Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO mot 996 T
<<   1, 2, 3, 4   >>
14861 besök totalt
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens

Re:

panda skrev:
annat alternativ: köpa en 996T och en 964 carrera..

thumbs up

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

zeb930 skrev:
LHD bilar brukar väl va ca 10-20% billigare i UK så priset är nog inget att oroa sig över..

sweeet =)

7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Är det någon som har en 'mellan-tummen-och-pekfingret' siffra för när en 996T börjat gå långt?

Hur är en 996:a med 10.000 mil på mätaren? Är det något speciellt man bör oroa sig för när man kommer upp i de miltalen?

Tänker mest på maskineriet, antar att de drabbas av normalt 'wear and tear' på inredningen etc.

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
bra fråga , har själv tänkt på det

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Man bör kolla de vanliga slitdelarna som dämpare, bussningar och bromsar. Kopplingen skall vara bytt vid de miltalen. Motorn är det inget att tänka på om den servad rätt. Tänk på att en fullklottrad servicebok inte alltid säger om hur den är skött...

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
vad mer förutom koppling som är vässentliga och dyra/viktigt bör vara bytt vid dom milen,

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Beror på vad man har använt den till men bromsskivor brukar inte hålla mer än 7-8000 mil om man kör snällt. Bankörning och autobahn sliter snabbare än så.
Behöver sådana saker bytas så ska priset vara därefter. Till rätt pris kan man pilla på lite roligare saker och plötsligt har man bilen man vill ha. Det är inte alltid dåligt att köpa en bil med lite behov

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
diffarna och lådorna ska funka bra , länge? förutom att man ska testa motorbroms och se hur den beter sig.
känns som man lämnar in den till K3 innan ev köp.
även om man handlar bilen i tyskland, eller framförallt då

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche_996_Turbo_X50_29702094.htm?ca= . . . .

någon som kan köpa denna och hålla den till nästa år så köper jag loss den

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Absolut. Om vi kan skriva terminsavtal och jag får bruka den under vintern är det OK.

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
hoppas det =)
men den såg jätte fin ut och var väldigt bra pris på den.

någon som vet något om bilen?

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Puppan skrev:
Birdy_sx skrev:
Supramannen skrev:
Du kommer få nöja dig med ca 340-360hk om du åker 964 turbo om duinte vill in i maskin

Hur mycket effekt klarar en 996 turbo utan att öppna motorn?

850hk Dyno queens..
750hk Vid Boulevard racing..
650HK Vid time attack..
550HK Vid långlopp(möjligtvis)..

Alla siffror skall tas med en nypa salt detta är ingen absolut veteskap..
I Usa åker folk med upp mot 900hk och oöppnad motor speciellt på 997:an. Men att göra ett litet "ryck" på
highwayen är inte riktigt samma sak som banåka..

/Pete

En mycket seriös fråga angående detta som jag försökt forska i de senaste dagarna:

Har läst liknande siffror både här och där under flera år, och det finns ju ganska många 996TT här på forumet som går med effekter kring 550 hk upp till 600 hk.

Har ni som åker dessa effekter gjort något åt drivlinan och växellådan, eller håller standard-grejjerna för dessa effekter? Speciellt för bankörning då.

Hade fått för mig att original-prylarna ganska enkelt skulle tåla effekter iaf. kring 550 hk, men har under de senaste dagarna fått en del input som tyder på motsatsen.

Skulle vara tacksam om någon med verklig insikt och kunskap hade information!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Vad är det för input ?

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Bland annat faktiska bevis på växellådor som gått upp i rök.

Sen om det beror på att man åkt mer hästar än original eller om det kunnat hänt även med original 420/450 hästar vet jag ju tyvärr inte. Därav min fråga.

På ställen som rennlist verkar man inte heller lika förtjust i effekthetsen kontra hållabarheten som på t.ex. 6speedonline eller teamspeed. Blir allt mer förvirrad.

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

krämbulle skrev:
Bland annat faktiska bevis på växellådor som gått upp i rök.

Sen om det beror på att man åkt mer hästar än original eller om det kunnat hänt även med original 420/450 hästar vet jag ju tyvärr inte. Därav min fråga.

På ställen som rennlist verkar man inte heller lika förtjust i effekthetsen kontra hållabarheten som på t.ex. 6speedonline eller teamspeed. Blir allt mer förvirrad.

//Johan

Det beror helt på hur du använder bilen!
För Amerikansk boulevard racing håller lådorna utmärkt och det är sällan som dom ramlar sönder trots höga effekter upp mot 850HK.. För hardcore banåka är det en annan sak, tveksam till att lådorna framförallt i turbon håller då dom inte har tex oljekylning. Men byter man olja ofta lär man få mindre problem. Dom flesta byter aldrig olja i växellådan vilket garanterat är en väg mot katstrof om man har en trimmad bil som man åker bana med. Har oljan överhettats så förlorar den delar av sin smörjförmåga och har den överhettats många ggr är det riktigt dåligt.. Därför är det inte helt ovanligt med bilar som har problem med delar i lådan som gett upp.

Jag har bytt min olja efter i praktiken varannan körning just för att undvika ovan problem och nu när jag tog isär lådan för uppgradering så såg det mesta väldigt bra ut trots hård körning under senaste åren.. Men att tro att en org låda håller för hardcore bankörning med 550-600hk i 10000mil utan service är nog för mkt att hoppas på!

/Pete

Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Puppan, vad för olja ska man använda sig av?

Nu har jag inte trimmat bilen men vill gärna underhålla lådan på bästa sätt ändå.

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

Pentén skrev:

Nu har jag inte trimmat bilen men vill gärna underhålla lådan på bästa sätt ändå.

Jag kör med
AGIP Racing 10w-60 i motorn
Agip Racing 10W-60 is a fully synthetic engine oil of the newest generation, especially for high-performance gasoline engines.It is the latest generation of engine lubricant formulated to satisfy the demand for an outstanding product in terms of engine protection and performance. High- performance advanced full-synthetic lubricant for naturally aspirated, turbo and race engines.

i lådan
AGIP Rotra SX-S 75w-90, full synthetic
Fully synthetic hypoid transmission oil with highest-pressure properties (EP) and LS additives for extreme load in locking differentials.

samt bromsarna
AGIP DOT 5.1 bromolja
Syntetisk, mest högprestanda bromsvätskan för hydrauliska bromssystem. Överträffar den högsta DOT specifikationen.
- extremt hög kokpunkt förhindrar utmattning under allra svåraste användningsområden

Finns en kille på Autolife som säljer Ronald Sundgren(Hälsa från Puppan) eller Ralphs däck.. AGIP fungerar extremt bra till rätt pris tycker jag!

/Pete

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Puppan skrev:
För Amerikansk boulevard racing håller lådorna utmärkt och det är sällan som dom ramlar sönder trots höga effekter upp mot 850HK.. För hardcore banåka är det en annan sak, tveksam till att lådorna framförallt i turbon håller då dom inte har tex oljekylning. Men byter man olja ofta lär man få mindre problem. Dom flesta byter aldrig olja i växellådan vilket garanterat är en väg mot katstrof om man har en trimmad bil som man åker bana med. Har oljan överhettats så förlorar den delar av sin smörjförmåga och har den överhettats många ggr är det riktigt dåligt.. Därför är det inte helt ovanligt med bilar som har problem med delar i lådan som gett upp.

Jag har bytt min olja efter i praktiken varannan körning just för att undvika ovan problem och nu när jag tog isär lådan för uppgradering så såg det mesta väldigt bra ut trots hård körning under senaste åren.. Men att tro att en org låda håller för hardcore bankörning med 550-600hk i 10000mil utan service är nog för mkt att hoppas på!

/Pete

Jo, jag köper helt att det gäller att underhålla prylarna och 'många' kan nog brista på den punkten. Eftersom jag gillar att åka bana, och det är även det som är målet med eventuell 996:a, så brukar jag se efter prylarna så då känns det lite tryggare. Kring 550hk tror jag kommer räcka väldigt långt för mig så mer effekt än så kommer nog inte bli aktuellt.

Jagn har funderat mycket på kylare till lådan, och jag har ju sett att du monterat något som ser riktigt smutt ut. Finns det några länkar/leverantör där man kan läsa mer om den lösningen? och måste lådan rivas för att man skall kunna montera kylare?

Är det några andra moddar på drivlinan som är aktuella/rekomenderade för att klara den högre effekten?

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

krämbulle skrev:
Puppan skrev:

/Pete

Jo, jag köper helt att det gäller att underhålla prylarna och 'många' kan nog brista på den punkten. Eftersom jag gillar att åka bana, och det är även det som är målet med eventuell 996:a, så brukar jag se efter prylarna så då känns det lite tryggare. Kring 550hk tror jag kommer räcka väldigt långt för mig så mer effekt än så kommer nog inte bli aktuellt.

Jagn har funderat mycket på kylare till lådan, och jag har ju sett att du monterat något som ser riktigt smutt ut. Finns det några länkar/leverantör där man kan läsa mer om den lösningen? och måste lådan rivas för att man skall kunna montera kylare?

Är det några andra moddar på drivlinan som är aktuella/rekomenderade för att klara den högre effekten?

//Johan

Ligger man runt 530-550HP(Typ K24:or luftsystem, filter, avgas och programvara) så har man väldigt fin hållbarhet förutsatt att man byter olja ofta kan 2-3ggr per säsong om man kör mycket. Vet man att det varit extremt varmt och man kört hårt kan det vara läge för ett extra byte!
För en clubsportbil tror jag det är är overkill att bygga ny oljekylning då det är mycket jobb!

Difflocket är en billig uppgradering. det har en förmåga att svikta vid hårdkörning och lite uppgraderad effekt vilket är dåligt för kronhjul och pinjong.. Vi har tagit fram ett sånt som vi säljer för 3600:-

/Pete

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Pentén skrev:

Mobil 1 5/50 viktigt för att vario cam funktions ska funka rätt.. finns hemma alltid bar akomma och köpa

Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Du och puppan sammarbetar mycket med hans porsche så jag sticker ut hakan lite

den motorolja han nämer och den du nämner skiljer sig, jag gissar på att det är för han kör en aggresiv setup med trimmad motor som kräver mer smörj och kanske monterat bort vissa saker som vario cam? Medans min är helt origianl?
Gissar jag rätt =) ?

Men olja till lådan är den puppan nämner =)?

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO mot 996 T
<<   1, 2, 3, 4   >>