Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (29711 totalt) |
Hmm, kan ha missförstått din första bild. Trodde 3mm plåten gick ända upp plåtremsan mellan A och 2 i den andra bilden. Då är det nog lugnt. Något genomslagsgummi existerar inte på min bil heller, eller ja, det sitter ju i coilovern numera...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
OK, då är vi nog överens.
Jag har bara provmåttat med en gammal CO jag hade liggande och inte med den riktiga som ska dit sedan. Detta eftersom jag inte har bestämmt mig riktigt ännu vad gäller typ o märke. _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Sprickor vid kränghämmarens fästen:
![]() Det här är främre kh's vänstra fäste, om man har falkögon går det att se att vid den främre skruven finns en spricka (rostfärgad) som om man tittar IRL går från skruvens fästpunkt och framåt. Blir så av hårda kh, finns förstärkningsplåtar att köpa från ex Performatek. /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Mina herrar! Tackar för tipset, vad skulle man göra utan Alfabröder. Detta skall jag kontrollera idag på mina 116 bilar och det låter ju onekligen som om man ska svetsa dit en förstärkning nu direkt när man kommer åt lätt.
Jag har en sånhäringa krängare för frontmontage och eftersom den ä'r röd så måste den vara snabb eller hur? ![]() ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Ser snabb ut
![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
[quote="CommodoreA"]Mina herrar! Tackar för tipset, vad skulle man göra utan Alfabröder. Detta skall jag kontrollera idag på mina 116 bilar och det låter ju onekligen som om man ska svetsa dit en förstärkning nu direkt när man kommer åt lätt. Jag har en sånhäringa krängare för frontmontage och eftersom den ä'r röd så måste den vara snabb eller hur? ![]() Det där kommer blir bra! Det där receptet är det många 116-bilar som blivit snabba på banan med. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Mera plockepinn idag. För varje ny bit man notchar till så känns det bättre.
Mät, mät igen, mät på ett annat sätt. Kapa, borra styrhål, notcha, mät, finjustera, gå på nästa. ![]() ![]() ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Re:
tvåfemman låter otroligt gott på varv.. _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||
Så var det då dax att svetsa ihop den första delen på buren. Jag ville inte såga till de bakre stagen förän den främre delen satt ordentligt där den skulle. Stefan ( wiking72 ) dök upp och var inte det minsta ironisk över mina skarvar
![]() Stämmningsbild: ( observera det dämpade gyllene ljuset denna magiska afton, första bilden) ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Bygger färdigt främre lådorna och lite andra anslutningar och detaljer. Vill bl.a. ha en triangulering framför främre bågen mot brandväggens övre del där den ansluter till framvagnsbalkarna.
Sedan vill jag ha en liten remsa som förstyvning mellen främre bågen och A-stolpen. Någon som vet vad som gillas och inte gillas där? Reglementet, som alla heliga skrifter, är svårtolkat. Någon som har praktiska erfarenheter från besiktningar? ![]() ![]() Annars har det varit en del mek på annat i bilparken. Våren närmar sig och snart så vill man ju ut och åka öppet, så det blev lite pillande med monstret också. Styrknut som ska förbättras. ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
Va fan é det som händer? som kommisarie Bäckström hade frågat.
Här har det inte varit mycket som hänt senaste månaden trots att säsongen närmar sig med stormsteg. Men, bot och bättring utlovas. Påskledigheten är här och nu ska det ske saker, och då inte bara att dricka eggnog. ( ägg, socker, konjak, whiskey, mjölk och muskot) Efter att huvudbågen och främre delen av buren var svetsad av wiking-stefan så har jag fusk-övat mina svetsnings-skills vad det gäller 3mm mot 1 mm plåt. När jag kände mig säker nog så gav jag mig på resterande delar av buren. Resultat: utlöst brandlarm, svetsbränna i anstucket men helt färdigsvetsad bur med godkännt resultat. Nöjd med sig själv! ![]() ![]() Sedan vändes argusögon mot bakvagnen, dax att modifiera, häpp! Redan de gamla Romarna hade ju vett att bygga riktiga vägar med vägbank och hårdgjord vägbana, fördelaktigt draget genom vackra delar av Italien med tillfartsramper från andra barbariska länder runt om. På dessa vägar gick det att åka fort med t.ex en enaxlig sport-vagn, lämpligen förspänd med ett antal ystra fullblod. ![]() Naturalmente torde någon då ha listat ut att det är lämpligt att skränka vagnens axel för bättre grepp i kurvor. Varför bryta denna gamls fina tradition? Sagt och gjort, vi bestämde oss för ett nattmek igår. DeDionen sattes efter en massa funderande och räknande upp i en noga uppmätt jigg. ![]() Främre infästpunkt justerades så att förhållandet stämmde med den faktiska angreppsvinkeln. Centrumdelen svetsades fast i den stadiga balklen i bakkant. Allt mättes upp och justeades i våg. Mätsystem var: dels Caster/camber instrument med grader, mätt mot drivaxelmedbringarens anliggningsyta. Samt en drygt 1 meter absulut rak 4-kantsprofil som anbringades mot fälgytor inne och ute. Detta lästes av medelst en 1 meters stållinial mot centrum på jiggen samt centrum i framkant, för kontroll av att Toe in/ut inte påverkats. ![]() ![]() ![]() Stor försiktighet och många kontrollmätningar och små justeringar vid ihopsvetsandet av gliporna. Ikväll ska Wattlenkagets center flyttas ner också. ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Fortsatt arbete med bakaxeln, men har lagt planerna om nedflyttning av RC på hyllan tills jag har tänkt klart. Det finns ju andra lösningar.
Fjädertallrikarna kapades bort, minus örat för kränghämmaren. Örat fick förstärkning istället, har nämligen tänkt att köra med bakre krängare kvar tillskillnad mot många andra. ![]() ![]() Ibland behöver man göra lite terapiarbete också. Man tager en fri yta ( inte lätt att hitta) lägger upp ett ark med elschema, lägg ut kabelpiskor, fram med märkpenna, tejp, avbitare och något att dricka samt goda cigariller. Sedan tar rensning och uppmärkning vid. ![]() Bort med högtalarkablar, dörrkontakter, innerbelysning, centrallås, checkcontrol mm mm _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Så var det det där med tanken. På mången Alfa 116 sitter tanken under bagagegolvet mitt i krockzonen. Men på t.ex. Alfa 75 3,0 sitter tanken upp mot ryggstödet mellan hjulhusen, dvs mycket bättre.
Sådan en tank kunde ju vara lämplig men även här måste det till lite mod. Nya kraftigare fästen för banden som håller tanken tycker jag vore bra, hål i golvet för rördragning samt mod. påfyllningsrör med anslutingar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Häpp! Har hört att man gillar bilder här så..... ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Fint att ni räddar/förädlar en alfa90 och dessutom tänker på krocksäkerheten!
Är det bakom en Biturbo ni lyckas hitta en ledig yta? Otroligt roligt med Evert Bäckström-citaten! _________________ Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75 |
||
Hallå Olle
![]() Jodå kommisarie E Bäckström är min absoluta hjälte, jag känner mig nära besläktad med denne Titan på alla fronter! Och visst, förutom några Alfa 90, GTV6, sud sprint, 156 osv så står det ett par Maserati Biturbo och lurar varav den röda sedan skall bli grp A replika så småningom. Man har ju Amarone istället för blod liksom. ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Även framvagn/motorutrymme har setts över lite. Stötdämparbalken ska ju bli fjädertorn typ....
![]() ![]() ![]() ![]() Bra "genombränning" på baksidan. ![]() _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (29711 totalt) |