Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 M030, M220 - "The Smurfster"
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12074 totalt)
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Banpremiären i bilen genomförd på Gotland Ring och jag är galet nöjd. Skrubbade in däcken och började få lite känsla för bilen.
otroligt snäll och lättkörd. Går att provocera rätt hårt utan några otäcka överraskningar. Som alltid tycker man ju att man kunde ha haft 100hk till men med en såhär välballanserad bil går det att åka fort iaf.

Nu skall jag justera lite camber och på't igen bara. Nya PF 01:or nyligen på plats framme åxå.

Några icke-action bilder från premiären. Svårt att ta actionpics på sig själv

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har varit en händelserik helg i mitt och bilens liv.

Startade fredagen med att besikta Smurfstern. Blankt papper, gött! Även fast jag vet att bilen är i ruggigt bra skick så vet man ju aldrig. Skönt iaf, det är ju första gången jag besiktar den sen jag köpte i höstas.

Från bessen var det raka vägen ut till Gotland Ring för två dagars körning. Kanonväder, 25-30 grader, varmt både i luften och i asfalten. Av styrservopromlemet jag har nämnt märktes ingenting! Riktigt skönt, så jag vågade slappna av lite i körningen, inte behöva vara på helspänn varje gång jag kom över krönet ut på rakan.
MEN... efter 3-4 varv i varje stint så tändes ABS-lampan och pedalen började ta väldigt lågt. Ingen ABS såklart. Men efter att bara slagit av den och starta den igen så slocknade lampan och ABS:en var tillbaka. Olika teorier om vad det kan bero på cirkulerade i depån. Dålig givare, kass och uråldrig elektronik mm mm. Tydligen inte helt ovanligt på 968:an.

Lite lätt besviken över att bara ha bytt ett problem mot ett nytt så körde jag vidare. Varje gång lampan tändes åkte jag in i depån och stängde av och slänkte lampan. Övervägde att tag att göra det på rakan underkörning, men det kändes väl risky.
Några varv utan ABS med att sitta och pumpa upp bromstryck med vänsterfoten medan man med högern höll full pelle, för att sedan byta fot i slutet av rakan och växla ner fick räcka.

Runt 12-snåret dag 2 börjar jag höra ett nytt ljud vänter bak vid hårda högersvängar. Ett malande, skrapande ljud. Skit! tänker jag. In i depån för att börja fundera och kolla. Kollar hjulmuttrar men alla sitter som de skall. Tar tag i hjulet för att känna på det och.... OUPS!! Sitter väldigt löst. Upp på domkraft, av med hjulet och vad ser jag!? Centrum/navmuttern har gängat av sig ca en cm!!! Lite otäckt att tänka på vad som kunde ha hänt!

Hur som helst, lyckas få tar på en riktig (STOR) momentnyckel och drar åt muttern med korrekt moment. 996 Cup-killarna har bra resurser! TACK FÖR HJÄLPEN MED MOMENTUPPGIFTERNA STEFANQ!!

Efter detta är allt bra igen! ABS-givaren hade ju fått spelet av glappet vid hjulet därav ABS-problemen. Resten av dagen går bilen som en dröm igen! Allt löst. (utom muttern då)

Lyckades få några timmar med problemfri racing och är trots omvägar väldigt nöjd med helgen!

Slutsats av detta: om ABS-lampan tänds, dra åt centrummuttern!

mvh Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re:

Seb skrev:

oj, det är kanske inte det första man tänker på! Skönt att höra att det löste sig iaf! Verkar vara en riktig bansmiskare, de där 968orna... Man kanske skulle börja spara...

Mvh
Magnus

Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Magnus K skrev:
Seb skrev:

oj, det är kanske inte det första man tänker på! Skönt att höra att det löste sig iaf! Verkar vara en riktig bansmiskare, de där 968orna... Man kanske skulle börja spara...

Mvh
Magnus

Spara-schmara! Ta ett lån som riktiga människor!

Jo, just CS:en är en riktigt potent banschmisker. Låg vikt, grym ballans. Bara att slå till!

/Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 M030, M220 - "The Smurfster"
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande