Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga angående kardaner!
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (20879 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Kan man lösa problemet med att sänka ner stödlagret så att korset vid bakaxeln får en gynnsammare vinkel?
nej snarare tvärtom, sänka lådan och höja stödlagret. Frågan är vad som är viktigast. Att allt är 100% i linje eller att vinklarna inte är för snäva på kardan?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
ja det verkar ju inte bättre tyvärr.. Det enda rätta är ju att sänka maskin, fast det är ett megaprojekt i sig iom att grenröret kommer nära marken. Tråget kommer nära osv osv.

Du behöver inte sänka maskinen, det räcker med att vinkla om den så den pekar mera rakt mot bakaxeln, sen pekar du om pinjongen så den pekar mot motorn och stödlagret hamnar där det hamnar.
Frågan är varför i h-e du har ett stödlager ens om du bara har ett kardanrör, det borde ju inte funka alls. Blir det inte helt galna brytlaster i stödlagret så fort bilen fjädrar in eller ut?
En hel bild på installationen (från sidan eller rakt underifrån, inte framifrån eller bakifrån) skulle som sagt underlätta. Just nu känns det som det är ett fundamentalt fel i antingen beskrivningen av kardanen (eller hur jag förstår din beskrivning) eller installationen på bilen.

När du säger "linjerar", menar du då att vevaxeln och pinjongen är parallella men ligger offset? Normalt när man säger att nåt "linjerar" så ligger det på samma linje, dvs parallellt med noll offset och har du bara ett kardanrör så blir alla vinklar automagiskt noll, det är dåligt för det sliter onödigt hårt på grejerna pga dålig smörjning av nålarna. Sätter man det å andra sidan med för stor vinkel så får man också problem.
Minst 1 grad och Max 5 skulle jag sätta i viloläge om det var min bil. Sen får man hålla koll på vilket håll vinklarna rör sig när man kör, går dom mot mindre vinkel när man gasar så kanske man skall lägga sig en bit i från 1 grad (mera alltså) så man inte hamnar på noll om man cruisar på motorvägen t ex. Kanske ett mindre problem i sammanhanget men det finns ju fler som läser tråden.

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

steffe skrev:
Kan man lösa problemet med att sänka ner stödlagret så att korset vid bakaxeln får en gynnsammare vinkel?

Nej....krångla inte till det här nu...

Det är dom 1.75 graderna som inte funkar.
Vinkeln på knutarna har jag ingen åsikt om......för jag tycker inta att man kan se hur det sitter i verkligheten.......eller snarare...jag har svårt att få något gräpp om det.

Rita upp....en vy från sidan...och en uppifrån....så man får grepp om saken.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

I den bransch jag jobbar i (typ entreprenadmaskiner) så säger våran kardanaxelleverantör att vinkelfelet får vara max 1 grad, alltså vinkeln mellan motorns lutning och pinjongen, där du nu hade 1.75 grader? Det är inte så ovanligt att en nybyggd maskin hos oss får en del oljud och vibrationer pga av svetstoleranser i ramar etc så ett vinkelfel uppstår, shimsar man då upp transmissionen eller vad det nu kan vara som är fel så att vinkelfelet försvinner, så försvinner också oftast problemet. Butterfly är alltså inne på rätt spår.

Knutvinklar är lite luriga att säga vad som är ok eller inte men en tumregel jag har fått är kontinuerligt max 7 graders vinkel.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Micke Eriksson skrev:
................... Butterfly är alltså inne på rätt spår.

Jag skulle nog kalla det för mer än ett spår.....efter att byggt och varit inblandad i 30-40st AC Cobra-byggen.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Dessutom har jag en kännsla av att toleranserna krymper med varvtalet.
En kardanstång vravar ju 3-5000 rpm vid 150 km/h.
Så jag vill påstå att toleransen är noll......mätt med tex vattenpass.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
erikjakan skrev:
ja det verkar ju inte bättre tyvärr.. Det enda rätta är ju att sänka maskin, fast det är ett megaprojekt i sig iom att grenröret kommer nära marken. Tråget kommer nära osv osv.

Du behöver inte sänka maskinen, det räcker med att vinkla om den så den pekar mera rakt mot bakaxeln, sen pekar du om pinjongen så den pekar mot motorn och stödlagret hamnar där det hamnar.
Frågan är varför i h-e du har ett stödlager ens om du bara har ett kardanrör, det borde ju inte funka alls. Blir det inte helt galna brytlaster i stödlagret så fort bilen fjädrar in eller ut?
En hel bild på installationen (från sidan eller rakt underifrån, inte framifrån eller bakifrån) skulle som sagt underlätta. Just nu känns det som det är ett fundamentalt fel i antingen beskrivningen av kardanen (eller hur jag förstår din beskrivning) eller installationen på bilen.

När du säger "linjerar", menar du då att vevaxeln och pinjongen är parallella men ligger offset? Normalt när man säger att nåt "linjerar" så ligger det på samma linje, dvs parallellt med noll offset och har du bara ett kardanrör så blir alla vinklar automagiskt noll, det är dåligt för det sliter onödigt hårt på grejerna pga dålig smörjning av nålarna. Sätter man det å andra sidan med för stor vinkel så får man också problem.
Minst 1 grad och Max 5 skulle jag sätta i viloläge om det var min bil. Sen får man hålla koll på vilket håll vinklarna rör sig när man kör, går dom mot mindre vinkel när man gasar så kanske man skall lägga sig en bit i från 1 grad (mera alltså) så man inte hamnar på noll om man cruisar på motorvägen t ex. Kanske ett mindre problem i sammanhanget men det finns ju fler som läser tråden.

Alltså denna konstruktion är Opel original så den tar jag inget ansvar för hehe.

Jag beskrev lite felaktigt, motor och låda är helt paralella i sidled med röret till bakaxeln. Dock är dem inte i samma vinkel höjdmässigt. Motor och låda lutar va 1.75 till 2 grader gentemot bakaxelröret.

offseten i höjd och sidled mellan utgående axel ur lådan och stödlagret är det som orsakar dem stora vinklarna på kardan.

om jag bara sänker lådan så blir det ännu större vinkelfel, och stödlagret går ej att flytta på.

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan du rita upp höjderna, blir inte klok på om lådan sitter lägre/högre än bakaxeln

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Här finns det lite bilder. Det verkar som man använder röret från diffhus till stödlagret som mothåll för hela bakaxelns vridning. Med andra ord svänger hela axelhuset runt bakre knutkorset vid fjädringsrörelsen. Den där enda graden tillåten vinkel lär ligga långt bort.

Lätt on topic: jag har vanliga knutkors i mina drivaxlar mellan slutväxel och bakhjulshubbar. Där blir vinkeln mellan in- och utgång lika med cambervinkeln som i mitt fall är ungefär 1,8 grader. Lägre varvtal än en kardanaxel men desto större vridmoment.

Guson

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Här kommer lite fina cadbilder

Ska mäta kardanvinkeln nån dag!

Tror att det här ska gå att lösa utan större kapningar i bilen

Så, spekulera på nu

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ok, du ha rmed andra ord en torque-tube som sitter upphängd i bakaxelbalken med nåt som liknar ett stödlager? Rimligen har du nåt annat som faktiskt håller bakaxeln i vinkel för inte fan tar gummit hela drivhjulsmomentet?
Låter helt Opel.

Vilket håll går vinkeln mellan motor och låda när du gasar? "Struten" vill då resa främre delen.

Knutvinklarna måste ner. Under 5 grader är acceptabelt, 10-15 är verkligen inte där man vill vara på en kardan. Eftersom du har en viss offset i sidled så kan du ju peka motorn rakt mot pinjongen och tvärt om i sidvy. Då lär du hamna hyfsat rätt med vinkel på knutkorsen.

Minimera vinklarna för att minska effektförlusterna = Gör bilen snabbare.

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

erikjakan skrev:
Här kommer lite fina cadbilder

Ska mäta kardanvinkeln nån dag!

Tror att det här ska gå att lösa utan större kapningar i bilen

Så, spekulera på nu

Jag är lite trött i huvudet nu.....så jag fattar inte vad maz säger.....och kan inte avgöra om han har rätt eller ej..

Men.....den gröna motorlinjen och den röda -axellinjen MÅSTE vara paralella.
En snabb titt på skissen visar att det skulle vara lättast att vinkla upp axeln till samma lutning som motorn.
Då skulle även vinklarna i korsen bli mindre.

Men det kanske inte låter sig göras i verkligheten ?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Frågor:

Vad är det som gör att motorn sitter så högt mot stödlagret ?
Går det att flytta ner och räta upp hela motorpaketet ?

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

MaZ skrev:
ok, du ha rmed andra ord en torque-tube som sitter upphängd i bakaxelbalken med nåt som liknar ett stödlager? Rimligen har du nåt annat som faktiskt håller bakaxeln i vinkel för inte fan tar gummit hela drivhjulsmomentet? Låter helt Opel.

Det är en tre-link upphängning, Erik har inte ritat länkarmarna ute vid hjulen. Sidledsfixering med Panhardstag. Enkelt, funktionellt och billigt. Vädigt Opel alltså!
Ett gammalt rallyknep för att på stödlagergummit att hålla bättre är att knöla in en fläktrem i gummit.
Funkar tydligen ganska bra

Jag håller med Maz om vinklarna på knutkorsen, väl stora vinklar. Min Opel har delad kardanstång med alla tre varianterna av knut. Hardyskiva vid lådan, "drivaxel"knut med kulor på mitten och knutkors bak vid diffen.
Stödlager precis bakom mittenknuten, utan fläktrem... Funkar inte på min modell.
Hade också kraftiga vibrationer i början av sommaren, det var lagerkopparna som lossnat bak vid diffen.
Det gick så långt att jag tappade drivningen i bilen, lät otäckt också...
Bättre beg knutkors med svetsade koppar, byte av bakre röret och balansering löste problemet helt.
Inga vibrationer alls nu, det enda som känns är ojämnheter i underlaget man åker på.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Frågor:

Vad är det som gör att motorn sitter så högt mot stödlagret ?
Går det att flytta ner och räta upp hela motorpaketet ?

Motorn är bakåtflyttad 35cm mot original....(glömde den detaljen )

Motor och låda går att flytta ner, stödlagret sitter där det sitter tyvärr.

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
ok, du ha rmed andra ord en torque-tube som sitter upphängd i bakaxelbalken med nåt som liknar ett stödlager? Rimligen har du nåt annat som faktiskt håller bakaxeln i vinkel för inte fan tar gummit hela drivhjulsmomentet?
Låter helt Opel.

Vilket håll går vinkeln mellan motor och låda när du gasar? "Struten" vill då resa främre delen.

Knutvinklarna måste ner. Under 5 grader är acceptabelt, 10-15 är verkligen inte där man vill vara på en kardan. Eftersom du har en viss offset i sidled så kan du ju peka motorn rakt mot pinjongen och tvärt om i sidvy. Då lär du hamna hyfsat rätt med vinkel på knutkorsen.

Minimera vinklarna för att minska effektförlusterna = Gör bilen snabbare.

Nej det sitter fler stag ute vid hjulen.

ja den vill resa sig, inte jättemycket men lite.

Peka motorn och tvärt om i sidvy?

Du menar sänka motorn och flytta den i sidled? Jag har inte hunnit kolla kardanvinkeln än, men att den är för stor är vi överens!

/Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

om jag har tolkat det rätt så är pinjong o motor parallella (någorlunda) och det skall de ju vara. MEN offseten är lite väl stor för den längd kardanen har, vilket medför att knutarna får för stor vinkel....

Denna sidan tycker jag är bra.:
http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks/Driveline-101.shtml

den länkar också till några andra bra sidor om kardaner

borde kunna ge några tips som en ev lösning med CV-knutar längre ned på sidan. Då torde vinkeln halveras för varje knut.. (om det går att lösa med den metoden)

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

hauge skrev:
om jag har tolkat det rätt så är pinjong o motor parallella (någorlunda)

Jaja....det är ju inte stor idee att försöka.
Varför ska man svara så att fakta från folk som har testad det mesta....låter som lösa antaganden.

Jag lämnar tråden....orkar inte sitta och ge tips...när andra inte fattar hur viktigt det är.

*poff*

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
hauge skrev:
om jag har tolkat det rätt så är pinjong o motor parallella (någorlunda)

Jaja....det är ju inte stor idee att försöka.
Varför ska man svara så att fakta från folk som har testad det mesta....låter som lösa antaganden.

Jag lämnar tråden....orkar inte sitta och ge tips...när andra inte fattar hur viktigt det är.

*poff*

neeeej inte bli putt!! Jag är ju helt inne på din linje!

/erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

oj, 35cm kortare. Det driver såklart upp knutvinklarna rätt rejält. Så stora vinklar lär inte CV-knutar gilla nån längre stund.
Du skulle kunna lösa problemet på ett ganska radikalt sätt. Som Håkan påpekat ungefär hela tiden är att det är superviktigt att vinklarna är identiska i knutarna. Det finns inget som talar för att han har fel, speciellt som han har det praktiska med sig. Man kan däremot lösa det på ett annat sätt än att ha parallella axlar. Man kan låta knutvinklarna vara identiska men åt olika håll...

Så om du har en 10 graders vinkel i bakre knuten rakt fram/upp så är det viktigt att du har 10 grader på främre med, men den kan vara vinklad i en annan riktning är rakt fram/ner, t ex ännu mera uppåt. Så om du sänker bakre delen på växellådan massor så förbättras vinkeln i bakre knuten och om du vinklar ner den så att båda vinklarna blir lika kan göra att vinkeln halveras och du kan lösa problemet.

OBS! Du måste dock se till att knutarnas rotation är sådan att knutarna är i max vinkel samtidigt. Om du förstår vad jag menar. Samma logik ger att man kan vinkla främre vinkeln åt höger eller vänster om knutarna roteras därefter.

Normalt sett så har man ju en pinjong som rör sig hyfsat parallellt med främre kardanröret men det verkar vara lite special på denna bakvagnen så det blir svårt att få till en lösning där vinklarna stämmer i hela fjädringsrörelsen...

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
idag ska jag mäta vinklarna på kardanen! Så får vi se hur stora dem är!

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Skruva banåkabil
Fråga angående kardaner!
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (20879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande