Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30 racebilar...varför så små motorer?
<<   1, 2, 3
5792 besök totalt
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Johan f.k.a M3E30 skrev:
XXXiS - BMW's svar på GTi. 318iS E30 + E36

318is - 2 ventiler 1,8 liters M40.. Efterföljaren till 318 med M10. Inga prestandadelar alls...

Rörigt? Nejdå, inte alls


Nja, inte riktigt helt rätt, Johan....

Ska vara tvärtom med dom små och STORA S:en...

Alltså:
XXXis - BMW's svar på GTi. 318iS E30 + E36 (med 16v M42)

318iS - 2 ventilers 1,8 liters M40.. Efterföljaren till 318M10 som fick ett S av Svenska BMW under första året 1988, av nån anledning...

Enligt http://www.bmwpower.nu/modellguiden/e30.asp + en del egen forskning

EDIT: AL hann visst före...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



Ah, hade fel då med versal/gemen på S:et

Vill man röra till det ännu mer så kan man blanda in USA-marknaden i smeten (England går bra också). Där heter "iM"-modellen iS istället, dvs 325iS om man har sportpaket

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Arne skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
XXXiS - BMW's svar på GTi. 318iS E30 + E36

318is - 2 ventiler 1,8 liters M40.. Efterföljaren till 318 med M10. Inga prestandadelar alls...

Rörigt? Nejdå, inte alls


Nja, inte riktigt helt rätt, Johan....

Ska vara tvärtom med dom små och STORA S:en...

Alltså:
XXXis - BMW's svar på GTi. 318iS E30 + E36 (med 16v M42)

318iS - 2 ventilers 1,8 liters M40.. Efterföljaren till 318M10 som fick ett S av Svenska BMW under första året 1988, av nån anledning...

Enligt http://www.bmwpower.nu/modellguiden/e30.asp + en del egen forskning


Ekar det här eller Arne?

Sorry, kunde inte låta bli!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



Arne skrev:
Nja, inte riktigt helt rätt, Johan....

Ska vara tvärtom med dom små och STORA S:en...


Hmm... Blir "special prize for you my friend" på gokarten för den kommentaren, ta med den stora plånboken

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Ah, hade fel då med versal/gemen på S:et

Vill man röra till det ännu mer så kan man blanda in USA-marknaden i smeten (England går bra också). Där heter "iM"-modellen iS istället, dvs 325iS om man har sportpaket


WHY WHY WHY!!! Har jag frågat mig många gånger angående just detta...

Bilf*n är tysktillverkad, låt då de som bygger skiten sätta namn på dem. Vore det så svårt att vara koncekvent?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



AL skrev:
Ekar det här eller Arne?

Sorry, kunde inte låta bli!


Hur var det nu med

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Här regnar inläggen som spön i backen!!
EDIT1: detta börja ju mer likna en chat...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545





Får ta och jobba klart istället så att jag kommer hem

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pratar ni om startmotorer...eller

Min motor är på nästan 9 liter

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
AL skrev:
Ekar det här eller Arne?

Sorry, kunde inte låta bli!


Hur var det nu med


Måste ju få ge igen då jag kan!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Det frågades lite tidigare om S50 och S52.

S50=24v 3,0 liter 286hk satt i E36 M3 -92-95. Väger ca 25kg mer än 2,5 liters M20. Vad en M30 väger vet jag inte, men jag gissar att det är mer.

Vad gäller S52 är det lite luddigt... Många kallar 3,2 litersvarianten av S50 för S52 men jag tror det är fel. Isf heter den S50B32. I vilket fall är den en vidareutveckling av 3 litraren med bla dubbla VANOS (variabla kamtider) men fortfarande gjutjärnsblock.

S54 sitter i E46 M3 och är en helt nyutvecklad historia med nära inget gemensamt med de äldre motorerna. Aluminiumblock.

Sen har vi de Amerikanska bastarderna som jag tror heter S52. Det är eg. trimmade M50 motorer på 3,2 liter och 240hk. Satt i US E36 M3. Där någonstans fick de aluminiumblock mitt i allt också.
US E46 M3 har dock samma motor som Euro M3.

Rörigt? Neejdå! ;-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



För att inte tala om beteckningarna på dagens modeller: 318 har en tvålitersmotor och 320 har en 2,2-litersmotor...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Spiidfriik skrev:
Det frågades lite tidigare om S50 och S52.

S50=24v 3,0 liter 286hk satt i E36 M3 -92-95. Väger ca 25kg mer än 2,5 liters M20. Vad en M30 väger vet jag inte, men jag gissar att det är mer.

Vad gäller S52 är det lite luddigt... Många kallar 3,2 litersvarianten av S50 för S52 men jag tror det är fel. Isf heter den S50B32. I vilket fall är den en vidareutveckling av 3 litraren med bla dubbla VANOS (variabla kamtider) men fortfarande gjutjärnsblock.

S54 sitter i E46 M3 och är en helt nyutvecklad historia med nära inget gemensamt med de äldre motorerna. Aluminiumblock.

Sen har vi de Amerikanska bastarderna som jag tror heter S52. Det är eg. trimmade M50 motorer på 3,2 liter och 240hk. Satt i US E36 M3. Där någonstans fick de aluminiumblock mitt i allt också.
US E46 M3 har dock samma motor som Euro M3.

Rörigt? Neejdå! ;-)


Man får tacka alla som fyller på ens kunskaper om BMW's motorer.

På tal om S50 motorn, är det den som sitter i M3 GT E36 med 295hk??

_________________
/David Söderblom
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Är man dessutom petig och vill ha en 2-dörrars som går att importera till Sverige så är man nere på runt 50 tillverkade bilar totalt (om jag inte minns fel)

oj, är det så få tillverkade?
Då kanske den här egentligen är ett klipp?

_________________
Anders Dauner
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



AndersD skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Är man dessutom petig och vill ha en 2-dörrars som går att importera till Sverige så är man nere på runt 50 tillverkade bilar totalt (om jag inte minns fel)

oj, är det så få tillverkade?
Då kanske den här egentligen är ett klipp?


Men vad gjorde ankorna där egentligen?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



"På tal om S50 motorn, är det den som sitter i M3 GT E36 med 295hk??"

Yes, fortfarande 3,0 liter men modifierad topp. Kommer inte ihåg exakt vad.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Sörpan skrev:
För att inte tala om beteckningarna på dagens modeller: 318 har en tvålitersmotor och 320 har en 2,2-litersmotor...


740 4,4 l, 750, 5,4 l osv.

Ingen ordnung alls.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Spiidfriik skrev:
"På tal om S50 motorn, är det den som sitter i M3 GT E36 med 295hk??"

Yes, fortfarande 3,0 liter men modifierad topp. Kommer inte ihåg exakt vad.


Då ska vi se vad jag minns rakt ur huett...

Dubbla oljepickuper och moddad oljepump, ändrad vanos, vassare kammar (osäker), kortare insugningsrör...ändrad programvara, Remusavgassystem som original (ganska säker)...det är mer...

Säg nu inte bara "Så mkt ändrat och så lite hk!". Ok det kan vara befogat att säga så... Men den stora vinnsten är när man "trimmar" för Grp.N. DÄR gör dessa små ändringar här och där en stor deal. Gången ska visst vara klart roligare på GT:n än en vanlig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Tjoho

här hittar ni lite info om M3 E36 GT

http://www.racepad.com/BMW/E36M3GT/E36M3GT(95).htm

(och lite info om en annan rätt ovanlig m3 e36... - > http://www.bmwworld.com/models/m3_ltw.htm )




mvh PETER
Citera
Allmänt banåkaforum
E30 racebilar...varför så små motorer?
<<   1, 2, 3
5792 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande