Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
47608 besök totalt
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Tack för hjälpen, blir till att dra hemma till ca 400Nm och sedan köra till verkstad för att efterdra till rätt moment

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Jag vill lägga in en liten "brasklapp" om momentet, det viktigaste är att det blir glappfritt och det gjorde inte på min vid angivet moment, jag fick gå lite högre.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Re:

bakmotor skrev:
Jag vill lägga in en liten "brasklapp" om momentet, det viktigaste är att det blir glappfritt och det gjorde inte på min vid angivet moment, jag fick gå lite högre.


Helt rätt!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Re:

964RS skrev:
bakmotor skrev:
Jag vill lägga in en liten "brasklapp" om momentet, det viktigaste är att det blir glappfritt och det gjorde inte på min vid angivet moment, jag fick gå lite högre.


Helt rätt!


Så då var det draget och klart, inget glapp så det behövdes inte dras hårdare.

Bilen står på hjul igen och hjulinställning "klar":


Jag körde med iAlign i iPhonen för camber, fungerade riktigt bra (var mest noga med att få ett ok värde och samma på båda sidor. Toe ställde jag med snöre, +/-0 fram och Toe in 1mm på varje sida bak).
Fram:

Bak:


Nya camberplattorna monterade och stag mellan plattorna plus ny gasfjäder så man slipper få huven i huvudet


Körde ett oljebyte också, hittade bara enliters flaskor...många blir det...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Då har dämparen fått sina nya utblås svettsade, blev över förväntan med tanke på hur tajt det var med utrymme. Jag fick också svetsat rören in då det läckte en del, delvis pga av dålig svets (vilket är konstigt med en relativ dyr dämpare) och delvis berodde det på lite dålig upphängning så den fick ordnas till så nu sitter den finfint thumbs up


Jag tycker slutrören passade in bra men det viktigaste var att det blev betydligt trevligare ljud inne i bilen (innan fanns det en konstig resonans). Nu dånar det bara mycket och inte supermycket , precis som det ska vara


Så när dämparen var monterad så var det äntligen dags att ut ock köra!!! Trodde jag till jag öppnade garageportarna och det snöade Han satt säkert där uppe och flinade åt mig

Så eftersom snön legat så gav jag mig på att plocka bort lite saker som behövdes lackas, "splitters", torkare m.m.


En av strålkastarna var lite risig i insatsen så den fick plockas isär och lackas inuti plus att det blev ett nytt glas.

Innan:


Efter:




Efter bilderna togs så har den även fått en maskinpolering och vaxning och det gjorde gott!

Nu hoppas jag att det torkar upp till imorgon

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Bra tempo med alla uppdateringar på bilen i tråden! Hur hinner du med allt? thumbs up

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Re:

Pelle E skrev:
Bra tempo med alla uppdateringar på bilen i tråden! Hur hinner du med allt? thumbs up


Sömn är överskattat Det gäller att passa på när energin finns och sen underlättar ju det när man längtat sedan tonåren efter en 911:a

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103



Fy fan, helt perfekt bil.
Har alltid drömt om en 964 själv thumbs up

Har du några mått på Gt3 replika stolarna? Funderar nämnligen på likadana i Mr2an men är rädd att dom är lite för breda.
Tack i förväg för ett ev svar .

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Re:

martenheller skrev:
Fy fan, helt perfekt bil.
Har alltid drömt om en 964 själv thumbs up

Har du några mått på Gt3 replika stolarna? Funderar nämnligen på likadana i Mr2an men är rädd att dom är lite för breda.
Tack i förväg för ett ev svar .


Inga problem, här kommer måtten (något att tänka på är att dom är ganska smala i sitsen):


Jag fick mig äntligen en ganska rejäl sväng med bilen igår och det var underbart Allt som monterats fungerade riktigt bra och bilen kändes stabil och inga glapp och väldigt skön i styrningen!
Hoppas man snart kan testa lite mer väghållning

Nu när allt satt sig efter bussningsbytena och jag har justerat höjden upp och ner och fram och tillbaka så såg jag att jag hade maxat justeringen för svärden bak för att få bilen i en bra höjd (vilket inte blir så bra när man ska väga in den då det kommer behövas lite justermöjligheter...
Så det vara bara att riva ner allt igen och flytta torsionsstavarna till ett läge som medger justermöjligheter åt båda hållen. Detta är ett arbete som jag tycker är sviiiiiintråkigt så jag förstår inte att jag nu lyckats få två bilar i garaget med samma bakvagnslösning men har man väl justerat in dom så fungerar ju allt bra.

Så fick det också bli en ny hjulinställning och jag kan ge ett litet tipps där. Det har diskuterats lite om att lägga olika hala saker under däcken för att få låg friktion och jag tog sådana där plastfickor (den billiga/tunna varianten som är superhala) som man använder i pärmar för att trä in A4 papper i. Med dom under hjulen så fungerade justeringen kanon.

Nu blir det att testa nya höjden och sedan är det dags för riktig hjulinställning.

"Råkade" även köpa ett fjäderbensstag till som ska byggas om till att bli ett stag från ett av tornen till golvet...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103



Tack som fan, får vi se om jag köper sådana eller ej .

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Fjädringsväg etc.

Är i full gång att justera in bilen...

Lite frågor:
-Vilken angreppsvinkel bör 911:an ha? Har för mig att jag läst 1° på tröskeln?
-Vad bör fjädringsvägen (infjädring) vara?
-Är det någon som har en länk eller ett fil som visar fjäderkonstant med olika torsionsstavar (fram/bak)? Eller vet vad det är original?

Så här såg det ut vid gårdagens mätningar:


Bak (kör med 27mm torsionsstavar och Club Sport dämpare)
-Svärdet har en fjädringsväg på ca 11cm innan det tar I sitt stopp så dår var det inga problem
-Dämparen har 4,5cm fjädringsväg och sedan har genomslagsgummit som är "progresivt" en del på 2cm till som man lätt trycker ihop med handen och efter det är det är det en solid gummibussning så ca4,5-6,5 innan det den går i det solida/lite hårdare genomslagsgummit.


Fram (kör med original torsionsstavar och Club Sport dämpare)
Fram är det en fjädringsväg på 2,4 cm och jag tror att gummistoppen ser likadana ut här du det är ett väldigt mjukt stopp så det är väl totalt 4,0-4,5cm innan det blir lite hårdare stopp.

Angreppsvinkeln kollade jag och där blev jag lite förvånad, när jag tittar på bilen så ser den ut att vara ganska rak men den var 2,1° framåt men bör ligga runt 1° vilket på det axelavståndet borde ge 39mm ökad höjd fram. Jag undra hur bilen ser ut då.men det skulle ju ge en okej fjädringsväg.

Slutsatsen är väl att jag behöver lite mer fjädringsväg bak och om jag justerar upp angreppsvinkeln efter att jag höjt lite bak så borde även fjädringsvägen fram bli ok.

Kommentera gärna plus gärna lite svar på mina frågor överst i inlägget

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Denna tabellen är rätt bra att utgå ifrån. Kör själv 22/31 stavar och dessa är ju 104% hårdare fram och 102% bak. Neutral, stabil balans = bra på tex ringen/ snabba banor, inte så bra på konbanan.

Din blir alltså 0% fram och 60% bak tex. Detta med att bara öka bak verkar va vanligt i sverige, kanske för att många av 911orna går mycket konbana..?

Angående fjäderkonstant på stavarna så har jag sett det någonstans förut, hojtar om jag hittar nåt.

Sen angreppsvinkeln där har jag hört många olika läror. Dels att det här med framåtlut är lite av en myt men också att väldigt många kör med just runt 0,5-1.0%. Tror jag ligger där någonstans själv.




_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Hittade spring rates för torsionsstavarna thumbs up

http://tech.rennlist.com/911/pdf/torsionbars.PDF

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Re:

zeb930 skrev:
Hittade spring rates för torsionsstavarna thumbs up

http://tech.rennlist.com/911/pdf/torsionbars.PDF


Tack Krister thumbs up Mkt nyttig information i båda dokumenten

Nu hoppas jag bara att man kan få lite tid i garaget snart igen, kom ju på i veckan att det inte är så långt kvar till Vättern Rundan och då kanske man skulle hinna med några mil på två hjul med

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Snickrar på lite i garaget...

Anmälde mig idag till slalomkörning på Stora Holm med PCS, grymt roligt att det blir en aktivitet som är i Göteborg

Jag har inte hört talas om någon körning här sedan SVKG körde på lilla "Volvobanan" i Arendal... Hoppas att det kan bli mer körning i närheten av Göteborg!

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare


Jag hade ett litet slitage på insidan i skärmarna och det fanns plats utåt så jag fick tag på en uppsättnings spacers som breddade ytterligare 10mm utåt bak och 8mm utåt fram vilken löste problemet (plus att det fyllde ut fint



Allt är i stort sett bytt in och utvändigt i motorn inkl slangar och annat (torr och fin) men det fanns två slangar som var gamla och lite torra så det blev byte





Kom även över ett fjäderbensstag (extremt lätt) från en Boxster till ett bra pris och det byggdes om lite för att bli ett extra stag fram eftersom jag beställda varianten med ett tvärgående stag. Nu ska bara mattas fixas till också.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Då har man varit och vägt bilen på http://www.fordonsprovarna.se/ . Jag vägde med allt i, reservhjul, brandsläckare m.m. Jag skulle uppskatta att det var 45-50 liter soppa i tanken.


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Bra vikt!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 134



Åh jag blir så trött av detta engagemang, fast denna tråd är nog min favorit just nu, mycket bra information och dokumenterat!
Vad lackade du strålkastaren med för färg?

_________________
Robbie Kerr
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Re:

Robbie skrev:
Åh jag blir så trött av detta engagemang, fast denna tråd är nog min favorit just nu, mycket bra information och dokumenterat!
Vad lackade du strålkastaren med för färg?




Roligt att någon följer det man skriver, jag vet hur mkt jag själv surfar runt för att få tipps i trådar. En del kan nog folk känna att dom ibland lägger in för mycket kort och information men när man/jag står där och kliar säg i huvudet så är det otroligt nyttigt med all information och alla bilder som finns i alla trådar här på rejsa thumbs up

Jag använde Biltemas zinkgrund när jag lackade, tänkte att den ger ett bra skydd utan toppfärg och dessutom så har den lagom matt yta vilket jag tyckte blev snyggt.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Har fått idetorka... behöver lite tips och bilder om någon har!?

Jag har funderat på hur jag ska få dit en bogserögla på bilen. Det är ju en blandning av delar när det är en -88 med 964 höljen. Original går inte att använda då denna hamnar över höljets höjd och jag kan inte använda 964:ans skruvbara i balken för den sitter inte tillräckligt för att dra i (men sitter bra i dom ledder det behövs...).

Jag har sett denna och tänkte ett tag göra liknande men hur sitter den??? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46195 ??? Någon som har några bilder?

Jag mottager gärna alla tips och helst lite bilder på lösningar. Jag skulle kunna gå hela vägen fram från ordinarie föste vid länkarmen men kommer få problem med brytkrafter då. Jobbigt att en så enkel sak blir krångligt

Jag beställde en sådan här som jag tänkte använda mig av:


Hölje av:


Här kan man se fästpunkter under:


Och till sist en bild på ALLA skuvar som höljet satt med helt otroligt att det kändes så stabilt.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
47608 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande