| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A-S2000 -72 **Till Salu**
|
13 besök senaste veckan (18461 totalt) |
|
Hej
Nu var det ett antal år sen jag byggde min ascona A men jag hade B asconans undre bärarm och längsgående balk. Och det passade direkt och så vitt jag vet så är det samma på en Manta A. Jag hade A asconans övre bärarm och framvagnsbalk. Spindel minns jag inte om det vas A eller B. Vad är det som inte skulle passa? MVH Eric _________________ Eric Lycke |
||||||
|
Re:
Ascona/Manta A har en undre bärarm som ser ut som en U-profil och går rakt ut från balken till spindeln. Sen är det inget mer! Stabiliseringen sköts av krängningshämnaren som sitter i undre bärarm och går snett bakåt. Så för att montera en undre bärarm från Ascona/Manta B krävs ett bakre fäste för bärarmen då det inte finns något från början!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Hej Cassius! Det passar rakt på med Asc/Man B nedre länkarm o stödbalk mellan ramben o framvagnsbalk på Asc/Man A. Precis som Ericl skriver. Enda tillägget är att man får göra hål i länkarmen för stötdämparen.
stalle: ut o skruva! vi vill se detta grymma bygge klart!
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||
|
Re:
Tjena Henrik & Eric ! Tack för infon, Vill ha tag på dom grejorna för att se om bla motorfästen och unndre a-arm går att få till bättre med stödbalken från B:n Jodå, jag är riktigt sugen på att få sätta rondellen i Mantan nu ! Kul är att även Demma har kommit på samma geniala combo.....
Men först måste jag försöka avsluta en par andra projekt/åtaganden i grottan. Orange:a Mantan måste få en frisk motor, den är ju en jäkligt kul bil när den funkar
Och före Mantan kommer en kanonfräch Kadett Rallye 2.0E som som en kompis har som jag ska fixa en ny motor till...... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||
|
Trevligt bygge. Jag går i tankarna om ungefär samma setup som denna. Har idag en Kadett coupe som tanken var att montera i en C20xe i men är ute efter lite mer effekt och har själv nu ramlat in på Hondas F20c ist.
Hur går det med bygga det ? Hoppas på att du fyller på med bilder och funderingar under byggandets gång . _________________ Christoffer Åström |
||||||
|
Pga. ålder och hälsa är mitt projekt till salu !!
Lite bilder och info finns i tråden, kontakt tas i PM. Lite fler bilder....
_________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A-S2000 -72 **Till Salu**
|
13 besök senaste veckan (18461 totalt) |