| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lacka broms-ok, vad håller?
|
5 besök senaste veckan (31385 totalt) |
|
Jag har använt Foiltecs röda.
Dessa blev vackert klarröda och lades på med pensel efter att oken blivit blästrade rena. Efter två bankörningar så blev dessa mörkare och inte lika klara. Dock är färgen riktigt hård. Jag är säker på att oken kom upp i över 220 grader i och med att min dåvarande bromsvätska började bubbla. Antagligen håller färgens lyster bättre om man undviker dessa höga temperaturer. Nedan ser ni neddammade ok, som blivit klart mörkare och mattare. De röda oken har åkt bana 10 olika dagar. ![]()
_________________ Stephan Samuelson Porsche 944 TURBO -87 |
||||||
|
Jag använde ju vanlig billack och har nu varit på ett antal banträffar och kan konstatera att de håller bra. Ingen färgförändring ännu...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||||
|
Re:
La du någon primer eller så eller målade du på alurena ok? _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Först en etsande primer mycket tunt, sedan en vanlig (men tunnflytande) billack och sist en tunn klarlack ovanpå dekalerna. Rekommendationen jag fick var att hålla det hela så tunnt som möjligt för att minimera värmepåverkan. Vet inte om teorin håller men så här lång verkar det ju fingera :-)
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||||
|
Re:
Vad tror du om att be en lackerare pressa ner lite 2K lack i vanliga sprayburkar? Eller ska man köpa en riktig spruta till kompressorn? Inte lackat något med riktig spruta förrut...
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Det går kanske med sparyburkar, du måste dock fråga en färg-nisse. Jag har för mig att man i de fall man tar proffsfärg och fyller på sprayburk inte använder någon härdare och det borde ju påverka slutkvaliten. Man som sagt fråga en lackerare. Du kan ju ring till lackman och höra med dom.
||||||
|
Re:
Snabb fråga igen... Våtslipade du något imellan? Ska försöka ge mig på att schablon-måla en trefärgad logga innan klarlacken osså och tror jag ska ge mig på att våtslipa mellan alla lager för att få en sån blank och jämn yta som möjligt. Men om man lägger så tunt kanske det inte är hållbart...
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Re:
Cool. Du har möjligen inte RAL-numret på den röda du använde? Skulle du beskriva den som den klassiska bromsoks-röda? Den färgen jag kan få tag på är denna tror jag: http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Spr Ser ut att bli dyrt och man lär inte hinna med så mycket tester, once you pop you can't stop. =/ _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Re:
Mina pulverlackade (standardfärg) svarta 944 M030 ok har överlevevt 2 säsonger och är fortfarande kanonfina. Helt olättat bil (ca 1520 ekipgavikt) med +50hk jmf från fabrik, så nog har det hamnat en del rörelseenergi i bromsarna. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re:
Fick du ta isär de helt för att pulverlacka? Alltså bort med alla packningar och kolvarna? Har kollat runt efter färg idag och det jag kan få tag i på vanlig biltilbehörsfärg är PPGs färg som pressas ner i sprayburk. Problemet med den är att det är en annan härdare i den, som gör att den tydligen kan stå länge på burk. Vet inte om det kommer ställa till det för mig? Blir ju inte som riktig billack då antar jag? Han som sålde den sa även att han målat ett par fälgar med sådan färg, när fälgarna gick varmt blev de matta och det låter ju inte så kul. Hittade även dessa PPG-burkar när jag sökte: http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Spr Det lär väl vara det de kallar "äkta" 2K på sprayburk. Men... Alltid är det något och har man bara 24 timmar på sig att måla så finns det ingen tid för fel eller tester och då det ska göras en tre-färgad logga på de känns det lurigt. Voj voj.
Frågan är vad en lackfirma kan erbjuda på sprayburk om man går till de. Får ringa runt till lite lackfirmor imorgon och se. _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Jag har köpt äkta 2K på sprayburk, finns burkar med en plupp i botten som man punkterar en behållare med härdare med. Funkar grymt bra och lagringstiden blir mycket längre.
2K är jäkligt gött att måla med men det blir ofantliga mängde spraydimma/färgdamm, problemet är att det inte beter sig som 1K färgdamm utan allt blir kladdigt tills färgen härdat. Inte bara att sopa av golvet efteråt alltså... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Mmmm. Det måste väl vara dessa det? http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Spr Lagringstiden opoppad är lång antar jag men så fort den är mixad måste man använda den pronto verkar det som. _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Re:
Tanken har slagit mig några gånger, och jag tror jag skulle tycka det var asroligt då jag alltid velat testa det. Men överallt där jag läser sägs det just att det blir ett jäkla damm av det som tar tid innan det torkar. Vågar inte gå loss med färgspruta i garaget där det står andra bilar. =/ _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Re:
Jo, det gjorde jag eftersom ambitionen ändå var att förnya alla med gummi i, dammskydden var murkna. Lite osäker på om det är helt nödvändningt, det beror väl på temperaturen i ugnen. Det går att maska bort där man inte vill ha lack, men jag antar att det är rätt viktigt att underlaget är bra, så jag blästrade mina metallrena först. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re:
Det blir exakt noll skillnad mot en 2K sprayburk, precis som jag varnar för ovan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lacka broms-ok, vad håller?
|
5 besök senaste veckan (31385 totalt) |