Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 325 Fullbur och TURBO.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
60595 besök totalt
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Johan Rius skrev:
m-tec skrev:
Johan Rius skrev:
Måste bara inflika att det kan vålla problem att man kopplat ihop skyddsburen med förstärkningar av karossen om man någon gång tänker ta ut vagnbok.

Mvh,


Ur TR: Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur
och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren
i karossen/chassi.
Varje sådan tilläggsförstärkning får vara sammankopplad med burkonstruktionen med ett enkelt
rör med dim 30x1,5mm

Kan man inte hänvisa till detta??

Det var exakt det jag försökte hänvisa till men det var inte okej.

Finns gott om E36 tävlingsbilar som HAR förstärkt på liknande sätt och HAR vagnbok så det kan gå igenom.

Ev. kan man dra två rör enl. bild 253-6 i TR till de främre infästningpunkterna, det frågade jag aldrig om.


Det bästa sättet är att ha en dialog med din vagnboksbesiktigare då det är han som i slutändan ska
godkänna det hela om det är aktuellt att ha vagnbok på bilen.



Jag har inga planer för det men vill inte bygga in bilen i ett hörn. Tipps på någon bes man som man kan prata med? mvh..



Bra inputt ifrån alla.. Fått dit några mer rör men glömt och tagit bilder!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

TOTTeN skrev:
Michael Bäck skrev:
Johan Rius skrev:
m-tec skrev:
Johan Rius skrev:
Måste bara inflika att det kan vålla problem att man kopplat ihop skyddsburen med förstärkningar av karossen om man någon gång tänker ta ut vagnbok.

Mvh,


Ur TR: Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur
och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren
i karossen/chassi.
Varje sådan tilläggsförstärkning får vara sammankopplad med burkonstruktionen med ett enkelt
rör med dim 30x1,5mm

Kan man inte hänvisa till detta??

Det var exakt det jag försökte hänvisa till men det var inte okej.

Finns gott om E36 tävlingsbilar som HAR förstärkt på liknande sätt och HAR vagnbok så det kan gå igenom.

Ev. kan man dra två rör enl. bild 253-6 i TR till de främre infästningpunkterna, det frågade jag aldrig om.


Det bästa sättet är att ha en dialog med din vagnboksbesiktigare då det är han som i slutändan ska
godkänna det hela om det är aktuellt att ha vagnbok på bilen.



Jag har inga planer för det men vill inte bygga in bilen i ett hörn. Tipps på någon bes man som man kan prata med? mvh..



Bra inputt ifrån alla.. Fått dit några mer rör men glömt och tagit bilder!


Det ska vara godkänt så länge förstärkningarna inte går bakom de bakre stötdämpartornen.
Bakre krängningshämmaren på E36 sitter i bakvagnsbryggan och inte i golvet.
EDIT: Jag mailade bilderna till min besiktningsman så jag återkommer med ett 100% svar angående detta!

Dessutom fick jag reda på en ganska knäpp grej idag, strävorna till främre fjäderbenstornen som är obligatoriska på alla nationella bilar som har fjäderbenstron fram får inte monteras med demonterbara förbindningar till främre bågen såvida föraren inte har internationell licens.
Hur kan man ha olika krav på förbindningar i buren beroende på licensklassning?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Här finns kontaktuppgifter för sbf:s regbesiktigare för racing

http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/racing-rallycross/

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

Michael Bäck skrev:
Här finns kontaktuppgifter för sbf:s regbesiktigare för racing

http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/racing-rallycross/


Det är Sigge som jag brukar kontakta när jag har frågor. Han är väldigt trevlig och hjälpsam thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60



Re:

Sportvagnskonsult.com skrev:
TOTTeN skrev:
Michael Bäck skrev:
Johan Rius skrev:
m-tec skrev:
Johan Rius skrev:
Måste bara inflika att det kan vålla problem att man kopplat ihop skyddsburen med förstärkningar av karossen om man någon gång tänker ta ut vagnbok.

Mvh,


Ur TR: Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur
och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren
i karossen/chassi.
Varje sådan tilläggsförstärkning får vara sammankopplad med burkonstruktionen med ett enkelt
rör med dim 30x1,5mm

Kan man inte hänvisa till detta??

Det var exakt det jag försökte hänvisa till men det var inte okej.

Finns gott om E36 tävlingsbilar som HAR förstärkt på liknande sätt och HAR vagnbok så det kan gå igenom.

Ev. kan man dra två rör enl. bild 253-6 i TR till de främre infästningpunkterna, det frågade jag aldrig om.


Det bästa sättet är att ha en dialog med din vagnboksbesiktigare då det är han som i slutändan ska
godkänna det hela om det är aktuellt att ha vagnbok på bilen.



Jag har inga planer för det men vill inte bygga in bilen i ett hörn. Tipps på någon bes man som man kan prata med? mvh..



Bra inputt ifrån alla.. Fått dit några mer rör men glömt och tagit bilder!


Det ska vara godkänt så länge förstärkningarna inte går bakom de bakre stötdämpartornen.
Bakre krängningshämmaren på E36 sitter i bakvagnsbryggan och inte i golvet.
EDIT: Jag mailade bilderna till min besiktningsman så jag återkommer med ett 100% svar angående detta!

Dessutom fick jag reda på en ganska knäpp grej idag, strävorna till främre fjäderbenstornen som är obligatoriska på alla nationella bilar som har fjäderbenstron fram får inte monteras med demonterbara förbindningar till främre bågen såvida föraren inte har internationell licens.
Hur kan man ha olika krav på förbindningar i buren beroende på licensklassning?


Inte för mycket OT hoppas jag.
Men om man bygger en konstruktion som inte är ihopp monterad med buren, då måste det väll iaf vara OK att förstärka upp bakvagnsbryggans infästningar? Den lär ju inte bli lika stabil men lite nytta måste den väll göra.

_________________
Mikael Melander
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

m-tec skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
TOTTeN skrev:
Michael Bäck skrev:
Johan Rius skrev:
m-tec skrev:
Johan Rius skrev:
Måste bara inflika att det kan vålla problem att man kopplat ihop skyddsburen med förstärkningar av karossen om man någon gång tänker ta ut vagnbok.

Mvh,


Ur TR: Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur
och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren
i karossen/chassi.
Varje sådan tilläggsförstärkning får vara sammankopplad med burkonstruktionen med ett enkelt
rör med dim 30x1,5mm

Kan man inte hänvisa till detta??

Det var exakt det jag försökte hänvisa till men det var inte okej.

Finns gott om E36 tävlingsbilar som HAR förstärkt på liknande sätt och HAR vagnbok så det kan gå igenom.

Ev. kan man dra två rör enl. bild 253-6 i TR till de främre infästningpunkterna, det frågade jag aldrig om.


Det bästa sättet är att ha en dialog med din vagnboksbesiktigare då det är han som i slutändan ska
godkänna det hela om det är aktuellt att ha vagnbok på bilen.



Jag har inga planer för det men vill inte bygga in bilen i ett hörn. Tipps på någon bes man som man kan prata med? mvh..



Bra inputt ifrån alla.. Fått dit några mer rör men glömt och tagit bilder!


Det ska vara godkänt så länge förstärkningarna inte går bakom de bakre stötdämpartornen.
Bakre krängningshämmaren på E36 sitter i bakvagnsbryggan och inte i golvet.
EDIT: Jag mailade bilderna till min besiktningsman så jag återkommer med ett 100% svar angående detta!

Dessutom fick jag reda på en ganska knäpp grej idag, strävorna till främre fjäderbenstornen som är obligatoriska på alla nationella bilar som har fjäderbenstron fram får inte monteras med demonterbara förbindningar till främre bågen såvida föraren inte har internationell licens.
Hur kan man ha olika krav på förbindningar i buren beroende på licensklassning?


Inte för mycket OT hoppas jag.
Men om man bygger en konstruktion som inte är ihopp monterad med buren, då måste det väll iaf vara OK att förstärka upp bakvagnsbryggans infästningar? Den lär ju inte bli lika stabil men lite nytta måste den väll göra.


Det går alldeles utmärkt, men man vill ju gärna förbinda den till buren också.
Tänk då så här: Skyddsburen (så länge det är fråga om en
icke certifierad eller homologerad bur) är en skyddsbur enbart, inget fäste för
"ditt eller datt".
Däremot kan du, t.ex., utöka fästplattorna i infästningspunkterna för skyddsburen
och på dessa utökade fästplattor "landa" med förstärkningsrör för "ditt eller datt"
så länge du inte "landar" på skyddsburens rör.

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Inga problem med ot här.!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60



Va bra, då kan jag pressentera min ena idé för förstärkningen här också

En separat konstruktion i aluminium för viktens skull som dessutom är demonterbar. Självklart måste man svetsa ihop lite stålrör mm med förstärkningsplattorna som man sen skruvar ihop med aluminium förstärkningen. Gör man allt i stål så är det ju bara att svetsa på om man vill. Förstärkningen av de främre infästningarna blir ju inte super men lite nytta gör den nog


_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Re:

m-tec skrev:
Va bra, då kan jag pressentera min ena idé för förstärkningen här också

En separat konstruktion i aluminium för viktens skull som dessutom är demonterbar. Självklart måste man svetsa ihop lite stålrör mm med förstärkningsplattorna som man sen skruvar ihop med aluminium förstärkningen. Gör man allt i stål så är det ju bara att svetsa på om man vill. Förstärkningen av de främre infästningarna blir ju inte super men lite nytta gör den nog





oj du!.. Får jag kopigera ..

Eller när du ändåså håller på.. snickrar du ihop en till mig med

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60



Re:

TOTTeN skrev:


oj du!.. Får jag kopigera ..

Eller när du ändåså håller på.. snickrar du ihop en till mig med


Du får kopiera hur mycket du vill, bara du säger att det är en "M-TEC DESIGN"

Fast du får nog bygga den själv. Har ingen A/C Tigsvets hemma så jag känner på mig att jag får ta med bilen på släp till ASM i Mariestad när det är dax att svetsas.

_________________
Mikael Melander
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Såhär gjorde jag istället med de främre rören från förstärkningen:




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Re:

Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag med de främre rören från förstärkningen:





Sitter de på något sätt där "nere".

Har du fler bilder. Ifram i dörrar osv..

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

TOTTeN skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag med de främre rören från förstärkningen:





Sitter de på något sätt där "nere".

Har du fler bilder. Ifram i dörrar osv..


Var där nere menar du?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Re:

Sportvagnskonsult.com skrev:
TOTTeN skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag med de främre rören från förstärkningen:





Sitter de på något sätt där "nere".

Har du fler bilder. Ifram i dörrar osv..


Var där nere menar du?



Där rören slutar vid diff bryggan. Är det svetsat där du kommer åt där?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60



Kolla i Sportvagnskonsult.com tidigare poster här i din biltråd. Där ser du hur han sågat ur och svetsat upp förstärkningar vid infästningarna mm.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Re:

m-tec skrev:
Kolla i Sportvagnskonsult.com tidigare poster här i din biltråd. Där ser du hur han sågat ur och svetsat upp förstärkningar vid infästningarna mm.


Sett dessa bilder men inte svar på frågan

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs752.ash1/164385_11676416 . . . .

Är det svetsat i nerkant?



Du råkar inte ha fler bilder? tänkte på dörrar osv.

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

TOTTeN skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
TOTTeN skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag med de främre rören från förstärkningen:





Sitter de på något sätt där "nere".

Har du fler bilder. Ifram i dörrar osv..


Var där nere menar du?



Där rören slutar vid diff bryggan. Är det svetsat där du kommer åt där?


De stående främre rören är svetsade så mycket jag kom åt (ca 50%) mot den plattan som är svetsad i den hylsan som sticker upp. Plattan i sin tur är svetsad längs alla fyra sidor runt om.
Sen så är ju röret svetsat i den plåten också som täcker över allt. Den går ner på baksidan av röret med.
Det bör vara starkt så det räcker och blir över.
Glöm inte att rostskydda överallt innan du svetsar igen det bara!
Jag har sprutat in hålrumsvax där överallt.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60



Re:

Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag istället med de främre rören från förstärkningen:





Just det, flytta ned infästningen lite så den inte rör skuddsburen. Med lite tur kanske det går att göra den i aluminium och skruva den så att den går att demontera. Om man vrider och vänder lite så kanske den går ut genom hålet bakom baksätet.

Grymmt bygge btw. thumbs up

_________________
Mikael Melander
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

m-tec skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag istället med de främre rören från förstärkningen:





Just det, flytta ned infästningen lite så den inte rör skuddsburen. Med lite tur kanske det går att göra den i aluminium och skruva den så att den går att demontera. Om man vrider och vänder lite så kanske den går ut genom hålet bakom baksätet.

Grymmt bygge btw. thumbs up


Jag drog upp de rören dit där buren är infäst dels för att fördela ut kraftena lite mer samt också för att det inte ska bli så mycket klödd sen om det behövs göras en brandvägg

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542


Trådstartare
Re:

Sportvagnskonsult.com skrev:
m-tec skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
Såhär gjorde jag istället med de främre rören från förstärkningen:





Just det, flytta ned infästningen lite så den inte rör skuddsburen. Med lite tur kanske det går att göra den i aluminium och skruva den så att den går att demontera. Om man vrider och vänder lite så kanske den går ut genom hålet bakom baksätet.

Grymmt bygge btw. thumbs up


Jag drog upp de rören dit där buren är infäst dels för att fördela ut kraftena lite mer samt också för att det inte ska bli så mycket klödd sen om det behövs göras en brandvägg



Ser iafal klockrent ut!! Du hade inga fler bilder på resten utav buren?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60



Jag har massa "burbilder" som jag kan maila till dig om du vill. Det är alltid bra med lite inspiration.

_________________
Mikael Melander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 325 Fullbur och TURBO.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
60595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande