Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en 289?????
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (7231 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



kid skrev:
ButterflyRacing skrev:
Någon skrev

"When the 935 accelerates, the world is far smaller place"

Det är inte heller lönt att kommentera..........


Vad syftar du på?


om det inte hade funnits några Cobror.................

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



ButterflyRacing skrev:
Den dagen tjatet mellan Chevy och Ford åkare tystnar..........kommer världen att vara bra mycket tråkigare.

Men den kommer nog inte att tystna.........Fordägarna kommer aldrig att fatta att dom är en lägre stående varelse.....

Eller hur Mäkinen
Undrar om det är nu som jag ska berätta om Camaron i garaget som jag övertalat polarn att stoppa Ford 460 med två turboaggregat i...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



ButterflyRacing skrev:


om det inte hade funnits några Cobror.................


Ja, alla är saliga på sin egen tro.

I min egen lilla värld är 935 den värsta bilen som byggts för ett ändamål

Men klart man inte tackar nej till en vacker Cobra med en vass Hemi motor.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



kid skrev:
PCR skrev:
kid skrev:

Vad väger motsvarande motorer från GM, Ford, Volvo etc??..


Volvo har inga motsvarande motorer...


Jo Volvo har ju väl en Volvo Penta B30, det är en riktig motor det


Volvo har ju en B36 V8

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mäkinen skrev:
Eller hur Mäkinen
Undrar om det är nu som jag ska berätta om Camaron i garaget som jag övertalat polarn att stoppa Ford 460 med två turboaggregat i... [/quote]

RING AMBULANSEN........ ......mitt hjärta slår i otackt........och jag börjar bli blå........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Citat:
Volvo har ju en B36 V8


Jaa, o den är ungefär lika vanlig som en Tyranusaurus Rex på ICA och lika modern som ett armeringsjärn...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mäkinen skrev.....Fast is better than shiny,
cheap is better than fast.........

Jag trodde att det hette............Bättre rik och snygg, än ful och fattig

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



ButterflyRacing skrev:
Mäkinen skrev:
Eller hur Mäkinen
Undrar om det är nu som jag ska berätta om Camaron i garaget som jag övertalat polarn att stoppa Ford 460 med två turboaggregat i...


RING AMBULANSEN........ ......mitt hjärta slår i otackt........och jag börjar bli blå........ [/quote]När jag tänker efter så är framvagnen ombyggd till McPerson med Volvospindel som bas också. Det sparade nog 130kg...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



PCR skrev:
Citat:
Volvo har ju en B36 V8


Jaa, o den är ungefär lika vanlig som en Tyranusaurus Rex på ICA och lika modern som ett armeringsjärn...


Jag har en.........som jag fick gratis

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



ButterflyRacing skrev:
PCR skrev:
Citat:
Volvo har ju en B36 V8


Jaa, o den är ungefär lika vanlig som en Tyranusaurus Rex på ICA och lika modern som ett armeringsjärn...


Jag har en.........som jag fick gratis


Grattis!! Du har fått ett styck antikt bojsänke!!

_________________
Karl Brag
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



ButterflyRacing skrev:
Jag trodde att det hette............Bättre rik och snygg, än ful och fattig
Det var nog fel det också. Jag är bäst, men varken rik eller snygg.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mäkinen skrev:
När jag tänker efter så är framvagnen ombyggd till McPerson med Volvospindel som bas också. Det sparade nog 130kg...


Hjälp.......jag orkar inte mer...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mäkinen skrev:
Är det Johnny Forshaga som bygger åt dig? De är duktiga killar. Trenne och Magnus hjälpte till med Mustangen i somras när det jävlades.

Jag vill för övrigt inte ta åt mig äran för Formsvacka Racings andraplats eller för hur "Modern Betong-Mustangen" funkar. Jag bara hjälper till när folk frågar mig om jag vill.



oj......Jag missade detta inlägg.

Ja....riktigt.
Vi samlar ihop alla delar från mina påbörjade race- och gat-projekt......och hans racemotorer.
Vi har delat på leksakerna i många år.
Han kör ju inget själv.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



ButterflyRacing skrev:
Ja....riktigt.
Vi samlar ihop alla delar från mina påbörjade race- och gat-projekt......och hans racemotorer.
Vi har delat på leksakerna i många år.
Han kör ju inget själv.
Som jag förstod det på Trenne så har Johnny sparat alla Trennes gamla prylar...och det lär ju vara en del.
Jag köpte en AMC-motor av Trenne för några år sen och det har gjort att jag tillbringat några kvällar på deras depåplats.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mäkinen skrev:
Som jag förstod det på Trenne så har Johnny sparat alla Trennes gamla prylar...och det lär ju vara en del.


Hur mycket av grejorna som kommer från Trenne, vet jag inte......Jhonny var nog ganska självgående, med sina egna grejor.
och det finns massor...........

Tex. Elburgs fannycar Mustang..........."Dockvagnen"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



ButterflyRacing skrev:
Hur mycket av grejorna som kommer från Trenne, vet jag inte......Jhonny var nog ganska självgående, med sina egna grejor.
och det finns massor...........

Tex. Elburgs fannycar Mustang..........."Dockvagnen"
Här finns en bild på Mustangen jag skruvade lite på i somras. På bilden sitter den "smala" motorn i (557ci).
http://www.mek.nu/racing/020526_nykoping/images/P5260063h.JPG

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545





kid skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vicken BMW V8 brukar dom stoppa in i div bilar i tex SLC?


oftast är det M60 eller M60/2 med torrsump och måttligt uppskrämda.
T.ex har M3 GTR en M60, osäker på om det var 4.0 eller 4.4 modellen.



Motorn i M3 GTR har väldigt lite (om inte inget) gemensamt med M60-motorn. Enligt var jag har fått reda genom åren så är det enligt följande:

BMW utvecklade en kortlagig, högvarvig V8:a för tyska DTM-serien, men med intåget i F1 så såldes denna motor vidare och hamnade i Audis DTM bil (ganska kul ). När BMW bestämde sig för att gå in i ALMS och sparka Porscherumpa så togs ideerna från DTM V8:an och användes till att skapa motorn i M3 GTR (sk 180 graders vev osv, låter som ett argt bi ). [BMW Finance i USA hade ju tävlat några år med PTG som team. Den S50/S52 motorn de åkte då räckte in till mot Porscharna...]

En inte allt för galen teori är ju att någon form av släkting till denna motorn landar i nästa M3:a thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:


kid skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vicken BMW V8 brukar dom stoppa in i div bilar i tex SLC?


oftast är det M60 eller M60/2 med torrsump och måttligt uppskrämda.
T.ex har M3 GTR en M60, osäker på om det var 4.0 eller 4.4 modellen.



Motorn i M3 GTR har väldigt lite (om inte inget) gemensamt med M60-motorn. Enligt var jag har fått reda genom åren så är det enligt följande:

BMW utvecklade en kortlagig, högvarvig V8:a för tyska DTM-serien, men med intåget i F1 så såldes denna motor vidare och hamnade i Audis DTM bil (ganska kul ). När BMW bestämde sig för att gå in i ALMS och sparka Porscherumpa så togs ideerna från DTM V8:an och användes till att skapa motorn i M3 GTR (sk 180 graders vev osv, låter som ett argt bi ). [BMW Finance i USA hade ju tävlat några år med PTG som team. Den S50/S52 motorn de åkte då räckte in till mot Porscharna...]

En inte allt för galen teori är ju att någon form av släkting till denna motorn landar i nästa M3:a thumbs up


Stämmer Johan, bara det att den motorn är LÅNGSLAGIG för LÅGA varvtal. Iaf från början. Över 90mm i slag men bara runt 72mm i borr. En kort, men ganska hög motor. De had problem med just höjden vid paketeringen. (Detta enligt Gunnar Dackevall på AMS.) Anledningen till denna udda lösning är varvstoppet på 7 500 rpm i DTM. Man sökte antagligen vrid istället för toppvarv och effekt.

Rätten till motorn såldes till Mader, som är en gammal BMW specialist, med både F2 och F1-motorer på sitt samnvete. Då Audi inte ville/kunde/hade lust med att bygga en motor åt ABT, som driver och bygger DTM-bilarna, erbjöds de en färdig och fungerande motor av nämda Mader. 2002 satt det Mugen (Honda) motorer i Audisarna... Alltid lika roande att ta upp till diskusion blan Audifolk hehehe

Som sagt, man kan mkt riktigt byggd om motorerna efter hand. I ALMS drogs dom iaf till +8500rpm enligt Fredrik E. "Det var en riktig motor det! Tokresponsiv!" var hans uppfattning om den.

Även ljudet i den talar för att man kortat slaget.

Här krävs det forskning mao!!! okunskap är inte roande...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



AL skrev:
Rätten till motorn såldes till Mader, som är en gammal BMW specialist, med både F2 och F1-motorer på sitt samnvete. Då Audi inte ville/kunde/hade lust med att bygga en motor åt ABT, som driver och bygger DTM-bilarna, erbjöds de en färdig och fungerande motor av nämda Mader. 2002 satt det Mugen (Honda) motorer i Audisarna... Alltid lika roande att ta upp till diskusion blan Audifolk hehehe


Tackar AL ! Sånt där är alltid kul att höra/läsa Hihihihihihihihihiiii !!!!!!!!! Å jag vet exakt till vilka jag skall vända mig !! :woot:

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja, jag mös gott när jag fick reda på detdär under säsongen 2001. Ingolstadtfolket tystnar så snabbt då...

Fast det har ju inte varit officiella fakta...och är väl inte idag heller. Men rör man sig i "rätt kretsar" och har för stora öron så kan man snappa upp ett och annat. thumbs up

Nu blir man väl inte insläppt ngnstans mera...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Johan f.k.a M3E30 skrev:


kid skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vicken BMW V8 brukar dom stoppa in i div bilar i tex SLC?


oftast är det M60 eller M60/2 med torrsump och måttligt uppskrämda.
T.ex har M3 GTR en M60, osäker på om det var 4.0 eller 4.4 modellen.



Motorn i M3 GTR har väldigt lite (om inte inget) gemensamt med M60-motorn. Enligt var jag har fått reda genom åren så är det enligt följande:

BMW utvecklade en kortlagig, högvarvig V8:a för tyska DTM-serien, men med intåget i F1 så såldes denna motor vidare och hamnade i Audis DTM bil (ganska kul ). När BMW bestämde sig för att gå in i ALMS och sparka Porscherumpa så togs ideerna från DTM V8:an och användes till att skapa motorn i M3 GTR (sk 180 graders vev osv, låter som ett argt bi ). [BMW Finance i USA hade ju tävlat några år med PTG som team. Den S50/S52 motorn de åkte då räckte in till mot Porscharna...]

En inte allt för galen teori är ju att någon form av släkting till denna motorn landar i nästa M3:a thumbs up


Var det så det låg till?, har du någon länk med den information du beksriver?.
Hade hela tiden trott från någon artikel att de byggde på M60/2 motorn?.
Man får böja sig för de bättre vetande forumrävarna.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en 289?????
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (7231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande