Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5792 besök totalt |
Nja, inte riktigt helt rätt, Johan.... ![]() ![]() Ska vara tvärtom med dom små och STORA S:en... Alltså: XXXis - BMW's svar på GTi. 318iS E30 + E36 (med 16v M42) 318iS - 2 ventilers 1,8 liters M40.. Efterföljaren till 318M10 som fick ett S av Svenska BMW under första året 1988, av nån anledning... Enligt http://www.bmwpower.nu/modellguiden/ EDIT: AL hann visst före... ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
Ah, hade fel då med versal/gemen på S:et
![]() Vill man röra till det ännu mer så kan man blanda in USA-marknaden i smeten (England går bra också). Där heter "iM"-modellen iS istället, dvs 325iS om man har sportpaket ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Ekar det här eller Arne? ![]() ![]() ![]() |
||||
Hmm... Blir "special prize for you my friend" på gokarten för den kommentaren, ta med den stora plånboken ![]() ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
WHY WHY WHY!!! Har jag frågat mig många gånger angående just detta... Bilf*n är tysktillverkad, låt då de som bygger skiten sätta namn på dem. Vore det så svårt att vara koncekvent? ![]() |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Måste ju få ge igen då jag kan! ![]() |
||||
Det frågades lite tidigare om S50 och S52.
S50=24v 3,0 liter 286hk satt i E36 M3 -92-95. Väger ca 25kg mer än 2,5 liters M20. Vad en M30 väger vet jag inte, men jag gissar att det är mer. Vad gäller S52 är det lite luddigt... Många kallar 3,2 litersvarianten av S50 för S52 men jag tror det är fel. Isf heter den S50B32. I vilket fall är den en vidareutveckling av 3 litraren med bla dubbla VANOS (variabla kamtider) men fortfarande gjutjärnsblock. S54 sitter i E46 M3 och är en helt nyutvecklad historia med nära inget gemensamt med de äldre motorerna. Aluminiumblock. Sen har vi de Amerikanska bastarderna som jag tror heter S52. Det är eg. trimmade M50 motorer på 3,2 liter och 240hk. Satt i US E36 M3. Där någonstans fick de aluminiumblock mitt i allt också. US E46 M3 har dock samma motor som Euro M3. Rörigt? Neejdå! ;-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Man får tacka alla som fyller på ens kunskaper om BMW's motorer. På tal om S50 motorn, är det den som sitter i M3 GT E36 med 295hk?? _________________ /David Söderblom |
||||
oj, är det så få tillverkade? Då kanske den här egentligen är ett klipp? _________________ Anders Dauner |
||||
Men vad gjorde ankorna där egentligen? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
"På tal om S50 motorn, är det den som sitter i M3 GT E36 med 295hk??"
Yes, fortfarande 3,0 liter men modifierad topp. Kommer inte ihåg exakt vad. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Då ska vi se vad jag minns rakt ur huett... ![]() Dubbla oljepickuper och moddad oljepump, ändrad vanos, vassare kammar (osäker), kortare insugningsrör...ändrad programvara, Remusavgassystem som original (ganska säker)...det är mer... ![]() Säg nu inte bara "Så mkt ändrat och så lite hk!". Ok det kan vara befogat att säga så... Men den stora vinnsten är när man "trimmar" för Grp.N. DÄR gör dessa små ändringar här och där en stor deal. Gången ska visst vara klart roligare på GT:n än en vanlig... |
||||
Tjoho
här hittar ni lite info om M3 E36 GT http://www.racepad.com/BMW/E36M3GT/E ![]() (och lite info om en annan rätt ovanlig m3 e36... - > http://www.bmwworld.com/models/m3_lt mvh PETER |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5792 besök totalt |