Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 880 -03
<<   1, 2, 3
12164 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mattias Hahlin skrev:
Här kommer framvagnsgeometrin..

Jag ser ett fel...!!

Leden på styrväxeln ska sitta på en tänkt linje som går genom övre och undre bärarmsinfästnungen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



ButterflyRacing skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Här kommer framvagnsgeometrin..

Jag ser ett fel...!!

Leden på styrväxeln ska sitta på en tänkt linje som går genom övre och undre bärarmsinfästnungen.


Mmm...fast samtidigt så sitter inte yttre leden på spindeln i linje med ledpunkterna där.

Visst brukar man tycka att skillnaderna tar ut varandra?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



therealpinto skrev:
ButterflyRacing skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Här kommer framvagnsgeometrin..

Jag ser ett fel...!!

Leden på styrväxeln ska sitta på en tänkt linje som går genom övre och undre bärarmsinfästnungen.


Mmm...fast samtidigt så sitter inte yttre leden på spindeln i linje med ledpunkterna där.

Visst brukar man tycka att skillnaderna tar ut varandra?

/Gustaf


hehe.. Gustaf: Du hann före.
Stämmer bra det. Hahlin har gjort helt rätt.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag anser inte att det tar ut varandra.....men orkar inte rita upp det....för att bevisa motsatsen.

Så ni får göra som ni vill.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ok det verkar vara skilda åsikter om styrarmen, det här är min första framvagn så jag gör bara som som jag blir tillsagd.
om jag har riktigt tur så ska jag få hjälp med 3Dsimulering av geometrin så man får se alla vinkelförändringar för att kunna laborera med längder och så...

Ni har inga andra tips på saker man kan förbättra?
Jag kan tillägga att ritningarna inte är riktigt färdiga förrän jag har tillverkat övre spindelledsfästet (för slutgiltig kontrollmätning) och bestämt mig för hur bred bilen ska bli..... kan bli bredare...

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Hej

Det är väl så, att skillnaderna tar ut varandra "exakt" om alla länkar är parallella (övre bärarm - undre bärarm - styrstag) och ju mer man går ifrån parallelliteten, desto mer fel blir det.

När man har en spindel med offset på styrarmen är det kanske inte så mycket att göra. En bra sak är om man kan göra styrväxeln justerbar i bredd, så att man kan prova att flytta inre ledpunkten tills man får minst bumpsteer.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Fy faan så tufft

Den här bilen har ju petens thumbs up

Hoppas du får i hopp henne till sommaren

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag skissade lite i gårkväll........dessutom har jag lagt åtskilliga timmar på att göra teoretiska prov under åren.

och jag vidhåller att det är som jag säger.

Men det är väl lika bra att dra sig tillbaka, helt och hållet, så dom nylärda gurusarna inte blir trampade på tårna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Jag tycker att det är intressant att höra argumenten i alla fall. Man kan ju lära sig något...

Min grundinställning är att ledpunkterna bör sitta i linje, men erfarenheten av ett gäng Locostbyggen vissar att mindre avsteg har liten praktisk betydelse.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Amazon67 skrev:
Fy faan så tufft

Den här bilen har ju petens thumbs up

Hoppas du får i hopp henne till sommaren


Man tackar så hemskt mycket.
Bilen kommer inte att rulla i sommar.. jag har kört 2 sommrar nu sen jag köpte bilen och nu har jag insett alla fel och brister i bilen och dom vill jag åtgärda innan jag kör ut bilen igen.

Det jag har att göra i korta drag:
Ny kaross (få bort folkracelooken)
Nya hjulupphängningar.
Motor och transmission behöver ses över och ev trimmas..
Ny tank, kylarplacering, instrumentpanel samt eldragning..

Så det är en hel del jobb kvar......Jag bygger en Sjua med familjen också som jag tänkte köra i sommar..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag skissade lite i gårkväll........dessutom har jag lagt åtskilliga timmar på att göra teoretiska prov under åren.

och jag vidhåller att det är som jag säger.

Men det är väl lika bra att dra sig tillbaka, helt och hållet, så dom nylärda gurusarna inte blir trampade på tårna.

Jag vill också höra dina infallsvinklar, och jag tycker inte du ska ta illa upp för att nån annan tycker olika.
Kan du inte posta nån bild på det du skissat?

Jag ska göra en ritning om bumpsteer på datorn så får ni kommentera den..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Nu har jag snabbritat en skiss på bumpsteer, jag är inte hundra på att jag tänkt rätt om hur man mätar men det kan ju ni berätta?

Jag är ingen expert på programmet så jag kan inte få in alla mått på en gång så jag skriver in dom här:
framvagn i vilande läge:
SAI 5,01 grader
avstånd från SAIlinjen till styrknutcentrum 18,07 mm

Vid 60 mm infjädring får jag:
SAI 7,49
avstånd från SAIlinjen till styrknutcentrum 17,99 mm

Skillnaden blir 2,49 grader camber och 0,08 mm * 3 = 0,25 mm bumpsteer?


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Måste ju bara sparka upp den här tråden :-D har bilen utvecklats eller avvecklats?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 880 -03
<<   1, 2, 3
12164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande