Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (47043 totalt)
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

Joakim Birgersson skrev:
Josen skrev:
Spontant

Tråkigt att du är klar med B-klassen, om vi ser 2011 och detta året har B-varit jämnast och bjudit (vi) på tätast och jämnast race, inga andra klasser inom SPVM har haft jämnhet i poäng och varvtider (torrt)

Att en lätt Seven har nackdel på rakan känns rimligt, hur skall annars bilar som väger mera kunna möta upp ?
Själv tycker jag + 200 hk sevens på 600-700 kg borde tävla i egen klass både ur säkerheten och prestanda (är formelbilar/clubmans i princip) med fria däcksbredder nästa år lär det bli än värre...

Mitt förslag
Laga bilen, sätt i helbur som är skruvbar och kom tillbaka och rejsa i B Vi lär av oss det som har hänt och kör med mera marginaler thumbs up

Jag tror inte Du och jag utgör den största faran på banan! Vi har testat på hur det är att smälla och vill nog inte göra det igen. Våra bilar är ju viktmässigt ganska lika. Men gud förbjude den dagen en Seven snurrar och blir T-bonad av en 1500+kg bil.
Håller med om att racingen vi haft under året har varit mycket tät och rolig - men B:klassen kommer under överskådlig tid att köra med A (och ibland också C) och det blir lite konstiga race med trafik som inte har med klassen att göra.

Hallå Joakim!

Först - tråkigt att det var så mycket som gick sönder i smällen, men tur att du klarade dig utan större skador själv.

Håller med dig om att det kan vara lite bökigt, och hindrande, med bilar från andra klasser som går fort rakt fram men kanske inte alltid i kurvorna. Och sjuor ihop med 1500 kg jänkejärn är kanske inte det bästa... Enda lösningen är väl att se till att vi blir tillräckligt många i B för att få egna heat - så ge inte upp B nu!

Joakim Birgersson skrev:
Roadsport A
Har kört Roadsport till och från sedan 1989 och jag gillar upplägget. Tanken med Roadsport att kunna tävla under enkla förhållande med en gat registrerad bil är tilltalande. Nackdelarna är de stora fart och viktskillnaderna och riskerna det för med sig. En 1700 kg bil och en 600 kg i samma race är en utmaning. Roadsport börjar också bli ganska dyrt och extremt.

Håller med dig till 100% - gillar också tanken med Roadsport och att man kan tävla med/mot andra bilmärken (annars hade jag ju kunnat åka BMW Cup).

Men menar du att även Roadsport B börjar bli dyrt/extremt? Själv tycker jag nog att B känns rätt lagom medan däremot A kanske har en väl låg vikt/effekt gräns...
(Och personligen tycker jag nog att man skulle höja A-klassens kg/hk snarare än sänka B:s som varit på tal.)

Lycka till med skruvandet - synes i Falkenberg!
///Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Vad snackar vi för skillnad i pang-för-peng här om du skulle köpa ett nytt chassie och förstärka det pss som Kimmen gjort och sen lyfta över dina grejjer till det? Jag menar, det kanske är lika att göra det ännu bättre när du ändå plockar ner hela bilen i beståndsdelar?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Svante skrev:
Tänkte på en sak som du säkert också tänkt på...

När du slog runt så landade ju bilen på både nos och båge, och om nosen är så krokig så måste ju bakänden fått samma smäll då viktförhållandet är hyffsat jämt. Kolla infästningarna till buren map sprickbildningar och krokighet.

Lycka till!

Tack för tipset. Den stora smällen kom från islaget med höger framhjul och höger bak hjul i Osbecks bil. Något som mina högra revben kan vittna om. Själva rullningen var ganska odramatisk. Åkte ju "bara" 1/2 varv. Lådan man sitter i är mycket stark på en Caterham och den verkar helt rak och sprickfri.

SevenEight skrev:
Vad snackar vi för skillnad i pang-för-peng här om du skulle köpa ett nytt chassie och förstärka det pss som Kimmen gjort och sen lyfta över dina grejjer till det? Jag menar, det kanske är lika att göra det ännu bättre när du ändå plockar ner hela bilen i beståndsdelar?

Ett nytt chassi kostar 4.500 GBP och en reparation av framdelen mindre än hälften. Har inte bestämt mig för om sidoplåtarna kan användas, men jag tror det (om jag behåller K-serie motor) och då blir ytterligare lite mindre pengar.

Martin skrev:
Men menar du att även Roadsport B börjar bli dyrt/extremt? Själv tycker jag nog att B känns rätt lagom medan däremot A kanske har en väl låg vikt/effekt gräns...
///Martin

Dyrt - SPVM är dyrt om jag jämför med att köra Formel Ford i RHK. Hoppas att vi kan få till fler helger med RHK och/eller SSK nästa år. Det är samma anda och fler bilar => lägre kostnader och roliga event. Sen är det ju svårt att förklara att Roadsport A skulle vara billigare en B

Extremt - när det börjar krypa in programerbara datasprut och "handskurna" regndäck så tycker jag det börjar bli extremt. Jag pekar inte finger för jag har både regndäck och data sprut själv, men det driver upp kostnaderna. Enhetsdäck är en lösning men också mycket svårt i klasser med så olika typer av bilar. Men enhetsdäck är ett mycket bra sätt att hålla kostnader under kontroll. Ett annat alternativ vore att bara tillåta ett set per helg (plus ev. punka).

Kul med alla inlägg och att Ni fortfarande vill ha mig kvar i Roadsport. Men Ni vill väl ha någon att köra om

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Joakim Birgersson skrev:
Patrik Rydh skrev:
Klart du ska åka i A! Har du redan motorn också så är det ju inget att tveka på thumbs up

Och montera inte nån kaross på bilen! En caterham ska se ut som en caterham.

Du har väl en en K-serie motor i Din Patrik? Några problem med den? Verkar som de håller hyfsat om man förser dem med smidda kolvar, nya liners, torr sump och sådär 170-180 hk. Eller vad tror Du? Verkar som om K-serie har lite oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Förstår att det är fortfarande många som tävlar med dem i England. www.dvapower.com verkar göra fina jobb och Emerald K6 boxen jag har är ju helt kompatibel - bara en ny start map för trottel bodies och sen tar den adaptiva lambda mätningen vid.

Ett byte till Duratec är lockande men det för med sig ganska mycket som nytt bellhouse, alla kring aggregat, ingående axel i växellåda, avgassystem, kabelhärva, reg. besiktning..... och så är det nästan omöjligt att "bygga tillbaka". Med 1600 snurran i rent std. + Emerald har ju bilen visat sig vara hyfsat konkurenskraftig i B och mycket driftsäker. Att ha den hemma på en pall i garaget som en "back-up" är ju inte fel - det talar också för att fortsätta med K-serie.

Kaross är inte aktuellt om man ska åka roadsport - men ganska radikalt sätt och få fart i modsport - håller med om att en Caterham ska va "naken". 60-tals designen var ju sån!

Jag har planer på att köpa en trophymotor till vintern. Sen köpa en omgång piper 285 kammar och lite nya lager och packningar. En lösning som kommer kosta ca 10000kr. Rasar motorn köper man en ny i England för 500pund. Visst att man kan få lite mer och driftsäker effekt med en duratec men jag tycker inte det är värt prisskillnaden och arbetet bytet medför. Varvar man inte för mycket och nöjer sig med 180-190 hk så tror jag att man får vettig hållbarhet på motorn. Du behöver ju bara en omgång spjällhus. Såg en omgång rullspjäll från caterham på ebay för vettiga pengar nyligen.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

+1

Och klart att vi vill se #47 tillbaka thumbs up

Jag funderar själv på Patriks lösning på min throphy motor och köra i A, även om jag kommer bli hopplöst efter bilar som väger - ~ 200 kg med samma effekt men med lite sämre areo

Så back-on-track nu Joakim thumbs up

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Seven

Hej Joakim

Det var en vådlig tur du fick

Bra att det "bara" blev skador på bilen

Jag har bur på min nr43 som du förmodligen vet, inga kommentarer eller sura miner på Valdemarsro bilprovning i Malmö i alla fall, trots att jag får visa besiktningsmannen hur han skall krypa ner igenom "taket" på buren
Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en FIA bur av Caterham made by Cage

Vad gäller Rovermotorn så har Hans Egonsson, som var den snabbaste A bilen i torrvädret, kört isönder sin motor 2 gånger på lika många tävlingar, först sprack ett foder sedan troligen ett till

Nu skall jag inte tala för min sjuka moster men järn / alu spisen jag åker med verkar än så länge vara ett säkert kort, 227 bromsade hästar,(197 beräkningshästar vid 7200 varv) 226Nm, fortfarande hydrauliska lyftare med Weber 45or, troligen lite mer med det nya grövre blåset, ett förgasarebyte väntar till Dellorto 48or med lite större halsringar

Denna motor har suttit i en Caterham i England först sedan i Danmark, toppen portad och försedd med större ventiler av Amadeo Castelano (Raceco) Englad, han har äver designat kammen

Det är den andra Zetec silvertoppen jag åkt med den gamla 186hkr står i garaget, som ny

Motorn är lite tung men man behöver lite tyngd i bilen med så mycket pulver, 647kg när jag sitter
Amadeo bygger Duratec, strokade till 2,2or upp till 330+ hästar, så han kan säkert gör en 2 litersmotor som ger gott drag vid låga varv

Jag har totalhavererat en Caterham 1989 års model och haft några skador på min 2001a bla ett krökt DeDionrör då bakvagnen gick in i fronten på en snurrande Opel Speedster

Många väljer Duratec idag men jag gick från Kent till Zetec och slapp byta så mycket vid detta motorval

Nuvarande bil

Tidigare bil 100km in i en Container, synd på en fin bil

Mycket ögonflimmer innan allting lugnade sig, dvs det såg ut som loppor på en TV utan antenn
Jag fick inte ens blåmärke efter bältet

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re: Seven

Bengt Metz skrev:

Jag har bur på min nr43 som du förmodligen vet, inga kommentarer eller sura miner på Valdemarsro bilprovning i Malmö i alla fall, trots att jag får visa besiktningsmannen hur han skall krypa ner igenom "taket" på buren
Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en FIA bur av Caterham made by Cage

Vad gäller Rovermotorn så har Hans Egonsson, som var den snabbaste A bilen i torrvädret, kört isönder sin motor 2 gånger på lika många tävlingar, först sprack ett foder sedan troligen ett till

Tack för alla tips. Bilden börjar klarna.

Bur på gat bil - Verkar inte vara något problem igenom besiktningen (mer än att få magen genom bågen, men det gäller ju fler av oss och inte bara besiktningsmän...) Jag har beställt en FIA bur från Caterham made by Cage tillsammans med de andra Caterham prylarna thumbs up

Motor - Svårare val. Verkar som K-serie 1800 motorn har sina definitiva begränsningar och brister, men de går att åtgärda. Försöker sammanfatta:
- Topplockspackning - gäller i huvudsak äldre versioner och det finns en fix med ny packning
- Varvtal / Kolvar - std kolvar klarar max 6.800, trophy klarar 7.200 sen blir det.....poff
lösningen är smidda kolvar och då varvar man 8.000 säkert och 8.200 "OK"
- Foder - finns tydligen fix för foder också och det viktigaste är exakt placering
men
- Duratec verkar vara en riktigt bra motor.

Funderingarna går vidare - tips välkomnas.

Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Magen

Joakim

Inga problem med magen iheller

Duran kräver lite ändringar på bilen, tror tex inte att min 2001a går att använda direkt

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Som sagt Rover sticker ut/front runner både i A och B thumbs up

Så valet är enkelt, stanna i B med bur as is,eller i med VVC motorn och TB,fasta kammar och ta lead i A

Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Går vidare och helgen har varit ganska effektiv. Motor, låda och allt annat i fronten är bortplockat. Lite kabelhärvor att skydda före ramlagningen det är allt.

och man kan säga att "lätt i framvagnen" stämmer ganska bra. Nu kan den hanteras som en skottkärra och ska till Caterham för att få en ny front ram.

Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Joakim

Hur går det Joakim

Motorval??

ny front??

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Joakim Birgersson skrev:
Josen skrev:
Spontant

Tråkigt att du är klar med B-klassen, om vi ser 2011 och detta året har B-varit jämnast och bjudit (vi) på tätast och jämnast race, inga andra klasser inom SPVM har haft jämnhet i poäng och varvtider (torrt)

Att en lätt Seven har nackdel på rakan känns rimligt, hur skall annars bilar som väger mera kunna möta upp ?
Själv tycker jag + 200 hk sevens på 600-700 kg borde tävla i egen klass både ur säkerheten och prestanda (är formelbilar/clubmans i princip) med fria däcksbredder nästa år lär det bli än värre...

Mitt förslag
Laga bilen, sätt i helbur som är skruvbar och kom tillbaka och rejsa i B Vi lär av oss det som har hänt och kör med mera marginaler thumbs up

Jag tror inte Du och jag utgör den största faran på banan! Vi har testat på hur det är att smälla och vill nog inte göra det igen. Våra bilar är ju viktmässigt ganska lika. Men gud förbjude den dagen en Seven snurrar och blir T-bonad av en 1500+kg bil.
Håller med om att racingen vi haft under året har varit mycket tät och rolig - men B:klassen kommer under överskådlig tid att köra med A (och ibland också C) och det blir lite konstiga race med trafik som inte har med klassen att göra.

Hej Joakim,

Jag hoppas verkligen att du får ordning på bilen och kommer igång igen.

Men tycker det är tråkigt varje gång 7:ägare uttrycker att tyngre bilar (och det är inte bara jänkejärn) är de som står för faran och som då skall stå för ansvaret att undvika kollision med 7:or.
Ser man på deltagandet i Roadsport A så utgör snarare 7:or en minoritet i ett allt tyngre startfält (förutom SSM) och då kan man ju också resonera kring faran med små lätta bilar i ett tyngre startfält.
Personligen så är jag tveksam till att sitta med endast en fyrkantsprofil som sidokrockzon i farter runt 200km/h, men det är ju jag det.

Vi med tyngre bilar är minst lika oroliga för kollision med 7:orna, tycker det är dags för att respekten för skillnaderna bör vara ömsesidig.

Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Mycket smed jobb blev det... Och jag har kompletterat fyrkant ramen, inkl alu sandwich, med en bur. Så försökt göra den så säker nu en Seven kan bli....

Viktskillnaden är ju ingens "fel", bara att konstatera att reglementet tillåter bilar från 550 till 1700 kg. Ett dilemma i Roadsport vi inte kan göra så mycket åt, men värt att tänka på för oss alla och visa ömsesidig respekt.

Mesta av delarna på väg in från olika håll. Alltid lika kul att göra affär med Engelska motorsportfirmor, särskilt deras leverans "precision".... Och motorn Bengt - håller fast vid lösa foder Stay tuned

Tack för alla uppmuntrande kommentarer på Falkenberg Classic - sånt värmer - och går allt som planerat så är Sjuan på hjulen till premiären i Maj.

Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Dubbelpost

Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Dispatched

Order Dispatched är ett favorituttryck för en del engelska firmor

Borde betyda att artikeln är ivägsänd men det gör det inte alltid

Jag har lyckats få Quaife att sända en växellådsdetalj på 1,5 dagar England-Vejbystrand, utan att använda flyg och utan extra kostnad, måste vara rekord, Quaife "skryter" själv med sina långa leveranstider

Ibland får man ju till och med de grejer man beställt!!

Blir det A eller B åka??

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re: Dispatched

Om det blir det A eller B åka??

Det beror på hur de engelska leveranserna går...... en 1800 motor är skickad till DVA Power i England

och det här är vad han gör:

http://www.dvapower.co.uk/

och det här kan bli resultatet

http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplot/id%26sort%3Drec%26but_sea%3Dq . . . .

som sagt - jag bygger inte optimalt för Roadsport, men försöker bygga en optimalt kul Seven - add lightness!

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Joakim Birgersson skrev:

Det beror på hur de engelska leveranserna går...... en 1800 motor är skickad till DVA Power i England.

Dave brukar vara pålitlig så det är nog ingen fara!

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Björn Larsson skrev:
Joakim Birgersson skrev:

Det beror på hur de engelska leveranserna går...... en 1800 motor är skickad till DVA Power i England.

Dave brukar vara pålitlig så det är nog ingen fara!

Verkar som om Dave har bra rykte. Björn, känner Du honom? Hans första bedömning efter att ha rivit motorn är att den är i OK skick för uppdatering. Blir intressant att följa.

I övrigt går projektet sakta just nu. Hade planerat att göra mycket över julen men tomten kom inte med någon reparerad ram så just nu ser jag över lite delar. Gav mig på främre bromsar och hjullager och det var nog tur det. 970 mil i huvudsak på bana sätter sina spår... Så här såg det ut efter tvätt

Enkel konstruktion. Lättskruvat.

Bromsbeläggen var kraftigt snedslitna och hög tid att byta

Trasig tätning till inre hjullager. Fullt av skit och bara en tidsfråga innan det rasat. Kanske inte så dumt med en renovering ändå och skönt att få saker rena.

Mycket Bräkleen, trasor och gnuggande samt nya skivor sen ser det lite roligare ut. Skivor till en Seven kostar 20 pund styck inte lönt att lägga tid på när man ändå köper nya bromsbelägg för det mångdubbla

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Hur går det Joakim?

Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Äntligen en rak ram!

Patrik Rydh skrev:
Hur går det Joakim?

Tackar som frågar Patrik. Efter en del strul med ramen har jag nu en rak, nylackad, nyskinnad och "slät" ram hemma.

Under vintern har jag renoverat varenda del och så här ser garaget ut just nu. Prylar över allt, men klart att montera. I nyskick eller bättre. Caterhams pulverlack ger jag inte mycket för så det mesta i bakvagnen var dags för lack. Lager, skivor, belägg, kylare.....en delvis ny bil som dom säger.

Börjat med pedalställ, bromsledningar och bränsleledningar idag

Monteringen fortsätter. Har alltid velat bygga ett Caterham kit och så blev det. 76 dagar till race och det finns ju lite kvar att göra

Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Centrala nervsystemet

Centrala nervsystemet urplockat

Drivaxel skadat kabelstammen. En av de skadade kablarna går till bensinpumpen...bara en tidsfråga tills det stannat. Kabelhärva lagad av kollegor med magiska lödfärdigheter.

Tillbaka i bilen

Ny instrumentbräda sparar gram, mer CF bling också

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (47043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande