Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -76, GT-projekt med mittmonterad boxermotor..
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (25546 totalt)
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
jadå, fick dessutom en ny flashig digitalkamera (fyllde nyss 30år) som verkar ta väldigt bra bilder så det blir bättre kvalitet på bilderna oxå

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
natruligtvis glömde man den riktiga kameran men här kommer några mobilbilder iaf..

växellåda + en jävla massa grejjer.. blir snurrig av att bara se skiten..

tyvärr verkar det inte lika lätt att konvertera en automatlåda till FWD som dom manuella men tydligen ska det räcka med att rycka nån säkring för att få den framhjulsdriven (bakhjulsdriven i mitt fall) så nått måste man ju kunna modda i lådan..
så mycket som lådan väger borde det nästan gå att göra wheelies sen
jag får se till att ha en stor tank och massa stora tunga batterier där fram sen så inte bilen slår runt bakåt..

stolar.. inte mycket att ha men bättre än skitstolarna som sitter i bilen original..

eftersom det inte blir en ren räserbil funderar jag på att köra GT-stuket med full inredning istället för rensad plåtburk..
dom extra grammen lite dörrsidor och skit kan väga lär inte spela någon som helst roll i praktiken..
dock lär man nog tröttna snabbt på att åka runt i en tom konservburk..

Hörby
Här sen Sep 2006

Det här ser jag fram emot.
Älskar eget idetänk och det har du.
Grattis till det!

Fagersta
Här sen Aug 2010

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
...
lambdamätare (smalband) har jag byggt massor av så dom klarar jag av men sen får vi se..
...

Funkar det bra med upplösningen på en smalbandare?
Jag har testat att göra linjäriseringen i en Arduino men inte styrt lysdioder. Tycker att lysdioderna verkar ge tydlig info.
Har du en skiss/ritning?

^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

SRyLul skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:
...
lambdamätare (smalband) har jag byggt massor av så dom klarar jag av men sen får vi se..
...

Funkar det bra med upplösningen på en smalbandare?
Jag har testat att göra linjäriseringen i en Arduino men inte styrt lysdioder. Tycker att lysdioderna verkar ge tydlig info.
Har du en skiss/ritning?

nja, det kan jag väl inte säga att det gör.. men man ser om det går fett eller magert iaf..

Elfa nr.
R1 = 60-129-75
T1, T2 = 64-395-58
LM3914 = 73-131-09
LED Röd = 75-002-34
LED Gul = 75-002-59
LED Grön = 75-002-42

ca. 74kr

(vet inte om dessa priser eller art.nr. stämmer längre men det var dom sakerna jag använde sist iaf..)

för övrigt tänkte jag använda massa splitter nya mätare som blev över från ett tidigare projekt istället för att ta mig vatten över huvudet och ha lysdioder till allting..

ungefärlig layout..

i tomrummen under mätare nummer 2 samt nummer 8 kommer det att sitta runda dragknappar till ljuset och fläkten..
original har bilen stora fula otympliga kantiga knappar till dom funktionerna..

Gällivare
Här sen Jun 2005

du lär ju få grym koll på vattentempen

Fagersta
Här sen Aug 2010

haha!
LM3914 verkar ju helt okej för ändamålet. Ska testa att koppla en sån till Arduinon.
Bör ju vara rätt pris på en"bredbandskonverterad smalbandare" när Arduinon i fjolårets modell kostar ca 130 kronor med frakt?
Dvs totalt under 250 för en hyfsat korrekt visning av AFR.

Hur tar du in signalen till kretsen, från givaren?

^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Zwofurti skrev:
du lär ju få grym koll på vattentempen

jepp tyvärr har jag faktiskt ingen vattentempmätare i den serien (som tyvärr har slutat säljas) så det blir till att lösa på något annat vis..
dessa mätare har jag:
oljetemp motor, oljetemp låda, (+en oljetemp bakaxel men den behövs ju inte nu), oljetryck motor, varv, lambda, vakuum/laddtryck..
vattentemp, tankmätare och hastighetsmätare fattas alltså om man ska ha alla hyfsat vitala mätare..
den obeservanta ser på bilderna ovan att jag fick med mätarhuset från donatorsubarun.. kanske kan man pilla ihop något av dom mätarna..
hastigetsmätare är underligt nog wirestyrd (donatorbilen är ju ändå från -93)..

SRyLul skrev:
hHur tar du in signalen till kretsen, från givaren?

jepp, direkt från lambdasonden.. separat sond till mätaren rekommenderas.. att tjuva sig in på insprutningens sond kan ge problem..
i mitt fall fick det mätaren att blinka hela tiden när jag provade tjuvmetoden..

---------------------------------------------------------------------------------

en fråga i övrigt som säkert finns besvarade 100ggr tidigare men hur ställer sig SFRo/SBP till en hemmagjord bensintank i plåt?
alternativt en modifierad existerande plåttank.. har kollat på fuelcells men dom är dyra och framför allt alltid i fel mått..
måste köpa SFRo's bygghandbok.. den jag har är från 93 så mycket har hänt sen dess...
om SFRo ställer sig allt för mycket på tvären lägger jag dom 5000 kronorna deras välsignelse kostar på bensin i stället och kör ändå..
jag är trött på kompromisser hit och kompromisser dit..

---------------------------------------------------------------------------------

så här ser växellådan ut inuti.. jag hade ju hoppats på att det skulle gå att skala av den rätt bra i bakkant så att lådan blir kortare eftersom jag inte behöver något kraftuttag bakåt men det verkar kört..

den långa axeln som går genom hela lådan driver även (via lameller) axeln som driver framhjulen..
inte mycket man kan göra där inte.. det ska ju som sagt gå att rycka en säkring för att få den framhjulsdriven men jag fattar ändå inte hur det går till.. måste vara en elektrisk ventil nånstans som slår ifrån då..
men när man skruvar isär bakre delen av lådan tyder allt på att det är konstant 4WD.. fattar ingenting..
2-3cm går att kapa av i bakkant och det lär behövas för att inte lådan ska sticka ut bakom bilen.. blir ändå på det berömda håret..
vore det någon större nackdel att flytta fram hela paketet så att drivaxlarna får en lätt bakåtvinklad vinkel?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det går bra att bygga egen tank i metall, så länge den är tät och sitter fast ordentligt.

/Gustaf

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det går bra att bygga egen tank i metall, så länge den är tät och sitter fast ordentligt.

/Gustaf

utmärkt, tack för det snabba svaret! då blir det en skräddarsydd tank i rätt volym thumbs up

Uppsala
Här sen Dec 2006

Härligt projekt! thumbs up thumbs up

En periferi- eller bridgeportad wankel hade ju gett bra effekt och ett ljud som kan liknas vid en tvåtaktsmaskin. Hade passat bra

Intressant mekarglädje i projektet, det måste följas .

Svenska Wankelregistret
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Klurax skrev:
Härligt projekt! thumbs up thumbs up

En periferi- eller bridgeportad wankel hade ju gett bra effekt och ett ljud som kan liknas vid en tvåtaktsmaskin. Hade passat bra

Intressant mekarglädje i projektet, det måste följas .

tack thumbs up

budgeten måste hållas extremt tight eftersom jag får en riktig pisslön
därför var det bra att jag hittade en nästan komplett subaru i delar till bra pris inom köravstånd
ca. 10000kr + 2 kärrhyrningen + bensinpengar har projektet ändå kostat hittills och då har jag inte ens börjat än
det är nästan en hel månadslöns för mig

nu börjar bilen bli redo att kapas upp för den nya motorn och lådan men då behövs ett garage..
jag har tillgång till svärföräldrarnas garage men eftersom jag nyss haft min bruksbil där i typ ett halvår känns det lite så där att dra dit ytterligare ett projekt med en gång..
får nog vänta lite tills dom hinner glömma att jag hade bruksbilen där så länge

Fagersta
Här sen Aug 2010

Får jag ställa en OT-fråga, ^MeTaNOLiC^?
Instrumentlayouterna du visar, kan du göra dem själv på riktigt? Hur då?
Efter lite fritt fantiserande, blir jag tydligen tvungen att göra ett antal enkla AFR-visare till bekanta. Och då vill jag att de inte ser ut som kattskit...

^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
mätartavlan skriver man upp på klistermärkespapper och sätter på en tunn plastskiva..

sen är det bara att skrota en mätare och bygga in det nya innehållet..

ser inte hemmagjort ut

för övrigt undrar jag om någon vill köpa projektet.. har som sagt lagt ut 10k på det redan men släpper det för hälften..
jag kraschade bruksbilen rätt brutalt så måste frigöra pengar till en ny bruksbil och det snabbt..

skicka pm vid intresse..

Saab 96 -76, GT-projekt med mittmonterad boxermotor..
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (25546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande