Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 RHD -01
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (38329 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Vad blev det för hjulvinklar till slut Peter? Såg du mätningsprotokollet i min tråd? Jag är själv förvånad över hur lugn den är på gatan med de vinklarna jag kör med thumbs up Bara kört Sala Racing Park än så länge med de hjulvinklarna så hur den är i balans i snabbare böjar får jag veta nästa helg på Mantorp. Kommer du dit föresten?

Jag ställde toe samma som du dock fick jag inte till mer än 1.4grader camber bak med orginalgrejorna samt 2.2grader camber i fram med skiftning av hö & vä orginal topplagringar fram.

Var ute på "kul-tur" på slingriga vägar här om helgen och det resulterade i att original topplagringar bak dog och började separera som tur var hade polaren ett par bättre beg liggandes som jag har monterat (vill inte lägga pengarna på nya om jag ändå kommer köpa nytt chassi framöver som säkert innehåller topplagringar).

Skall ta mig i kragen och beställa PF belägg runt om + stålomspunna slangar mm så jag kan få lite bättre bromsar.

Planerad bankörning tis + ons V28 Gotland ring (allmänhetens körning).

Mvh Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
Planerad bankörning tis + ons V28 Gotland ring (allmänhetens körning).

Mvh Peter

Hmm... är det heldagar? Låter ju klart intressant! Vilka datum är det?

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vad blev det för hjulvinklar till slut Peter? Såg du mätningsprotokollet i min tråd? Jag är själv förvånad över hur lugn den är på gatan med de vinklarna jag kör med thumbs up Bara kört Sala Racing Park än så länge med de hjulvinklarna så hur den är i balans i snabbare böjar får jag veta nästa helg på Mantorp. Kommer du dit föresten?

Jag ställde toe samma som du dock fick jag inte till mer än 1.4grader camber bak med orginalgrejorna samt 2.2grader camber i fram med skiftning av hö & vä orginal topplagringar fram.
Mvh Peter

Det låter som en bra balans mellan camber fram o bak iaf tycker jag. Man måste ju börja nånstans

Jag är supernöjd med hur min bil funkar nu med hjulvinklarna och MPSC. Den bangar fortfarande inte att släppa ut rumpan om man rattar på det sättet men nu lagom långt till både över och understyrning.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gotland är tisdag 10/7 och onsdag 11/7, vi är några stycken från skyline.se som tänkte åka över.

Jo, även fast jag inte fick till lika mycket camber som önskat så känns balansen mellan fram och bak vettig.

Har beställt PF belägg (08 fram och 06 bak) och stoptech stålomspunna bromsslangar från stacke på PEAN.

Skall försöka snida till någon vettig bromskylning i fram också.
Bilder kommer.

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Igår fick skorven lite kärlek i form av beläggbyte till performance frictionbelägg (06 bak & 08 fram) samt stoptech stålomspunna slangar runt om.

Nu återstår ny bromsvätska (Motul RBF600), bygga bromskylning fram samt valsa ut främre skärmkanter innan bilen står redo inför GR.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
En bild från körningen på Gillinge i Lördags:

En bild på skroven i gott sällskap tillsammans med ThomasT carrera2 och Joans läckra 1M

Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Har lite fler bilder på din som jag kan lägga upp på dropbox under veckan om du pmar din mejladress.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fick några bilder av Joan (tack tack ).

Tyckte speciellt om en av dem (härlig känsla i bilden):

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då var man änmäld till OSC träff på kullen på lördag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80926

Håller på att bygga bromskylning fram, är nästan färdig hö fram, det blir riktigt bra med sjyssta bafflar med 3" anslutning i bromskivecentrum.

Skall hinna med att byta olja i vxl samt bakaxeln innan också.

Bilder på kylningen kommer.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lite bilder på bromskylningen då:

Mkt nöjd med slutresultatet, tror det kommer funka prima.

Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

thumbs up

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då var bromskylningen klar även på vä-sida.

Imorgon efter jobbet får skorven lite ny Bromsvätska (RBF600) växellådsolja och diffolja.

Sedan bär det ned mot Kinnekulle.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lördagsträffen med OSC+GTI på Kinnekulle gick både bra och dåligt, bilen kändes snäll och välbalanserad med mkt grepp och bra med effekt (utväxlingen passade bra på Kullen), hittade ett nytt spår både i kvarnkurvan och högern efter mohlins.

Fick till några varv runt 1.03-1.04.

Mina bromsar som till och från haft vibrationer blev fullständigt hemska när de blev varma så man kunde inte lita på bromsarna alls.
Nya BMW originalskivor inhandlade och skall monteras närmsta dagarna.

Sedan lossnade oförklarligt servolocket 2ggr varav sista gången så hittade jag det inte så nytt inhandlat.
Hoppas nya locket med ny o-ring gör susen.

Tisdag - torsdag nästa vecka kommer att spenderas på Gotlandring

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Wärhner skrev:

Sedan lossnade oförklarligt servolocket 2ggr varav sista gången så hittade jag det inte så nytt inhandlat.

Ett fel som jag vet att fler E46;or har haft, tyvär så räckte det inte med nya lock, styrservo oljan blir helt enkelt för varm

Kolla om det inte går att ändra utväxlingen på servopumpen, om jag inte har alldeles fel så tror jag pumphjulet till E36;an är 10mm mindre i diameter.

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Rolfson skrev:
Wärhner skrev:

Ett fel som jag vet att fler E46;or har haft, tyvär så räckte det inte med nya lock, styrservo oljan blir helt enkelt för varm

Kolla om det inte går att ändra utväxlingen på servopumpen, om jag inte har alldeles fel så tror jag pumphjulet till E36;an är 10mm mindre i diameter.

Grrr, låter som ett jobbigt projekt

Ingen annan som har någon annan "djungelfix" (Som Magnus hade utryckt sig)?

De är ju ganska vanliga trackdaybilar de här E46M3:orna.

Tydligen inte ensammen... http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?s=285e77d3673f4cce055a3f . . . .

Citera
Jamo
Vånga
Här sen Jul 2006

Större kylare , bra olja .
"bonnfix som skulle kunna funka är förlänga returslangen .

Finns även ett http://www.turnermotorsport.com/p-328-e46-m3-racing-power-steering-pul . . . .

Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag tror Daniel Gudmundsson hade strul med överhettad olja på sin första CSL eller om det var en M3 E46? Och om jag inte minns fel installerade han en kylare/större kylare och eliminerade så problemet.

Det står här på rejsa i hans gamla tråd men du får själv leta

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006

Jag tror helt enkelt du kör för hårt peter, du får lätta lite så du inte åker om oss andra så fort så håller nog bilen lite längre Mer luft in i fronten och vent i huven kanske ?

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för tipsen så långt men innan jag går så långt att montera annan remskiva eller större kyl så skall jag testa mitt nya lock med ny o-ring.

Kommer även montera en slang på avluftningen så locket kan fästas i slangen för att förhindra att locket kommer bort igen om den lossnar.

Som Nicke_1 gjort:

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sådär ja!

Nu har skorven fått nya originalskivor runt om och nytt servolock med "Nicke_1 fixen".
Blev även nya packningar och dammskydd i främre oken.

Redo för Gotlandring tis-torsdag nästa vecka thumbs up

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu är jag hemma efter 3dagar på Gotland varav jag körde min M3:a 2 av dagarna.

Det blev ungefär 25mil på bana och bilen uppförde sig bra men jag upplevde banan som mkt hal.

Har ett 15-tal 1.38 tider loggat (race crono och Harrys laptimer) och som bäst 1.37.72.

Bromsarna fungerar nu super efter bytet av skivor, nu kan man verkligen plantera foten och få bra med bett thumbs up

Tyvärr verkar de initiala problemen med servolocket bara vara ett resultat av att pumpen är på G att säga upp sig, den morrar duktigt nu och orkar inte pumpa på tomgång. Byte av pumpen är ett faktum...

Däcken har gått drygt 35mil bana och 100mil gata och har max en halvdag på bana kvar i sig thumbs down Nästa sett blir inte Toyo 888

Skulle vilja köra Knutstorp innan säsongen är över, får se om jag får ordning på bilen och bantillfälle ges.

/Peter

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Brukar det inte bli halt om det blåst runt kalk på Gotland Ring? Har för mig att jag hört att greppet varierar en hel del pga "dagsnoteringen" av kalk på banan?

Bytte styrservopump på min förra veckan, hade börjat morra lite annars var allt okej. Men tydligen såg servovätskan ut som riktig skit. Så var bra att fixa innan skiten pajade styrväxeln. Jag vet att Ring Racing sätter/satt på elservon på M3 E46'or som kör på slicks i VLN. Det går tydligen för varmt med breda slicks och långlopp på Ringen. Har aldrig hört att det ens i närheten behövs på trackdaybilar men att byta till fräsch vätska då och då låter som en bra förebyggande åtgärd. Den byts väl aldrig ut om bilen servas efter serviceboken?

BMW M3 E46 RHD -01
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (38329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande