Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (29711 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1779



Hmm, kan ha missförstått din första bild. Trodde 3mm plåten gick ända upp plåtremsan mellan A och 2 i den andra bilden. Då är det nog lugnt. Något genomslagsgummi existerar inte på min bil heller, eller ja, det sitter ju i coilovern numera...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
OK, då är vi nog överens.
Jag har bara provmåttat med en gammal CO jag hade liggande och inte med den riktiga som ska dit sedan. Detta eftersom jag inte har bestämmt mig riktigt ännu vad gäller typ o märke.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882



Sprickor vid kränghämmarens fästen:


Det här är främre kh's vänstra fäste, om man har falkögon går det att se att vid den främre skruven finns en spricka (rostfärgad) som om man tittar IRL går från skruvens fästpunkt och framåt. Blir så av hårda kh, finns förstärkningsplåtar att köpa från ex Performatek.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Mina herrar! Tackar för tipset, vad skulle man göra utan Alfabröder. Detta skall jag kontrollera idag på mina 116 bilar och det låter ju onekligen som om man ska svetsa dit en förstärkning nu direkt när man kommer åt lätt.
Jag har en sånhäringa krängare för frontmontage och eftersom den ä'r röd så måste den vara snabb eller hur?


_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ser snabb ut . På vår 5-papp som går på vanliga gatdäck åker vi utan krängare bak och orginal fram, MT steg 2 med 30mm stavar fram och några hårda bak samt Bilstein sprintdämpare. Det lär behövas hårdare grejor om man åker breda R-däck.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1779



Re:

[quote="CommodoreA"]Mina herrar! Tackar för tipset, vad skulle man göra utan Alfabröder. Detta skall jag kontrollera idag på mina 116 bilar och det låter ju onekligen som om man ska svetsa dit en förstärkning nu direkt när man kommer åt lätt.
Jag har en sånhäringa krängare för frontmontage och eftersom den ä'r röd så måste den vara snabb eller hur?


Det där kommer blir bra! Det där receptet är det många 116-bilar som blivit snabba på banan med.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Mera plockepinn idag. För varje ny bit man notchar till så känns det bättre.
Mät, mät igen, mät på ett annat sätt. Kapa, borra styrhål, notcha, mät, finjustera, gå på nästa.




_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Coolt
Hade en champagnemetallic fyrklöver Alfa 90 med 2,5 liters sexan på 90-talet.
Den motorn hade verkigen ett grymt ljud, betydligt råare än 3-liters sexorna.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Trevligt att höra så många som har angenäma minnen av 90or!

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Re:

Dea skrev:
Coolt
Hade en champagnemetallic fyrklöver Alfa 90 med 2,5 liters sexan på 90-talet.
Den motorn hade verkigen ett grymt ljud, betydligt råare än 3-liters sexorna.

/Dea


tvåfemman låter otroligt gott på varv..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Så var det då dax att svetsa ihop den första delen på buren. Jag ville inte såga till de bakre stagen förän den främre delen satt ordentligt där den skulle. Stefan ( wiking72 ) dök upp och var inte det minsta ironisk över mina skarvar Ett par timmar senare så satt den delen av plockepinnet ihop och nu kan jag såga till de sista bitarna.
Stämmningsbild: ( observera det dämpade gyllene ljuset denna magiska afton, första bilden)








_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Bygger färdigt främre lådorna och lite andra anslutningar och detaljer. Vill bl.a. ha en triangulering framför främre bågen mot brandväggens övre del där den ansluter till framvagnsbalkarna.
Sedan vill jag ha en liten remsa som förstyvning mellen främre bågen och A-stolpen. Någon som vet vad som gillas och inte gillas där? Reglementet, som alla heliga skrifter, är svårtolkat. Någon som har praktiska erfarenheter från besiktningar?




Annars har det varit en del mek på annat i bilparken. Våren närmar sig och snart så vill man ju ut och åka öppet, så det blev lite pillande med monstret också. Styrknut som ska förbättras.


_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Ser bra ut Ulf
Bara resten kvar

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Va fan é det som händer? som kommisarie Bäckström hade frågat.
Här har det inte varit mycket som hänt senaste månaden trots att säsongen närmar sig med stormsteg.
Men, bot och bättring utlovas. Påskledigheten är här och nu ska det ske saker, och då inte bara att dricka eggnog. ( ägg, socker, konjak, whiskey, mjölk och muskot)

Efter att huvudbågen och främre delen av buren var svetsad av wiking-stefan så har jag fusk-övat mina svetsnings-skills vad det gäller 3mm mot 1 mm plåt. När jag kände mig säker nog så gav jag mig på resterande delar av buren. Resultat: utlöst brandlarm, svetsbränna i anstucket men helt färdigsvetsad bur med godkännt resultat. Nöjd med sig själv!




Sedan vändes argusögon mot bakvagnen, dax att modifiera, häpp!
Redan de gamla Romarna hade ju vett att bygga riktiga vägar med vägbank och hårdgjord vägbana, fördelaktigt draget genom vackra delar av Italien med tillfartsramper från andra barbariska länder runt om. På dessa vägar gick det att åka fort med t.ex en enaxlig sport-vagn, lämpligen förspänd med ett antal ystra fullblod.


Naturalmente torde någon då ha listat ut att det är lämpligt att skränka vagnens axel för bättre grepp i kurvor. Varför bryta denna gamls fina tradition? Sagt och gjort, vi bestämde oss för ett nattmek igår.

DeDionen sattes efter en massa funderande och räknande upp i en noga uppmätt jigg.
Främre infästpunkt justerades så att förhållandet stämmde med den faktiska angreppsvinkeln. Centrumdelen svetsades fast i den stadiga balklen i bakkant. Allt mättes upp och justeades i våg.
Mätsystem var: dels Caster/camber instrument med grader, mätt mot drivaxelmedbringarens anliggningsyta. Samt en drygt 1 meter absulut rak 4-kantsprofil som anbringades mot fälgytor inne och ute. Detta lästes av medelst en 1 meters stållinial mot centrum på jiggen samt centrum i framkant, för kontroll av att Toe in/ut inte påverkats.






Stor försiktighet och många kontrollmätningar och små justeringar vid ihopsvetsandet av gliporna.
Ikväll ska Wattlenkagets center flyttas ner också.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Fortsatt arbete med bakaxeln, men har lagt planerna om nedflyttning av RC på hyllan tills jag har tänkt klart. Det finns ju andra lösningar.
Fjädertallrikarna kapades bort, minus örat för kränghämmaren. Örat fick förstärkning istället, har nämligen tänkt att köra med bakre krängare kvar tillskillnad mot många andra. Man är ju lite annorlunda!



Ibland behöver man göra lite terapiarbete också. Man tager en fri yta ( inte lätt att hitta) lägger upp ett ark med elschema, lägg ut kabelpiskor, fram med märkpenna, tejp, avbitare och något att dricka samt goda cigariller. Sedan tar rensning och uppmärkning vid.



Bort med högtalarkablar, dörrkontakter, innerbelysning, centrallås, checkcontrol mm mm

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Är ju inte fel med krängare om man behöver justera lite
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Så var det det där med tanken. På mången Alfa 116 sitter tanken under bagagegolvet mitt i krockzonen. Men på t.ex. Alfa 75 3,0 sitter tanken upp mot ryggstödet mellan hjulhusen, dvs mycket bättre.
Sådan en tank kunde ju vara lämplig men även här måste det till lite mod. Nya kraftigare fästen för banden som håller tanken tycker jag vore bra, hål i golvet för rördragning samt mod. påfyllningsrör med anslutingar.














Häpp! Har hört att man gillar bilder här så.....

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

CommodoreA skrev:
Häpp! Har hört att man gillar bilder här så.....

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Olleinsulander
Enköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 28



Fint att ni räddar/förädlar en alfa90 och dessutom tänker på krocksäkerheten!
Är det bakom en Biturbo ni lyckas hitta en ledig yta?
Otroligt roligt med Evert Bäckström-citaten!

_________________
Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Hallå Olle
Jodå kommisarie E Bäckström är min absoluta hjälte, jag känner mig nära besläktad med denne Titan på alla fronter! Och visst, förutom några Alfa 90, GTV6, sud sprint, 156 osv så står det ett par Maserati Biturbo och lurar varav den röda sedan skall bli grp A replika så småningom. Man har ju Amarone istället för blod liksom.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Även framvagn/motorutrymme har setts över lite. Stötdämparbalken ska ju bli fjädertorn typ....








Bra "genombränning" på baksidan.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (29711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande