Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18266 besök totalt |
Då var det tydligen färdigkört för i år med bilen, lite synd med tanke på att den ska ta mig till jobbet imorgon.
![]() Växlade ner lite olyckligt på Sviestad idag och jag hann precis se varvräknaren väldigt högt upp på skalan innan jag gick på bromsen. Märkte inget konstigt då, men när jag skulle åka hem var tomgången ojämn och det slamrade svagt från motorn. Ljudet tilltog mer och mer så till slut valde jag att bli bogserad hem. Det lät ungefär som en tryckare skulle ha gått sönder, men jag misstänker att felet är större än så då den för ett fasligt oväsen nu. Ska lyfta ventilkåpan imorgon och inspektera. |
||||
|
||||
Jag hämtar en ny motor ikväll och börjar förhoppningsvis montera den i helgen. Tur att tillgången är god på motorer iallafall.
![]() Ska bli intressant att lyfta toppen på den gamla och inspektera sen. |
||||
Jahapp.. de två billiga motorerna visade sig vara en M40B18, vilket ju är sådär upphetsande.
om någon inte allt för långt bort skulle råka ha en komplett M42B18 alt. en hel topp till samma motor får ni gärna höra av er. Börjar väl riva ner toppen imorgon för att se vad som gått snett. |
||||
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re:
Karstorps bildemo är ju inte riktigt friska som sätter såna priser på sina delar. De hade även en M50B25 med 27000mil för 22000kr. ![]() Jag tror det får bli privatmarknaden för delar... |
||||
Re:
Jo dom har en udda prissättning , vissa saker omotiverat dyra , andra saker snorbilliga . Skulle tro att detta kan va bra jaktmarker http://forum.savarturbo.se/ _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Sambons 318ti får donera hjärtat så länge. Den ska ändå få ny motor vad det lider...
![]() |
||||
Jag var övertygat om att jag krökt ventiler när jag var på Sviestad, men de såg ut precis som de ska, så jag siktade på de nedre regionerna och började skruva bort vevlager. Hoppla! Ett lager hade börjat snurra med och var totalt nedslitet! Veven och minst en stake lär vara skräp, så motorn får nog bli grund till ett >2l-bygge min bror pratar om.
Compact #2 som ändå inte har någon tomgång får donera motor så länge. |
||||
|
||||
C:a 25000 mil, så jag tror inte att lagret var felfritt innan haveriet.
![]() Tvålitersbygget är bara något min bror pratat om till sin 1602. Den här bilen får klara sig på 1,8l. |
||||
Helgen har ägnats åt att hänga ur motorn ur sambons 318ti för att sedan byta ut i princip allt styrsystemrelaterat till det som satt på den rasade motorn för att slippa undan det otroligt störande tomgångsproblemet den led av.
Strax efter lunch idag var det dags att provstarta och det gick ganska bra. Dock har ingenjörerna på BMW inte tänkt till så noga när det gäller uppmärkning av kontakterna till oljetrycksgivare, tempmätargivare och sprutets tempgivare så de hamnade såklart lite fel. ![]() Tyvärr har tomgångsproblemet följt med motorn över till dess nya hem och jag fattar verkligen inte vad som kan vara fel! Det enda jag inte flyttade över från den trasiga motorn var knacksensorerna då jag inte kunde begripa hur de skulle kunna påverka tomgången om de var paj. ![]() Vad kan detta bero på? ![]() |
||||
Re:
Kanske dags att kolla kontaktstyckena , så det inte har ärgat på nån kontakt , annars låter det väldigt otroligt att problemet har återkommit . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Hela kabelhärvan är ju som sagt överflyttad från den gamla motorn som fungerade klockrent ända in i döden. Även insuget kommer från den gamla motorn.
|
||||
Läste ut felkoder när jag kom hem från jobbet igår.
Fick felkod 42 och 78 vilka innebär kylvätsketempgivare och knacksensor 2. ![]() Tempgivaren har jag haft loss så den felkoden behöver inte betyda så mycket. Restistansen låg rätt för förmodad kylvätsketemperatur dessutom. Knacksensor nummer 2 däremot kan mycket väl vara trasig så det blir att bloda ner händerna och byta den idag. Vore väl märkligt om den är orsak till detta... |
||||
Re:
![]() |
||||
De sitter härligt placerade långt ner under insuget på motorblocket, en mellan cylinder 1 och 2, samt en mellan 3 och 4. Gissa vilken jag behöver byta.
![]() Enligt Bentleymanualen ska man kunna komma åt båda två genom att lossa övre insugshalvan, så jag hoppas verkligen att det stämmer. |
||||
Re:
Jag är ganska säker på att det stämmer, är lite osäker man har en vag aning om att det går även utan att lossa den. Nu kan jag inget om motorer men min gick som en kratta när kontaktern till lambda var förväxlade, har du kollat det? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Det där med att byta knacksensorer utan att lossa underdelen av insuget låter jag vara obeprövat. Den inre sensorn sitter så otroligt jäkligt till att jag är mycket tveksam till att det är värt jobbet. Att lossa nederdelen är inte så jobbigt. Knacksensor 1 går däremot att byta hyfsat lätt.
Råkade dra av slangen till vevhusventilationen när jag hade insuget borta. Den var helt porös och otroligt kleggig inuti. Jag var helt säker på att jag flyttat över även denna slang från den gamla motorn, men det kändes som tomgången var stabilare efter bytet. Resultatet får visa sig på vägen till jobbet imorgon. ![]() |
||||
Resultatet var negativt.
![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18266 besök totalt |