Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 35203 besök totalt |
Ändrade planer
Det var länge sedan jag uppdaterade kring status på detta bygge, men det finns goda själ för detta. Jag har gjort framsteg i garaget kring karosspluggen, men det är i dagsläget irrelevant. Förklarar varför lite senare. De senaste månaderna har detta projekt och min site fått stor spridning och uppmärksamhet runt om på internet. Det är både otroligt kul och lite läskigt att se både nationell och internationell uppmärksamhet. För jag driver detta bygge för mig själv, men jag känner ändå lite press med de höga förväntningar som följer med uppmärksamheten. Med hjälp av spridningen så har jag blivit kontaktad av folk över hela världen med massvis av frågor, tips och idéer. Några av tipsen och idéerna har varit väldigt intressanta och jag har valt att undersöka dem vidare, förklarar mer senare i detta inlägg. Jag har också mötts av massor av tvekan och skepticism, både på mina egna kunskaper och på projektet i sig. De flesta av dem är helt berättigade (medan ett fåtal bara verkar vara baserade på avundsjuka) så jag tänkte förtydliga några saker: - Jag har inte utfört några bilbyggen förut, detta är mitt första bygge av en bil från grunden. - Jag har endast utfört modifikationer, mindre uppgraderingar och generell service på mina och andras bilar tidigare. - Jag har inte det nödvändiga kunskaperna eller resurserna att utföra ett bygge som detta helt själv. - Jag besitter däremot passion, entusiasm (och lite IQ) och viljan att slutföra mitt drömbygge. - och för att förtydliga tidsplanen; Det finns ingen. Jag har förhoppningar om 2012, men det kan vara orealistiska förhoppningar. Det största hindret för ett snabbare slutförande är ekonomi. Budgeten för detta bygge baseras helt på min privata inkomst. Så för att summera, jag har inga speciella kunskaper som är relevanta för detta bygge och budgeten kommer ta mycket hårt arbete och en hel del tid att bygga upp. Jag startade det här projektet för att följa en dröm samt för att lära mig. Lära mig mer om alla de områden som intresserar mig när det kommer till bilar. Ändrade planer okej, slut på förtydliganden och vidare till de ändrade planerna; Vad händer? Karossen är fortfarande prio 1, men jag försöker även planera så långt i förväg jag kan kring alla andra delar av bygget. 1. Karosspluggen Jag har i princip skrotat handformandet av pluggen, åtminstone så gör jag det om de ändrade planerna går i lås. Varför? För att jag har fått massvis med tips om Skandinaviska företag som CNC-fräser pluggar/formar utifrån 3D CAD-modeller, redo för avgjutning av t.ex. kolfiber. Den här idén hade jag faktiskt i ett tidigt skede, men skrotade den innan jag ens kollat upp möjligheterna. Jag trodde helt enkelt att det skulle vara extremt dyrt. och kostnaden är rejäl, men med tanke på allt jag får så är det faktiskt väldigt överkomligt. Jag får då en kaross som helt kommer stämma överens med 3D-modellen, vilket hade varit väldigt svårt att göra med handformandet. Så ja, jag har förmodligen spenderat ännu mer "learning money" genom att kapa sönder en kaross och inte ens använda den som del av en plugg. Men jag lär mig fortfarande, därför gillar jag termen "learning money". Den sönderkapade karossen kommer förmodligen bli till salu för en väldigt billig peng om någon är sugen på att utföra ett liknande bygge. ![]() 2. CAD och formar Steg 2 i mina ändrade planer innebär att få 3D-modellen konverterad till CAD och få 3D CAD-modellen justerad i förberedelse för form-/plugg-fräsning. Företagen som utför dessa typer av NC-fräsningar jobbar mestadels mot båtindustrin och övrig industri, därför har de väldigt stora fräsar för dessa syften. Tekniken de vanligtvis använder sig av är att bygga upp en stomme med trä och plywood. På denna stomme limmas sedan stora block av frigolit. På frigoliten utförs första fräsningen, oftast med en offset på -8mm. På den grovfrästa frigoliten läggs nu purpasta som får stelna innan slutfräsningen utförs. Oftast utför de slutfräsningen med en maximala differenser på 0.3mm. Dessa pluggar eller formar är nu redo för lack/vax/släppmedel/etc och avgjutning. Väljer man att fräsa pluggar gjuts formar i exempelvis glasfiber, medan om man väljer negativa formar så är dessa goda för 3 eller flera avgjutningar. 3. CFD och/eller vindtunnel testning (skalmodell) Så med 3D CAD-modellen skapad och justerad så är tanken att antingen låta få en skalmodell fräst för vindtunnel testning hos t.ex. Chalmers och/eller CFD (Computational Fluid Dynamics) på CAD-modellen direkt. Jag har fått några riktigt intressanta kontakter med ett par företag som sysslar med CFD, bl.a. ett amerikanskt företag som inte gör annat om dagarna än just CFD. Jag kommer gå med antingen den ena metoden eller den andra eller båda för att verifiera resultaten, beroende på kostnaderna. Målet är att få data och göra det nödvändiga justeringarna på 3D CAD-modellen kring aerodynamik och luftflöde för kylning. Detta kommer utföras innan steg 2 är utfört, dvs innan formarna/pluggarna ska fräsas. Detta för att den slutgiltiga CAD-modellen och därmed pluggar/formar och karossen kommer ha mer än endast chansade aerodynamiska förutsättningar. 4. Kolfiberkaross Jag har varit i kontakt med mängder av företag som sysslar med kolfiber och liknande för att hitta ett företag som kan gjuta den slutgiltiga karossen. Jag kommer förmodligen använda alternativet att fräsa negativa formar direkt istället för proceduren med fräsningar av plugg → gjuta formar → gjuta karossen. Om jag väljer alternativet att fräsa negativa formar direkt så kommer jag spara en del tid och framförallt pengar. 5. Nya fälgar och Nismo Festivalen 2009 Mina initiala planer var som jag tidigare skrivit att köpa BBS 3-splits motorsports fälgar med centrumbult, vilket är ganska dyra fälgar. Men jag hade siktat in mig på dessa fälgar och tänkte göra det som krävdes för att få ihop pengar till dem, precis som allt annat på bygget. Jag fick ett tips av en snäll själ här på rejsa om hur jag kunde få tag i ett par äkta Nismo (Rays) race monoblock centrumbults fälgar. Fälgar som normalt sett är nästan omöjliga att få tag i, om man inte köper en GT300/GT500 SuperGT-bil från Nismo då vill säga. Tipset var att Nismo på den årliga Nismo Festivalen har garageförsäljning av årets och föregående års racedelar som inte längre håller 100% kvalité. Nismo Festivalen hålls årligen på Fuji Speeway i Gotenba/MT. Fuji i Japan. På Nismos garageförsäljning så säljer de då bl.a. fälgar! och de säljer de väldigt billigt. Så tipset gjorde mig mycket intresserad och jag gjorde massor av research (och då menar jag massor...) kring Nismo Festivalen och garageförsäljningen på denna. En beräkning visade att om jag skulle få tag i ett gäng fälgar så skulle jag få resan till Japan, upplevelsen, besöket på Nismo Festivalen samt renovering av fälgarna och ändå "spara pengar" gentemot att köpa BBS-fälgarna. För att göra en lång historia lite kortare så lyckades jag få backning av en av våra svenska biltidningar. Jag får backning med "bevis" för press ackreditering och som motprestation så ska jag leverera en artikel om min upplevelse att besöka Nismo Festival 2009 samt mitt försök att få med mig ett gäng fälgar hem till bygget. "Beviset" är dock ingen garanti för att jag får press ackreditering, endast information som bevisar att jag för detta tillfälle är en frilansande journalist. Flyg och hotell bokades i all hast och förhoppningsvis är frakten från Tokyo till Stockholm hanterad, har dock inte hanterat frakten från Fuji Speedway till hamnen i Tokyo - men det löser jag på nåt sätt! Så jag kommer nu åka till Japan den 3:e december och spendera 3 nätter i Gotenba/Fuji Speedway och besöka Nismo Festivalen och några fler nätter i Tokyo på semester. Förhoppningsvis kommer jag även hem med ett gäng äkta Nismo race fälgar och skriver också en artikel om hela Nismo Festival-upplevelsen. Men, jag åker dit med inställningen att jag kan komma hem tomhänt, dock med en himla häftig upplevelse i ryggsäcken. Målet är dock självklart att få med mig ett gäng fälgar med mig hem och tro mig när jag säger att jag har och kommer jobba hårt för att det målet ska bli verklighet! om ni, som jag, inte tidigare hört talas om Nismo Festival så kan jag rekommendera er att läsa inläggen på GTRblog.com kring förra årets festival. ««« För att summera de ändrade planerna så är nu 3D-modellen (designen) återigen i de enormt skickliga händerna på Bo Zolland @ Vizualtech. Bo ska göra lite justeringar och förberedelser inför konvertering till CAD. CAD-modellen ska sedan prepareras för CFD och fräsningen av formarna. Och slutligen ska karossen gjutas utifrån de frästa formarna. Jag har varit i kontakt med mängder av olika företag för assistans med CAD-modelleringen, CFD, formfräsning och kolfiber gjutningen. Har har spenderat otaligt många timmar med e-post, telefonsamtal, fysiska och webbaserade möten med massvis av olika nationella och internationella företag. Det varit tidsödande, så tidsödande att det har börjat påverka mitt arbete. Vilket inte är bra, det är ju källan till budgeten för detta projekt. ![]() (För att inte nämna all tid jag har lagt ner på research inför Nismo Festivalen) om du har tips, idéer eller kontakter kring de ändrade planerna och de områden där jag behöver hjälp - kontakta mig gärna. All hjälp är välkommen! Så det var denna "uppdatering", inga bilder och ingen egentliga framsteg. Men tro mig, jag jobbar hårt för att få detta projekt att bli verklighet, att göra drömbilen verklig. Tack alla som följer projektet och har skickat alla sorters feedback! Jag skapade dessa projekttrådar och siten för att få möjlighet till alla typer av feedback, så tveka inte att höra av er om ni undrar något eller har tips och idéer! ![]() Same same but different på www.gt500.se/blog. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Väldigt tydligt och klart skrivet
![]() Lycka till på Nismofestivalen. |
||||||||||||||||
Vad glad jag blir av att läsa ditt senaste inlägg. Bra att du kämpar och står i och verkligen brinner för något. Jag skall tänka på dej och ditt projekt när jag själv får det svårt med motiveringen.
Trevligt och spännande med internationell publik också. Bara att se till och vända all kritik till det positiva, men det verkar ju som du redan har gjort. Angående karossavgjutningen. En liten tanke som slog mej när jag läste var att det kanske skulle vara en smart idé att göra flera avgjutningar på en och samma gång, nu när möjligheten verkar finnas. "Ha några i reserv" kan ju vara bra att ha, om pengarna tillåter vill säga. Nu skall vi ju inte hoppas på att du sätter bilen i något räcke när den är klar, men ifall ifall. Fortsatt lycka till och ha det så kul det bara går i Japan och hoppas du får några (h)julklappar med dej hem ![]() _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||||||||||||
Re: Ändrade planer
Ett tips: skapa en extra kolumn i din excelbudget där du flyttar över kostnadsposterna efterhand som du inser att det är bortkastade/learing money. Den kolumnen brukar bli ganska stor efter ett tag (talar av egen erfarenhet) och man tenderar att tänka några gånger extra på nyinvesteringar ju större summan i kolumnen är. Nyttigt, och bitvis roligt. ![]() ![]() |
||||||||||||||||
Re: Ändrade planer
![]() ![]() |
||||||||||||||||
^^ Detta kommer du jäkligt långt med. Är väldigt imponerad av ditt projekt och det är sjukt kul när folk verkligen tar tag i saken och försöker förverkliga sin dröm, oavsett hur vild den är. Ju vildare desto roligare att följa så klart ![]() Man blir ju inte lite avis på Japan-resan, men det är så jäkla rätt. Tänk vad bra det kan bli om man ligger i och satsar målmedvetet, det gör det extra kul att följa tråden. Man vinner ju på det som läsare också. Vilken upplevelse det lär vara och hoppas du får med en uppsättning racefälgar hem ![]() PS. Får du syn på någon gammal Hakasuka GTR på träffen så får du gärna fixa bilder och kanske något filmklipp till oss ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||||||||
Bara kämpa på! Du gör ett bra jobb, men det tar tid (vilket du verkar vara väl införstådd med)
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Re:
Det kan man verkligen påstå att jag har fått, men det är ju himla kul med feedback! Tack!
Det är skitkul med internationell publik, att t.ex. spontant en dag få ett samtal från en amerikan som snubblat över min site och har frågor och idéer är minst sagt spännande och roligt! (Just denna individ arbetar med CFD och arbetar på ett av företagen jag har på min lista som intressanta företag att arbeta vidare med kring just CFD.) och kritik så länge den är konstruktiv är bara kul att få! Ger ju möjligheter att bli så mycket bättre och det här fallet få en bättre bil om man tar till sig av all feedback man får. "The Wisdom of Crowds" är något jag tror starkt på ![]() Kring karossavgjutningen så har jag tänkt på det och just gjuta upp ett par extra frontar/splitters/skärmar/etc, men pengarna får styra här. Jag har också problem med yta att lagra "reservdelar", bor i en liten 1:a på 35kvm med sambo och två fåglar, ett litet förråd på 3kvm och ett garage på 22kvm... så det finns liksom inte mycket plats att lagra grejer på ![]() Annars kommer det utföras en hel del arbete på att få CAD-formarna förberedda för att snabbt och billigare kunna ta fram mindre formar för avjutning - om olyckan skulle vara framme. Alternativet är också att använda sig av pluggar på några av delarna och behålla glasfiberformarna för återanvändning, vi får se var det slutar och vad pengarna räcker till!
Haha... lite kul att jag gjort precis det du föreslår och jag kan säga redan nu att den summan är större än någon annan post i nuläget... ![]() Men när bygget är klart är ju målet att det ska vara tvärtom, dvs att denna post inte ska öka så mycket mer ![]()
Jättekul att du gillar mitt projekt! Motorns placering är lite "vild", men jag hoppas att det faktiskt kan bli en riktigt bra lösning! Tjejen vart lite paff när jag föreslåg en "blixtvisit" till Japan bara 3 veckor efter vi kommer hem från karibien (hade bara en veckas semester i somras och karbien var bokad sedan länge), men hon var inte sen att haka på när mina "fälgpengar" stod för budgeten ![]() Jag hoppas verkligen att jag får med mig ett gäng fälgar hem, det är ju huvudmålet med trippen! Tjejen är med som fotograf under festivalen och hon har strikta order från mig att foto allt hon ser ![]()
Det stämmer, jag som har babysittern i mitt garage numer! ![]() Tack så mycket!
Tack Patrik!
Med tanke på tidigare års festivaler så är det stor chans att jag får höra just det! För att inte tala om att få möjligheten att syna en GT-R GT500 under skalet höra den vråla ut på banan... Jag ser verkligen fram emot denna resa! ![]() _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Det känns som du behöver ett större kontaktnät i Japan inför festivalen? (Eftersom allt inte är riktigt klart än.) Jag skickar ett pm till dig med två namn som du kanske kan ha nytta av.
![]() Mvh Perra _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||||||||||
vafasen... nismofestivalen.. vad passande att jag numera bor lite närmare (läs Hong Kong)
detta skall definitivt övervägas, en/två uppsättning Nismo fälgar skulle inte vara helt fel när jag planerar in en Skyline GTR igen... ![]() Väldigt coolt bygge och bra inställning till projektet, jag drömmer om när jag kan göra min Calsonic 34gtr ![]() Living the dream, hoppas bygget går smidigt för dig! _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||||||||||||||||
Re:
Tack för alla tips Perra! Det är ditt "fel" att jag har bokat en resa till Japan och spenderat otroligt många timmar med att research:a och planera denna tripp... ![]()
Happ happ happ! Jag vill gärna undvika konkurens om fälgjakten.... ![]() Skämt å sido, inträdet är inte alls blodigt för Nismofestivalen. Räkna dock med att vara vid grinden massor av timmar innan de öppnar om du vill ha en chans och hinna komma in i Nismos garageförsäljning innan dagen är slut dock - är en omåttligt populär tillställning på festivalen har jag fått lära mig. Kul att du gillar mitt projekt! _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Re:
Varsågod! ![]() ![]() _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||||||||||
Re:
Amen! Har jobbat en hel del i Japan, och också köpt grejor som man trodde skulle gå "enkelt" att få hem, men som sagt, de har inte riktigt det där "se mellan fingrarna" beteendet i sin vardag, allt följs till punkt och pricka, så det är et tbesvärligt land att vistas i, man får liksom koppla bort det västerländska tänkandet när man är där, annars blir man bara trött. Hoppas dock du lyckas med dina planer, och att du får en trevlig vistelse, det är en upplevelse att vara i Japan, och folket är trevliga, om än väldigt annorlunda i en europeisk vinkel sett. Kör hårt, det är ju ett så ballt bygge! ![]() _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||||||||||||||
Re:
Nej jag vet, ska bli spännande att se kulturkrocken ![]() Jag hoppas verkligen att allt går vägen för mig och ska göra allt i min makt för att se till att så blir fallet. ![]()
Då det är första gången i Japan för mig så ska det som sagt bli spännande och se vilka av alla fördomar som blir sanna och vilka som inte stämmer ![]() Då jag ändå är lite berest så har jag träffat på många olika kulturer, det är ju en av de roliga sakerna med att resa. Annars kan man ju lika gärna stanna hemma och bygga upp fördomarna ![]() Tack för lyckönskningarna Mats! _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Re:
Inga andra kulturer är som den Japanska. Inte Kinas, inte Sydkoreas och inte Taiwans. Och det är ändå dom länder som är "närmast"... Har du kontaktat dom två jag tipsade om? Eller tror du det löser sig ändå? _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||||||||||
Re:
Jag förstår att det är så, det jag menade var bara att det är kul att möta olika kulturer. Ska bli kul att möta denna och se denna del av Asien! Har inte hunnit ännu men ska definitivt kontakta dem! Fullt upp på jobbet och äntligen lite semester nu på torsdag, så har inte haft tiden att kontakta dem båda. Kommer göra det i början på november när jag är tillbaka från semester och fokus kan läggas på Japan igen. ![]() _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Re:
Jag skulle rekommendera att du kontaktar dom så snart som möjligt för den ena av dom är väääldigt seg på att svara på mail ibland. Jag bara tänker att det är bra att vara ute i god tid. ![]() _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||||||||||
Jag vet iaf en som med 99%'s sannorlikhet kommer att åka till Nismo tillställningen, vad gäller tillgång till festivalen så skicka ett pm så kanske jag kan hjälpa till med något.
Ska höra med polaren om han har tid att kanske hjälpa dig lite. Kan även se om det är någon som åker med större bil, den ena är förmodligen jävligt full i kameragrejer men vem vet. _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||||||||||||||
Ett gäng från GTROC åker till Nismo festivalen.
http://www.gtr.co.uk/forum/122383-ni om du behöver hjälp med nåt så kanske dom kan hjälpa till. Dom har ju även bra kontakter med Nismo och Nissan Japan. ![]() _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 35203 besök totalt |