Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

ÅBR:
Du är lustig du, om du tror att det är en tjock katalog som kostar misstar du dig allvarligt. Det som kostar är produktutveckling, komplett sortiment, track side service och kunskap.
Du ser hur det gick för Impact som försökte "gena", det är ingen bra lösning.
Jag rekommenderar en del kunder att köpa G-Force produkter, det är bra "instegs prylar" om man är ny i racing cirkusen.
Snacka skit om andra kostar ofta mer än vad reklam gör. Stå upp bakom dina egna produkter så behöver du inte "hitta på" fakta som inte existerar.

Kolja:
Ja, Cruisermodellen gillades till och med av Village People :-) Å en hel del racers, men som det ser ut nu så kommer man i allt större utsträckning att plocka bort öppna hjälmar (Jet-modell) från bilracing.

ÅBR skrev:
Den fördelen har jag som "frilansar" och tar det bästa från de olika varumärkena som finns.
Fakta o sanning är: Tjock katalog - Dyrare produkter. Katalogen/Reklamen ska betalas....och pengarna måste in på nåt sätt, DET är fakta o sanning.

www.simpson-europe.com
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005

Bra JP. Då är du välkommen till min butik för att visa mig skillnaderna i dessa 3 hjälmar som du kallar "instegsprodukter" Nej det snacket funkar INTE på mig. Produktutveckling: Förklara dig hur en sådan ser ut ??? Komplett sortiment har ni knappast på SIMPSON. "Trackside Service" den var rolig (hehehe !!!) Då är det ideellt arbetande personal med transport/förvaring som inte kostar. Några skulle förmodligen kalla den Trackside-Servicen för Promotion/Reklam.....Vad är det för speciell kunskap de besitter på Simpson som gör deras produkter "ovärderliga" ?? Är det inte så att det är kundernas önskemål som styr utvecklingen ?? Är det skillnad på dina HANS-skydd tex mot mina och varför har du inte Dfender-Neckbrace i ditt sortiment om du är mån om dina kunder ??
Eller är det kanske bara priset rent konkret och att du vill ruinera dina kunder ??
Frågorna är många och jag tycker det är synd att jag inte fick denna informationen tidigare i veckan när jag beställde overaller från Simpson och hade direkt-kontakt. De hade förmodligen inte kallat dessa för "instegsprylar" utan som de proffsigt säger när det gäller andra märke "annan design" Finns det en märkning som påvisar SFI-3,5,15 osv) så är de godkända och tetade och då återstår endast en annorlunda design. Snacka inte skit och nedvärdera andra tillverkare det kostar ofta mer än vad reklam gör.

Mvh: Jesper ÅBR

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om ni vill sälja era produkter, så gör det i en säljestråd som är godkänd av Magnus.
Rekommendera gärna, men släng sälj och skitsnack åt sidan eller ta det per pm.

Att träta om vems produkt som är sämst/bäst är aldrig meningsfullt på ett forum.
Pros and Cons är ok, men inte smutskastning.

Återgå till Topic nu

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005

Vi gör så. Vi har nog mycket att "bollplanka" när det gäller säkerhet så det blir nyttigt o kul.

Tack Dude !!

Stora Svalås
Här sen Jun 2005

Kör man en tävling med/enl FIA status/regler gäller det att man ska ha FIA märken/dekal för att Hans installation är rätt gjord. (Gäller hjälm samt Krage och spännen) Detta är vad jag går efter...har för mig samma regler gäller vid SM tävlingar...

Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Vi tar det en gång till, regelverket säger att om du har en SNELL 2000 eller 2005-klassad hjälm behöver du INTE ha FIA dekal på hjälmen om du åker med FIA-klassad HANS krage.

LGM skrev:
Kör man en tävling med/enl FIA status/regler gäller det att man ska ha FIA märken/dekal för att Hans installation är rätt gjord. (Gäller hjälm samt Krage och spännen) Detta är vad jag går efter...har för mig samma regler gäller vid SM tävlingar...

www.simpson-europe.com
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

JP Simpson skrev:
Vi tar det en gång till, regelverket säger att om du har en SNELL 2000 eller 2005-klassad hjälm behöver du INTE ha FIA dekal på hjälmen om du åker med FIA-klassad HANS krage.

LGM skrev:

I vilket dokument finns den informationen?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Kontakta SNELL Foundation, alla hjälmar som är SA 2000 och 2005 klassade är godkända för egen montering av HANS-fästen.

ice skrev:
JP Simpson skrev:

LGM skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Moderator, Dude.
Jag hoppas det är ok att jag lägger detta som sista inlaga. Jag vill gärna svara när jag upplever osakligheter.

Det finns ingen leverantör i världen som vill ruinera sina kunder. Kunder som upplever att dom får rätt utrustning till rätt pris återkommer.

Jag pratar aldrig illa om andra produkter, det har jag inte gjort nu eller tidigare. Jag har bara ställt dig en (1) fråga, vad baserar du ditt uttryck "starkt överrklamerad" på?

Produktutveckling inom racing styrs av statistik från olyckor, formuleringar i regelverk och "politiska" beslut inom bland annat FIA. Titta bara på den nya hjälmstandarden SNELL2010/FIA-combo. Den har man jobbat med sedan 2006, likt förbaskat finns den inte tillgänglig för konsument förrän 1 år senare än planerat lanseringsdatum. De nya reglerna är rätt så komplicerade för hjälmtillverkare att klara av, jag tror ni kommer att bli förvånad i höst när ni ser hur få av de "stora" tillverkarna som kommer med SNELL2010 hjälmar den 1 oktober.

Att ett visst varumärke skulle ha "ovärderilga" produkter låter märkligt. Däremot vet jag att när en förare kliver ur en krashad och uppbrunnen bil med livet i behåll så är den säkerhetsutrustning han valt ovärderlig för honom, och det oavset vilket varumärke det står på bälten, hjälm och overall.

Visst är det skillnad på HANS-skydd från olika leverantörer. Det finns bra och billigt och det finns dyrt och dåligt etc. Dom uppfyller dock samma säkerhetsklassning, men upplevs ändå olika av sina bärare. Det viktigaste i resonemangen kring HANS tycker jag är att man skall inse att det vi daglig dags kallar HANS-skydd är en produkt som utvecklades för drygt 20 år sedan. Utvecklingen har gått vidare och det finns andra produkter som ger mer och bättre skydd. En bra produkt är till exempel Dfender som bland annat ÅBR jobbar med, eller Safety Solutions Hybrid-serie som jag jobbar med. I dag föredrar jag faktiskt att INTE sälja "vanliga" HANS-skydd eftersom dom enbart hjälper vid direkta frontsmällar. Dessutom är "vanliga HANS-Skydd beroende av korrigerade bältes-infästningsvinklar för att fungera på ett tillfredställande sätt, vilket många inte är medvetna om.

Att HANS som varumärke blev inskrivet i FIA:s böcker var ett politiskt beslut, FIA var en av finansiärerna i utvecklingen av HANS. Från och med hösten 2010 kommer vi äntligen att se andra Head and Neck Restraints med FIA-tagg.

Vet inte om jag förstår dig rätt när det gäller Trackside Service, kunder vill bli bemött av kompetent personal, få svar på frågeställningar och i många fall få med sig exakt den produkt dom behöver. För att vi ska kunna leverera det vår kunder förväntar sig kan vi inte jobba med ideell-personal, säkerhet är inget man gissar sig fram till.

Som du säger så är det just design och konstruktion som skiljer mellan olika varumärken. Säkerhets-kategoriseringen är ju standardiserad. En del prioriterar att minkraven uppfylls, att en overall skyddar i de utlovade sekunderna, andra vill dessutom att overallen skall vara lätt och smidig, ha en viss design som passar teamet och bra kvalitet på sponsorbroderierna etc. Det blir dyrare men man får förhoppningsvis det man förväntade sig.
Den hjälm du refererar till är vår instegsmodell för bilsport, så det är för mig helt naturligt att kalla de öppna hjälmarna för just instegsmodell.

I övrigt kan man klart konstatera att säkerhetsmedvetandet i alla typer av bilracing verkligen tagit ett stort steg framåt i Sverige. Jag är dock lite bekymrad över otydligheterna i racingreglementet, där det fortfarande bland annat är tillåtet att åka med M och SA85 hjälmar, dvs hjälmar som tillverkades för 25 år sedan! Generellt rekommenderar man att en hjälm inte används mer än 5 år...konstig tycker jag.

ÅBR skrev:
Bra JP. Då är du välkommen till min butik för att visa mig skillnaderna i dessa 3 hjälmar som du kallar "instegsprodukter" Nej det snacket funkar INTE på mig. Produktutveckling: Förklara dig hur en sådan ser ut ??? Komplett sortiment har ni knappast på SIMPSON. "Trackside Service" den var rolig (hehehe !!!) Då är det ideellt arbetande personal med transport/förvaring som inte kostar. Några skulle förmodligen kalla den Trackside-Servicen för Promotion/Reklam.....Vad är det för speciell kunskap de besitter på Simpson som gör deras produkter "ovärderliga" ?? Är det inte så att det är kundernas önskemål som styr utvecklingen ?? Är det skillnad på dina HANS-skydd tex mot mina och varför har du inte Dfender-Neckbrace i ditt sortiment om du är mån om dina kunder ??
Eller är det kanske bara priset rent konkret och att du vill ruinera dina kunder ??
Frågorna är många och jag tycker det är synd att jag inte fick denna informationen tidigare i veckan när jag beställde overaller från Simpson och hade direkt-kontakt. De hade förmodligen inte kallat dessa för "instegsprylar" utan som de proffsigt säger när det gäller andra märke "annan design" Finns det en märkning som påvisar SFI-3,5,15 osv) så är de godkända och tetade och då återstår endast en annorlunda design. Snacka inte skit och nedvärdera andra tillverkare det kostar ofta mer än vad reklam gör.

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Kan nog vara bra med en generell tråd om personlig säkerhetsutrustning. Folk är allt mer medvetna om säkerhetsfrågorna och racingintresset i Sverige växer så det knakar. Många frågor och otydliga reglementen gör det inte lättare.
Både jag och Jesper kommer säkert att göra vad vi kan för att bena ut frågorna...utan att smutskasta varumärken :-)

Dude skrev:

om ni vill sälja era produkter, så gör det i en säljestråd som är godkänd av Magnus.
Rekommendera gärna, men släng sälj och skitsnack åt sidan eller ta det per pm.

Att träta om vems produkt som är sämst/bäst är aldrig meningsfullt på ett forum.
Pros and Cons är ok, men inte smutskastning.

Återgå till Topic nu

www.simpson-europe.com
Citera
LGM
Stora Svalås
Här sen Jun 2005

De jag har pratat med rekomenderar fia dekal idag, dock står det i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_HANS_Guide.pdf att man "bara" rekomenderar att installation görs ifrån fabrik.

Det JP syftar på Ang Snell2000/2005 är nog att dessa hjälmar är homolgerade med Hans fästen dvs godkända och testade för ändamålet, tror det är det JP menar,(rätta mig gärna om jag har fel) ser att ni svarat under tiden jag skrev detta...=)

jag rek att man köper en hjälm förinstallerad med Hans mm så slipper man strulet...

Dock är det intressant och veta om man kan får eller bör? (jag skall kolla upp detta djupare..)

Stora Svalås
Här sen Jun 2005

Tycker också att vi bör gå djupare med vad som får och inte fås, då reglerna är rätt flummiga samt att det kan inte vara lätt o dra gränsen vad som är rätt eller fel i vissa samanhang om vi nu ska dra upp en till tråd ang hjälmvikter =)

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

JP Simpson skrev:
Kontakta SNELL Foundation, alla hjälmar som är SA 2000 och 2005 klassade är godkända för egen montering av HANS-fästen.

ice skrev:
JP Simpson skrev:

LGM skrev:

SNELL är part i målet, vad de säger är helt ointressant.
Mitt arbete styrs av SBF och FIA.

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Hur menar du med att speciellt SNELL skulle vara part i målet? Förklara, jag hjälper gärna till bara jag förstår vad det är du vill uppnå med efterforskningen? :-)

ice skrev:
JP Simpson skrev:

ice skrev:
JP Simpson skrev:

LGM skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Man behöver skilja på SNELL och FIA hjälmar, dom testas på olika sätt och har inte exakt samma ideologi vad gäller skyddsegenskaper etc.
SNELL2010/FIA8860 är det första seriösa försöket att få till en gemensam global standard.
Iom att dessa hjälmar börjar levereras kommer det att bli betydligt enklare för alla regeltolkare.

I racingreglementet i Sverige har vi dock andra problem, där är det fortfarande ok med hjälmar från 1985...(SNELL M och SA 85) på dessa ska man absolut inte montera HANS, så gamla hjälmar är bara tillåtna i racingsverige, dom är förbjudna sedan många år i andra länder... Men jag antar att SBF kikar över detta inför revideringen 2011.

Nuvarande Certifierings modellen för SNELL-hjälmar inkluderar inte området där just HANS-fästen monteras, det är därför man får/tillåts montera sina fästen själv på dessa hjälmar.
Kan dock säga att för SNELL2010-hjälmar blir det andra regler, där skall hjälmen ha märkning SAH2010 för att vara en bilsport-hjälm med HANS-fästen.
om man kikar på HANS egen hemsida www.hansdevice.com så ser man att 90% av deras kunder installerar sina fästen själv, just för att det är tillåtet på sk SNELL-hjälmar vilket säljs till väldigt stor del ute i världen. Man diskuterar inte om att det inte är ok att montera själv, tvärt om, man informerar om hur man går till väga för att montera dessa fästen.
Jag vet inte om det hjälper dig, men jag tror säkert HANS själva kan vara behjälpliga om du mailar dom. Skulle vara intressant att se vad dom svarar, om det finns dokumenterat eller om det bara är vedertaget, ungefär som att man får montera bälten själv i sin egen tävlingsbil, typ.
Vet inte om du blir så mycket klokare av mitt skrivande, men det är bra att vi "lyfter" dessa frågor så att vi får enklare och bättre regler.

www.simpson-europe.com
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

JP Simpson skrev:
...Förklara, jag hjälper gärna till bara jag förstår vad det är du vill uppnå med efterforskningen? :-)

ice skrev:
JP Simpson skrev:

ice skrev:
JP Simpson skrev:

LGM skrev:

Jag vill att du ger mig dokumentnumret till det SBF- eller FIA-dokument, som säger att Tecnical List No 29 inte längre gäller.

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Hjälmvikter är idag inget stort diskussionsämne, det är nog bara i Sverige man "hockat" på det. I och med i princip obligatoriskt införande av Head and Neck Restraints så faller det "tyngsta argumentet för lätta hjälmar. Då ett vanligt HANS bara hjälper vid frontsmäll kan det dock vara bra att ha en så lätt hjälm som möjligt utifall man tror att en krasch generera sidokrafter på nacken...vilket 99% av alla krascher gör...
Blir bra med de nya Head and Neck Restraintsen som får FIA-tagg senare i år, dom tar även upp sidokrafterna.

En generell tråd om Personlig säkerhetsutrustning tror jag skulle vara bra för alla på rejsa.nu om jag har möjlighet skall jag gärna bidra med det jag lärt mig under åren. Vi kanske till och med kan dra ihop en serie föreläsningar för just Rejsa.nu medlemmar... Samma som vi gjort tillsammans med SBF och klubbar under vintern 2009/2010.

LGM skrev:
Tycker också att vi bör gå djupare med vad som får och inte fås, då reglerna är rätt flummiga samt att det kan inte vara lätt o dra gränsen vad som är rätt eller fel i vissa samanhang om vi nu ska dra upp en till tråd ang hjälmvikter =)

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

ice skrev:
JP Simpson skrev:
...Förklara, jag hjälper gärna till bara jag förstår vad det är du vill uppnå med efterforskningen? :-)

ice skrev:
JP Simpson skrev:

ice skrev:
JP Simpson skrev:

LGM skrev:

Jag vill att du ger mig dokumentnumret till det SBF- eller FIA-dokument, som säger att Tecnical List No 29 inte längre gäller.

Finns inget sådant dokumentnummer, har aldrig funnits. Finns däremot en FIA-beskrivning på hur man själv installerar HANS-fästen i Snell-hjälmar.

www.simpson-europe.com
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Fick svar ifrån SNELL:

Ed Becker @ SNELL skrev:

Dear Mr. Pihl,

Configuring your helmet for HANSr need not affect its Snell certification. We're in generally in favor of improvements which make helmets safer, more comfortable or more useful. Since we cannot review each helmet with aftermarket modifications though, we rely on race track officials, safety inspectors and scrutineers to rule on the admissibility of particular Snell certified helmets for use in competition. our advice to them is that the Snell certification attests to the helmet's capabilities when it left the factory. We urge that they allow competently performed, worthwhile modifications which will not reasonably affect protective capability or create hazards. The addition of HANSr tether posts is certainly a worthwhile modification and, competently done, need not create any safety concerns.

The only caveat is that should a race official reject a particular Snell certified helmet out of concerns for safety, we will not contradict.

Thanks for your interest.

Ed Becker

Cyberoid skrev:

Hi Ed,

I have an Arai GP5 helmet which is predrilled for HANS posts. Is it OK for me to mount my own FIA HANS post on this helmet without loosing the SNELL certification? We are racing under FIA regulations.

Best regards / Med vänliga hälsningar,

Henrik Pihl

#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cyberoid skrev:
Fick svar ifrån SNELL:
Mao kan vem som helst slå ner på den (av "vettiga" eller "självuppfunna") och du kan inte sätta emot.
Sprickor och sånt ska ju teknikerna kolla efter (och i ett sånt läge hjälper naturligtvis ju inga dekaler i världen), men hur många personliga åsikter kan man ha om HANSfästen ditskruvade i fabriksförberedda hål (du ska ju inte ta fram Dremeln själv).
Krånglar nån så får du väl skruva loss fästena och köra utan HANS den tävlingen (det går ju i år iaf, den väger väl under 1500)?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jesper-ÅBR:
Det ligger ett oläst pm i din inkorg

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting