Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 12164 besök totalt |
Leden på styrväxeln ska sitta på en tänkt linje som går genom övre och undre bärarmsinfästnungen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Mmm...fast samtidigt så sitter inte yttre leden på spindeln i linje med ledpunkterna där. Visst brukar man tycka att skillnaderna tar ut varandra? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
hehe.. Gustaf: ![]() ![]() Stämmer bra det. Hahlin har gjort helt rätt. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Jag anser inte att det tar ut varandra.....men orkar inte rita upp det....för att bevisa motsatsen.
Så ni får göra som ni vill. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
ok det verkar vara skilda åsikter om styrarmen, det här är min första framvagn så jag gör bara som som jag blir tillsagd.
![]() om jag har riktigt tur så ska jag få hjälp med 3Dsimulering av geometrin så man får se alla vinkelförändringar för att kunna laborera med längder och så... Ni har inga andra tips på saker man kan förbättra? ![]() Jag kan tillägga att ritningarna inte är riktigt färdiga förrän jag har tillverkat övre spindelledsfästet (för slutgiltig kontrollmätning) och bestämt mig för hur bred bilen ska bli..... kan bli bredare... ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Hej
Det är väl så, att skillnaderna tar ut varandra "exakt" om alla länkar är parallella (övre bärarm - undre bärarm - styrstag) och ju mer man går ifrån parallelliteten, desto mer fel blir det. När man har en spindel med offset på styrarmen är det kanske inte så mycket att göra. En bra sak är om man kan göra styrväxeln justerbar i bredd, så att man kan prova att flytta inre ledpunkten tills man får minst bumpsteer. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag skissade lite i gårkväll........dessutom har jag lagt åtskilliga timmar på att göra teoretiska prov under åren.
och jag vidhåller att det är som jag säger. Men det är väl lika bra att dra sig tillbaka, helt och hållet, så dom nylärda gurusarna inte blir trampade på tårna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag tycker att det är intressant att höra argumenten i alla fall. Man kan ju lära sig något...
Min grundinställning är att ledpunkterna bör sitta i linje, men erfarenheten av ett gäng Locostbyggen vissar att mindre avsteg har liten praktisk betydelse. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Man tackar så hemskt mycket. ![]() Bilen kommer inte att rulla i sommar.. ![]() Det jag har att göra i korta drag: Ny kaross (få bort folkracelooken) Nya hjulupphängningar. Motor och transmission behöver ses över och ev trimmas.. Ny tank, kylarplacering, instrumentpanel samt eldragning.. Så det är en hel del jobb kvar......Jag bygger en Sjua med familjen också som jag tänkte köra i sommar.. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Jag vill också höra dina infallsvinklar, och jag tycker inte du ska ta illa upp för att nån annan tycker olika. ![]() Kan du inte posta nån bild på det du skissat? Jag ska göra en ritning om bumpsteer på datorn så får ni kommentera den.. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Nu har jag snabbritat en skiss på bumpsteer, jag är inte hundra på att jag tänkt rätt om hur man mätar men det kan ju ni berätta?
Jag är ingen expert på programmet så jag kan inte få in alla mått på en gång så jag skriver in dom här: framvagn i vilande läge: SAI 5,01 grader avstånd från SAIlinjen till styrknutcentrum 18,07 mm Vid 60 mm infjädring får jag: SAI 7,49 avstånd från SAIlinjen till styrknutcentrum 17,99 mm Skillnaden blir 2,49 grader camber och 0,08 mm * 3 = 0,25 mm bumpsteer? ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 12164 besök totalt |