| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en sportbil?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17567 besök totalt |
|
Re:
Detta är ett typexempel på problematiken att "alla ska få vara med".... Händer i alla föreningar, klubbar och klasser. Här är problemet att vissa känner sig trampade på tårna om deras bil inte anses vara en sportbil, den är ju så snabb och sportig. Medan vissa andra känner sig kränkta därför att de anser att deras "riktiga" sportbil inte ska blandas ihop med "vad som helst". Ytterst handlar det om en slags status. Vad är syftet med serien om "alla" bilar tillåts? Roadsport och Modsport är en tävlingsserie med sitt ursprung i en sportvagnsklubb. Dvs en förening för ägare och/eller folk som var intresserade av sportbilar enligt den klassiska definitionen. Man ville tävla med sina sportbilar och skapade två klasser anpassade för dem. En för relativt snandardmässiga och en för modifierade. Samtidigt, då och nu, finns ett antal andra serier som har diverse andra begränsningar på vilka fordon som får vara med. Det kan röra karosstyp, motortyp, effekt/vikt, fabrikat eller något annat. Syftet med begränsningarna är att göra bilarna likvärdiga i någon form. Jämför med att det finns FIA-godkända serier för standardbilar och GT-vagnar, både moderna och historiska. Lyfter man man bort begränsningen från Roadsport och Modsport så står man där med två klass som är öppna för alla bilar. Verkar ju positivt, fler som kan vara med och tävla. Fast vad gör då dessa klasser unika jämfört med andra? Tja, inget alls faktiskt. Man kan lika gärna köra SSK, långlopp eller något annan serie där bilen också passar in. Initialt kanske det tillkommer några fler deltagare men tyvärr tror jag att tjusningen falnar snabbt. Roadsport får dessutom byta namn till "Road" och Modsport får heta "Mod". Sportvagnsserien som sån måste heta "Vagnserien".... Man kan hårddra det lite mer extremt extremt och fråga sig varför man bara får köra Clubman och RS i klassen för just Clubman och RS? Varför inte tillåta några snabba Porsche turbo, eller en hårdtrimmad BMW? Fast då funkar det inte längre, man kör ju faktiskt inte clubmanbilar i clubmanklassen. Ett klassreglemente måste ha just en klass. Så, vad är problemet? Jo det är just frågan "Vad är en sportbil för dig?" Eftersom det är just sådär subjektivt beroende på vem man frågar så måste det vara handfast och gå att att ta på. En Sportbil är en öppen eller täckt, strikt tvåsitsig bil. Vissa 2+2 modeller tillåts (de är ju egentligen inga sportbilar enligt den klassiska definitionen utan GT-vagnar), kanske bättre om det är baserat på omodeller som klassats in av tillverkaren i någon av FIA grenar för GT vagnar. Vilket i så fall tillåter t ex M3 coupe om jag minns rätt!? Har man inte den där (halv)tydliga definitionen som begränsar karossens typ och utseende så måste ovillkorligen alla fordon godkännas. För oavsett fordon så finns det garanterat någon som finner den vara sportig nog att vara sportbil för dem. Detta oavsett om det är en herrgårdsvagn, Van eller en Austin 7. Jag personligen tycker att en 4-dörrars M3 är precis lika sportig som en 2-dörrars. Faktiskt! Eller varför inte en Volvo 850 T5-R kombi, stötig, kaxig på sitt sätt och definitivt snabb? Hur vi upplever bilen (som sportvagn eller inte) är för övrigt fullständigt ointressant i ett sånt sammanhang, rent praktiskt handlar det ju om bilens vikt/effektförhållande samt modifieringsgrad. Inte om bilen har status och en majoritet tyckare tycker den "känns" som en sportbil. Tyvärr måste tävlingsreglementen diskriminera vissa fordon. Annars kan man köra bilar i Truckracing och F1 bilar i FIA GT eller Jaguar E-type 3.8L i 1000 cc cupen. Roadsport och Modsport är just tävlingar för sportbilar annars saknar de identitet och är inget! Ta för övrigt gärna fram Streetsport igen och promota den serien också. Det är faktist inte fel att ha en särart och någonstans måste det finnas gränser! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
|
Re:
Det unika som kvarstår i Roadsport är att du kan köra i en gatlegal bil. Specificera gärna vilken annan serie i sverige du kan köra som enmannateam i gatlegal bil? (jag har letat) Jag vill bara köra min bil i sprintrace och jag vill inte behöva extra bil + kärra för att ta mig till banan.Jag bryr mig inte om identitet eller status, så jag blandar mig med vad som helst på banan, så länge det inte utsätter mig som person eller bilen för onödiga risker. Därför är definitionen sportbil oväsentlig för mig, vill du kalla din volvo för sportbil och komma rejsa med mig, inte mig emot (trots att JAG inte tycker det är en sportbil, men du får ju tycka det). SPVM däremot tycker anorlunda, men jag måste ju rejsa med dem ändå, eftersom det är enda sättet för mig , och det är jävligt kul! Däremot väljer jag att inte vara medlem i deras förening i år. |
||||||||
|
Re:
Det unika i Roadsport är att det måste vara en gatlegal bil, med sportvagnskaross som har ett visst vikt/effektförhållande. Jag är också djupt ointresserad av bilars status och vad andra tycker. Låt inte det faktum att jag har en TVR lura dig! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
|
Re:
Du kan, men det blir inte konkurrenskraftigt. Så frågan är nog inte så mycket vart du kan delta i tävlingsform, utan vart kan du göra som du finner trivsamt och samtidigt teoretisk sikta på pallen (dvs tävla, inte bara delta). Och om suget är stort nog så borde väl en klass poppa upp snabbt som ögat? Inga dörrar är stängda. |
||||||||
|
Re:
Jag får inte sätta i fullbur, får då går bilen inte igenom besiktning och är inte lägre gatlegal, men jag måste ha fullbur i alla andra serier än Roadsport, du ser problemet (Vi hade denna diskussion på SPVM möte på SSM i år)
(Visst man kan göra som dom andra gjort och skruva ur buren innan besiktning och sen skruva i den igen, men jag vill ha laglig bil hela tiden eftersom jag kör den på egna hjul till o från tävlingarna) |
||||||||
|
Re:
Pyssligt men inte omöjligt. Det har jobbats för att hålla tröskeln väldigt låg i Roadsport, men det förbjuder ju ingen annan från att göra detsamma (eller tom inte göra nåt, bara dra igång en klass med befintligt reglemente, hack i skivan märker jag... ).
|
||||||||
|
Vilket i just ditt fall visar på att det som är attraktivt med just Roadsport (inte Modsport) egentligen är SBFs undantag i säkerhetsbestämmelserna. Något som säkert gäller många andra också.
Fast som Niklas säger; vad hindrar att man skapar en annan klass för valfri biltyp, märke, motor etc och söker få samma undantag från SBF. Reglementet finns klart om man vill kopiera det. Man måste ju inte försöka förändra Sportvagnsserien för att passa sina egna syften. Jag körde för övrigt också till/från tävlingarna med bilen när jag körde Roadsport. Då var vi bara två som gjorde det (även Dr Perbeck körde sin MR2). Så som det var när det begav sig i forntidem. Mycket smidigt! Fast min bil hade gått att regga med helbur om jag hade velat det. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
|
Märkligt många som vid såna här diskussioner hävdar att dom vill åka med "icke sportbilar" och känner sig uteslutna, snudd på kränkta. För några år sedan när Streetserien (eller vad den hette) startades för att erbjuda dom som hade sug att köra "icke sportbilar" enligt ett SPVM-likt reglemente så var det tomt i anmälningslistorna. Mycket snack och lite verkstad.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
Så om man kan stå ut med att köra under Roadsportsreglementet (som det står, och ändras framöver) så följer undantagen med. Men helt bokstavssäker är jag inte eftersom tekniska undantag och dispenser inte är öppna handlingar (jag kan inte inte få tag på dem själv, kanske med hjälp av tekniska, de kan iaf svara på frågor även om de inte lämnar ut handlingarna). |
||||||||
|
Personligen tycker jag det är helt ok att ha en klass med vad den arrangerande tycker att det ska vara. Är det bara gamla engelska bilar man vill ha är det upp till arrangören. Vill man ha en klass med bara 3-hjulingar är det med ok. Den som arrangerar bestämmer vad den vill arrangera så länge det är lagligt.
Är det en jury som bestämmer vilka bilar som är sportbilar enligt deras sätt att se så är det bara så, vad är problemet .
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Re:
Det där är ju ett helt konstruerat argument, var hittar du några såna i den här diskussionen? _________________ -- |
||||||||
|
Re:
Men det är ju lite smickrande att så många vill vara med eller iaf påskina att de vill vara med. Det är ju trevligare än när ingen vill vara i närheten
Kanske inte så många i denna tråden (för att safa då), men det kommer ett 10tal förfrågningar varje år där det är mycket tydligt att det är ett märke på bakluckan som är målet. |
||||||||
|
Re:
)
Egentligen halv-OT i tråden men jag är nyfiken. Att fullbur i helbilsgodkända är no-no är ju känt. Fast får man verkligen ha halvbur i dem. De ska väl också regbesiktas om det ska vara helt korrekt, eller? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
|
Ett problem med helbur i gatbilar som inte har tagits upp alls är att buren även begränsar möjligheten att använda bilen. Rent säkerhetsmässigt är det ju faktiskt tveksamt om en fullbur tillför något på en bil som körs på gatan, när man sitter med trepunkts rullbälte. En av anledningarna till att jag INTE (just nu i alla fall) vill ha en full bur i min bil är just att jag tror att risken att jag slår skallen i den vid en mindre incident på gatan är för stor. Men det betyder ju också analogt att man får hålla ned trimningsgraden så bilen inte blir för farlig på bana.
Visst kan man (eller jag då) försöka skapa en egen klass men i realiteten är det nog rätt få som faktiskt är beredda att köra som inte får vara med i typ Roadsport. Men när biltypen inte ens är klassad är det ju inte ens någon idé att drömma. Underlaget är förmodligen för litet för att få ihop en vettig serie. Ytterligare ett problem är ju att reglerna inte ses som särskilt konsekventa. Jag hade inte klagat om listan bara hade innehållit "sportbilar", och jag respekterar att de som kör vill köra en sportvagnsserie. Jag tycker inte heller att man behöver släppa in fyrdörrarsbilar eller vanliga sedaner, eller kombis... En lösning skulle ju vara att helt enkelt stryka de bilar som är "fel" på listan. Bort med P1800, Celica, R17, CRX så ska jag inte gnälla mer :-) Alternativt så ändrar man klassningen till att välkomna 2/3-dörrars 2+2-bilar som inte delar huvudkaross med en sedan/kombi av brukskaraktär. Då går det bra att köra Capri, Manta och Nissan 200SX men man "slipper" M3 :-) Nåja, jag ska sluta diskutera. Jag fortsätter köra konbana och dragracing istället. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Vad som är en sportbil beror på vad det är för sport man syftar på.
Många verkar tycka att en "sportbil" ska vara obekväm, bråkig och opraktisk. Själv tycker jag en stor del av "sporten" är att köra fort runt en bana och i det sammanhanget är min Ford Explorer nästan lika sportig som vissa av de där gamla skorvarna från 70-talet. För mig är en gammal MG ingen "sportbil". Det är en "gammal sportbil". Bara för att provocera lite
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
|
Re:
Jag har "fullbur" i min gatgodkända bil. Det är inskrivet i bilens papper, att man har skyddsbur", och går igenom Svensk Bilprovning varje år. Jag får förvisso komplettera buren med "hjälmkrossar-stag", för att få vagnsbok, men det kommer inte orsaka problem hos bilprovningen. Toyota-staget slapp jag, för dörröppningen skulle bli för trång då. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
|
Re:
Jag tycker det är helt okej att man har en serie där man begränsar vilka bilmodeller som är med. Jag tycker att det går utmärkt att köra med regeln "vi ska bara ha snygga sportbilar med i vår serie och vi avgör från fall till fall vad vi tycker är snygga sportbilar". Man får ju vara beredd på att någon blir sur någon gång då och då men jag tror att det egentligen inte är något problem att köra med det här upplägget. Det funkar ju bevisligen. Att det föder återkommande diskussioner kring gränsdragningen är bara kul tycker jag Men tillbaka till min urspungliga fråga, motiveringen till att man vill ha en serie med bara "snygga sportbilar"? Tycker man det är tråkigt om det kom med Touring Cars från 80- och 90-tal som ett exempel? Dvs Volvo 240 och BMW E30 som exempel... Gissar att jag svarat på min fråga nu Men det vore intressant att höra "från hästens mun" vad man är rädd ska hända om det blev öppen dörr in i serien?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Jag skulle vilja säga så här: Så länge Roadsport, Modsport, SPVM osv funkar så bra som de gör (och har gjort länge!) så ska man nog inte in och peta i upplägget. Kör på bara med dagens upplägg och när någon blir lite irriterad någon gång då och så låt det bara passera. Och då kommer vi till pudelns kärna:
En grupp entusiaster har sin utgångspunkt i äldre sportvagnar där grundmallen, som man visserligen tänjer på en hel del för att tillgodose en lite bredare grupps intressen, är engelska öppna sportvagnar. Helt okej!! Sen har vi gruppen som tittar på bilar utan att utgå från något historiskt perspektiv, en Skyline, fyrdörrars M3 eller t.o.m. en Golf GTI likaväl som nyare Lamborghinis osv osv platsar i samlingen av "kul bilar man skulle kunna köra race med". Och helt klart finns det ett hål att fylla här. En racingserie med fokus på de 50 senaste årens "skoj" bilar. Alla som gillar japansk motorsportskultur eller alla sportiga bilar som till största delen "bara" är upphottade versioner av vardagsbilar. Osv osv. Den racingserien fattas. Till största delen tillgodoses det med märkesserier som Alfa, BMW, Porsche och långloppserier. Men en bred "modernare-sportiga-bilarserien" är inget som vi har någon fungerande ordentlig. Och den racingserien har det snackats om vid olika tillfällen under ett antal år precis som Ove nämner här ovan. Men den kommer helt enkelt inte igång. Fattas det en eller några eldsjälar? Antagligen. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
En del av problematiken är väl att man snor ordet "Sportbil/sportvagn" och lägger en egen definition på innebörden. Orden i sig är ju betydligt äldre än klasserna och det sticker självklart i ögonen på folk när man äger en "sportbil" men några anser den inte passande för deras sammanhang. Jag tror aldrig den här kritiken kommer lägga sig. Lite får man skylla sig själv när man väljer att ha en luddig definition på ett redan existerande uttryck som används i bredare sammanhang av bilintresserade. Hade man sagt att i vår klass kör vi med "bilar vi gillar" så hade ingen kunnat kritisera. Olyckligt alltså att definiera sportbil subjektivt... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
Re:
Extremt klockrent huvetpåspikenformulerat PS: men håll med om att det är en ganska skoj vridovändadiskussion man föder
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Är inte de som kör drifting?
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en sportbil?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17567 besök totalt |