöten....bara en undran
_________________ Mikael Ståhling |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?)
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (16521 totalt) |