Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (26790 totalt) |
BTW det är 54mm mellan hålen på alla Clio 172/182 som sålts i sverige. Endast Clio Cup versionerna har en annan spindel, men dessa har inte sålts i sverige.
|
||||||
Re:
Jag pendlar med bilen till jobbet varje dag samt använder den till all annan vardagskörning. Jag räknar med att köra ett par banträffar i månaden mellan maj-oktober. Jag är väl inte ute efter rena racingprylar men jag vill samtidigt inte köpa något som man tycker känns för mjukt efter par banträffar. Det får hellre upplevas "för stumt" på gatan än att kränga på tok för mycket på banan. Fördelen med XYZ är att man kan välja fjäderkonstanter vid beställning. _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re:
Alltså så borde fjäderben avsedda för en 05:a (ej cup) även passa på min 02:a? _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re:
+1 Är du ute efter ett par välbyggda fjäderben som ändå går bra på gatan skulle jag nog nästan föredra KW's ben. Dels är de ställbara (läs går att ställa på med hårdare fjädrar) och de har en mycket bra ytbehandling = håller sig fräscha över tiden. Å andra sidan gick det uppenbarligen att åka fort med mina Bilstein de har också grövre innerben än original och KW vilket minskar flexet i McPh framvagnen. Gällande komforten var den faktiskt bättre än original trotts hårdare fjädrar. Ja jag vet fasen inte, men jag skulle sattsa på Bilstein eller KW iaf. Eller kanske bara fjädrar och original dämpare, det åkte ju falken snabbt på. Var ju synd att du inte fick en åktur i min innan jag sålde chassit. Du kan ju få åka med mig med nuvarande chassi men jag tror inte det är vad du söker ![]() |
||||||
Själv är jag inne lite på SPAX kit då de har coilover även bak, prismässigt ligger de i nivå med KW och bilstein
http://silverstonetuning.com/onlineshop/product_info.php?cPath=93_880_881&products_id=1001 http://www.spax.co.uk/modern_products-rsx.php Fjädrarna ska ligga på 70/40 Nm enligt uppgift. Mårten, vad låg dina Bilstein på innan du bytte fjädrar? |
||||||
Re:
Hej oklart vad de låg på bak innan byte men fram var de på 70N/mm efter byte 100N/mm och 100N/mm bak. Nu kör jag 120N/mm fram och 140N/mm bak. 70N/mm fram låter mjukt och 40N/mm bak låter galet mjukt. En tveksamhet kring spax kittet är att bakdämparen inte är av upside down konstruktion som på AST kitet jag är lite tveksam till frigången mellan fjäder och däck bak med bredare däck och kanske mer camber. AST Sportline I med lite mjukare fjädrar är nog ett bra alternativ men inget för året runt bruk då de helt saknar skyddsdamasker. Det ser ju iofs Spax kitet också ut att göra... |
||||||
Om man tittar på din bild med 8" fälgar så ser inte frigången ut att vara något problem även om man åker "rättvänd" dämpare ,du har ju ändå camberschims åker man 7" och normal et skall det väl vara ännu mindre problem.
![]() Här är samma spaxkit för mindre pengar http://www.ebay.co.uk/itm/SPAX-RSX-C Jag åker Spax RSX på min R5 jag åker ju urlättat och där räcker fjädrarna till som sitter på dom orginal, skulle det varit hårdare hade den blivit galet hård i fjädringen, beställde mina från detta företaget, dom kom hem på nolltid ända fram till dörren den gången. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Du glömmer att den fälgen hade ett ET på 30 dvs. däcket stack långt utanför hjulhus kanten. Original sitter 15 mm längre in, har du dessutom 216mm breda toyos bak är dte inte mycket plats kvar.
|
||||||
Re:
jo iofs men en 7" bred fälg är 25,4mm smalare än 8" dvs 12,7mm innåt, så slutsatsen är nästan där du är nu 2,3mm innåt och du har uppskattat avståndet till 15-20mm, så mycket tjockare är inte fjädern än dämparen, sen är väl dina dämpare kraftigare än dom flesta? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Re:
Värt att tänka på är dock att mina OZ 15" ET43 skodda med R888or 216mm breda (205/50 15) är lika breda som åtta tums fälgen. (Med skillnaden att däcket är bredaste punkten) Uppskattningsvis är den gängade delen på min bakdämpare 45mm i diameter, en 60mm fjäder på det då finns det inte plats så det räcker. Men visst finns ingen större vitts att köra 205 bak funkar utmärkt med 205 fram och 195 bak. Kan också tillägga att bilden luras lite då AST bakfjädrarna har en ID på 50mm. |
||||||
Re:
Vad är kolvdiametern original? Ja, det var ju synd. Hehe jag åker gärna med en sväng ändå ![]() _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re:
ca 15mm Ska vi nog kunna lösa. ![]() |
||||||
Nu är bilen såld! Kommer förmodligen att synas på en del banträffar med den nya ägaren bakom ratten!
_________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (26790 totalt) |