Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17561 besök totalt |
Motor M52/TU 2,5
Efter en exxcelent arbetsinsats så har jag fått reda på ovanstående spec på motorn - blir lite frågande då på Autopowwer säger en massa - är detta dubbelvanosmaskin eller enkelvanos? Går det att byta ut insug från 325 M50 o få lite mer pållar? den är ju tillverkad -00 så det verkar vara en sista svängen bil..... _________________ Jonas Bostrand |
Dubbelvanosmotorn heter väl M52TU om jag inte har fel för mig.
Kikar man här http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52 står det att Dubelvanosmotorn kom 99 men jag är osäker på om det även gällde compacten _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
|
M52TU
ok, så är det klart att skrinlägga planerna på ett m50 insug som alla andra gör.... surt men det verkar som om ett 330 insug är melodin, dyrt o svårt att få fatt på.... Tacksam för tips på hur man annars går tillväga med denna maskinen: M52tu25 Bifogar en bild på Tobbes nya karossmodifieringar: ![]() _________________ Jonas Bostrand |
Provkörning Sturup planerad!
Nå ingen "skakdown" men en provkörning blir det i alla fall - helt original..... Skall bara ha med lite klossar och ett gäng med R-däck från Tåbbe som är lagom inkörda..... Hoppas att man träffar på lite Rejsa folk - tror inte att ni missar min bil i alla fall! (det blir även första gången med nya bansträckningen så rost skall väck från licensen och intressant att få ut o brumma lite!) _________________ Jonas Bostrand |
Skaktur.... Test Sturup 13 april med Svedala MK
Nå, ca 35 varv - lugnt o fint men åkte mycket på bredden.... kanske tack vare fel hjulvinklar, fel däcktryck, gamla Tobbedäck (225/50/16 888 med corden framme.....) men det var härligt, satt illa då jag fick hålla fast mig i ratten, ja, jag har köpt in en stol men inte monterat den...... Blev tom åksjuk efter 3 av passen, det dämpades av inflationskorvar om 25 kr styck från grillen (precis som hemma, svarta utanpå och kalla inuti....) - totalt sett så är föraren ringrostig och bilen skall hjälpas på rätt väg - mer camber. Brickor har jag hört skall vara bra - det blir det till att börja med, beläggen är helslut, konstigt nog bak, den nya bromsvätskan skall oxo bytas men det görs först när jag har valt upplägget som kommer, kanske M3 spindlar, broms o så blir det metallomspunna slangar. I alla fall skitskoj att komma ner o köra med en helt originalbil, inget hindrade detta - sprang även på en del kändisar Sjöström bla - berättade givetvis för honom att Kyllingen redan innan den kom ut på banan hade protesterat med att glaslocket på m-knoppen åkt av - skall oxo bytas...... Sprang även på Tobias och såg hans vrålåk - lät och såg rejsaktigt ut! Den vill vi se mera av! Uppskattar att det gick på långsamt, kanske 1,20-25 men det viktiga var att komma ut och köra. Familjemedlemskap är tecknat i Svedala så ev kommer frugan med nästa gång o kör, så håll undan då! Fick bara en varning för onödigt användande av curbsen, dock så såg jag dem som var mkt bättre på det än vad som är sunt.... Till och med lite drifting var mer än ovanligt. Kul bilar, Corvette, rejsBMW nån minis och lite miator samt en hel del BMWs. _________________ Jonas Bostrand |
|
Bilder från Sturup
Tyvärr satt jag bakom ratten, Johan tog bilder på min Pierburg (finns inte på hans - kanske trimsats?) och lite på maskinen men i övrigt så har jag inget, det sprang omkring en tjej med jätteobjektiv o fotade en del - var med Miata-gänget tror jag men är det nån som har lite bilder så bara ladda ned o dela med er! _________________ Jonas Bostrand |
Lagom reportage sånt gillas!
jag fick bara en bidl på kärran den kommer här ![]() ![]() Skämt åsido, någon liten bild tog jag och dom kommer upp här förhoppningsvis i natt när man har lite tid över. Det var trevligt att träffas iallafall och bilen har som vi alla vet potential att bli något och för mig är det vägen mot målet som är det roliga inte när man väl är där liksom! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
[quDet var trevligt att träffas iallafall och bilen har som vi alla vet potential att bli något och för mig är det vägen mot målet som är det roliga inte när man väl är där liksom!ote]
säger mannen som redan är inne på motor 2 - jo resan är en del av vansinnet..... _________________ Jonas Bostrand |
Tja!
Det har varit tyst här ett tag och det accepteras inte ![]() Funderat lite på dina frågor kring det här med M52 vs M52TU och jag är ganska säker på att du har en singelvanosmaskin alltså en M52 och INTE en M52TU, vi kikade ju på motorn tillsamans och jag noterade då att du bara har en knöl på framkanten av motorn, M52TU har dubbla knölar eller en stor jävla knöl ![]() Jag klistrar in en bild på din spis och en dubbelvanos spis samt en bra länk till lite info på AP som Mugge skrivit ihop och han brukar ha koll på läget. Din bil/motor om någon undrar ![]() ![]() Bild på M52TU ![]() Så OM jag har rätt så är det bara att köpa på dig ett 325 insug och börja trimma ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
latheten att be andra om hjälp...
Tack Johan, Bilderna visar ju en viss skillnad - men jag skall be Förenade Arabemiraten (Bil) om en ny tjänst (har ringt dem men de hade tjall på pc:n, lovade att komma tillbaka med en uppringning - jo, hur går det nu i övrigt, inte bra skall renovera hus o trädgård.... 1 badrum som skall plattsättas och 100 kvm trädgård som skall ordnas.... Kyllingen har fått stå lite i skymundan - dock har följande konstaterats: bromsar skall bytas, bak har hgr inget belägg kvar.... i övrigt är det ok, skivorna fram har blivit använda, dvs all rost har gått bort - bak är det värre, lite väl spåriga har skivorna blivit. de måste nog bytas tillsammans med nya belägg. Inköpslistan: 17 tums motorsport fälgar inköpt - 11 ekrade, bra till kommande R-däck 2 nya och 2 begade 205/50/15 R888, läggs på nu av Evromaster på Lundavägen på mina vinterkapsylfälgar - så är det klart för denna säsongen med r-upplägg, korden kom fram på Tåbbes tjockis 16tummare sist på Sturup. Har en hög med belägg som jag skall prova ut o se om de passar - i samband med det så är det brickor på fjäderbenen (kamberreceptet...) som skall på Har haft en del funderingar på fjädrar och bussningar, verkar som om det nu har kommit till ett alternativ som är vettigt men inte det mest optimala (kostnadsmässigt ok....) Men, frågan är när det blir tid nästa gång i garaget - hoppas att det blir snart så jag får dit ett nytt bromseri..... Skall bli intressant när det blir klart om det är en Tu eller en vanlig spis. _________________ Jonas Bostrand |
pm:a ett chassienummer om du vill så skall jag se vad jag kan få fram.
Känner igen det där med annat att prioritera, gör man inte det blir det ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Annars går det bra att PM:a mig chassinumret så ser jag vilken motor det är här på jobbet
![]() |
har kollat på chassienumret och det säger M52TU på ett ställe och M52 på ett annat ställe, sen säger ju inte detta vad det sitter för motor i NU egentligen
![]() Sista compacten som tillverkades har enligt REAL OEM denna motor http://www.realoem.com/bmw/showparts Det ser ut som en M52 med singelvanos Går man in på E39 av sista året 2000 så ser man att det tydligen finns både singel och dubbelvanos spisar.... http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d Lurigt detta men jag tror fortfarande du har en singelvanosmaskin. För att runda av det hela referar jag till wikipedia som styrker mina tankar, compacten skall enligt dom inte ha levererats med TU motorn http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52 Så vad väntar du på, köp insug!! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Sugis - Johan
Av vem..... Jag har oxo kollat lite på en del bilder och det ser inte helt olikt ut en singelvanos - dock skall man akta sig för vikipedia då det inte är säkra fakta - jag tog några bilder på andra singelvanosbilar och jämförde med de bilder som som du tagit - det enda som verkar skilja är Pierburgen uppe till vänster, ingenting i vanos eller ventilkåpsdelarna.... Så, man skall nog kanske börja söka ett insug - har du nåt? (konstigt att specen enligt även farbeyondriven har den en m52tu - men det är ju bra, insug är ju lättare, så får det bli S50 sen när man kör chokladmaskin med gammal grädde som du Johan provat...... _________________ Jonas Bostrand |
Jotack den gräden var sur, redigt sur men snart så är där nytt krut i gamla bettan
![]() Visst har jag ett insug men det ger du fan i ![]() som tex. detta borde väl funka: http://www.autopower.se/powerborsen/ Förresten den här bilden visar dubbelvanos på ett lite annorlunda sätt, du har INTE detta 2 knölar på din eller hur.. http://www.etoolhouse.com/images/pro Kommer kyllingen till sturup idag? skall försöka hinna ut där en kort stund ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Ingen Sturup idag, ingen broms och jobb står på menyen
Hmm, du borde ha lite mer överskott, dvs flera insug.... Det verkar som om det finns lite olika typer av insug - med olika typer av slanganslutningar mm - någon koll på det? Jag har inte hunnit med att hämta däck/fälg o ge lite tid på bakbromsarna men det kliar i tarmen.... (jag hade oxo dålig koll på att det var träning ikväll....) _________________ Jonas Bostrand |
Jodå jag har fler insug, jag har ett 323 insug du kan få till bra pengar
![]() Har precis fått klart för mig av överstehögheten att det minsann inte hinns med några nöjen idag ![]() Åker du ut så avlägg gärna en racerapport i sann Compactanda ![]() För att du inte längre skall kunna skylla på dålig koll klistrar jag inte tiderna till dig här i din tråd.. Träning på Sturup Raceway 27 april 17.00-20.00 Svedala MK Träning på Sturup Raceway 18 maj 17.00-20.00 Svedala MK Träning på Sturup Raceway 1 juni 17.00-20.00 Svedala MK Träning på Sturup Raceway 22 juni 17.00-20.00 Svedala MK Träning på Sturup Raceway 10 augusti 17.00-20.00 Svedala MK Träning på Sturup Raceway 24 augusti 17.00-20.00 Svedala MK Träning på Sturup Raceway 14 september 17.00-20.00 ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17561 besök totalt |