Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24319 besök totalt
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
hej hej har legat lågt ett tag pga sjukt barn men nästa vecka fortsätter jag med buren.

Taket var som sagt ingen barnlek att byta om man ser till hur enkelt det var på z3an så orginal får sitta kvar.

Så en enkel liten bur för säkerheten sen blir det ut å sladda lite i snön om den nu bara ligger kvar
Har 4 16tums rallydubbade däck som ligger å väntar, kan inte tänka mig bättre bil en en e30m3 som is körnings bil. lagom med pulver orginal fjädring.

Ska givetvis inte köra sönder den mot hårda vallar å sånt men lite kul kan man ju ha utan att ha sönder grejerna

Gävle
Här sen Jan 2005

Re:

JanneZ3 skrev:
hej hej har legat lågt ett tag pga sjukt barn men nästa vecka fortsätter jag med buren.

Taket var som sagt ingen barnlek att byta om man ser till hur enkelt det var på z3an så orginal får sitta kvar.

Så en enkel liten bur för säkerheten sen blir det ut å sladda lite i snön om den nu bara ligger kvar
Har 4 16tums rallydubbade däck som ligger å väntar, kan inte tänka mig bättre bil en en e30m3 som is körnings bil. lagom med pulver orginal fjädring.

Ska givetvis inte köra sönder den mot hårda vallar å sånt men lite kul kan man ju ha utan att ha sönder grejerna

Det är inte original fjädring utan Bilstein, men har ingen aning om specifikationen! Det värmer i mitt "original nörds" hjärta när jag läser att du ska behålla taket! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Halloj Abbe
Du har rätt
Är nog bilstein sprint dvs första steget på uppgraderings skalan.Inte så hemsk mycket hårdare än orginal.

Karlskrona
Här sen Jul 2007

Ett tips är Grupp N grejer från BMW, har provkört en M3 E30 med dessa grejer och kan bara konstatera att det är fin, fina grejer, samtidigt om det funkar för trevlig helgkörning utan att vara alltförför stötigt.
Stötdämparna, med art. nr. enl. nedan, jag provade har 235/270 fram och 165/170 bak mot 300/300 fram och 200/200 bak som alltså är betydligt stummare.
Stötdämpare fram: 31 31 2 221 922
Fjäder fram: 31 33 2 221 861
Stötdämpare bak: 33 52 2 221 909
Fjäder bak: 33 53 2 221 865
Nackdelen är priset, tror att du i varje fall måste punga ut med drygt 16.000SEK för grejerna/art.nr. ovan...men smakar det så kostar det!

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

SL skrev:
Ett tips är Grupp N grejer från BMW, har provkört en M3 E30 med dessa grejer och kan bara konstatera att det är fin, fina grejer, samtidigt om det funkar för trevlig helgkörning utan att vara alltförför stötigt.
Stötdämparna, med art. nr. enl. nedan, jag provade har 235/270 fram och 165/170 bak mot 300/300 fram och 200/200 bak som alltså är betydligt stummare.
Stötdämpare fram: 31 31 2 221 922
Fjäder fram: 31 33 2 221 861
Stötdämpare bak: 33 52 2 221 909
Fjäder bak: 33 53 2 221 865
Nackdelen är priset, tror att du i varje fall måste punga ut med drygt 16.000SEK för grejerna/art.nr. ovan...men smakar det så kostar det!

Hehe Gr N grejerna ligger redan i garaget fast jag kommer bygga om benen till 60mm fjädrar fram.
120nm/mm fjädrar fram å 180nm/mm bak.

Alla bussningar kommer bytas till delrin + justerbara topplagringar

Har även en ny styrväxel från z3m och en ny diff med 3,64 utv
och lite roligare bromsar ligger på hyllan + lätta 17x8tum (6,5kg)

Vinters mål är bur,stolar,bälten,bromsar och chassie.

Gävle
Här sen Jan 2005

Hur går det här då? Nu måste den var klart snart va?!

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Abbe o skrev:

Nope har inte gjort ett dugg för jag började på bugg

Gävle
Här sen Jan 2005

Re:

JanneZ3 skrev:
Abbe o skrev:

Nope har inte gjort ett dugg för jag började på bugg

Sluta och bugga, börja och bygga! thumbs up

BMW Club Schweden.
Citera
Hjalmarsson
Värnamo
Här sen Aug 2005

Jag tro bestämt att tv spelet med gt5 tar lite tid också!!!!
Mvh: Hjalle & Måns

Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Hjalmarsson skrev:
Jag tro bestämt att tv spelet med gt5 tar lite tid också!!!!
Mvh: Hjalle & Måns

ska precis köra igång sen är det bugg klockan 3

kulltorp
Här sen Apr 2003

Kul att se att du bygger E30 janne. Om du vill köra extrem utv så har jag en "vad jag kan se" frisk 4:10 utv. i en obromsad axel men piniong och huvuddrev går ju använda. Meningen var att jag skulle haft den på compacten men insåg att 4000rpm i 110km/h och sluthastighet ca 190km/h inte var så roligt. Så jag är på jakt efter en 3:56 eller liknande.

Citera
Peter D
München
Här sen Aug 2003

Jahaja, det är på buggkurs du gömmer dig, och jag som letade under M3:an. Ta en paus och kolla dina PM en gång, vetja... ;-)

Gävle
Här sen Jan 2005

Händer det nåt?! Nyfiken.....

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jodå Abbe lite har hänt, bilen är i samma skick som när du hade den igen.
Efter jag skruvat isär den i höstas så tappade jag sugen helt å allt stannade av kan man säga.
Gick och funderade länge och till slut kom jag fram till att jag inte vill bygga om den så mycket som jag först tänkt.
Kom fram till att skynda långsamt blir bäst i längden och lite försiktiga moddar är planerade under sommaren, först ska motor,växellådsfästen bytas och hjulupphängningarna ska gås igenom.
styrväxlen byts samtidigt + stolar ska bytas. Kommer börja med detta efter 1maj då jag sålt huset och ska flytta till lägenhet = myyycket tid över för bilarna

Var hittar man bredare fälgsidor till mina fälgar? kommer inte gå upp i storlek utan kommer köra på 16tum vilket jag passar modellen perfekt.

nu kör jag å putsar istället har en Mini Cooper S som ska plågas på bana istället, se nya tråden om dess öde
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72054

det som ska böjas ska böjas i tid, åka pappas gamla röda bil

Gävle
Här sen Jan 2005

Haha du är rolig du! Förväntade mig verkligen inte den här omvändningen! thumbs up Du gör helt rätt!

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Hej
Vad har hänt i sommar då?
Jo nya stötdämpare modell grupp N med 120nm fjädrar fram å 180nm bak.
justerbara topplagringar fram och bak
HR kränghämmare monterat.
Alla gummibussningar ersatt av delrinbussningar
Ny snabbare styrväxel monterad
Nya motorfästen och växellådsfästen
nytt lager till kardanen
Nya stolar monterade

Har som sagt velat fram å tillbaks hur jag ska göra med bilen,behålla den som originalbil eller modda den till det som jag drömt om sedan jag var 18.
Beslutet blev att gå hela vägen efter att en bekant stöp i hjärtstillestånd under ett cykellopp jag var med på.
Man lever bara en gång som man säger och att behålla bilen original bara för att det är ett fint exemplar känns lite fånigt faktiskt när man drömt om att någon gång bygga sin egen ultimata m3e30

Har dessutom kommit fram till att en e30m3 är som ett svart håll ekonomiskt när det börjas skruvas

Så hjul upphägningarna revs ner och alla gamla slitna bussningar togs bort, tex stödlagret såg inte så roligt ut

Silentbussningarna såg likadana ut

Motorkuddarna såg inte heller så friska ut.

Blev som en helt ny bil att köra efter allt jobb och känslan med 15tum hjul när man kör tror jag inte går att hitta i en modern ny bil. Bilen är helt olättad men det känns som den väger luft när man attackerar en sväng. Min mini cooper känns som en SUV helt plötsligt så nu förstår jag grejen med m3e30 till 100%

En av recaro stolarna på plats, funkar både till vardags å lite bankörning

Har haft problem med att motorn läcker olja, oljepöl som en halv pizza efter 30min parkering.
Rev bort sumpen och bytte packningar hjälpte lite, kollade även vevlager och dom såg ut som nya.
Så tack alla tidigare ägare för all service motorn verkar fått thumbs up
Motorn fortsatte drälla olja så ny rengöring med breakclean å ficklampan i högsta hugg för att se var oljan kom ifrån.
Visade sig vara oljetryckskontakten som läkte rakt igenom, så nu läker den bara en 5kronas storlek vid varje parkering och det ska vara helt normalt
Kommer riva motorn till vintern och byta alla packningar och kanske
lite mer grejer...

Ska åka till Nurburgring på måndag för en veckas lite skoj med bilen så det är lite små fix kvar. Känns som att åka till ringen med en gammal delrenoverad bil är att be om problem... Men den kanske håller viktigast är att komma hem hel å ren.
Kommer inte köra fort efter som jag inte har någon bur. Ska bara njuta av den fantastiska kör känslan bilen ger på världens bästa bana.

Nya däck
nya bromsslangar
skivor å belägg
bromskylning
huvudbromscylinder (5100kr)
cornerweight
hjulinställning
Få igång ABS för den slutade funka på anderstorp i helgen på bmwcs körning
(där jag vann minicup)

Även ena baklyset slutade funka men lampan är hel

oroar mig lite över att det vibrerar som sjutton i bilen när man kör. Provade Gunnar Ös bil och den gick lika lent som en japanfyra lika så sjöbloms 2,7 som jag tog en sväng i, Tack till er båda.
Vet att s14 motorn ska vibrera men att inte kunna se något i backspeglen känns lite fel, över 5000rpm försvinner det mesta och blir normalvibrationer för motortypen.
Allt är original så det kanske ska vara så men det känns inte rätt om man säger så

Nä nu blir det filmen Battle LA med ostbågar och ett glas rödvin

Göteborg
Här sen Mar 2006

Vilken styrvxl bytte du till?

om du skall ha isär motorn under vintern tycker jag du skall kolla på denna länken. Eller kanske inte...

http://www.pureperformancemotorsport.com/shop/product_info.php?product . . . .

//AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

När jag ser bussningarna så skäms jag rätt så mycket, att jag inte märkt/kännt av dessa?! och så blir jag glad att alla oljebyten som ofta känts onödigt (mins en gång då jag hade rullat ca 60 mil när jag bytte oljan!) har lönat sig!

Ang motorn, allt är ju inte original? Kammar och chip är ju från en känd herre från dina trakter! Eller missuppfattar jag dig?
Hur är det med läckaget vid kam kedjasträckaren? Tänkte om den har blivit värre?

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

AL skrev:
Vilken styrvxl bytte du till?

om du skall ha isär motorn under vintern tycker jag du skall kolla på denna länken. Eller kanske inte...

http://www.pureperformancemotorsport.com/shop/product_info.php?product . . . .

//AL

Styrväxel från en z3m men den gjorde inte så stor skillnad som jag hoppats. Har fått håll i en från en z3 2,8 som är ca 20% snabbare än den jag har nu.

Märkte att servot inte hängde med när jag körde mellan konerna på minicup. Är det något som går åtgärda eller får man ratta långsammare?

Ja en 2.8 s14 vore kul men det blir så mycket original prylar som möjligt så man får lite driftssäkerhet.

original 2.5 block med tillhörande kolvar
nytt sprut så man slipper luftmassemätaren
srhick kammar
nytt avgassystem

Borde man få en motor som lämnar 250-260 hk i 20000 mil

Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Abbe o skrev:
När jag ser bussningarna så skäms jag rätt så mycket, att jag inte märkt/kännt av dessa?! och så blir jag glad att alla oljebyten som ofta känts onödigt (mins en gång då jag hade rullat ca 60 mil när jag bytte oljan!) har lönat sig!

Ang motorn, allt är ju inte original? Kammar och chip är ju från en känd herre från dina trakter! Eller missuppfattar jag dig?
Hur är det med läckaget vid kam kedjasträckaren? Tänkte om den har blivit värre?

Kammar å chip ska vara från kölher men jag har inte lyft på ventilkåpan ännu.
Fast bilen var lite lite snabbare än Gunnars Ö:s m3e30 så den går bra för att vara i stort sett original
skulle gissa på 200hk i motorn

Stockholm
Här sen Dec 2004

Fälgbanor till bbsarna köper du på ebay.de finns lite olika shoppar där som är lika bra allihopa.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande