Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (42186 totalt) |
Oj, den röda var riktigt fin! Antar att det är bla lysen som skiljer mellan USA och Europa Spec? Hur som helst riktigt mycket snyggare. Har du fler bilder att visa?
|
||
Ja du Mårten det är inte bara lysena som skiljer. Det är bara formen europabilen som ser lika ut.
Snabb USA-historik... Renault ägde på 80 talet AMC group som även innefattade JEEP. I Kannada tillverkades Fuego, 9, 9cab, 11, och en mycket Amerikanicerad R25, den senare under namnet Dodge premiere och Chrysler monaco. Alpine 310 hade hittat dit som privatimport. Planer på en sportbil tillverkad ower there tog fart iom nya Alpine v6 och v6Turbo's utveckling ca:-82 men denna var alldeles för klen i krockskydd. 21 USA prototype (förseriebilar) byggdes i Dieppe -86 sedan skulle produktionslinan flyttas. Ganska kort efter beslutar Renault koncern att inte fortsätta tillverka de gamla bilarna där utan sålde rättigheterna till Chrysler som fortsatte med den gamla tillverkningen några år till. De 21 tillverkade förseriebilarna sparades på fabriken och fick vara mulor och testbilar för utvecklingen av europeiska A610 som presenterades -92 Då man inte längre hade ngn nytta av dessa så såldes de 14 usabilarna som överlevt via inside vägar -92 via en passionerad handlare i Belgien. Min ingår dock inte i de 14. Jag har ett Chassienr som inte stämmer i format med någon Alpine överhuvud taget. Egna forskningar tyder på att det fanns 3 rullande testbilar med prototypmotor till A610 turbo. Min är en av dessa och bevisligen så har Bendix varit inblandade med utprovning av mjukvara. Enligt högt uppsatta Renault folk så är det otroligt att denna bil kommit ut, den skulle varit förstörd. Extra roligt nu Bottenplattans fram och bakände liknar A610 men så har jag de bakre halvan av främre hjulhus samt torpedvägg och golv fram i stål ![]() V6 GT turbo och en del specialgjutet. Inte helt enkelt att äga den då det saknas all typ av teknisk information, inga elschema, inställningsvärden,reservdelskataloger eller dyl. Kräver att man vet hur delarna ser ut på de serietillverkade samt ha fantasi från vilken modell de hämtat komponenten ifrån. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Får ingen ordning på bilduppladdningen.. länkar till fejjan ist.
http://www.facebook.com/media/set/?s http://www.facebook.com/media/set/?s _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
Varit och tuggat lite is i Rämshyttan med Club Renault Sverige.
Den solnedgången och Weber-sång som studsar mot den branta landborgen glömmer man inte i första taget. Upplevelsefaktor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Varje gång det finns ett nytt inlägg från Dennis i denna tråd hoppas jag att det skall stå att den är till salu...
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Har redan en mycket seriös arvtagare till den. Men min coach fick stanna hemma och vara sjuk denna helg. Kallade den den gule "Aldepinnen" redan vid 4 års ålder. ![]() _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Söker till min Glassätar Alpine (USA V6 turbon)
Självhäftande prydnads/skyddslist längs sidan. Svart slät gummiprofil ca: 35-40mm x 5-6mm svagt rundade hörn. Sidan är 1800 lång. Kanske ngn som vet var sådant finns. Hittade förut på löpmeter på skruvat.se men nu är det borta ur sortimentet ![]() _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Re:
Kuntze? http://www.kuntze.se/produkter http://www.woolies-trim.co.uk/c-322- _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Väntade in i det sista på att det skulle bli någon is så man fick träna på att åka med dörren före i år också, men vi har haft den bästa vinter på många år [smilie=001_005.gif]
Har lite uppdateringar som skall göras med maskin för denna sesång. Byte kamaxel Byte topplock ( mindre kanaler och och sparad sqischkant i förbränningsrummet ) Modifierade högkompkolvar ( fräst urtag för sqischkant ) Ev. nongap kolvringar, får se hur sletet det är ![]() Viktjustering och balancering Montera oljefilteradapter och oljekylare som vatit på villovägar de sista tio åren :mrgreen: (hux flux hittade jag delarna i en läderväska när jag letade om ngt helt annat ![]() På kanske listan står aluminium spacers TJOCKA (vet ej fnv hur tjocka) för att omvandla 4x120 med minus et till 4x100 med normalt et. Då kan jag åka 15-16" normalfälgar och få lite med skosula i backen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Hade på -80 talet på Michelin VB och TB i dimensionen 20/53-13 på min Renault 15TS. Söker sådana igen.
Någon som vet var man kan köpa sådana nytt eller beg? Tror att de kör med ngr liknande i vissa formelklasser. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
_________________ Tomas Gunnarsson |
||
Oj oj Här har inte uppdaterats på länge!
Kanske mest för att det inte hänt ngr speciella uppdateringar, och så fick jag helt enkelt välja var jag skulle satsa min energi någonstans då jag gick i den berömda väggen i slutet av 2015, och dessutom husbyte. Därför har det inte blivit mer åkt än klubbträffarna på Gotland. Nu har jag kraftigt reducerat arbetstid och så sakta påväg tillbaka igen. I vintras ville modernatur att jag skulle tidigarelägga storrenoveringen med karosslyft, chassierenovering och byte till originalfärg. Sjövattnet steg på en förmiddag till 1,60 över normalvatten och hela min tomt, källare och carport där Alpine'n stog var navigeringsdjupt för småbåtar ![]() _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
![]() Visserligen är bilden tagen ovanför carporten, men den visar ändå vart vattenlinjen normalt är. Men denna dag var Kalmarsund allt annat än normalt. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (42186 totalt) |