Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (38329 totalt) |
Re:
Jag ställde toe samma som du dock fick jag inte till mer än 1.4grader camber bak med orginalgrejorna samt 2.2grader camber i fram med skiftning av hö & vä orginal topplagringar fram. Var ute på "kul-tur" på slingriga vägar här om helgen och det resulterade i att original topplagringar bak dog och började separera som tur var hade polaren ett par bättre beg liggandes som jag har monterat (vill inte lägga pengarna på nya om jag ändå kommer köpa nytt chassi framöver som säkert innehåller topplagringar). Skall ta mig i kragen och beställa PF belägg runt om + stålomspunna slangar mm så jag kan få lite bättre bromsar. Planerad bankörning tis + ons V28 Gotland ring (allmänhetens körning). Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re:
Hmm... är det heldagar? Låter ju klart intressant! Vilka datum är det?
Det låter som en bra balans mellan camber fram o bak iaf tycker jag. Man måste ju börja nånstans ![]() Jag är supernöjd med hur min bil funkar nu med hjulvinklarna och MPSC. Den bangar fortfarande inte att släppa ut rumpan om man rattar på det sättet men nu lagom långt till både över och understyrning. _________________ ![]() |
||||||
Gotland är tisdag 10/7 och onsdag 11/7, vi är några stycken från skyline.se som tänkte åka över.
Jo, även fast jag inte fick till lika mycket camber som önskat så känns balansen mellan fram och bak vettig. Har beställt PF belägg (08 fram och 06 bak) och stoptech stålomspunna bromsslangar från stacke på PEAN. Skall försöka snida till någon vettig bromskylning i fram också. Bilder kommer. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Igår fick skorven lite kärlek i form av beläggbyte till performance frictionbelägg (06 bak & 08 fram) samt stoptech stålomspunna slangar runt om.
Nu återstår ny bromsvätska (Motul RBF600), bygga bromskylning fram samt valsa ut främre skärmkanter innan bilen står redo inför GR. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
En bild från körningen på Gillinge i Lördags:
![]() En bild på skroven i gott sällskap tillsammans med ThomasT carrera2 och Joans läckra 1M ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Fick några bilder av Joan (tack tack
![]() Tyckte speciellt om en av dem (härlig känsla i bilden): ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Då var man änmäld till OSC träff på kullen på lördag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Håller på att bygga bromskylning fram, är nästan färdig hö fram, det blir riktigt bra med sjyssta bafflar med 3" anslutning i bromskivecentrum. Skall hinna med att byta olja i vxl samt bakaxeln innan också. Bilder på kylningen kommer. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Lite bilder på bromskylningen då:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mkt nöjd med slutresultatet, tror det kommer funka prima. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Då var bromskylningen klar även på vä-sida.
Imorgon efter jobbet får skorven lite ny Bromsvätska (RBF600) växellådsolja och diffolja. Sedan bär det ned mot Kinnekulle. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Lördagsträffen med OSC+GTI på Kinnekulle gick både bra och dåligt, bilen kändes snäll och välbalanserad med mkt grepp och bra med effekt (utväxlingen passade bra på Kullen), hittade ett nytt spår både i kvarnkurvan och högern efter mohlins.
Fick till några varv runt 1.03-1.04. Mina bromsar som till och från haft vibrationer blev fullständigt hemska när de blev varma så man kunde inte lita på bromsarna alls. Nya BMW originalskivor inhandlade och skall monteras närmsta dagarna. Sedan lossnade oförklarligt servolocket 2ggr varav sista gången så hittade jag det inte så nytt inhandlat. Hoppas nya locket med ny o-ring gör susen. Tisdag - torsdag nästa vecka kommer att spenderas på Gotlandring ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re:
![]() ![]() Kolla om det inte går att ändra utväxlingen på servopumpen, om jag inte har alldeles fel så tror jag pumphjulet till E36;an är 10mm mindre i diameter. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Grrr, låter som ett jobbigt projekt ![]() Ingen annan som har någon annan "djungelfix" (Som Magnus hade utryckt sig)? De är ju ganska vanliga trackdaybilar de här E46M3:orna. Tydligen inte ensammen... http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Större kylare , bra olja .
"bonnfix som skulle kunna funka är förlänga returslangen . Finns även ett http://www.turnermotorsport.com/p-32 _________________ Jani Saastamoinen |
||||||
Jag tror Daniel Gudmundsson hade strul med överhettad olja på sin första CSL eller om det var en M3 E46? Och om jag inte minns fel installerade han en kylare/större kylare och eliminerade så problemet.
Det står här på rejsa i hans gamla tråd men du får själv leta _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jag tror helt enkelt du kör för hårt peter, du får lätta lite så du inte åker om oss andra så fort så håller nog bilen lite längre
![]() _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||||
Tack för tipsen så långt men innan jag går så långt att montera annan remskiva eller större kyl så skall jag testa mitt nya lock med ny o-ring.
Kommer även montera en slang på avluftningen så locket kan fästas i slangen för att förhindra att locket kommer bort igen om den lossnar. Som Nicke_1 gjort: ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Sådär ja!
Nu har skorven fått nya originalskivor runt om och nytt servolock med "Nicke_1 fixen". Blev även nya packningar och dammskydd i främre oken. ![]() Redo för Gotlandring tis-torsdag nästa vecka ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Nu är jag hemma efter 3dagar på Gotland varav jag körde min M3:a 2 av dagarna.
Det blev ungefär 25mil på bana och bilen uppförde sig bra men jag upplevde banan som mkt hal. Har ett 15-tal 1.38 tider loggat (race crono och Harrys laptimer) och som bäst 1.37.72. Bromsarna fungerar nu super efter bytet av skivor, nu kan man verkligen plantera foten och få bra med bett ![]() Tyvärr verkar de initiala problemen med servolocket bara vara ett resultat av att pumpen är på G att säga upp sig, den morrar duktigt nu och orkar inte pumpa på tomgång. Byte av pumpen är ett faktum... Däcken har gått drygt 35mil bana och 100mil gata och har max en halvdag på bana kvar i sig ![]() ![]() Skulle vilja köra Knutstorp innan säsongen är över, får se om jag får ordning på bilen och bantillfälle ges. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Brukar det inte bli halt om det blåst runt kalk på Gotland Ring? Har för mig att jag hört att greppet varierar en hel del pga "dagsnoteringen" av kalk på banan?
Bytte styrservopump på min förra veckan, hade börjat morra lite annars var allt okej. Men tydligen såg servovätskan ut som riktig skit. Så var bra att fixa innan skiten pajade styrväxeln. Jag vet att Ring Racing sätter/satt på elservon på M3 E46'or som kör på slicks i VLN. Det går tydligen för varmt med breda slicks och långlopp på Ringen. Har aldrig hört att det ens i närheten behövs på trackdaybilar men att byta till fräsch vätska då och då låter som en bra förebyggande åtgärd. Den byts väl aldrig ut om bilen servas efter serviceboken? _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (38329 totalt) |