Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Storlek på fälgar, vad är snabbast?
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (10741 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Det finns en rota fälg som väger 6kg & är i 15*8" den passar bättre om man vill köra 225:or
Ska man optimera så fungerar 15x8" fint till 205 och 15x9" till 225or. Men då blir det ännu färre färdiga alternativ att välja på (dessa finns bara med 4x100 ET36, men 5,8Kg är ju rätt lagom för 15x9").


Dom där fälgarna var ju inte helt fel bra pris, lätta & fina synd på ET36 skulle helst haft ET 0

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Michael Bäck skrev:
Dom där fälgarna var ju inte helt fel bra pris, lätta & fina synd på ET36 skulle helst haft ET 0
Med halvkilosspacer (fixar man 35mm så lätt förresten) så blir det ju inte så lätt längre.

Har inte alla bilar plats för 50% bredare fälgar i original hjulhus?
949Racing.com skrev:
15" 6UL dimensions and fitment
15x8 +36 12.3 lbs, 1.125" lip 5.875" backside setting
15x9 +36 12.7 lbs, 1.75" lip 6.375" backside setting

BMW E30 - 15x7.5 front and rear, may require 3-5mm spacer. 15x8 requires 1/4" spacer and possible fender roll depending on tire size. 15x7 factory wheel offset is +24

E30 325ix - 15x7.5 front and rear. 15x8 front and rear require fender roll. 15x7 factory wheel offset is +41

BMW E21 - 15x7.5 front and rear. Tires limited to 195/50, 205/50 requires fender roll.
Men är bilen moddad med avseende på saker som fälg/däck kan ta i så gäller ju andra begränsningar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Det handlar inte bara om hur mycket ett hjul väger utan också om var i hjulet vikten sitter. Jämför två fälgar i olika storlek men med samma rullomkrets och totalvikt - det hjul med låg profil kommer att ha massan längre ut än motsvarande med högre profil, något som bland annat ger större gyroeffekter. Av denna anledning så är det minst lika viktigt att titta på däckets vikt och inte bara fälgen (varför tror ni att run flat däck känns som att dansa med avdomnade fötter?). Å andra sidan så är lågprofilsvarianten med all sannolikhet mer responsiv då det är styvare relativt sett. Pick your poison...

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Dom där fälgarna var ju inte helt fel bra pris, lätta & fina synd på ET36 skulle helst haft ET 0
Med halvkilosspacer (fixar man 35mm så lätt förresten) så blir det ju inte så lätt längre.

Har inte alla bilar plats för 50% bredare fälgar i original hjulhus?
949Racing.com skrev:
15" 6UL dimensions and fitment
15x8 +36 12.3 lbs, 1.125" lip 5.875" backside setting
15x9 +36 12.7 lbs, 1.75" lip 6.375" backside setting

BMW E30 - 15x7.5 front and rear, may require 3-5mm spacer. 15x8 requires 1/4" spacer and possible fender roll depending on tire size. 15x7 factory wheel offset is +24

E30 325ix - 15x7.5 front and rear. 15x8 front and rear require fender roll. 15x7 factory wheel offset is +41

BMW E21 - 15x7.5 front and rear. Tires limited to 195/50, 205/50 requires fender roll.
Men är bilen moddad med avseende på saker som fälg/däck kan ta i så gäller ju andra begränsningar.


Det är bra att dra i skärmarna ordentligt spårvidd är ju ingen nackdel skulle vilja ha ca 20cm extra på min

Borde ju bli bättre fart i kurvorna med bredare däck, bredare spårvidd, lägre tygdpunkt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Michael Bäck skrev:
Det är bra att dra i skärmarna ordentligt spårvidd är ju ingen nackdel skulle vilja ha ca 20cm extra på min
OT hade inte Butterfly nåt fint exempel med kompletta upphängningar från nån 7serie på en E30
Spårvidd via enbart lågt ET kan ju få annat beteende än längre bärarmar, men uj va mycket enklare det är

Mycket gummi i backen ger mer grepp, så länge som man kan få temp i dem (ska man köra Emärkt och billigt så blir det ju inte alltför mjuka gummiblandningar).

R888 i 225/50-15 91W och 15x9" 6UL borde bli 15.6Kg och kan nog fungera fint på blyslädar (50:50, 1100kg, 150hk)
För lite lättare bilar så är nog 225/45-15 87W bättre (samma lastindex och diameter som deras 205/50-15). Små breda däck ger ju låg rideheight utan att vinklar blir så knasiga förutom utväxlingen.

Men ACB10 är ju nåt helt annat för de som kan använda dem. Jag kan inte slänga bort restdäcket jag har kvar, det är ju så fånigt lätt att man blir glad varje gång man tar i det

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Det är bra att dra i skärmarna ordentligt spårvidd är ju ingen nackdel skulle vilja ha ca 20cm extra på min
OT hade inte Butterfly nåt fint exempel med kompletta upphängningar från nån 7serie på en E30
Spårvidd via enbart lågt ET kan ju få annat beteende än längre bärarmar, men uj va mycket enklare det är

Mycket gummi i backen ger mer grepp, så länge som man kan få temp i dem (ska man köra Emärkt och billigt så blir det ju inte alltför mjuka gummiblandningar).

R888 i 225/50-15 91W och 15x9" 6UL borde bli 15.6Kg och kan nog fungera fint på blyslädar (50:50, 1100kg, 150hk)
För lite lättare bilar så är nog 225/45-15 87W bättre (samma lastindex och diameter som deras 205/50-15). Små breda däck ger ju låg rideheight utan att vinklar blir så knasiga förutom utväxlingen.

Men ACB10 är ju nåt helt annat för de som kan använda dem. Jag kan inte slänga bort restdäcket jag har kvar, det är ju så fånigt lätt att man blir glad varje gång man tar i det


225/45-15 verkar intressat som uppgradering till min då jag kör 205/50-15 9" fälgar är ju inte helt fel.

Kör redan idag med ET -5 på min tycker det ger go känsla i styrningen.
Hade tänkt bredda spårvidden med längre länkarmar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Bredden

Hej!
Säsongen är snart här och jag har en uppsättning 16*7 tums fälgar. Tänkte köpa Toyo 888. Bilen är fortfarande den tunga Mondeokombin...1560 kg ca.

Ska jag köpa 205/55-16 som sitter bäst på fälgen eller ska jag köpa 225/50-16 som har något högre lastindex och 20 mm mer gummi?

Vad kommer funka bäst på bana?
Dvs ge bra fäste, hålla för körning 20 minuter åt gången, inte smälta och ha bra styrrespons?

Vad tror ni?

ps. Behöver jag ändra hjulinställningen? Är 2,0 (bar?) ett lämplig kalltryck?

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Min erfarenhet av R888 säger att du vill ha så mycket gummi som möjligt för att minska belastningen så gott det går, de blir rätt såsiga när de blir riktigt varma. Å andra sidan fungerar de relativt bra när de är kalla - pick your poison...

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Har du några tips på R-däck som passar bättre på tunga bilar, med smala fälgar?
Hoppas få se 328'an på Sviestad vid något tillfälle.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717



Det här med vikter kontra prestanda kan jag tillägga :

Gjorde ett test på min lättade M3 E36 3,2 vikt med mig och full tank 1455kg. Performancebox som mätverktyg

BBS Challenge 8,5x17 med 225/45-17 gatdäck 100-150 = 4,9sek ------ 100-200 = 12,9 sek

oz Allegeritta 8,5 x 18 med 235/40-18 R-däck 100-150 = 4,4sek ------ 100-200 = 11,5 sek

17" BBS hjulen väger 2,4kg st mer än OZ så visst finns det MYCKET tid/prestanda att tjäna på lätta hjul. Sen hur bredd kontra grepp kontra krängning osv får någon annan testa

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Houke skrev:
BBS Challenge 8,5x17 med 225/45-17 gatdäck 100-150 = 4,9sek ------ 100-200 = 12,9 sek

oz Allegeritta 8,5 x 17 med 235/40-18 R-däck 100-150 = 4,4sek ------ 100-200 = 11,5 sek
Inbromsningen är gissningsvis greppbegränsad till mycket större del än accelerationen, så däckgreppet spelar nog in lite vid broms (men mätpunkten för acceleration är ju "felfri" om det inte lutade eller blåste olika).
Har du vikterna på däcken så spelar ju den skillnaden ännu störe roll (ännu längre ut än fälgen av en naturlig anledning )

Förresten, hur fick du dit 18" R-däck på 8,5x17" fälgar...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208



Det finns en annan aspekt att räkna med när man väljer fälg storlek! Klarar din hjulupphängning av styva lågprofil däck?!!! På en racingbil så har man oftast så korta hjulrörelser att vinkelförändringen vid hjulrörelser inte påverkar anläggningsytan mot vägen men med en gat Mondeo kan det bli problem med ett extremt lågprofildäck!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

Sniper skrev:
...men med en gat Mondeo kan det bli problem med ett extremt lågprofildäck!

Min erfarenhet av just sådana är att det räcker med standard-däck för att hjulen ska peka åt alla j-a håll innan man ens är nära gränsen...! Aningen bättre med helt nya gummibussningar, men de är helt enkelt för stora och mjuka. Tror iofs inte något går sönder, så grovt som det ser ut - men det är inget jag planerar att testa... Har roligare saker att plåga på banan.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278



Re:

Niklas Falk skrev:
Förresten, hur fick du dit 18" R-däck på 8,5x17" fälgar...

Fel fråga va? "Hur fick du dom att sitta kvar och hålla tätt?" känns mer relevant

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Re:

olofson skrev:
Sniper skrev:
...men med en gat Mondeo kan det bli problem med ett extremt lågprofildäck!

Min erfarenhet av just sådana är att det räcker med standard-däck för att hjulen ska peka åt alla j-a håll innan man ens är nära gränsen...! Aningen bättre med helt nya gummibussningar, men de är helt enkelt för stora och mjuka. Tror iofs inte något går sönder, så grovt som det ser ut - men det är inget jag planerar att testa... Har roligare saker att plåga på banan.



Så, vad blir minst fel i mitt fall, 225 or eller 205 or?
Skönt att dom (Mondeorna) har grova hjulupphängningar åtminstone...

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

Mr C skrev:
Så, vad blir minst fel i mitt fall, 225 or eller 205 or?

Det är ju ett par kg att hantera, så lite extra bredd kan väl aldrig vara fel? Kan väl iofs bli för brett också med tanke på rullmotstånd vs effekt, men det är nog mest relevant med R-däck och slicks.

Däremot vet jag inte om det är någon vinst med 18". Varje tum på diametern ger ju drygt 3" extra fälgbana och aningen längre ekrar, så det gör ju en del på vikten - och det är vikt som ska accelereras och bromsas dessutom, förutom att den är ofjädrad.

Rulldiametern har ju också nämnts tidigare... Jag hade ett par cm mindre rulldiameter på min Fårrrd ett tag (blev tvungen att skaffa besiktningshjul till Westfielden, och de hamnade där sedan), och den kändes bra mycket piggare. Det är ju lite glest mellan växlarna på de flesta standardlådor, så det skadar inte om man kan få en extra växel inom räckhåll, så att säga.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Fälgarna jag kommer använda är 16 tums, 7 tum breda. Jag är inte så orolig för rullmotstånd längre, nu är det mer frågan om pest eller kolera:

- 225 or är för breda för 7 tums fälgar
- 205 or är för smalt för 1,6 ton krängande kombi...

Vad bör jag prioritera?

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717



Re:

2fast4u skrev:
Niklas Falk skrev:
Förresten, hur fick du dit 18" R-däck på 8,5x17" fälgar...

Fel fråga va? "Hur fick du dom att sitta kvar och hålla tätt?" känns mer relevant


eltejp is the shit

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Allmänt banåkaforum
Storlek på fälgar, vad är snabbast?
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (10741 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande