Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (47043 totalt) |
Re:
Hallå Joakim! Först - tråkigt att det var så mycket som gick sönder i smällen, men tur att du klarade dig utan större skador själv. Håller med dig om att det kan vara lite bökigt, och hindrande, med bilar från andra klasser som går fort rakt fram men kanske inte alltid i kurvorna. Och sjuor ihop med 1500 kg jänkejärn är kanske inte det bästa... Enda lösningen är väl att se till att vi blir tillräckligt många i B för att få egna heat - så ge inte upp B nu! ![]()
Håller med dig till 100% - gillar också tanken med Roadsport och att man kan tävla med/mot andra bilmärken (annars hade jag ju kunnat åka BMW Cup). Men menar du att även Roadsport B börjar bli dyrt/extremt? Själv tycker jag nog att B känns rätt lagom medan däremot A kanske har en väl låg vikt/effekt gräns... (Och personligen tycker jag nog att man skulle höja A-klassens kg/hk snarare än sänka B:s som varit på tal.) Lycka till med skruvandet - synes i Falkenberg! ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Vad snackar vi för skillnad i pang-för-peng här om du skulle köpa ett nytt chassie och förstärka det pss som Kimmen gjort och sen lyfta över dina grejjer till det? Jag menar, det kanske är lika att göra det ännu bättre när du ändå plockar ner hela bilen i beståndsdelar?
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Re:
Tack för tipset. Den stora smällen kom från islaget med höger framhjul och höger bak hjul i Osbecks bil. Något som mina högra revben kan vittna om. Själva rullningen var ganska odramatisk. Åkte ju "bara" 1/2 varv. Lådan man sitter i är mycket stark på en Caterham och den verkar helt rak och sprickfri.
Ett nytt chassi kostar 4.500 GBP och en reparation av framdelen mindre än hälften. Har inte bestämt mig för om sidoplåtarna kan användas, men jag tror det (om jag behåller K-serie motor) och då blir ytterligare lite mindre pengar.
Dyrt - SPVM är dyrt om jag jämför med att köra Formel Ford i RHK. Hoppas att vi kan få till fler helger med RHK och/eller SSK nästa år. Det är samma anda och fler bilar => lägre kostnader och roliga event. Sen är det ju svårt att förklara att Roadsport A skulle vara billigare en B ![]() Extremt - när det börjar krypa in programerbara datasprut och "handskurna" regndäck så tycker jag det börjar bli extremt. Jag pekar inte finger för jag har både regndäck och data sprut själv, men det driver upp kostnaderna. Enhetsdäck är en lösning men också mycket svårt i klasser med så olika typer av bilar. Men enhetsdäck är ett mycket bra sätt att hålla kostnader under kontroll. Ett annat alternativ vore att bara tillåta ett set per helg (plus ev. punka). Kul med alla inlägg och att Ni fortfarande vill ha mig kvar i Roadsport. Men Ni vill väl ha någon att köra om ![]() ![]() _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Re:
Jag har planer på att köpa en trophymotor till vintern. Sen köpa en omgång piper 285 kammar och lite nya lager och packningar. En lösning som kommer kosta ca 10000kr. Rasar motorn köper man en ny i England för 500pund. Visst att man kan få lite mer och driftsäker effekt med en duratec men jag tycker inte det är värt prisskillnaden och arbetet bytet medför. Varvar man inte för mycket och nöjer sig med 180-190 hk så tror jag att man får vettig hållbarhet på motorn. Du behöver ju bara en omgång spjällhus. Såg en omgång rullspjäll från caterham på ebay för vettiga pengar nyligen. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
+1
Och klart att vi vill se #47 tillbaka ![]() Jag funderar själv på Patriks lösning på min throphy motor och köra i A, även om jag kommer bli hopplöst efter bilar som väger - ~ 200 kg med samma effekt men med lite sämre areo ![]() Så back-on-track nu Joakim ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Seven
Hej Joakim Det var en vådlig tur du fick Bra att det "bara" blev skador på bilen Jag har bur på min nr43 som du förmodligen vet, inga kommentarer eller sura miner på Valdemarsro bilprovning i Malmö i alla fall, trots att jag får visa besiktningsmannen hur han skall krypa ner igenom "taket" på buren Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en FIA bur av Caterham made by Cage Vad gäller Rovermotorn så har Hans Egonsson, som var den snabbaste A bilen i torrvädret, kört isönder sin motor 2 gånger på lika många tävlingar, först sprack ett foder sedan troligen ett till Nu skall jag inte tala för min sjuka moster men järn / alu spisen jag åker med verkar än så länge vara ett säkert kort, 227 bromsade hästar,(197 beräkningshästar vid 7200 varv) 226Nm, fortfarande hydrauliska lyftare med Weber 45or, troligen lite mer med det nya grövre blåset, ett förgasarebyte väntar till Dellorto 48or med lite större halsringar Denna motor har suttit i en Caterham i England först sedan i Danmark, toppen portad och försedd med större ventiler av Amadeo Castelano (Raceco) Englad, han har äver designat kammen ![]() Det är den andra Zetec silvertoppen jag åkt med den gamla 186hkr står i garaget, som ny Motorn är lite tung men man behöver lite tyngd i bilen med så mycket pulver, 647kg när jag sitter Amadeo bygger Duratec, strokade till 2,2or upp till 330+ hästar, så han kan säkert gör en 2 litersmotor som ger gott drag vid låga varv Jag har totalhavererat en Caterham 1989 års model och haft några skador på min 2001a bla ett krökt DeDionrör då bakvagnen gick in i fronten på en snurrande Opel Speedster Många väljer Duratec idag men jag gick från Kent till Zetec och slapp byta så mycket vid detta motorval Nuvarande bil ![]() Tidigare bil 100km in i en Container, synd på en fin bil Mycket ögonflimmer innan allting lugnade sig, dvs det såg ut som loppor på en TV utan antenn Jag fick inte ens blåmärke efter bältet ![]() _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Seven
Tack för alla tips. Bilden börjar klarna. Bur på gat bil - Verkar inte vara något problem igenom besiktningen (mer än att få magen genom bågen, men det gäller ju fler av oss och inte bara besiktningsmän...) Jag har beställt en FIA bur från Caterham made by Cage tillsammans med de andra Caterham prylarna ![]() Motor - Svårare val. Verkar som K-serie 1800 motorn har sina definitiva begränsningar och brister, men de går att åtgärda. Försöker sammanfatta: - Topplockspackning - gäller i huvudsak äldre versioner och det finns en fix med ny packning - Varvtal / Kolvar - std kolvar klarar max 6.800, trophy klarar 7.200 sen blir det.....poff lösningen är smidda kolvar och då varvar man 8.000 säkert och 8.200 "OK" - Foder - finns tydligen fix för foder också och det viktigaste är exakt placering men - Duratec verkar vara en riktigt bra motor. ![]() Funderingarna går vidare - tips välkomnas. ![]() _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Magen
Joakim Inga problem med magen iheller Duran kräver lite ändringar på bilen, tror tex inte att min 2001a går att använda direkt / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re:
![]() ![]() och man kan säga att "lätt i framvagnen" stämmer ganska bra. Nu kan den hanteras som en skottkärra och ska till Caterham för att få en ny front ram. ![]() _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Re:
Hej Joakim, Jag hoppas verkligen att du får ordning på bilen och kommer igång igen. Men tycker det är tråkigt varje gång 7:ägare uttrycker att tyngre bilar (och det är inte bara jänkejärn) är de som står för faran och som då skall stå för ansvaret att undvika kollision med 7:or. Ser man på deltagandet i Roadsport A så utgör snarare 7:or en minoritet i ett allt tyngre startfält (förutom SSM) och då kan man ju också resonera kring faran med små lätta bilar i ett tyngre startfält. ![]() Personligen så är jag tveksam till att sitta med endast en fyrkantsprofil som sidokrockzon i farter runt 200km/h, men det är ju jag det. ![]() Vi med tyngre bilar är minst lika oroliga för kollision med 7:orna, tycker det är dags för att respekten för skillnaderna bör vara ömsesidig. |
||||||
![]() Mycket smed jobb blev det... Och jag har kompletterat fyrkant ramen, inkl alu sandwich, med en bur. Så försökt göra den så säker nu en Seven kan bli.... ![]() Viktskillnaden är ju ingens "fel", bara att konstatera att reglementet tillåter bilar från 550 till 1700 kg. Ett dilemma i Roadsport vi inte kan göra så mycket åt, men värt att tänka på för oss alla och visa ömsesidig respekt. Mesta av delarna på väg in från olika håll. Alltid lika kul att göra affär med Engelska motorsportfirmor, särskilt deras leverans "precision".... Och motorn Bengt - håller fast vid lösa foder ![]() ![]() Tack för alla uppmuntrande kommentarer på Falkenberg Classic - sånt värmer - och går allt som planerat så är Sjuan på hjulen till premiären i Maj. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Dispatched
Order Dispatched är ett favorituttryck för en del engelska firmor Borde betyda att artikeln är ivägsänd men det gör det inte alltid Jag har lyckats få Quaife att sända en växellådsdetalj på 1,5 dagar England-Vejbystrand, utan att använda flyg och utan extra kostnad, måste vara rekord, Quaife "skryter" själv med sina långa leveranstider Ibland får man ju till och med de grejer man beställt!! Blir det A eller B åka?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Dispatched
Om det blir det A eller B åka?? Det beror på hur de engelska leveranserna går...... en 1800 motor är skickad till DVA Power i England ![]() och det här är vad han gör: http://www.dvapower.co.uk/ och det här kan bli resultatet ![]() http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dyno som sagt - jag bygger inte optimalt för Roadsport, men försöker bygga en optimalt kul Seven - add lightness! _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Dave brukar vara pålitlig så det är nog ingen fara! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Verkar som om Dave har bra rykte. Björn, känner Du honom? Hans första bedömning efter att ha rivit motorn är att den är i OK skick för uppdatering. Blir intressant att följa. I övrigt går projektet sakta just nu. Hade planerat att göra mycket över julen men tomten kom inte med någon reparerad ram så just nu ser jag över lite delar. Gav mig på främre bromsar och hjullager och det var nog tur det. 970 mil i huvudsak på bana sätter sina spår... Så här såg det ut efter tvätt ![]() Enkel konstruktion. Lättskruvat. ![]() Bromsbeläggen var kraftigt snedslitna och hög tid att byta ![]() Trasig tätning till inre hjullager. Fullt av skit och bara en tidsfråga innan det rasat. Kanske inte så dumt med en renovering ändå och skönt att få saker rena. ![]() Mycket Bräkleen, trasor och gnuggande samt nya skivor sen ser det lite roligare ut. Skivor till en Seven kostar 20 pund styck inte lönt att lägga tid på när man ändå köper nya bromsbelägg för det mångdubbla ![]() _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Äntligen en rak ram!
Tackar som frågar Patrik. Efter en del strul med ramen har jag nu en rak, nylackad, nyskinnad och "slät" ram hemma. ![]() ![]() Under vintern har jag renoverat varenda del och så här ser garaget ut just nu. Prylar över allt, men klart att montera. I nyskick eller bättre. Caterhams pulverlack ger jag inte mycket för så det mesta i bakvagnen var dags för lack. Lager, skivor, belägg, kylare.....en delvis ny bil som dom säger. ![]() ![]() ![]() Börjat med pedalställ, bromsledningar och bränsleledningar idag ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
Centrala nervsystemet
Centrala nervsystemet urplockat ![]() Drivaxel skadat kabelstammen. En av de skadade kablarna går till bensinpumpen...bara en tidsfråga tills det stannat. Kabelhärva lagad av kollegor med magiska lödfärdigheter. ![]() Tillbaka i bilen ![]() Ny instrumentbräda sparar gram, mer CF bling också ![]() ![]() _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (47043 totalt) |