Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
OFFICIELLT, SMA har fått rätt i tvisten med SBF och Svemo
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (11621 totalt)
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007

sma

David mot Goliat

Kanon!!!! thumbs up

Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

kanonbra jobbat, det är i alla lägen helt åt helvete att SBF och dess företrädare fått agera helt på egna boliner så länge.

Nu kanske vi kan få igång den här sporten på allvar.

Skogen
Här sen Dec 2007

Det är väldigt tyst på nätet om detta.
Det är vääldigt tyst från SBF om detta.
Det är väääldigt tyst i media om detta!

Fastän det egentligen är en ganska stor grej.

Vem känner nån tv-journalist?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

En sida där det halvdiskuteras men inte tagits upp på allvar är RSB, de berörs lika mycket av det som folket här på rejsa.
http://rsb.se/arena/showthread.php?p=525120#post525120

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

malfunkshun skrev:
En sida där det halvdiskuteras men inte tagits upp på allvar är RSB, de berörs lika mycket av det som folket här på rejsa.

Intressant:

Citat:
Många av de som hänger på rejsa.nu är personer som kör bandagar och något enstaka skojrace. Lite som bashare inom rc. Inget fel på att basha men det är skillnad på bashare och seriöst inriktade tävlingsmänniskor som kanske vill köra internationellt också. Sen verkar många bara hålla med om vad som skrivs på Rejsa.nu ("pöbel" känns väl kanske inte så passande att kalla dem men det är nog inte så långt ifrån...) utan att ens veta vad grundfrågan var från första början.

SMA kom till för att de tyckte det var lite för mycket regler att ta hänsyn till om man ville köra enkla bandagar med gatbilar. Vad jag förstått så var det aldrig SBF som stängde dörren som förbund utan SMA som kom med lite konstiga krav, tycket allt var jobbigt, regler som skulle ändras och det hela tror jag slutade med att det skar sig lite i persomkemin på det lokal planet. Om folket bakom SMA skött det lite smidigare så hade det funkat direkt. Jag vet för jag har gjort ungefär samma resa som dem men jag tog det med mitt förbund istället och fick ganska så lätt igenom mina förslag.

Att de inte är seriösa enligt mig beror att de bla tummar ganska så mycket på säkerheten och utbildningen. De tycker att det räcker att man kan lite flaggor, betala pengar till dem och så får man sin licens. SBF (och många andra motorsportsförbund) tar det lite allvarligare då det faktiskt handlar om en sport där folk dör om någon gör fel.

Jag kan hålla med om att SBF kan vara lite stelbent ibland men så blir det när det är så många klubbar och medlemmar som tycker lite olika i alla frågor. Men SBF är demokratiskt och dess riktning och verksamhet styrs av så gott som alla svenska lokala klubbar och dess medlemmar. Vi har egentligen det förbund vi förtjänar (gammal klysha, jag vet, men det stämmer fortfarande).
SMA däremot har varit en person som styrt och ställt med allt. Om det blir ändring på det får framtiden utvisa. Jag tror däremot inte att SMA är rätt väg att gå om man vill ha en förändring inom den seriösa motorsporten eller SBF. Jag tror bara det blir mer strul och högre kostnader för oss tävlande i o m att risken finns att vi måste lösa ut en licens i varje nytt förbund om man vill köra alla tävlingar i sverige.

Men det här är mina funderingar i ämnet och hur jag ser det. Rejsa.nu och folket där ser det på sitt sätt och ur sin vinkling och tyvärr så saknas ju motparten på Rejsa.nu så man får ju en väldigt ensidig bild av problemet där.

OBS inte mitt inlägg endast citerat sidan.

EDIT: Måste kanske poängtera att jag absolut inte heller delar uppfattning med denne herre. Har hjälpt till lite på SMA försäkrade arr. Och det jag upplevt med SMA har varit positivt. Den kontakt jag haft med SBF har inte varit lika positiv.

Skogen
Här sen Dec 2007

Fredrik, vet du om SBF och Svemo inkom med kompletteringar till KKV inom 2 veckor? För att undanröja konkurrenshindren.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
malfunkshun skrev:

Intressant:

Citat:
Många av de som hänger på rejsa.nu är personer som kör bandagar och något enstaka skojrace. Lite som bashare inom rc. Inget fel på att basha men det är skillnad på bashare och seriöst inriktade tävlingsmänniskor som kanske vill köra internationellt också. Sen verkar många bara hålla med om vad som skrivs på Rejsa.nu ("pöbel" känns väl kanske inte så passande att kalla dem men det är nog inte så långt ifrån...) utan att ens veta vad grundfrågan var från första början.

SMA kom till för att de tyckte det var lite för mycket regler att ta hänsyn till om man ville köra enkla bandagar med gatbilar. Vad jag förstått så var det aldrig SBF som stängde dörren som förbund utan SMA som kom med lite konstiga krav, tycket allt var jobbigt, regler som skulle ändras och det hela tror jag slutade med att det skar sig lite i persomkemin på det lokal planet. Om folket bakom SMA skött det lite smidigare så hade det funkat direkt. Jag vet för jag har gjort ungefär samma resa som dem men jag tog det med mitt förbund istället och fick ganska så lätt igenom mina förslag.

Att de inte är seriösa enligt mig beror att de bla tummar ganska så mycket på säkerheten och utbildningen. De tycker att det räcker att man kan lite flaggor, betala pengar till dem och så får man sin licens. SBF (och många andra motorsportsförbund) tar det lite allvarligare då det faktiskt handlar om en sport där folk dör om någon gör fel.

Jag kan hålla med om att SBF kan vara lite stelbent ibland men så blir det när det är så många klubbar och medlemmar som tycker lite olika i alla frågor. Men SBF är demokratiskt och dess riktning och verksamhet styrs av så gott som alla svenska lokala klubbar och dess medlemmar. Vi har egentligen det förbund vi förtjänar (gammal klysha, jag vet, men det stämmer fortfarande).
SMA däremot har varit en person som styrt och ställt med allt. Om det blir ändring på det får framtiden utvisa. Jag tror däremot inte att SMA är rätt väg att gå om man vill ha en förändring inom den seriösa motorsporten eller SBF. Jag tror bara det blir mer strul och högre kostnader för oss tävlande i o m att risken finns att vi måste lösa ut en licens i varje nytt förbund om man vill köra alla tävlingar i sverige.

Men det här är mina funderingar i ämnet och hur jag ser det. Rejsa.nu och folket där ser det på sitt sätt och ur sin vinkling och tyvärr så saknas ju motparten på Rejsa.nu så man får ju en väldigt ensidig bild av problemet där.

OBS inte mitt inlägg endast citerat sidan.

Kan inte någon vänlig själ lägga in följande citat åt mig...... ?

MickeTT

oj, vad du fabulerar och gissar till dig saker om mig och SMA.....

SMA har samma typ av försäkringar som SBF och det ingår såklart i licensavgiften, och har gjort från början. Och nej jag äger inte del av eller hela Trygg-hansa som är det försäkringsbolaget som ligger bakom Motortävlingsförsäkringen vi använder och som ingår för våra arrangörer.
SMA följer samma regler som SBF som svensk lag föresrkriver i Lagen om Motortävlingsförsäkring och Polisens författning FAP512
SLC har körts under SBF flagg men körs sen 2 år tillbaka under SMA flagg, skillnaden är bara att det är SMA numera eftersom det är billigare och enklare för dom tävlande.

I övrigt så ni som undrar något mera på MickeTTs negativa inlägg gärna fråga mig direkt på 0708 800 695 eller mail fredrik@skoghag.com , så svarar jag gärna på alla frågor inklusive sådana negativa människors som MickeTTs försök att svartmåla SMA.....

mvh Fredrik Skoghag
SMA

malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:

Fixat!

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

ErikBerg2 skrev:
Fredrik, vet du om SBF och Svemo inkom med kompletteringar till KKV inom 2 veckor? För att undanröja konkurrenshindren.

Dom fick förlängt eftersom SBFs advokatbyrå överklagade tidsrymden ..... så dom håller på nu.....

Undrar hur mycket SBF har lagt ner i advokatkostnader hittills?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

malfunkshun skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Fixat!

tack thumbs up

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

raderat av mig själv.

OFFICIELLT, SMA har fått rätt i tvisten med SBF och Svemo
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (11621 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande